Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulle kans tuo 8-10h on sanottu yöpaastoksi. Tuol mis mää synnytän saa ite määritellä että kuinka paljon syö milloinkin kun ei valmista annosta ole vaan saa ite lämpökärrystä ottaa annoksen. Ja osaston keittiössä on aina leipää kaapissa ja jääkaapissa päällisiä sekä maitoo, viilii, joguun yms et voi ite hakee sieltä syötävää kun nälkä yllättää.
 
Vähänkö kuulostaa luksukselta Maajo :) ihan kuin hotelliaamiainen...

Nii kyll tuollakin sais normisti hakea ite jääkaapista leipää, jugurttia, heldemää yms mutta mä nyt oon käyny vaan kääntymässä vuodelevossa ja saanu käydä vaan vessassa en oo siis ikinä käynyt siellä edes suihkussa! Joten oon aina hoitajien armoilla :) ja sen että mitä ne sattuu mulle tuomaan..

Et varmaan ihan eri meininki sit kun meen synnyttää ja saan olla vapaammin osastolla :)
 
Ja noi valmis annokset on kyll bebasta.. oon lahdessa ja Tampereella koittanut jos sais lämpimän ruuan vaihtaa isoon salaattiin niin ei onnistu kun kaikki ravintoaineet ja kalorit on laskettu valmiiks... nii paitsi että sitä koiran ruokaa ei syö kukaan joten jää ne ravinto aineet yms saamatta! Ja mä en kestä esim oikein perunaa niin mitä luullette että sairaala ruuat pääasiassa koostuu... viimeks oli jopa kaalikeittoon laitettu perunaa!
 
Max 9-10tunnin paasto sanoi mulle kättärin diabeteshoitaja, on kirjottanu mulle jopa ylös.
 
Suun terveydenhuollosta sanotaan, että hampaat kestäisi max. 5/6 happohyökkäystä päivässä. Ja kaikki muu kun vesi ja ksylitol sen aiheuttaisi, eli ei se superusein syöminenkään varmaan siinä mielessä hyväksi oo. Ihmiset napostelee aika paljon.

Ja mitä puhuitte tuosta, että keho tottuu tiettyyn rytmiin syömisissä, niin se on jopa pelottavaa miten voimakkaasti! Itse raskauden myötä olen väkisin opetellut aamupalan syöntiä ja siis väkisin sanan varsinaisessa merkityksessä. Eli vaikkei radia ookaan niin ei voi olla hyväksi vauvalle mun totuttu: Illalla n. klo. 21.-22.00 syödään ja seuraavan kerran klo. 12.-14.00 seuraavana päivänä... Ja ei oo kyse, ettenkö voisi olla vielä pidempään iltapäivään syömättä, nälän tunne menee ohi.. Että ei ihan näin raskaana kiitos! =D
 
Taysissakin voi valita annoskoon vaikka tuleekin valmiina. Vaihtoehtoja löytyy xs-xl väliltä ja normi on m. Ja tosiaan osastoilta löytyy välipalajuttuja vapaasti syötäväksi. Eli synnytyksen jälkeen ei kannata nälän kanssa kärvistellä. Lisäksi jos joku ruoka-aine ei sovi (siis oikeasti ei sovi eli ei ole kiinni siitä tykkääkö jostain vai ei) niin ilmoittamalla saa ruoat ilman kyseisiä ruoka-aineita. Näistä kannattaa ilmoittaa jo synnärille mennessä niin saa heti oikeaa ruokaa.
 
Kiitos aphrael tiedosta, helpottaa mun elämää synnärillä, kun tosiaan allergioita on vaikka muille jakaa! Täytyy varmaan kirjoittaa sairaalakassiin valmiiksi allergialista, niin ei tartte kaikkia sit erikseen luetella ja miettiä...
 
Balacenia, Juu kannattaa ehdottomasti. Synnyttämään mennessä on useimmiten jotain muutakin mielessä kun syöminen ;) Ja kun ne allergiatiedot kirjataan sinne kerran niin ovat siellä aina jos menet sairaalaan. Toki aina kannattaa myös varmistaa että tiedot on oikein, mutta periaatteessa ei siis tarvitse huolehtia enää. Mullahan on myös liuta allergioita. Tosin en niitä kaikkia jaksa edes sairaalalle ilmoittaa kun monet on sellaisia mitä voin syödä pienissä määrin niin voin itse sit katsoa miten paljon uskallan syödä tms. Mutta ne ehdottomasti vältettävät on toki sairaalan listoissa ja samoin sellaiset joita en siedä kun tosi vähän.

Meli, Joo siis noi annoskoothan on periaatteessa sen takia olemassa, koska ihmisillä on sairaanakin kovin erilaiset energiantarpeet. Ja jos joku ei pysty syömään kun ihan vähän niin mielummin pienennetään annoskokoa ja tilataan annos runsasenergisena (jolloin käytetään enemmän rasvaa, kermaa jne ruoanlaitossa) ettei potilaan tarvitse kokea huonoa omatuntoa siitä että ei jaksa syödä kaikkea mitä tarjotaan. Sit taas toisaalta on potilasryhmiä joiden energiankulutus on tosi suurta (tähän lasken myös vasta synnyttäneen, koska synnytys ja käynnistyvä maidontuotanto kuluttaa tosi paljon) jolloin annoskokoa voi olla hyvä kasvattaa isommaksi.
 
Oon viikon syönyt tota Metaa ja paastoarvot edelleen 5.5-6.0 luokkaa. Ei kovin paha. Mut en oo jaksanut joka päivä noudattaa ruokavaliota, flunssa ja väsymys painaa aika paljon. V-loppuna syötiin ihan överiähkyt kebabbia (taas). Jos jaksais ottaa itteään vielä niskasta kiinni ton syömisen suhteen!
Viikon päästä kokoarvio, voi olla et se herättää sit viimeistään. Vauvahan oli neljä viikkoa sitten 2100g, nyt siis olis lähemmäs 3kg? Nyt siis rv 35. Ja syntymäpaino 4kg?
 
Mulla on nyt reilu 31vko ja parin viikon aikana alkanut aamupaastot kohota. Ensin 5,3 sitten 5,4 ja nyt on tullut useampia ylityksiä. Kävin ultrassa jossa arvioitiin vauvalla hiukan turhan suuri vatsanympärys ja kasvu +1 käyrällä.

Halusivat aloittaa iltainsuliinin, mutta halusin itse vielä kokeilla tiukentaa ruokavaliota ja lisätä liikuntaa. Sain viikon aikaa lisämittailulle ja kahden päivän aamuarvojen perusteella ei näyttäisi vaikuttavan. Toki päivänaikaiset arvot on entisestään parantuneet.

Viikon päästä luultavasti joudun aloittamaan iltainsuliinin ja 3vko kuluttua kontrolliultra. Ajatus on vastenmielinen ja olen kovasti skeptinen lääkitystarpeesta näin pienillä sokeriarvoilla, mutten toisaalta halua aiheuttaa lapselle riskiä.
 
Mulla nää aamupaastot näyttäis kans vaan kohoavan vaikka insuliinia kuinka lisäks! Eilen nostettiin 38yk silti tänään passto oli 6,3... tuntuu tosiaan että mikään ei auta! No jospa joulun jälkeen käynnistettäis niin loppuis tämä pelleily! Motivaatiokin ihan hukassa kun tuntuu että näihin ei vaan voi vaikuttaa eikä kukaan sano mitä vielä vois yrittää...
 
Minkä nimisiä iltainsuliineja teillä on käytössä?
 
Prothapane... haluisin kyll kaks pitkävaikutteista aamulla ja illalla pistettäviks tai sit vielä metukat lisäks! Mutta luulen että ei ne enään muuta mun lääkityksiä näin lopussa...
 
Mä en ymmärrä miks mä ees näitä arvoja mittaan... Kun yhteen saakelin kokoarvioon on näköjään niin vaikeeta päästä..... -____-
 
Ei mittailla varmaan juu, muttakun mulle pistettiin 2 viikkoa sitten sähköpostia takasin ku pistin mun vs arvoja diabeteshoitajalle et varataan seuraavan kerran aika vauvan kokoarvioon lääkärille. No mä nyt lähetin uudet arvot eikä tossa viestissä näy aikaa lääkärille (vastasivat nopeesti..), miks pitää sit sanoa että "varataan aika" jos ei oikeesti varata.. Kiva sitte jos tuolla on joku sokerivauva.. Toiset pääsee käymään radin takia ja toiset ei....
 
Takaisin
Top