Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maajo ei täällä ainakaan :hilarious: tuskin sellaista aikaa edes näen...

Mut jes tänään oli 5.30 aamulla paasto 5,2! Ainoo ongelma tuli kun heräsin siis puol kuus kauheeseen nälkään ja söin aamupalaa niin ysiltä sit söin jo lounaan :hilarious:

Mut ysiltä oli jo sokerit taas 4,9... että en mä puoleenpäivään ois mitenkään selvinnyt!
 
Kyllähän tossa radin ruokavaliosuosituksessakin on 2. aamupala, jonka voi syödä halutessaan/tarvittaessa. :)
 
Juu ja riippuuhan se muutenkin aktiivisuudesta jne kuinka usein tarvii syödä. Mä ainakin pyrin siihen, että syön vähintään viidesti päivässä. En mieti ylittyykö nuo kerrat. Itsellä ainakin päivät saattaa olla niin pitkiä, että viidellä ruokailukerralla ruokailuvälit venyy liian pitkiksi. Sain siis asiasta palautetta siltä diabeteskätilöltäkin.
 
Mä syön aamupalan kahdessa osassa koska en vaan pysty heti herättyäni syömään kunnolla. Syönkin herättyäni rahkaa ananaksella tai banaanilla ja puolukoilla ja jatkan sitten ruisleivällä lisukkeineen ja teellä kun olen vienyt tytön päiväkotiin.
 
Mä koen sen huijauksena jos söisin kaks aamupalaa... ei se sit varmaan menis koskaan yli jos parin tunnin päästä söisin uudestaan! Nyt koitan tankata että jaksan 3-4h kunnes on lounas! Mä siis oon ihminen joka on tottunut syömään 2tunnin välein joten tämä vaan 5 kertaa pv tuntuu tosi vähältä ja sit taas ne annokset mitä pitäis syödä ohjeistuksen mukaan on ihan järkyttävän isoja!!!
 
Mä olen sitä mieltä, että suomalaisten perusongelma syömisten suhteen on juurikin se, että syödään kellon kanssa eikä silloin kun on nälkä. Ja sit kun syödään kellon kanssa niin ne ruoka-annokset on tosi isoja vs nälän mukaan syötynä. Tokihan kun riittävän kauan syö tiettyihin aikoihin niin kroppa tottuu siihenkin ja nälkä tulee vasta kun ruoka-aika on. Siis tokihan ruoansulatuselimistö ja hampaat tarvii taukoja syömisten väliin, mutta siihen riittää jo parikin tuntia ja toisaalta yöllä tulee pitkä lepoaika. Mä siis itse olen syönyt tosi epäsäännöllisesti ja nyt olen pyrkinyt säännöllistämään ruokailut niin että tosiaan ei tulisi ainakaan yli 4h välejä, mutta noihin tiiviimpiin ruokailuväleihin en ole puuttunut. Mä olen työni puolesta siis joutunut oppimaan siihen, että syödään silloin kun ehditään jos ehditään ja se on usein tarkoittanut sitä, että päivällä olen 6-8h syömättä ja illalla syön tunnin välein tms.
 
Pidin tänään ensimmäisen vuorokausimittaus päivän ja kaikki arvot oli alle! Tosin lounaan jälkeinen oli 3,7 mikä oli sit taas jo vissiin liiankin matala, olo oli hyvä kuitenkin. :)
tällä viikolla olen mitannut joka aamu paastoarvot ja ne on ollu 4,1-4,3. Sokerirasituksessa jäin kiinni 2h arvosta. Mutta ainakin nyt näyttäis ruokavaliohoito tepsineen, toivottavasti näin jatkuukin!
 
Jos minäkin syön aamupalan ennen 7 niin mun on pakko 9 jälkeen syödä uudelleen, en millään pärjäis syömättä ruokaan asti.
 
Aphrael, oon vuosien saatossa huomannut tuon miten keho tottuu siihen, että syödään aina samaan aikaan.
Olen töissä päiväkodissa ja olin kaksi vuotta 1-3 vuotiaiden kanssa, jotka söivät klo 11 (aamupala aina klo 8). Se oli sopiva, oli vähän nälkä. Sitten vaihdoin eskariryhmään; ruoka vasta klo 12 ja kauhea nälkä (8-12 on pitkä tauko ruokailussa). Mutta tähänkin rytmiin tottui. Vuoden päästä taas pienten ryhmässä ja ruokailu tuntui tulevan tosi aikaisin eikä ollut edes nälkää vielä klo 11.
Ehkä tässä kun kirjottaa ei tajua mikä ero siinä on, mutta käytännössä sen huomasi, miten keho oli tottunut siihen että syödään tiettynä kelloaikana! Miettikää jos teillä töissä siirrettäisiin lounasaikaa tunnilla eteenpäin/taaksepäin, olisko outoa? :)
 
Joo siis kroppa todellakin tottuu. Meillä kun ei töissä ole sellaista ihanuutta kun lounasaika tai mikään muukaan taukoaika vaan syömiset tosiaan hoidetaan työn lomassa silloin kun ehtii niin kroppa on oppinut kestämään tosi pitkiäkin aikoja ilman ruokaa vaikka koko ajan kulutus on isoa. Sama koskee vessassa käymistä. Helposti voi olla koko työpäivän käymättä vessassa ja kotiin lähtiessä tajuaa, että hirmuinen hätä. Mä olen siis sairaanhoitajana varsin kiireisellä akuuttiosastolla ja toimenpidepoliklinikalla.
 
Mä oon koko raskauden ajan taistellut tätä järjetöntä aamunälkää vastaan.. ennen nukuin helposti 10-12h nyt herään viimeistään viiden aikaan siihen että on kauhea nälkä ja pakko nousta syömään...

Sairaala jaksoilla kun olen sitten pyytänyt esim kuuden aikaan hoitajalta jugurttia tms kun nälkä on ihan jäätävä! Ja vasta kahdeksalta on aamupala niin mun tiedossa lukee kaikkea että potilas ei suostu paastoamaan, potilas vaatii ruokaa yöllä (klo6 on musta jo aamua)... jne

Sandrax86 voin kuvitella miltä tuo tuntuu.. ite kun syön lounaan yleensä klo 10 ja sairaalassa se tarjoiltiin vasta klo12 olin ihan hätää kärsimässä :)
 
Mä oon koko raskauden ajan taistellut tätä järjetöntä aamunälkää vastaan.. ennen nukuin helposti 10-12h nyt herään viimeistään viiden aikaan siihen että on kauhea nälkä ja pakko nousta syömään...

Sairaala jaksoilla kun olen sitten pyytänyt esim kuuden aikaan hoitajalta jugurttia tms kun nälkä on ihan jäätävä! Ja vasta kahdeksalta on aamupala niin mun tiedossa lukee kaikkea että potilas ei suostu paastoamaan, potilas vaatii ruokaa yöllä (klo6 on musta jo aamua)... jne

Sandrax86 voin kuvitella miltä tuo tuntuu.. ite kun syön lounaan yleensä klo 10 ja sairaalassa se tarjoiltiin vasta klo12 olin ihan hätää kärsimässä :)

Hui, jos mä herään aikaisin sairaalassa tai nukun huonosti, en todellakaan jaksa odottaa aamupalaa klo 8:aan! Ja sairaalassa on muutenkin jotenkin pienet aamupalat.. :/ ja klo 6 on todellakin aamu eikä yö! Itekin söin tänään aamupalan klo 6.20 kun mies lähti töihin ja nälkä 10h paaston jälkeen. Sit klo 9 vissiin toinen aamupala.. :)
 
Joo mäkin pakkasin haribon 800g karkkilaatikon synnäri kassiin :) ja tosiaan selvittänyt miehelle missä on lähin hese ja subikin löytyy matkan varrelta!


Mä oon siis maailman hankalin potilas aatelkaa kun lahdessa iltapala on klo 19 ja aamupala klo 8 niin siinä on 13h paastoa! Ihan järjetöntä... oon sit aina pyytänyt että saisin iltapalan vasta kasin jälkeen ja sit kun syön sen jugurtin kuudelta niin voih paastoa tulee vaan 9-10h mikä ei oo lääkäreiden mielestä edes kunnon paasto arvo... hankala ja vaativa ihninen...

Mikä teille on muuten sanottu että se paasto pitäis olla? Kun toiset herää yöllä syömään ja saa sillä arvot kphilleen.. mä oon käsittänyt että joka pv pitäis olla 12h syömättä... tosi harvoin kyllä pystyn
 
Mulla paastot on yleensä jotain 10-12h, välillä enemmänkin kun en aina syö iltapalaa. Mutta mulla nyt ei noissa paastoissa ookaan ollu yhtään ylityksiä tai edes raja-arvoja...
 
Heh mulla tää on varmaan jotenki psygolokista kun enne ei ikinä tehnyt tiukkaa nukkua vaikka kuinka paljon enkä ainakaan herännyt nälkään! Mutta nyt kun ruoka on kokoajan jotenkin tapetilla eikä sitä saa syödä niinkuin haluaa niin nyt on sit aina nälkä... ennen en ees kaivannut mitään isoa aamupalaa tyyliin leipä ja kuppikahvia riitti nyt pitää syödä iso annos puuroa että kykenee tekemään mitään
 
Takaisin
Top