Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Onneksi enää 2 viikkoa seuraavaan äitipolikäyntiin, toivottavasti ei oo alkanut pieni kasvaa liikaa, viimeksi oli vielä vähän keskikäyrän alla...
Ja saa nyt nähdä miten noiden aamuarvojen kanssa käy... Paastoarvot on edelleen hyviä, tänään oli 5,0...
 
mulla on/oli aamupuuron (ja iltapuuronkin :)) seassa raejuustoa ja voita, jotta saa protskujakin mukaan. ja vaihdoin neljän viljan puuron, (mikä on suosikkin)i ihan kaurapuuroon tai kaura/hirssipuuroon, koska noissa sekoituksissa on yleensä aina vehnää. vehnä taitaa monelle olevan se paha. ite olen aamupalan syömisen jälkeen juonut kahvia (mustana) ja ottanut sen tunnin ajan vain syömisen pääättymisestä.
 
Jeee :) aamupaasto oli 5,8 joten koitin syödä mahd vähän hiilareita söin siis 1dl sokeritonta mehukeittoa ja yhden paistetun kananmunan tunninpäästä oli 6,1!!!! Ainoo vika tässä aamupalassa on että nälkä on ihan järjetön... mutta niinkuin se ravitsemusterapeutti sanoi nälkää pitää oppii sietää...
 
Vähän mä taidan olla koukussa hiilareihin... kymmenen aikaan tuntu että kädet tärisee ja heikottaa :hilarious: ihan kuin jotain vieroitusoireita! Ja oli sit pakko vetää kaks toustia lounaaks... iik yhteensä siis 4leipää juustolla ja meetvurstilla :oops: saas nähä miltä näyttää tunnin päästä! Nyt jo valmiiks morkkis...
 
Mulle taas diabeteshoitaja sanoi, että nälkäinen ei pitäis olla! Eli syödä pitäis sillee, et ei tuu heti nälkä.
Mulla tällä hetkellä aamupala tällainen:
n. 125g maustamatonta rahkaa
n. 2dl sokeroimatonta mehukeittoa
1 leipä (vehnätön ruis- tai kauraleipä)
Margariinia
2 siivua kalkkunaleikettä
Kurkkua
Mukillinen teetä ja
lasillinen sokeroimatonta laimennettua mehua

Tällä ja 4ky insuliinilla yleensä pysynyt arvot alle rajan.
 
Mun aamupala oli tänään turkkilaista jogua lakoilla ja mansikoilla, ruisleipä kasviksilla, juustol ja kinkulla sekä maitokahvi ja vs oli 6.1 1h päästä... eilen iltapalaksi söin mannapuuroo ja ruisleivän ja vs oli 6.8 1h jälkeen ja sit söin viel muutaman suklaan niin aamupaasto oli 4.3... mää en ymmärtä yhtään tätä radii enää..
 
Joo mä en tykkää rahkasta tai en ees paistetusta munasta... joten mä taidan jatkaa puurolla! Ja jos menee yli niin sit ne lääkärit saa antaa ateria inskat... ei tästä tuu mitään jos ei aamulla saa syödä! Oon sit heti ihan itkuinen ja zombi kunnes on lounaan aika
 
Tykkäätkö ff raejuustosta? Jotain proteiinia ois hyvä syödä sen puuron lisäksi. Proteiinit kun hidastaa (tai jotain vastaavaa) verensokerin nousua!
Plus se, että proteiinit pitää paremmin nälkää pois...
 
Joo kyll raejuusto menee.. mulle on puhuttu vaan että hitaitahiilareita ei mitään mistään proteiineistä... mut joo mä en ookkaan käyny diapeteshoitajalla!

No tänään taas nostetaan iltainskaa et jos se helpottaa kun sais noi aamuarvot kohilleen! Hui kohta täytyy jo pistää kahteen kohtaan kun annos on niin ISO!
 
Oli paasto 5.3 ja tunti aamupalan jälkeen 5.6 söin taas aamupalaksi

2 viipaletta ruisleipää

Päällä oli Salaattia, tomaattia, kinkkua, juustoa ja margariinia.

Juomana oli taas lämmin kaakao. ;) ehkä huomenna sit taas kaurapuuroa aamupalaksi.
 
Oli paasto 5.3 ja tunti aamupalan jälkeen 5.6 söin taas aamupalaksi

2 viipaletta ruisleipää

Päällä oli Salaattia, tomaattia, kinkkua, juustoa ja margariinia.

Juomana oli taas lämmin kaakao. ;) ehkä huomenna sit taas kaurapuuroa aamupalaksi.
Mulle sanottiin kaakaosta et ehdottomasti ei! :( oli jossain vaiheessa ihan pakko litkiä kaakaota, kylmänä. Nyt en oo uskaltanut..
Mun paasto 5.7 ja aamupala kaks ruisleipää keitetyllä munalla -> 1h arvo 5.6 :)
 
Noo joo periaatteessa ei sais mitään noita sokeripitoisia juoda, mulle ohjeistettu niin.. Teetä kun oon juonu, oon vetäny sitä ilman sokeria/makeutusainetta. Mut nyt oli pakko saada ja onhan tää välillä kivaa kokeilua, pääasia ettei mulla oo aamupaastot heitellyt kun sen 2 kertaa muistaakseni ja toivon et ei tosiaan heittele enään. :)
 
Ja kun ennen ruokailua arvot pitää olla alle 5.5 ja tunti ruokailun jälkeen alle 7.8. :P
 
Ff: tuo raejuusto saattais toimia.. :) Itse syön vaikka ei radia olekaan niin puuron (40g kaurahiutaleita), sokeroimaton mehukeitto 200g, raejuustoa 100g.. Puuron sekaan vajaa rkl kookosöljyä tuomaan rasvoja aamupalaan..
Ja kaikki siis samalle lautaselle.. ;)

Vaihtoehtoisesti tuore/kylmä puuro miten haluaa kutsua.. Eli 40g kaurahiutaleita, 200g sokeroimaton mehukeitto, 250g maustamatonta maitorahkaa, 10g soijalesitiiniä ja prk pilttiä.. (Kaurahiutaleet ja lesitiini yön yli mehukeiton seas ja aamulla lisään muut joukkoon)
Näillä kahdella aamupalal vaihtelen.. :) tulee sopivas suhtees kaikkea; rasvat, hh, prot..
Ei oikein pelkkää leipää edes osaa syödäkään aamupalaks ku tuntuu et siitä jää jotain puuttumaan esim just tuo proteiini määrä jää vajaaks tms..
 
Hui ei kuitenkaan kaikkea samalle lautaselle :)

Sandrax kyl mäkin vedin alkuraskaudesta kaikkea mäkkiruuasta tuoremehuihin! Ihan vaan kun sokerit kesti.. nyt oon pikkuhiljaa joutunu jättää kaikkea pois ja kohta tuntuu että mitään ei voi syödä!
 
Joo kyll raejuusto menee.. mulle on puhuttu vaan että hitaitahiilareita ei mitään mistään proteiineistä... mut joo mä en ookkaan käyny diapeteshoitajalla!

No tänään taas nostetaan iltainskaa et jos se helpottaa kun sais noi aamuarvot kohilleen! Hui kohta täytyy jo pistää kahteen kohtaan kun annos on niin ISO!

ehdottomasti jotain proteiinia aamupalalle! ainakin kannattaa kokeilla! :) jos tosiaan rahka, kananmuna yms. ei oikein maistu, niin syö tota raejuustoa sit! :)
ite en tykkää raejuustosta enkä voi syödä kananmunaa, niin vetelen tota rahkaa... :)
 
Kysyn taas: miten nopeesti metformiinit alkaa vaikuttamaan? Toinen aamu -> paasto 6.1.
Oon siis kolmatta viikkoa "punnitse ja säästä" -ruokavaliolla eikä vaikutusta aamupaastoihin, ei vielä ees lääkkeet auta.
 
Sandra: seki on yksilöllistä koska alkaa vaikuttamaan, yleensä viikko kaks niin näkyy kunnolla vaikutus kun lääkkeen pitoisuus elimistössä nousee vaaditulle tasolle. Mä tuossa omaa sokerivihkoa kattelin alkuajoilta niin aamupaastot oli 6vkoa järkijään yli 5 kunnes sit alkoi ruokavalio laskeen aamun paastoja alle viiden, nyt on sit paastot siinä 4.5 molemmin puolin.

Alkaakos nyt oleen sellaiset viikot että sokerinsietokyky nousee? söin eilen iltapalalla 50g palan patokia ja yhden ruisleivän kasviksilla, juustolla ja kinkulla iltapalaksi ja vs. oli 6.1 tunnin päästä, yleensä vehnä on nostanu yli 7 vs arvot. Rakettitiedettä tosiaankin kun taas heittää arvot häränpyllyä hyvässä mielessä :)
 
Takaisin
Top