Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Radeja tosiaankin on erilaisia, minä taas on hyvä esimerkki siitä että vs-arvot pysyy kurissa ruokavaliolla ja paino putosi aina rv32+1 viikolle saakka ja silti vauva kasvaa ihan omilla käyrillään isona kuin mikä. Nyt ajattelin jättää herkut ottaamaan suosiolla vauvan syntymistä jos se vaikka auttas hidastamaan vauvan kasvua... saa mies tuoda kilon suklaata ja irttareita synnärille ja oon sitten sokeripöhnissäni siellä sen takia :)
 
Mä olin tänään rv 33+3 neuvolassa, mun paino on viikossa pudonnut 1,6kg kun oon tiukasti noudattanut ruokavaliota. Tiistaina diabeteshoitajalle ja katotaan mitä tehdään. Tosiaan arvot on aivan samat kuin ennen tota tarkkaa punnitsemista ja laskemista.
 
Mä luulen että se radihoitaja on paljon ymmärtäväisempi kuin sun neuvola! Mutta toivottavasti jatkuu samaan malliin!

Mull on näköjään tosiaan sellainen vaihe menossa että noston jälkeen yhden aamun on hyvä ja sitten taas pomppaa... ja mun kusipää neuvola jo muisti sanoa että jos en saa niitä kuntoo niin vauva joutuu heti tippaan kun sen sokerit romahtaa! Mut en osaa tehdä mitään enään tälle asialle... ja äippäpolilla tuntuu ne lääkärit olevan ihan yhtä kujalla kuin mä! Eikä ne usko mua kun sanoin viimeksi että antakaa mun nostaa heti 28-->32 nii eii kun mun sokerit voi mennä liian alas... no nyt menee kuitenkin 32yk eikä riitä! Maanantaina olis aika sinne ja sit ne saa keksiä jotain...
 
Tsemppiä Ff! En tajuu näitä radijuttuja yhtään, niin hepreaa et huh! Onneks sulla on koht uus aika sinne äippäpolille..
 
Ff kauheeta kun mikään ei toimi :o ja neuvolalta aika törkeetä heittää tollaista kommenttia, ihan kun sä itse oisit muka valinnut että sun sokerit nousee ja inskat ei tunnu auttavan.

Mulla kortisonit nosti hetkeksi arvoja mut ei mennyt kuitenkaan rajojen yli ja diabeteshoitajakin päätti sitten TYKSissä ettei mulla oo tarvetta enää hänelle kun paino on pysynyt samana koko raskauden, eli ei olla menty sen yli ja sokeriarvot on hyvät. Äitiyspolilla sit ovat niitä katselleet kun olen käynyt. Ohjeeksi tietysti sain että jos jostain syystä arvot lähtee hirveeseen nousuun niin täytyy ottaa yhteyttä mut tuskinpa :)
 
Noi mäkin oon vielä 3kg lähtöpainon mut täällä ei pääse diapeteshoitajalle... oon kerran nähnyt sen ohimennen kun olin osastolla ja kyselin että saisin tavata... kerran oon käynyt ravitsemusterapeutilla mut se ei osannu auttaa ja muuten nyt sit tapaan vaan lääkäreitä jotka noh käskee nostaa isnkaa aina kun on kolme kertaa Olli aamuarvo koholla! Eli mitään kunnon ravitsemus ohjeistusta en oo missään kohtaan saanu! Pitäis varmaan pyytää päästä vielä diapeteshoitajalle!
 
Mulla alkoi nyt tänään viimeinen sokerien mittauskerta tässä raskaudessa, kun seuraavaksi ollaan jo viikolla 37. Silloin ei kai sitten enää tartte mittailla, kun synnytys on niin lähellä. Ellei sitten omaksi huvikseen mittaile. Mulla arvot pysyneet alle raja-arvojen ja painokin pysynyt alle lähtöpainon. Ei pitäisi olla varaa, että kehittyy 2-tyypin diabetes, jos paino laskee raskauden jälkeenkin. Mun äidillä on 2-tyypin diabetes. Hänellä on ylipainoa, mutta ruokavalio sama kuin mulla raskaudessa. Hän poltti tupakkaa silloin, kun hänelle tuli 2-tyypin diabetes. Hänkin varmaan laihduttamalla ja liikunnalla voisi päästä eroon diabeteslääkityksestä.
 
Miks ei tartte rv37 jälkeen mitata? Ihan uusia juttuja :) mä luulen että mä joudun vielä synnytys salissakin mittaamaan... mut tämmönen inskahoitoinen radi onkin ihan oma juttunsa...
 
Kyllä munkin piti mitata ihan synnytykseen asti ja vielä synnytyksestä seuraava päivä. :o ihan hassua että niin eri käytännöt :)
 
Mä sain vaan sellaisen käsityksen ettei tarvitse enää viikolla 37 mitata sokereita, kun kysyin neuvolatädiltä. En tiedä mitä sanoo TYKS, kun on se koko-ja synnytystapa-arvio silloin. Mulla on 10.12.2015 uusi neuvolakäynti, että täytyy silloin kysyy uudestaan siltä neuvolatädiltä mikä on meininki.
 
Mullekin sanoi diabeteskätilö et periaatteessa näin hyvin ruokavaliolla kurissa pysyvän radin kanssa ei tarvisi mittailla enää vikoilla viikoilla (siis toki jos sama linja jatkuu). Ohjeisti kuitenkin mittailemaan loppuun asti sen 1-2 kertaa viikossa aamupaastot "ettei ruokavalion pitäminen unohdu".
 
Sen käsityksen mäkin sain, että ei välttämättä tarvitse enää mitata...Jos siis arvot nyt ihan hyvät...Ei siis kannata liikaa herkutellakaan. Joulu on vähän huonossa ajankohdassa nyt.
 
Nii nää ohjeet on varmaan aika yksilöllisiä myös ihan sen mukaan kuinka vaikea/helppo radi on kyseessä...

Ja radi tai ei mutta aijon kyllä syödä jouluna ihan normi tapaan :) ja aivan varmasti syön kraavilohta, maksalaatikkoa ja mätiäkin :) johan täss on monta kuukautta kiristetty vyötä niin jouluna vedän kyllä ihan överit!
 
mulla on arvot pysyneet koko raskauden ajan hyvinä, mutta silti en oo saanu mitään helpotusta mittailuun vaan oon jatkanu koko raskauden 2xkäyrää/vko ja muina aamuina paasto+1h jälkeen ap, tosin eipä tuo mua mitään haittaa kun näkee heti jos jokin ruoka-aine nostaa sokereita niin tietää vältellä sitä tai sit jos jostain kumman syystä alkaiskin sokerit kohoamaan yli rajojen niin osaa sit reagoida niihin heti.
 
Graavilohi oliko se nyt sallittujen ruokien listalla vai ei ? Tyhjiöpakatut mun mielestä oli kiellettyjen listalla. Savulohta kylmänä ja lämpimänä ainakin voi syödä. Mun tädillä oli eilen syntymäpäivät ja vedin siellä hyvällä omallatunnolla silliä ja savusiikaa. Meillä mies tykkää graavilohesta ja kyllä itsekin tekisi mieli sitä maistaa. Maksalaatikkoa ei ole tehnyt mieli, mutta kyllä sitäkin haluttais jo syödä.
 
Takaisin
Top