Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Liityn uutena keskusteluun :greet025 Mulle määrättiin iltainsuliini heti kättelyssä äitipolilla ekalla käynnillä. Ainoastaan aamuarvot olleet koholla rasituksessa ja kotimittauksissa. Nyt on viisi pistosta takana (8 ky) ja aamuarvot joka aamu pari kymmenystä yli rajan, eli samalla tavalla kuin ennen insuliinia. Tänään rv 33+0.

Missä vaiheessa ja minkälaisilla annoksilla teillä muilla on alkanut iltainsuliini vaikuttamaan? Huomenna jutellaan diabeteskätilön kanssa ja luultavasti edessä on annostuksen nostaminen korkeammaksi.

Insuliinin vaikutus pitäisi mun mielestä alkaa aika välittömästi toisin kuin esim metformiinin kanssa. Tää ei tosin ole faktatietoa.

Mulla aloitettiin rv 24+1 Protaphane 10ky, nyt rv 34+1 sitä menee 16ky. Oon nostanut oma-aloitteisesti annostusta 2ky, jos kolme (perättäistä) ylitystä aamuarvoissa. Kerran on diabeteshoitaja käskenyt nostamaan annostusta. Mulla menee ton inskan lisäksi metformiini 500mg 2+2.
 
Mulle sanoi rv 29+5 lääkäri että todennäköisesti koko sokeriongelma katoaa 4-5 viikossa. Yleensä kuulemma noin kuukautta ennen laskettua aikaa alkaa tilanne helpottaa.
Toivottavasti! Turhaa ressiä ollu tää mun mittaus juttu ainakin tähän mennessä.. :S enkä tajuu enää mitään koko hommasta.. No pääasia on tietty et syön nyt paremmin ja terveellisemmin ja vauva on normi painoinen.
 
Tein taas kokeilun eilen; söin illalla varmasti 40g hiilaria, ja mielestäni pitkään hitaasti imeytyviä ja paastoaika vain 8,5h -> arvo 6.0 eli korkeampi kuin muina aamuina tällä viikolla..
 
Nyt alkaa sit aamupalallakin insuliinin pitäminen. 3 kertaa peräkkäin ollut arvot koholla, joten aloitan 4ky insuliinia aamupalalle.
 
Mulla paras paastoarvo oli kun yks lauantai syötiin ruishamppareita kaks kappaletta iltapalaksi, välissä oli kaks kalapuikkoa ja vähän majoa. Muuten on kaikki ylityksiä ihan sama mitä syö ja mihin aikaan. Pitääkö kokeilla tota samaa siis uudestaan?! :D voi olla et oli hyvin nukuttu yö eikä stressiä silloin tosin..
 
Hups, kiitos mun veetutuksen ja suklaan syönnin, paino pompsahtanu 1.3kg vkossa.... vs-arvot on kyl kestäneet herkuttelun mut paino ei :smiley-angelic006
 
Hei, helmikuisista kyselen sokerirasitukseen liittyen. Eli huomenna rasitus ja paasto alkaa nyt illalla. Saako illan aikana kuitenkin juoda normaalisti vettä? Aamullahan saa ottaa tarv sen yhden vesilasin, mutta tämä ilta jäi mietityttämään?
 
Jemberry ainakin meillä oli ohjeena ettei saa juoda vaan vähän kostuttaa suuta vedellä.
 
Mulle ainakin ohjeistettiin, että klo 22.00 jälkeen ei saa juoda eikä syödä. Aamulla voi juoda lasin vettä. Mä ainakin tankkasin ennen 22.00 aika monta vesilasillista.En olisi muuten kyllä selvinnyt siitä sokerirasituksesta, kun mulla oli se jo viikolla 14.
 
Mulle kans diabeteskätilö kertoi, että joskus 32 vkon jälkeen olis "hormonihullut" ohi ja arvot saattaa parantua itsestään. Nyt mulla (rv 36) näyttääkin, että aamulla on paastot ainakin hetkittäin vähän liiankin hyvät. Jos huomenna vielä pompsahtaa 4,6 niin saan tiputtaa iltainsuliinin 6 ky. Ja sitten ehkäehkäehkätoivottavasti lopettaa vielä kokonaan ennen synnytystä. Synnytysvalmennuksessa nimittäin infottiin, että insuliinihoitoisen radin takia joutuu kenties koko synnytyksen seuraamaan käyriltä sydänääniä ja vauva viedään het kohta syntymän jälkeen tutkimuksiin eli napanuora katkaistaan 1min jälkeen. Täytynee vähän selvittää näitä vielä ennemmin ja varsinkin perusteita. Toisaalta, ammattilaiset tietää ja pakko luottaa niihin. Vauvan parasta siinä varmasti ainoastaan ajatellaan. Mutta silti...

Ja tosta aamunkoittoilmiön katkaisusta, aina siihen ei tehoa mikään ja se on yksinkertaisesti ja puhtaasti hormonaalinen ongelma. Itse heräsin syömään yöllä ihan tuhdistikin leipää ja rahkaa ja silti aamulla neljän tunnin päästä arvot oli vinkurallaan. Saatoihan siihen stressikin vaikuttaa, mutta kyllä oma olo parani miljuunasti kun sain lopettaa syömisten ja paastominuuttien ja hiilareiden kyttäämisen.
 
Kättäriltä tullu tänään diabeteshoitajalta sähköpostia, kun lähetin tiistaina mun arvoja kahdelta viikolta..

"Hei!
Kiitos vastauksistasi.
Hyvin sujuu ja verensokeritasapainosi on oikein hyvä.
Jatketaan mittauksia entisellä ohjeella ja lähettäisitkö arvojasi minulle taas 2- 3 vk kuluttua.
Varataan silloin myös aika lääkärille vauvan kokoarvioon.
Hauskaa joulun odotusta...." Jännää! :P
 
Huoh noita hyviä viikkoja odotellessa... eilen alkoi rv33 ja tänään aamupaasto oli 6,4!!


Mulle sanottiin että vauvalle tehdään vaan normi tutkimulset synnytys huoneessa eli vain sokerit jos heittää niin viedään tippaan tai annetaan lisä maitoa että ei se vauva automaattisesti mihinkään kauas joudu!!
 
Mulla nostettiin iltainsuliinin annostusta 10 yksikköön, ja nyt aamuarvo on ollut kahtena aamuna 5.4. Jos kolmen päivän sisällä tulee yksikin ylitys, joudun nostamaan perjantai-iltana 12 yksikköön.

Diabeteskätilön mukaan yleisimmin riittävä iltainsuliiniannostus on 18-30 yksikköä. Ja hänen kokemuksensa mukaan aamuarvojen paraneminen ja insuliinin vähentäminen/ lopettaminen loppuraskaudesta ei ole yleistä, mutta joillain menee niin..
 
Lokcfish ompa lohdullista kuulla :) tuntuu että insuliineista huolimatta sokerit vaan nousee ja nousee vaikka mitä tekis ja sit ei helpota kuulla että muut voi jo lopettaa lääkitystä!! Tässä tuntee taas ittensä huonoks äidiks kun tuntuu että mikään ei auta!! Vaikka jotain oon tehnyt oikein kun paino ei oo noussut ja vauvakin kasvaa käyrillä nii voi kuin kuulostaa hyvältä että vois vähentää eikä nostaa aina inskaa...
 
Joo siis tässähän voi olla sekin ero, että tällaiset ns lievemmät tapaukset kuten esim minulla (eli paastot pysyy pääasiassa hyvällä tasolla ihan normaalilla ruokavaliolla) on niitä joissa tilanne alkaa selvemmin helpottaa ja hankalammissa tilanteissa sitten päästään ehkä siihen pisteeseen, että insuliinin määrä saadaan vihdoin vakioitua. Tiedä häntä. Raskausdiabetestä tuntuu kuitenkin olevan niin monenlaista.
 
Ff, No mut hyvinhän sä olet selvinnyt vaikka sokerit edelleen heitteleekin. Vastaavaa heittelyähän on noilla ns oikeilla diabeetikoillakin osalla ja saattaa jatkua koko elämän vaikka seisoisivat päällään. Kaikilla ei vaan saada sitä sokeriongelmaa tasapainoon. Sulla kuitenkin on tosiaan paino pysynyt ja vauvakin hyvän kokoinen eli mitään isoja haittoja ei ainakaan noihin asioihin ole tullut korkeista sokereista. Eikä sekään nyt mittava haitta ole jos vauva tarvii syntymän jälkeen lisämaitoa tai vaikka sokeritipan hetkeksi. Ne on kuitenkin pieniä juttuja lopulta vauvan elämää ajatellen. Tsemppihali!
 
Takaisin
Top