Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Aphrael, kiitos taas tiedosta! Lääkityksen aloittamiseen vaikuttaa varmaan myös vauvan koko, nyt ollaan vielä ihan keskikäyrällä :)
Mulla ei ees ole vielä tietoa vauvan koosta, mutta lääkkeet piti aloittaa, koska "aika loppuu", eli en saanut lisäaikaa saada aamupaastoja kohilleen ja niitä ylityksiä ei siis ollut kuin ne pari-muutama :)

Mulla on nyt ollu parina päivänä herkkupvät, eli oon vetässy suklaata ja jäätelöä ja pelkäsin mittaamista noiden jälkeen ihan hitosti, mutta jtn 4.8 - 4.9 ollut tunnin jälkeiset arvot ja seuraavana aamuna aamupaasto ollu alin lääkityksen aikana. Eli taas ihan käsittämätöntä :D sitten kun taas syö normaalisti (eli suositusten mukaan) niin arvot saattanu olla tunti ruokailusta semmonen 6.2 ja seuraavana aamuna aamupaasto 5.4..
 
Mulla taas elimistö ei siedä puhdasta vehnää kun taas sokeria, perunaa ja riisiä kärsii syödä. Vehnä nostattaa tosi korkeelle arvot vaikka söisin vaan yhden normikokoisen vehnäsämpylän. Ja mähän pidän joka viikko 2xkäyräpäivää (mittaan vaan toki paastot ja syömisen jälkeiset arvot vaan silloin) ja joka aamu mittaan paaston sekä aamupalan jälkeisen arvon.

mulla sama, eli vehnää en pysty juurikaan syömään.
eilen söin lounaaksi moniviljasämpylän salaatilla, kurkulla, juustolla ja kinkulla, pistin 4ky insuliinia ja tunnin päästä vs 9,5.
Tänään lounaaksi salaattia, jauheihakastiketta ja pastaa, 4ky insuliinia ja 1h arvo 6,4.
 
Mulla ei ees ole vielä tietoa vauvan koosta, mutta lääkkeet piti aloittaa, koska "aika loppuu", eli en saanut lisäaikaa saada aamupaastoja kohilleen ja niitä ylityksiä ei siis ollut kuin ne pari-muutama :)

Mulla on nyt ollu parina päivänä herkkupvät, eli oon vetässy suklaata ja jäätelöä ja pelkäsin mittaamista noiden jälkeen ihan hitosti, mutta jtn 4.8 - 4.9 ollut tunnin jälkeiset arvot ja seuraavana aamuna aamupaasto ollu alin lääkityksen aikana. Eli taas ihan käsittämätöntä :D sitten kun taas syö normaalisti (eli suositusten mukaan) niin arvot saattanu olla tunti ruokailusta semmonen 6.2 ja seuraavana aamuna aamupaasto 5.4..
Ja mulla taas kuukauden ylittynyt aamupaastot joka päivä, seuraava käynti vasta rv 34, jolloin katotaan otetaanko lääkitys käyttöön. Eri käytännöt siis eri paikoissa.
 
Sandrax: Mulla saman kaltaisesti kuin sulla, aamupaastot menee yli, mutta tilannetta vaan seurataan. Eli lähetän seuraavan mittaustulossatsin sähköpostilla diabeteshoitajalle (ei edes seuraavaa käyntiä varattu, eikä vauvan kokoa ei ole katsottu). Totesi vaan että sf mitta on keskikäyrillä, ei oo tulossa iso vauva.

Henkilökohtaisesti en luota tohon sf mittaan pätkän vertaa, sillä se riippuu todella paljon mittaajasta ja vauvan asennonta/asemoinnista. Hyvällä ystävälläni oli koko raskauden sf mitta keskikäyrällä ja sen perusteella sanottiin et 3,5kg vauva tulossa. Synnytyksessä havaittiin et vauva on iso (4,5kg) ja jos oisivat tienneet etukäteen niin ois tehty homma vähän kuulemma eritavalla. Mullakin arvoissa heittoja esikon kanssa tosi paljon, kun vaki neuvolaterkkari lähti ja joka kerta oli yhteen vaiheeseen eri terkka mittaamassa. Tämän takia ehkä stressaankin ja pelkäänkin vauvan kokoa aika paljon. Sokeriylitykset ei auta asiaao_O
 
Aamulla vetäisin puolikkaan ruisleivän ja pari lusikallista rahkaa + lämmin kaakao juomaan niin tunti aamupalan jälkeen oli arvo 4.9 ja aamupaasto oli 5.1.
 
Liityn uutena keskusteluun :greet025 Mulle määrättiin iltainsuliini heti kättelyssä äitipolilla ekalla käynnillä. Ainoastaan aamuarvot olleet koholla rasituksessa ja kotimittauksissa. Nyt on viisi pistosta takana (8 ky) ja aamuarvot joka aamu pari kymmenystä yli rajan, eli samalla tavalla kuin ennen insuliinia. Tänään rv 33+0.

Missä vaiheessa ja minkälaisilla annoksilla teillä muilla on alkanut iltainsuliini vaikuttamaan? Huomenna jutellaan diabeteskätilön kanssa ja luultavasti edessä on annostuksen nostaminen korkeammaksi.
 
Aamulla vetäisin puolikkaan ruisleivän ja pari lusikallista rahkaa + lämmin kaakao juomaan niin tunti aamupalan jälkeen oli arvo 4.9 ja aamupaasto oli 5.1.

voi oispa mullakin. tai siis paastothan mulla on aina olleetkin hyvät. Nyt ilmeisesti myös aamupalan jälkeiset alkanut nousemaan, tänään söin aamupalaksi puolikkaan ruisleivän, jonka päällä oli juustoa ja kevyt-metvurstia, 2,5dl teetä stevialla makeutettuna ja n. 150g rahkaa ja n. 1dl mansikoita. Tämänkin stevialla makeutettu. Tunti aamupalasta ja vs oli 9,5!!! Hui! Ikinä ennen ei oo aamupalan jälkeiset ollu yli 8!
 
voi oispa mullakin. tai siis paastothan mulla on aina olleetkin hyvät. Nyt ilmeisesti myös aamupalan jälkeiset alkanut nousemaan, tänään söin aamupalaksi puolikkaan ruisleivän, jonka päällä oli juustoa ja kevyt-metvurstia, 2,5dl teetä stevialla makeutettuna ja n. 150g rahkaa ja n. 1dl mansikoita. Tämänkin stevialla makeutettu. Tunti aamupalasta ja vs oli 9,5!!! Hui! Ikinä ennen ei oo aamupalan jälkeiset ollu yli 8!

Hui, mulla ei oo ikinä noussu noin korkeelle aterian jälkeiset, mulla pysyny hyvin 4.0-5.4 välillä ja 2 kertaa on aamupaasto vaan ylittynyt mut ne nyt oli tiedossa muutenkin. (On hyvät syyt siis niihin) Toivottavasti noi sun korkeet arvot sais jotenkin kuriin! :o
 
juu siis mun aterioiden jälkeiset on korkeimmillaan ollu yli 11. :D (lounaan/päivällisen jälkeen)
Ja mulla tosiaan on toi ateriainsuliini käytössä nyt lounaalla ja päivällisellä ja pienellä annoksella (4ky) on suhteellisen hyvin pysyneet kurissa. :)
Täytyy huomenna taas mitata aamupalan jälkeen, jos nyt tosiaan on alkanut nousemaan noi arvot...
Nyt rv 29+4
 
Aamulla vetäisin puolikkaan ruisleivän ja pari lusikallista rahkaa + lämmin kaakao juomaan niin tunti aamupalan jälkeen oli arvo 4.9 ja aamupaasto oli 5.1.
Mul on kans näin, paasto 5.6-6.5 ja tunti aamupalasta (ihan mitä vaan, vaikka riisipuuroa tai kaks ruisleipää) arvo on 4.0-5.0 eli vähemmän. En tajuu miten se voi olla vähemmän, mä en vaan ymmärrä!
 
Lockfish mä aloitin rv17 tolla 8yk ja saan sitä ote nostella kun kolmena aamuna on menny yli... huomenna alkaa rv33 ja inskaa menee 30yk mutta nyt näyttäis että sekään ei vielä riitä! Tuskin saan niitä koskaan kuntoon tän raskauden aikana...
 
Eli maksa väsyy yöllä ja rupeaa tuottamaan glukoosia kun sokerit laskee yöllä... joillakin on auttanut yöllä syöminen tai niinku itellä parhaat aamu arvot on viikonloppuisin kun oon herkutellut myöhään :) googlaa tosta löytyy aika paljon tietoa....
 
Mulle selitti juurikin tuosta aamupaastojen ongelmasta diabeteskätilö, että osa saa avun syömällä vaikkapa yhden suolakeksikalan yöllä kun nousee vessaan. Eli paljoa ei ehkä tarvita siihen, että kroppa tajuaa lopettaa sokereitten nostamisen (joka on siis luonnollista aamuyöstä kun paastoaika alkaa olemaan pitkä). Mä ollen miettinyt miksi täällä ei kehoteta mittaamaan iltapalan jälkeistä arvoa ikinä mut syy saattaa jopa olla siinä ettei ihmiset vedä iltapalaa korkean sokeriarvon vuoksi turhan pienille hiilareille ja sen vuoksi sit nouse aamun arvot.
 
Tein kerran testin, söin kahden aikaan yöllä yhden kaurakeksin, ja aamupaasto oli kuitenkin mulle normi 6.0. Mietin olisinko voinut syödä jonkun muun yöpalan, esim hedelmän. Toisaalta yöllä on kovin hankala syödä edes mitään..
 
Mulla ei oo auttanut mikään, ei edes myöhään herkuttelu tai kuivan rahkan syöminen myöhään illalla tai iltapalan skippaaminen, enkä huomaa eroa arvoissa on paastoa sitten 7 tai 12 tuntia.
 
No mullahan noi korkeammat aamupaastot on ollut selvästi vain silloin kun olen nukkunut yön tosi huonosti. Siis täysin identtisten syömisten ja liikkumisten jälkeen paastot on ollut eroavat ja ainoa mikä on muuttunut on unimäärä. Mun öihin kuuluu siis 1-20 herätystä kun nuorimmainen herättelee ja siihen päälle omat asennonvaihdot.
 
Takaisin
Top