Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla kans ollut samasta syystä viikonloppuisin ja sen jälkeen maanantaisin hyvät arvot. Ite jotenkin päättelen sen sillee, et oon viikonloppuisin aktiivisempi. Vaikka luulin, et arvot ois huonommat kun yleensä just viikonloppuisin tulee syötyä hieman epäsäännöllisesti ja ehkä ei aina niin radi-ystävällistä ruokaa.
 
Mulla on kotona arki-iltaisin ja viikonloppuisin yleensä korkeammat arvot kun töissä. Töissä kun tulee väkisinkin liikuntaa päivän aikana. (oon lastentarhanopettaja 2-4v. Ryhmässä)
 
Mulla on kotona arki-iltaisin ja viikonloppuisin yleensä korkeammat arvot kun töissä. Töissä kun tulee väkisinkin liikuntaa päivän aikana. (oon lastentarhanopettaja 2-4v. Ryhmässä)
Mulla ei ole ongelmia muuta kuin arkipaastojen kanssa. Oon kans lastentarhanopettaja 3-5 -vuotiaiden kanssa ;)
 
Nii, mulla siis tosiaan ylitykset aterioiden jälkeisissä, ei yksikään paasto ole mennyt yli. :)
 
Onko sulla ruokavalioinen hoito ja minkälainen dieetti?

mulla ei riittänyt ruokavaliohoito eli mulla on lisänä ateriainsuliinit. pistän 0-6ky lounaalla ja päivällisellä.
Syön osittain radi-ruokavalion mukaan, leipää en syö niin paljon kun tossa ohjeistuksessa on.
Enemmän menee perus-lautasmallin mukaan. Ja ihan normaalia kotiruokaa.
 
Juttelin eilen nopeesti terveyskeskuksen diabeteshoitajan kanssa. Hän vähän ihmetteli, et mä en oo vielä saanut lääkitystä, kun katottiin et kuukauden mennyt yli paastot. Ei kuitenkaan halunnut kommentoida enempää tyksin diabeteshoitajia/lääkäreitä. Sanoin kans et mä ehdin synnyttää ennen ku saadaan lääkitys! Se nauroi, et nii-in..
 
Sandra, Jos sun ruokavaliossa on vielä "parannettavaa" niin toki on järkevintä kokeilla se konsti ensin. Mun mielestä turhan helposti nykyään lykätään vaivaan kun vaivaan lääkkeet vaikka asia voitaisiin hoitaa luonnollisemminkin. Se on tietysti eri asia jos ruokavalio vaikuttaa olevan kunnossa ja silti vaan sokerit pysyy korkealla. Silloin pitää reagoida. Toisaalta täällä sanottiin, että nykytiedon mukaan vauvan kokoa ajatellen ne aterian jälkeiset korkeat verensokerit on huonompi asia kun ennen ateriaa/paastot eli ehkä senkin takia niihin paastoihin annetaan enemmän aikaa korjailla tai sallitaan enemmän ylityksiä.

Mullahan oli kuulemma ruokapäiväkirjan mukaan oikeaoppinen ruokavalio radia ajatellen (kyseessä mun normaali ruokavalioni) paitsi ruokailuvälit edelleen vähän turhan pitkiä vaikka olen syömisiä säännöllistänyt diagnoosin jälkeen. Aamupaastoista viikon aikana 3-4 menee hieman yli tai rajalle ja satunnaisia aterian jälkeisiä samoin (näiden kohdalla kyllä selityskin löytyi aina "epänormaalista" ruoasta). Noilla paastojen ylityksillä sain ohjeeksi olla välittämättä ja seurata paastoja 1-2 kertaa viikossa ja jos arvot ovat joka mittauksella koholla tai kohoavat reilummin yli rajan niin sitten mitata hetken tiheämmin ja katsoa onko joka päivä sama homma. Jos on niin sit mietitään uudelleen onko tarvetta lääkitykselle. Tällaiset ohjeistukset Taysista diabeteskätilöltä ja gyneltä. Ei siis edes mitään rutiinia jatkoseurantaa sinne vaan olen yhteydessä jos noi arvot muuttuu tai jos itsea alkaa epäilyttämään loppuvaiheessa vauvan koko.
 
Mäkin koitin saada eilen luvan lääkäriltä nostaa inskaa taas jotenkin reilummalla kädellä mutta se oli sitä mieltä että ei tarvii niin kauan kuin paastot on alle 6!! Mut niin.. mullakin vauva vetää vähän alle keskikäyrän että tuntuu lääkäritkin ottavan nyt rennommin... ja jos se tosiaan tulee ennen joulua niin olisi kiva jos kasvattais vähän massaa!
 
ompas eroja.
mulla aloitettiin insuliinit, vaikka vain aamupaastoissa olin rajalla, aterian jälkeisissä ei ollut vikaa. vauva on koko ajan kasvanut tasan keskikäyrällä, viimeksi oli jopa vähän jäljessä kasvussa. nyt jo on saatu 5 ylimääräistä ultraa ja viikon päästä taas.. no hyvähän se on että seurataan, muuten olisin varmaan aivan hermoraunio :)
 
Vaihdetaanko jonkun kaa? Mä ottaisin kyl ennemmin inskat ja normikokoisen vauvan kuin tän mun tilantee...
 
Maajo, Toi sun tilanne on kyllä harmillinen. Onko ne sanonut edes epäilyjä mistä johtuu?
 
Eipä ne osaa sanoo mistä vauvan koko johtuu, kai se vaan imee kaiken ravintonsa mun läskeistä kun mun paino on vaan pudonnut joka neuvolaan mennessä vähän. Onneksi tlanne on tiedossa ja sitä seurataan mammapolilla, seuraava käynti on 1.12. (rv 34+1 silloin) ja siellä sitten taas tehdään uus painoarvio vauvalle ja toivon että se ois jo maltillisempi painoarvio pienellä.
 
Ja mä tein eilen illalla testin ko veetutti taas radi tosi peevelisti, eli söin Raffeleita 5dl ja puoli konvehtirasiaa 150g ja arvatkaa paljonko vs oli tunnin päästä? 6.2 vaan!!
 
Pitäiskö ihan piruutta mitata vs arvo kun söin aamupalaksi ruisleipää 2 viipaletta lisukkeilla (salaatti,juusto,kinkku,tomaatti,kurkku) ja klementiinin ja lämmin kaakao oli seurana.. Namskis! :P että mitä mahtais näyttää...
 
Maajo, Mulle sanoi diabeteskätilö, että suurimmalla osalla sokerit kestää paremmin sen, että syö kerralla ns hiilariöverit kun et syö maltillisesti muka vähän kerrallaan. Perustuu siis siihen, että riittävän suuri hiilarimäärä kerrallaan antaa "tiukemman" käskyn tuottaa reilusti insuliinia. Mä kans testasin taannoin kun olin syönyt pizzaa ja päälle puoli kiloa karkkia ja sokerit oli matalammalla tunnin päästä kun lounaaksi syödyn pinaattikeiton jälkeen :D
 
Mullakin kestää elimistö paremmin sokeria ja esim vehnää, kuin ihan perunaa ja riisiä.

Jos epäilyttää, tee vaikka pari päivää tai kokonainen viikko sokerikäyrää, mittaukset siis aamupaaston jälkeen, sekä aina ennen ruokailua ja tunti sen jälkeen.
 
Mulla taas elimistö ei siedä puhdasta vehnää kun taas sokeria, perunaa ja riisiä kärsii syödä. Vehnä nostattaa tosi korkeelle arvot vaikka söisin vaan yhden normikokoisen vehnäsämpylän. Ja mähän pidän joka viikko 2xkäyräpäivää (mittaan vaan toki paastot ja syömisen jälkeiset arvot vaan silloin) ja joka aamu mittaan paaston sekä aamupalan jälkeisen arvon.
 
Takaisin
Top