Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tää ei liity tähä radii mut tuohon ruokavalio juttuun sen verran.. Tai siis iltapala ajoitukseen.. Useissa ravintovalmennuksissa (lue dieeteissä) on tärkeää syödä 5 ateriaa päivän aikana, ruokaväli 3-4h.. Sit jos teet treenin niin se antaa taas oman haasteen, mut mun pointti oli se et niissä ruokavalioissa on tärkeämpää syödä se kaikki 5 ateriaa kun jättää se yksi väliin.. Tää on usein juuri se iltapala joka tekis mieli skipata tuon nukkumaan menon vuoksi..
Ehkä se sama tärkeys ajatus toimii radi ruokavaliossakin..
Kuinka moni teistä radilaisista mittaa oikeasti tuon ruokavalio ohjeistuksen hiilarimäärän? Tai käyttää vaakaa ruoan laitossa muuten? Ihan uteliaisuuttani kysyn..
 
mää en edes aina syö iltapalaa ja arvot silti hyviä (aamupaastot siis).
jossain vaiheessa arvioin hiilareita, mut sen jälkeen en oo jaksanut, kun tiedän suunnlleen minkä verran voin syödä esim. pastaa...
 
Joo alussa punnitsin kaiken mutta sitten alkoi oksettaa kaikki ruoka mikä o punnittua :) joten en oo enää vaikka keittiö vaaka löytyy....

Voihan iltapa mitähän sitä pitäisi syödä että jaksaisi nukkua!!! Kaks tuntia ois vielä voinut vetää unta mut eih nälkä ajoi taas ylös
 
Mä laskin hiilareita aluksi ja pidin tarkkaa kirjaa syömisistäni. Totesin itse (ja diabeteskätilö vahvisti) et mun perusruokavalioni nyt vaan menee noihin rajoihin paitsi herkuttelupäivinä ja nekin on sallittuja kunhan ei liian usein. Jatkan siis laskematta normaalia ruokavaliotani. Ainoa mitä olen diagnoosin jälkeen muuttanut on ruokailurytmi. Aiemmin kun se oli sairaanhoitajalle tyypillinen "syön kun ehdin jos ehdin" niin nyt syön ns kellon kanssa. Silti ruokailuvälit saisivat olla vielä lyhyempiäkin..
 
Mä en oo ikinä laskenut hiilareita eikä sitä oo mulle ohjeistettukaan. Pääasiassa syön "laitasmallin" mukaisesti, kuitenkin oon jättänyt hiilareiden osuuden normia pienemmäksi. Yritän syödä sen 5 ateriaa päivässä ja pitää ateriavälit kohtuullisina. Aina se ei kuitenkaan mee niinkuin stömsössä :D
 
Mie laskin hiilarit junnun raskaudessa tosi tarkkaan ja silloin punnitsin joka ruuan ja laskin hiilarit, nyttekin punnitsen ruuat toisinaan jos on jotain sellaista ruokaa mistä en osaa hiilareita arvioida kokemuksen perusteella, ja kai mä jotain teen oikein kun sokeriarvot pysyy kuosissa radiruokavaliolla ja paino on vaan pudonnu raskausaikana? vauva vaan kasvaa siitä huolimatta yli käyrien...
 
Mä en ole laskenut hiilareita....Yrittänyt vain suurin piirtein pysyä suositelluissa aterioissa ja ruokailumäärissä. Mulla paino pysynyt radi-ruokavalion aloituksen jälkeen -1-1,5 kg lähtöpainosta. Vauvan koosta en tiedä muuta kuin, että rakenneultrassa oli pienempi kuin viikkojen määrä n. 5 päivää. Sf-mitta menee mulla yli käyrien viimeksi viikolla 26 oli 30 cm.
 
Mä olen kunnon radilaisen lounaalla: Mäkkärissä tuplajuusto ja sokerillinen limu ;) Kerrankos sitä. Lupasin siis nelivuotiaalle mäkkärilounaan hyvin sujuneen lääkärikäynnin päätteeksi ja en jaksa täällä valikoida ns järjellistä syötävää.
 
Löytyy keittiövaaka, enemmän oli käytössä keväällä kun laihdutin. Nyt se on jäänyt, osaan katsoa minkä verran otan mitäkin, sekä minkä verran syön hiilareita suurin piirtein. :) vettä yritän juoda n. 3 litraa päivässä.
 
Ei varmaan tännekään oo sokerivauvaa tulossa, tai niin toivon. :D ainakin sf mitan perusteella vaikuttaa hyvin kasvavan käyrällä.
 
Mulla menee sf yläkäyrillä. Tosin nyt viimeisimmästä käynnistä on aikaa hetki. Ensi viikolla tilanne päivitys, kun pääsee taas neuvolaan. :)
 
Mä mittasin hiilarit esikoisen kanssa (oli radi silloinki), mut en tämän kanssa. Oppi silloin arvioimaan mitä pitää/voi syödä, eikä nyt ruokailuarvoissa häikkää olekaan. Aamupaastoon on vaan ruualla todella vaikea vaikuttaa. Radihoitsu sanoi, et en oikein muuta voi iltasin syyä, ihan oikein menee. Itsekin kokeillut ja säätänyt eri vaihtoehtoja ja näin löytänyt itselleni parhaan kombon. Jupis hoitsu jotain, et vanhempan toi yleensä onkin vaikeampi hallita.

Mulle iltamittaukset kans vaikeimpia ja jää useimmiten väliin (niissä ikinä moitään onneks ollu). Syön iltapalan aina esikon kanssa yhtäaikaa, sit hampipesu kummallekin ja nukkumaan siinä kasin pintaan. Mulla herätys 5:40 eli en kauheesti myöhemmin voi nukkumaan mennä kun en muutenkaan nuku öitä tällä hetkellä kunnolla/kokonaan.

Nää on kyl niin kummia nää kunta- ja hoitaja kohtaset erot tässä hommassa. Mietin tässä, että voiko noihin ohjeisiin ja tuloksiin luottaa?
 
Kauanko sokereilla menee ns tasapainoittumiseen? Oon kaks päivää syönyt tarkkaa dieettiä, alle 40g hiilaria/ateria, illalla ja aamulla proteiinia + hiilaria max 20g, ja edelleen aamulla paasto 5.9.. Ja sain nipistettyä paastoa vaan 8 tuntiin! Eli en kauaa nukkunut.. Maksa varmaan varastoi sokereita pitkään, niin kauan on arvot koholla kun maksassa sokeria riittää? Vai oonko ihan hakuteillä?
 
Sandra: saattaa mennä viikko pari tai jopa kuukausi ennen kuin sokerit tasoittuu aamusta, riippuu ihan ihmisestä.
 
Mä en liiku käytännössä yhtään työpäivän lisäksi, töissä tulee touhuttua lasten kanssa se 8h, niin ei jaksa enää mitään illalla! :(

Viikonloppuisin tulee enemmän käveltyä ja liikuttua, sekä nukuttua, ja arvot on normaalit viikonloppuisin. Miks radihoitaja ei sitä keksinyt mainita?
 
Takaisin
Top