Raskausdiabetes

Jos sitten näyttää että arvot alkaa nousta ni sitten kiristän taas ruokavaliota. Tuota Skyr-rahkaa suositellaan syötäväksi diabeetikoille mut mun suuhun se maistuu ällön makeutusaineiselle, normi jogurtit taas maistuu sokeriselle, joten mun suuhun on tuo rahkajogurtti valikoitunu sopivaksi (ei sitäkään ilman marjoja voi syödä). Herkkuna syön pähkinöitä, tummaa suklaata ja perusjädepuikon. Toki joskus sallin myös ihan karkkia, poppareita ja sipsejäkin pienen annoksen itelle. Tää radi ruokavalio on sellainen jota kaikkien pitäs noudattaa aina, mutta kun nuo herkut on vaan samperi vie niin hyviä että......
 
Mulla nyt tietty tosta mun listasta juomiset jäi veke. Lounaan ja päivällisen kanssa menee lasi rasvatonta maitoa, aamulla kahvia kaksi kuppia ja päivän mittaan varmaan pari litraa vettä. Joskus juon jotain light-limuja tai suolatonta vissyä. Herkkuja ei oikein mun kroppa kestä ollenkaan ja maitotuotteet varmaan mullakin tulee sit poistuu aamupalasta myöhemmin kun sokeriarvot ei kestä aamupalan viiliä. Välillä oon aamupalaksi paistanut munakkaan ja syöny porkkanaraastetta sen kanssa. Mulla kyl alkuun radi-ruokavaliolla paino laskenutkin, mut kyl se sit jossain vaiheessa lakkaa se painon putoaminen kun vauva alkaa kasvaa. Iltaisin mulla kroppa kestää hiilareita tosi hyvin ja jopa pitääkin sit niitä hyvii hiilareita tankata yötä vasten, että aamun paastoarvo on hyvä. Noista riisistä ja pastasta: niissä siis syön vaan tummia versioita. En höttöä. Ja mitään keksejä yms en voi syödä, koska niissä on sokeria.
 
Maajo: mä kadehdin kyllä sua kun pystyt herkuttelee. Täällä ei mitään jakoa syödä nameja tms. Poppareita voi syödä vähän - niistä ei juuri sokerit nouse, mut kaikki muu sokeripitoinen on mulle nou nou kun heti näkyy arvoissa ja en osaa kyl yhtään relata :). Luulin antaneeni itelleni luvan edes kerran kuussa herkutella, mut en edes sitä nyt oo tehnyt :). Sit neuvottelin itteni kanssa et jos tulee jotain synttäreitä yms juhlia niin siellä saa syödä kakkua :wink mulla vaan ei oma pää anna periksi leikkiä noilla arvoilla, vaikka ei varmasti jostain yhdestä ylityksestä koidu vauvalle mitään harmia. Sehän se on haitallista jos arvot on toistuvasti kohollaan.
 
Marianne81: ei kannate olla kade kun tiedän että jossakin vaiheessa tulee stoppi tuolle mun vähäiselle herkuttelulle myös kun viikkoja tulee lisää, mä pyrin välttään inskat jos vaan mitenkään pystyn siihen itse vaikuttaa. Mulle viime raskaudessa sanottiin että 1 ylitys viikossa katotaan sormien välistä vielä mutta jos useampi tulee niin ei. (paitsi että junnun raskaudessa löin viimeisen kuukauden ihan pipariksi ja silti arvot kesti sen)
 
Muokattu viimeksi:
Mun pitäis tänä iltana aloittaa heti suoraan insuliinipistot, vaikka oon vasta rv 5. Mutta on sen verran ollu jo ennen raskautta koholla, ettei annettu mitään vaihtoehtoja. Kiitos noista ruokavinkeistä, kuulostaa yllättävän hyvältä :-)
 
Kuulostaa hyviltä noi teidän ruokavaliot :happy: ite varmaan joudun laittaa kellon soimaan että osaan syödä noin usein:wink yleensä aamupala on jotain nopeaa esim jugurtti+kahvi, lounas on ehkä leipä tai pussikeitto... ja sit kerkiänkin vasta iltapaivällä syömään kotona kunnolla :)
 
Kannattaa pistää sormenpään sivuun eli ei keskelle sormenpäätä joka on kaikkein herkin paikka. Ei tuo pistäminen edelleenkään tunnu kivalta mutta siihen tottuu. Eka kerta vei tunteja ennenkuin kykenin pistämään.

Miulla aloitettiin ateriainsuliinit koska pelkkä ruokavalio ei toiminut. Sain ohjeeksi piikittää 4 yksikköä aamulla, ennen lounasta ja ennen päivällistä. Oon piikittänyt vain aamulla ja lounaalla insuliinit ja arvot pysyy hyvinä. Enemmän on nyt ongelmana että laskevat liian alas ja siksi en ole kolmatta piikitystä tehnyt. Verensokerit joudun mittamaan ennen ateriaa ja 1-1,5h aterian jälkeen. Insuliinin piikitys on tosi kivaa verrattuna verensokerin mittaukseen. Tuo ei satu yhtään.
 
ForestFairy: radiruokavaliossa on tärkeää se että syö pieniä annoksia useasti että verensokeri pysyy tasaisena koko ajan, kyllä oli taas itelläki opettelu tuohon 5 aterian rytmiin kun normaalisti syön vaan 4 ateriaa ja välipalalla oon vaan juonu kupin kahvia.
 
Niin mä en oikein tiedä tänään aloitin tän mittaus rumban eli kuuden päivän ajan pitää mitata aamupaasto, enne/jälkeen lounaan ja päivällisen ja iltapalan jälkeen... luulin syöväni oppikirjojen mukaan amupalaksi klo 8 söin 2dl puuroa ja puol kymmenen söin omenan silti oli sokerit koholla ennen lounasta klo 12 :shifty: jännä nähä mihin tää kehittyy! Aamusin ei siis ainakaan uskalla paljoa syödä...
 
Aamuisin kannattaa syödä proteiinipitoisia ruokia jos sokerit menee yli. Eli nyt ei määrää tartte vähentää, vaan sun on parempi sit syödä jotain muuta jos aamull kroppa ei kestä hiilareita. Esim rahkaa tai munakasta.
 
ForestFairy: syömättä jättäminen myös nostaa sokereita. Eli pitää syödä, mut pitää sit vaan korvata hiilarit jollain muulla :)
 
Kiitos taas vinkeistä :) näin alussa kaipaa jotenkin enemmän ohjeistusta kuin toi puoltuntia mitä neuvola luki papereista... mutta eiköhän tää tästä selkiä!
 
Ps. Omena sopii harvoin aamuun ylipäätään. Se nostaa helposti sokereita ainakin mulla. Siks syön hedelmävälipalat vasta iltapäivisin.
 
Kannattaa myös huomioida se että sokerit saattaa alussa heitellä kun kroppa alkaa sopeutua tuohon radi-ruokavalioon, varsinkin jos ennen on syöny tosi pitkillä aika väleillä. Radi-ruokavalio kestää enemään proteiinejä ja rasvoja kuin normidiabeetikon ruokavalio, kokeilemalla löytyy se parhain ruokavalio itelle jjoka pitää sokerit tasaisimpina.
 
Anteeksi mutta jatkan taas tyhmiä kysymyksiäni... :) mitäs ihmettä mä teen väärin kun illalla sokerit olivat erinomaiset 5,3 mutta aamulla ne oli noussu 5,8 :eek: miten ne nousee???!!!!
 
ForestFairy: kuinka pitkä paasto sulla oli? Jos paasto on liian pitkä, niin keho (tarkemmin muistaakseni maksa) alkaa tuottamaan itse sokeria, minkä vuoksi tietenkin sokeriarvot nousee. Mulle on sanottu, ettei aamupaasto saa olla juuri tämän takia yli 10h. Korjatkaa, jos olen väärässä :)
 
Forestfairy: liian pitkä paasto saa aikaan sen että keho tuottaa liikaa insuliiniä ja verensokeri sen takia nousee (maksa vapauttaa sokeria verenkiertoon liikaa), mulla itellä on se ettei illalla kärsi syödä juurikaan maitotuotteita kun ne nostaa aamusokeria kuten myös illalla syödyt hedelmä/marjat.
 
Maajo osasi sanoa paremmin, mitä minä tarkoitin :) ei oo ihan vielä noi termit hallussa :D
 
Takaisin
Top