Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
ImageUploadedByVau Foorumi1447763557.361044.jpg

Vähän on sotkuinen, kun päiviä olin lyöny tonne jolloin ei tarvinnu mittailla niin sit korjasin päälle tolleen rumasti. Ensi viikon tiistaina lähetän ekan kerran kättärille noita arvoja.. (:
 
Mä aattelin että tänään vedän ranttaliks kun huomenna kuitenkin tulee paskaa niskaan kun paastot on aina vaan päin /#^@^@& tosin kukaan ei oo vielä osannut kertoa mitä niille pitäis tehdä paitsi nostaa inskaa jospa saisin nostaa heti vaikka 10yk.... söin sitten lounaalla jälkkäriks jäätelöä ja välipalla suklaata ja silti jälkeiset arvot on olleet tosi hyvät :)
 
Kiitos, joo kehui viime viikolla se diabeteshoitaja myös noita arvoja ja eilen neuvolassa neukkutäti myös ja tsemppas kovasti. :)
 
Mä sain kauheet paasaukset tänään tyksin radihoitajalta. Kaikki paastot siis ylittynyt ja reippaasti, mut kun luki mun ruokapäiväkirjaa niin totes et siinä on vielä parannettavaa, ja paljon! Nyt kaks viikkoo kokeilua: max 40g hiilaria per ruokailukerta, iltapala niin myöhään ku mahdollista ja paasto max 9 tuntia. Pitäis oman painon tippua reippaasti seuraavalle kerralla, mikä on sit rv 34, sit insuliini loppuaika jos ei parane näillä.
 
Oho Sandrax86 sä oot saanut kovaa kyytiä siellä! Multa ei kukaan oo koskaan missään vaiheessa kysellyt mitään ruokapäiväkirjaa... vaikka alussa pidinkin ja laskin hiilareita ja kaloreita! Eikä kyll kukaan oo koskaan kertonut että kuinka pitkä sen paaston pitää olla? Mmmm... välillä tuntuu että pitäis mennä yksityiselle että sais jotain ohjausta tähän!
 
Ja siis mulla oli rasituksesta kaks viikkoa kun lyötiin inskat käteen! Eka kerta kun menin äippäpolille radin takia sain samalla kertaa reseptin inskaan ja seuraavana päivänä oli diapeteshoitajalle aika joka opasti miten se pistetään yms..
 
Ja siis mulla oli rasituksesta kaks viikkoa kun lyötiin inskat käteen! Eka kerta kun menin äippäpolille radin takia sain samalla kertaa reseptin inskaan ja seuraavana päivänä oli diapeteshoitajalle aika joka opasti miten se pistetään yms..

sain mäkin heti ekalla äitipolikäynnillä inskat. Tosin ekaa äitipolikäyntiä odottelinkin sen melkee 2kk. :D
 
Nii.. voi olla että mulla oli niin monta tekijää siinä esim ylipaino, jokainen aamuarvo koholla ja heti alkuraskaudessa todettu radi... niin se varmaan suurin syy miks iskettiin inskat käteen heti! Silti välillä on katkeruutta kun tuntuu että ketään ei oikeesti kiinnosta tää mun radin hoito kuhan vaan lisätään lääkkeitä...
 
juu, varmasti muutkin seikat vaikuttaa.. :)
Mulla oli ylityksiä lähes päivittäin lounaan tai päivällisen jälkeen, ylipainoa +25kg ja myös heti rv 12+ todettu radi.
Mut noihin paastoihin kai herkemmin aloitetaan lääkitys, niitä kun ei saa ruokavaliolla niin hyvin kuriin... (ei sillä et noita munkaan arvoja ois saatu ruokavaliolla kuriin. Mun ois pitäny syödä varmaan pelkkää salaattia, et ois pysyny arvot hyvinä)

Niin ja mä olin tänään äitipolilla, inskat jatkuu samaan tahtiin eli 4ky lounaalla ja päivällisellä. Jos arvot alkaa nousemaan, niin sit nostan insuliiniannosta. Samaten, jos esim. syön ison annoksen pastaa, niin voin pistää suorilta sen 6yk.
Painoarvio oli (rv 28+5) 1160g. Vähän keskikäyrän alla oli kooltaan. :)
 
Kiva että sulla on mennyt noin hyvin inskojen kanssa :)

Mulla tää insuliini hoito ei oo oikein onnistunut... mutta vauva on onneks toistaiseksi ainakin ollu mukavasti käyrillä :) pelottaa vaan voiko noista korkeista arvoista olla myöhemmin jotan haittaa lapselle! Esim joutuu suoraan tippaan kun sokerit tippuu tai kärsii hapenpuutteesta tai istukkalakkaa toimimasta tai tai mitä muuta kaikkea ne sokerit voikaam tehdä...
 
Oho Sandrax86 sä oot saanut kovaa kyytiä siellä! Multa ei kukaan oo koskaan missään vaiheessa kysellyt mitään ruokapäiväkirjaa... vaikka alussa pidinkin ja laskin hiilareita ja kaloreita! Eikä kyll kukaan oo koskaan kertonut että kuinka pitkä sen paaston pitää olla? Mmmm... välillä tuntuu että pitäis mennä yksityiselle että sais jotain ohjausta tähän!
Mä oon kuus viikkoa mittaillut kotona ja kaks viikko pidin tarkkaa ruokapäiväkirjaa neuvolan pyynnöstä, on sit helpompi kattoa onko siinä jotain vikaa. Mä syön liian isoja annoksia, vaikka terveellisesti välillä syönkin (2 lautasellista puuroa, neljä ruisleipää mm..) nyt ei tarvi pitää kirjaa mut tarvii laskea tosiaan noi hiilarit, ettei ylity. Ekaa kertaa lääkärissä käskettiin valvomaan pidempään! Kun sanoin et meen kasilta nukkumaan, niin nyt pitäis syödä iltapala vielä kympiltä (rahkaa), ja aamulla heti herätessä (klo 6-7) taas rahkaa! :O
Ja vauva on käyrillä, rv 32+1 ja paino 2.1kg!
 
Ooo kelpais mullekkin mut mun pitää mittaa tunti iltapalasta ja sit ennen nukkumaan menoa niin pakko melkein syödä ennen kasia ku sit mennään nukkumaan ysin kympin välillä niin en sais noita arvoja...
 
FF mulla sama etten jaksais valvoo vielä sitä et pitäis iltapalan jälkeinen arvo mitata, kun siinä vaiheessa haluisin jo nukkumaan. Laitoinkin kyselyä tänään diabeteshoitajalle, et kuinka välttämätön tuo vikaan arvon mittaus on. Varsinkin kun se ei oo ikinä mulla ylittynyt. Katsellaan, mitä sieltä vastataan :)
 
mun ei oo _MISSÄÄN_ vaiheessa tarvinut mitata iltapalan jälkeen arvoja.
Tää on vissii taas näitä kuntakohtaisia eroja!
 
No voihan ärsytys! Ite ku usein silmät ristissä odottaa, et sais jo mennä nukkuu ku sitä mittausta on pitänyt odottaa!
 
Mäkin oon kuus viikkoa mitannut iltapalan jälkeisen (jos en oo sattunut vahingossa nukahtaa, joskus jopa mies on mitannut kun oon laittanut hälytyksen enkä oo jaksanut mitata!) mut nyt ei tarvi sitä saada välttämättä! Helpottaa kyllä! Nyt vedin rahkan mustikoilla ja pääsen nukkumaan! :)
 
Ei munkaan oo tarttennu mitata iltapalan jälkeen, jos en oo halunnu :-o aamupalan jälkeen ja lounaan ja päivällisen, tai välillä välipalan jälkeen, jos haluaa :-o
 
No mä mittaan sen 9 kertaa päivässä kun silloin sairaalajaksolla oli kaikki arvot päin jotain... nooh jospa sais huomenna höllennystä näihin :)
 
Takaisin
Top