Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Se riippuu paljon kyllä lääkäristäkin, kuinka herkästi lääkettä määrää :)
 
No jep..mulle meinas rakenneultran tehnyt lääkäri lykätä sen metforminin, vaikka arvoissa ei koskaan heittoja, eikä ees lähellä rajoja. Ihan vaan kaiken varulta ettei vauva pääse liian isoksi. Äitipolilla toinen lääkäri lyttäs ne aikeet ja sano vaan et turha tervettä lääkitä ja vauvaa seurattiin lähinnä sen takia kun oli aika pieni. Mut kai se rakenneultran lääkäri halus vaan et pystyisin synnyttään alateitse, kun 3500g ois ollu maksimi mulle. :) nyt mulla sama lääkäri seuraa tämän tulevan kasvua.
 
Joo, paljonhan se on lääkäristä kiinni. Mulle sanoi nyt jo diabeteskätilö ennen kun lääkäriä olin nähnytkään et ei oo lääkitystarvetta. Ja lääkäri ei edes maininnut asiasta vaan katsoi sokerit ja muut tiedot, ultrasi ja sanoi ettei jatkoja sinne jos tilanne pysyy ennallaan. :D
 
Ääh, nyt alkoi ahdistaa. Miksiköhän ei mulle olla edes antamassa mitään lähetettä polille painoarvioon tai muutenkaan, vaikka todettu radi ja mulla on ollut ylityksiäkin (tosin selkeästi ruoka syynä, kun olen kokeillut mikä sopii ja mikä ei, mutta silti).. Vauvakin oli jo np ja rakenneultrassa laskettua isompi ja sf-mitta ollut aina hiukan käyrien yllä. Täällä taidetaan tehdä loppuvuoden säästöjä terveydenhuollossa.....vai hätäilenköhän mie nyt ihan turhaan.
 
Vilttitossu, No nuo testimielessä tulleet ylitykset ei kuulemma ole millään tavalla merkityksellisiä vauvan kasvun kannalta, koska ykisttäistapaukset ei vaikuta mihinkään. Eli radin perusteella ei ole tarvetta. Ainut syy voisi olla se, että vauva on aiemmin ollut oletettua isompi, mutta jos sekin on ollut ns samalla käyrällä niin on varmaan tehty vaan päätelmä, että todelliset viikot ovat jotain muuta mitä oletettu laskettuaika kertoo. Se taas tarkoittaa, että vauva syntyy vaan vähän aiemmin ehkä. Mutta ymmärtääkseni aivan jokaisessa kunnassa viimeisessä lääkärineuvolassa lääkäri tekee jonkinlaisen arvion mahtuuko vauva syntymään normaalisti ja jos epäilyksiä herää niin sit selvitellään tarkemmin. Kuitenkin luonto osaa yleensä huolehtia homman niin ettei vauva kasva suuremmaksi minkä äiti pystyy synnyttämään. Ei tietenkään aina mene niin, mutta pääosin. Ja itseasiassahan vauvan painoarvio ei oikeastaan edes kerro kuin suuntaa antavasti mahtuuko syntymään vaikka tiedossa olisi äidin lantion kokokin tarkasti. Suurin merkitys on lapsen päänympäryksellä. Suuri painoarviohan voi tulla myös lapsi onkin normaalia pidempi tms ja sillä ei ole synnytykseen vaikutusta. Ja sit voi olla niinkin et vaikka vauva olisi tosi pieni niin ei mahdu tulemaan kun äidin lantiossa ei vaan yksinkertaisesti ole tilaa tai voi olla niin kuin mulla, että on se ns. synnyttäjän lantio josta mahtuu kuulemma tulemaan isokin vauva. Enkä epäile etteikö aika paljon isompi mahtuisikin kun tuo nuorimmainen oli kuitenkin 3990g eikä ihan pienipäinenkään ja synnytys oli kuitenkin helppo ja nopea vaikka syntyi vielä käsi poskellakin veljensä tapaan. Eli tilaa on varmasti isommallekin.

Mutta älä siis suotta kovasti huolehdi asiasta vielä. Tässä on vielä kuukauden verran aikaa siihen kun voidaan edes ruveta miettimään kokoarviota joka oikeasti kertoisi jotain lapsen koosta lasketun ajan tienoille. Mullekin sanoi perjantaina äitiyspolilla gyne, että vähän turhaahan sitä kokoa on vielä arvioida kun viikkoja on vasta noin vähän. Ainut mitä saadaan selville on lähinnä se, että kasvaako samassa linjassa kun alkuvaiheen ultrissa oli, mutta sekään ei vielä kerro etteikö voisi kasvaa loppuvaiheessa huomattavasti nopeammin tai hitaammin.
 
Kiitos Aphrael! Juuri tällaista tietoa kaipasinkin. Mulla on hiukan ollut vaikeuksia oman neuvolatädin kanssa ja en oikein ole aina kauhean luottavaisin mielin kun hänen kanssaan asioin. Ei oikein osaa perustella ja kertoa asioista..luulen että hän on vielä aika kokematon, tai sitten pitää asioita niin itsestäänselvyyksinä, ettei osaa kertoa niitä ihmiselle, jolle kaikki on uutta.
 
Joo ja se ei ainakaan vähennä pelkoja jos ei saa tietoa luotettavasti tai jopa ollenkaan. Hyvä jos sait edes jotain apua mun sekavasta selostuksesta :) Vaikka olen ollut hereillä jo monta tuntia niin aamujumitus vaivaa edelleen.
 
Mulla vasta sitten alettaisiin seurata äippäpolilla enemmän jos ylityksiä tulee enemmän, mutta siitä ei oo ollu kyllä huolta nytten. Hyviä arvoja oon saanut. :)
 
Mä oon mitannut sokereita nyt tiistaista asti. Paastoarvot olleet korkeimmillaan 4,7. Paastoa ollut vaihtelevasti 8-12 tuntia. Eilen mittasin arvoja koko päivän, ei tullut ylityksiä, eikä edes raja-arvoja. Korkein aterian jälkeinen arvo oli 6.0. Kyseisellä aterialla söin sokerisen jälkkärinkin. En ole oikeastaan kattonut sen kummemmin mitä syön. Jos on tarjottu herkkuja niin oon syönyt. Ja suklaatakin syönyt kun on tehnyt mieli, hiilareista en osaa luopua.. :D
Alan ihmettelemään vähän että miksi rasituksessa tuli ylitys.. Paastoarvo oli siis 5.4.
 
Mä odotan keskiviikkona olevaa äippäpolille menoa... huh! Mun sokerit heittelee ihan miten sattuu. .. eilen aamulla oli 4,7 ja tänä aamuna 6,1 että mitäköhän tässä aletaan seuraavaks tehdä! Musta alkaa tuntua että mun sokereita ei saada kuntoon tän raskauden aikana! Siks myös jänskättää minkähän kokoinen sokeri vauva siellä oikein köllöttää...
 
Mullon sokeriarvot kunnossa ruokavaliolla ja silti mun masussa kasvaa sokerivauva kun on kasvussa edellä viime kontrollissa 3 vkoa (kaikki mitat edellä, pää ja reisi 2 vkoa, vatsa 3vkoa), joten ei todellakaan tuu meneen laskettuun aikaan tää raskaus.
 
Mulla oli tänää radihoitaja tapaaminen ja en edes nähny lääkäriä, ei ultrattu, ei pyynnöstäni edes kun pelkään olevan iso vauva. Hoitaja kävi mun radimittausvihon kanssa lääkärillä kysymässä aloitetaanko inskat ja lääkäri totes, että koska bmi:ni on sen verran matala ja ylitykset pieniä (5,5-5,9) niin ei tarvetta. en tiedä onko kyseessä ennen raskautta bmi vai nyt, mutta kumma että tohon perustetaan kaikki (painoa tähän mennessä tullut 9kg jo kuitenkin). Tablettilääkitys minulle ei kuulemma sovi, sillä se on muiden kuin paastoarvon ylittymisien hoitoon ja kuulemma massaakin pitäisi olla enempi kuin minulla. Nyt pitää lähettää uudet arvot kahen viikon päästä sille hoitajalle ja sitten katsotaan uudestaan mitä tehdään/tehdäänkö mitään. Puhuin että olen esikosta käynyt pelkopolilla koko pelkojeni vuoksi (ja silloin ei mennyt sokerit yli ikinä) mutta täti vaan totes että katsotaan sitä sitten jos sf mitta lähtee neuvolakäynneillä nousuun.
 
Harmi Bunble84 kuulostaa todella tylyltä käytökseltä kun eivät voi ultrata! Jännä miten taas nää käytännöt eroaa joka paikassa... meillä syynätään tota painoa ja sokereita vähintään kolmen viikon välein äippäpolilla ja aina on lääkäri jonka kanssa jutellaan! Vaan eipä siitä oo tuntunut olevan mitään apua..
 
Ja hyvä kuulla että lääkitystä ei aloiteta jos on tarpeeks laiha :) en kyll välttämättä ymmärrä miten se äidin paino estäis sokereiden vaikutusta vauvaan.... tosi erikoista!
 
Mulle jäi kans vähän hämäräks tää paino/sokeri kuvio, mutta ehkä toi homma kirkastuu lisää kun kahen viikon päästä lähetän sinne uuden mittaustulos satsino_O
 
Mä lähettelen kanssa kahden viikon välein tonne kättärille diabeteshoitajille noita arvoja.. :)
 
On kyllä tosi jännä, miten samanlaisissa tilanteissa toimitaan iiiiihan eri tavalla eripuolilla Suomea :D
Ja ei mahdu mun päähän sekään, että joissakin aamupaastojen raja on 5.3 ja täällä esim. se 5.5.. On jotenkin nurinkurista :D
Samoin tuo painoarvio, miks sitä tehdään, jos tulos voi olla jtn muuta kuitenkin :D meidänkin äidin kohdalla oli sanottu pikkuveljestä, että vähän reilu kolme kiloa, annetaan kasvaa vaan ja sieltä tulikin about viisi kiloa painava "pikkunen" :D
 
Bumble84: Mulle aloitettiin tablettilääkitys (metformiini) juuri siksi, että mulla paastot paukku silloin alkuvaiheessa yli! Jännä tosiaan, miten eri paikoissa tehdään eri tavalla!
 
Takaisin
Top