Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ihan kokeilumielessä illalla töistä mukanani toin kotiin hamppareita, tein itselleni ruissämpylään tuplajuuston ja kylkeen nelosen nugetit. Ajattelin että aamupaasto huitelee jossain korvissa, mutta ei. Se olikin yllätykseksi 4.8! :o
 
Oli vähän häiritsevää tänään, kun lounaalla pistin insuliinin, niin vauveli potki just siihen samaan kohtaan! Hetkeks tuli sellanen, apua, nyt tää neula osuu vauvaan, mut sit tajusin, et ei se neula kyl millään yletä siihen vauvaan, varsinkin kun se pistokohta pitää puristaa sillee makkaraks. :D
Mut hetkeks tuli tosiaan sellanen ihme pelko. :D
 
Mä oisin kyll varmaan ihan hysteerisena jos pitäis jotain mahaan pistää :) mut nii kai se o suunniteltu ettei semmosta voi käydä!
 
juu, ei siis oo mullakaan aiemmin mitää tollasia tuntemuksia ollu...
Mut ei noi mun neulat oo ku 6mm pitkiä, joten aika pieni rasvakerros sais olla et osuis vauvaan. :D
Ja mulla kun oli tota vararengastakin jo valmiiks tossa mahan ympärillä, niin ei kyl pysty vauvaan asti tuikkimaan. :D

Mää oon ihan tyytyväinen et saan pistää tohon mahaan, paljon vaikeempaa ois ite pistää ennen ruokailuja esim. reiteen tai pakaraan... :D nyt ei tartte riisua mitään, riittää kun vähän nostaa paitaa ja laskee housuja. :D
 
Saarioisten kinkkupizza päivälliseksi; virhe. Väsynyt herkkupäivä eilen ja söin ko roiskeläpän klo 18, menin nukkumaan ja nyt klo 06 paasto 6.1 :/
 
Onkos kenelläkään ollut niin, että verensokerit on kutakuinkin hallinnassa ruokavaliolla (mulla siis 2-3 raja-arvoa aamupaastoissa viikon aikana), mutta pissassa olisi sokeria? Mulla siis viime viikon maanantaina oli hyvin hailakasti plussan verran ja tänään oli ihan selvästi 2+ ellei jopa enemmän. Onneksi on huomenna se äitiyspolin aika..
 
Kerro sit mitä ne sano tosta... mulla ei oo vielä koskaan ollut pissassa sokeria vaikka arvot on aina mitä sattuu!
 
Mulla on ruokavaliolla verensokerit hallinnassa, vaikka meni kaikki arvot rasituksessa ylitse.
 
Ff, Mulla oli esikoisesta kerran ja sen takia jouduin rasitukseenkin, mut kaikki arvot oli tosi reilusti alle rajojen. No katsotaan mikä on tuomio huomenna.
 
Mulla oli viikolla 14 sokeria virtsassa, kun olin neuvolalääkärillä. Sen jälkeen muutin ruokavaliota. Ei ole enää ollut sokeria virtsassa.
 
Mulla ei oo kertaakaan ollu sokeria tai proteiinia pissassa..
 
Mulla oli molemmissa aikasemmissa raskauksissa sokerit koholla pissassa vaikka arvot ok. Esikoisesta jouduin sen takia rasitukseen ja paasto oli yli. Mut kotona mitatessa kaikki arvot hyviä :) pojalta sokerit oli plussalla jostain 27vkolta loppuun asti, vaikka arvot kotona hyvät. Rasituksessa sillon paasto ja 1h arvo just ja just yli. Mulle vaan sanottiin että sitä siellä nyt näkyy ja ei voi mitään. Joskus vaan pääsee sokeri läpi vaikka ei arvoissa häikkää oliskaan :)
 
Mä sain tänään vastauksen "älä välitä, raskauden aikana harvoin ovat missään tekemisissä keskenään vaan syy pissan glukoosiin on useimmiten munuaisten hetkellisessä verenkiertohäiriössä mitä raskaus voi aiheuttaa ja se on normaalia".
 
No ompa kiva tietää :) alussa suunnittelin skippaavani koko sokeri rasituksen ajatuksella että näkyyhän sitä sokeria pissassa jos olis radi!
 
Kävin siellä polilla. Sain kehut mun ruokavaliosta joka siis normaalistikin tällainen joskin epäsäännöllisempi. Arvojen heittely identtisinä ruokapäivinä voi kuulemma johtua tosiaan huonoista öistä (mulla kun heittää pääasiassa aamupaasto), mutta todennäköisemmin eniten vaikuttaa raskaushormonien määrät joita ei kuulemma tule tasaisesti.

Ei lääkityksen tarvetta, mittaan 1-2 x vko paaston ja muuten vaan jos syön jotain erityistä. Jos nousevat niin sit tiuhempaa ja linjan jatkuessa sähköpostia polille niin mietitään pitääkö tehdä jotain. Vauva voi hyvin, painoarvio 1,6kg ja viikot nyt 29+5. Kuulemma normaalikokoinen viikolle 30+ eli todelliseen ikäänsä nähden suurehko kun aiemmat ultrat ja mun tieto ovulaatiosta on sitä mieltä että rv olis 29+2 tms. Lapsivedenmääräkin mittailtiin kun oli niin isoja lammikoita, mut meni vielä normaalirajoihin joskin ylärajoilla. Eli voisi ajatella sekä vauvan painon, että lapsiveden määrän olevan ylärajoilla.

Ei tarvi seurata muuten äitiyspolilla kun kaikki näin hyvin. Lääkäri sanoi et jos mua arveluttaa lähellä laskettua aikaa lapsen koko niin voin pyytää neuvolasta lähetteen kokoarvioon vielä radin perusteella. Mulla kun tuo nuorimmainen oli sen 3990g syntyessään ihan ilman radiakin.. No, katsotaan mitkä mietteet on itsellä tammikuulla :)
 
^ jännä, ku mullakin ne parit-muutamat aamupaastot heittäny, niin tuli vaan ne lääkkeet, vaikka ite tiesin aika varmaks niiden paastoarvojen ylitysten tulleen huonoista unista. Ja niistä oli puhekkin sielä polilla. Mutta nyt on tän vkoa ollu arvot joka aamu 5.4, tänään 5.3..olisin oottanu aamupaastojen rajumpaa laskua noitten metforminien takia :|

Painoarvio ois vasta torstaina, vähän jännittää, minkä kokoinen sieltä ois tulossa.. Miä ja sisarukset ollaan kaikki oltu yli 4 kg, että toivottavasti ei "periydy" :(
 
Mämmi, Onko sulla ylipainoa tai jotain muita riskitekijöitä? Mietin et voisko olla sellaisesta kiinni herkempi lääkityksen aloitus. Mun ainut riskitekijä kun on lievä ylipaino. Tosin kaikissa näissä tuntuu olevan eroja kuntakohtaisesti.
 
Takaisin
Top