Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä sain inskat vaikka mun aamusokerit vaihteli 5,4-5,6 välillä! Ja muistan miten vihainen olin kun esim ei raskaana olevalla ei vielä noilla arvoilla tehtäis mitään...
 
Ok. Mulla siis vaihtelee aamuarvot 4.2-5.5, yhden kerran 5.6 eli isoa heittoa ja korkeimmat raja-arvoissa.
 
Mulla menee kaikki aamuarvot yli (5.5-5.9) vaikka teen mitä kevätjuhlaliikkeitä. Haluisin alottaa lääkityksen ja kattoa niillä. Koska insuliinia tai lääkettä otetaan jos vaan aamun paastot ylittyy?
 
Mitä syöt iltaisin ja mihin aikaan? Koska heräät aamulla ja missä vaiheessa mittaat?
 
Sandra: korkeisiin paastoarvoihin aloitetaan iltainsuliinit eli illalla pieni annos inskaa pistetään.
 
mulla alkaa aamupalan jälkeiset näköjään lähenteleen raja-arvoja, tänään kun mittasin aamuarvot, oli paasto 5,2 ja aamupalan jälkeen 7,3.
muuten arvot pysyneet inskoilla melko hyvinä, satunnaisia ylityksiä tullut jos syönyt paljon tai unohtunut pistää inska...
 
RS, oon kokeillut eri iltapaloja, rahkaa, ruisleipää, kaurapuuroa, hedelmää.. Aina sama tulos. Syön noin 20 aikaan iltapalan ja mittaan ennen kuin syön aamupalan, eli viimeistään klo 8. Paastoa tulee siis noin 12 tuntia. Oon kokeillut myös 9 tunnin paastoa, sama tulos.
Oikeastaan ainoat alitukset on tullut kun en oo syönyt ollenkaan iltapalaa, vaan päivällisen klo 18 ja paastoa on tullut siis 14 tuntia. Miksi näin?
 
Kaikilla verensokeri toimii vähän omalla tavallaan. Oletko kokeillut sokeritonta ja viljatonta iltapalaa?

Itselle tosiaan sopii parhaiten joku salaatti tai sitten tylsästi useampi porkkana ja höysteenä jotain muuta pientä esim juustoa tms. Ainoa hedelmä mitä minun elimistö sietää on vihreä hapan omena. Ja syön iltapalan juuri ennen nukkumaanmenoa 21-23 kun aamuherätykset on noin klo 8. Näillä nyt toistamiseen pysytty viiterajoissa.
 
Hahha mä oon varmaan laiska mutta pistän suosiolla inskaa kuin alkaisin kikkailemaan noin :) ilman kunnon iltapalaa herään neljältä kauheaan nälkään! Ei mulle salaatti riittäis...
 
Se on muuten hassua kuinka tiukassa ihmisissä on se mitä pitää syödä illalla/aamulla. Mä olen siis noitten allergisten lasten kanssa törmännyt kauhisteluihin kuinka iltapala voi olla lihaa ja sopivaa kasvista, kun sen pitää kuulemma olla leipää/puuroa/jogurttia tms. Mun mielestä tätä avoimempaa ajattelua kannattaa ehkä harkita radinkin suhteen. Jos ei sokerit kestä noita hiilaripitoisia ja kaipaa kunnon iltapalaa niin voisiko kuvitella syövänsä ihan ruokaa. Tai jos syö salaattia niin eihän sen ole pakko olla pelkistä vihanneksista vaan voihan sitä täydentää lihalla/kalalla/kananmunalla/juustolla tms.
 
Yksi mitä mä mietin tässä eräänä päivänä kun monet sanoo ettei sokerit kestä noita maitotuotteita niin vaikuttaisiko tilanteeseen jos vaihtaa maitotuotteet laktoosittomiin. Siis ihan näin omana ajatteluna jos poistaa maitosokerin niin hiilareitahan täytyy olla vähemmän.. En todellakaan tiedä toimiiko noin. Onko joku kokeillut? Itse siis käytän vain vähäisesti maitotuotteita allergian vuoksi ja ne mitä käytän on oikeastaan juusto ja rahka joita siedän parhaiten (oletettavasti olen maidon proteiineista vain heralle allerginen, koska noissa heran määrä on vähäisin) eli eivät myöskään nostata sokereita niin helposti kuin monet muut maitotuotteet.
 
Niin siis mun salaatti pitää aina sisällään esim. raejuustoa, kananmunaa, kinkkua, juustoa, kastikkeen majoneesia tms ja kasviksina lähinnä kurkkua ja tomaattia.
 
Mmm Aphrael tossa voi olla jotain perää.. meinaan meillä lähes kaikki tuotteet on laktoosittomia koska muut kuin minä on tääl laktovaikeita... oisko siinä syy siihen että vaikka vedän litran jädeä naamaan niin arvot on ok....
 
Ja sekin toss radin ohjeistuksessa musta kusee kun joka kohdassa pitää syödä kauheesti leipää! Musta tuntuu välillä että vatsa on sekaisin kaikesta ruisleivästä mitä pitää vetää! Ja just viime viikolla se ravitsemusterapeutti käski syödä vielä enemmän leipää... äär tuntuu että leipä tulee korvista ulos
 
Mulla siis arvot korkeimmillaan ollu 5.5-5.6 muutaman kerran ja vaikutti yöunet selkeesti niihin, mut eipä auta jossitella :)
 
Mämmi, Juu eli hyvin samalla tavalla kun mulla. No katsotaan mitä polilla ovat mieltä. Lähete polille lähti eilen.
 
mää joskus radin diagnoosin jälkeen katoin mielenkiinnosta miten paljon hiilareita on laktoosittomassa rasvattomassa maidossa ja siinä oli lähes yhtä paljon hiilareita, kun normimaidossa... Joten en vaihtanut laktoosittomiin, ne on niin paljon kalliimpiakin... Ja muutenkin syön liian vähän maitotuotteita ja kalkkitabletit vaan on niin pahoja mun mielestä...
 
FF, jos ei vatsa kestä ruisleipää, niin kauraleipä on hyvä vaihtoehto! Katsot vain sellaisen, jossa on mahdollisimman vähän vehnää. Tämän vinkin sain ravitsemusterapeutilta.
 
Joo mullekin sano että semmonen kauraleipä jossa on vähintään 5% kauraa käy... mutta en mä silti pysty joka aterialla syömään leipää niinku niissä ohjeissa on! Mieluummin syön jotain pastaa tms sen leivän edestä
 
Takaisin
Top