Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mäki myös laitan kännyyn hälytyksen, en muuten muistaisi.

Mä sain vihkosen äitiyslomalta, mihin merkata arvot. Jos tulee ylityksiä, niin kerron niistä samalla kun lähetän sähköpostilla arvot noin parin viikon välein äitiyspolille.

Tänään just sieltä soitettiin. Ei vielä aloiteta ateriainsuliineja vaikka ylityksiä on ollut. Maanantaina on kokoarvio. Jos vauva kovasti yli keskikäyrän kasvaa, niin varmaan jotain tehdään. Huomaan, et mitä lähemmäs mammalomaa tullaan, sitä enemmän kasvaa pieni stressi töiden suhteen. Tänäänkin kevyt 10h päivä. Tuntuu, ettei tunnit riitä kaikkien hommien tekemiseen nyt kun täytyy perehdyttää seuraajaani. 15 työpäivää mammikseen (jos nyt oikein laskin....).
 
Mäkin laitan kännykkään hälytyksen, mutta silti saattaa unohtua mitata ajoissa. Tänään jäi luonaan jälkeinen arvo mittaamatta, kun oli töissä vieras kahvilla. Töissä on hankalaa huomata hälytystä ja välillä kotonakin, kun en aina ole samassa huoneessa kännyn kanssa. Tai sitten on jotain muuta tekemistä. Syöminenkin on töissä vähän hankalaa mulla, kun en voi pitää varsinaisia taukoja kuin ennen työpaikan avaamista. Koska tahansa saattaa tulla asiakas aukioloaikana ja ruokailu jää kesken. Yritetty on kuitenkin syödä säännöllisesti. Sitten vielä vuorotyö tekee oman haittansa säännölliseen syömiseen. Onneksi tässä on tämän viikon jälkeen enää 4 viikkoa töitä ja sitten pääsee äitiyslomalle.
 
Mulla kolme viimestä paastoarvoa ylityksiä (kaikki 5,6) eli tänään soitto neuvolaan ja ihmetellään mitä sitä seuraavaks tehdään. Iltapalan säätämisellä ei tunnu olevan mitään vaikutusta.
 
Kävin just sielä diabetes ryhmässä, mun ei tarvi mittaa kun seuraavan kerran ensi viikolla taas. 4 aamupaastoa, onpas tää helppoa. :D
 
Jaahas, tuli postia pikakirjeenä. Mitähän tuolla sitten tehdään.. Kun pitää varata aikaa 1-2h :o

ImageUploadedByVau Foorumi1446711867.427298.jpg
 
alinah: Soitin just neuvolaan noist mun ylityksistä niin sano laittavansa lähetteen kättärille, eli mulla sama posti varmaan odottaa joku päivä postilaatikossa, kuin sä sait. Suuri mysteeri tämä tapahtuma mulle myös.
 
Eräs mamma sanoi että tuolla keskustellaan ruokavaliosta? Ja ultrataan pikkusta ja saadaan painoarvioo ja häneltä oli otettu pissanäyte. Eli saa nähdä sitten tehdäänkö samat toimenpiteet meille. Olishan se kiva saada tuota painoarvioo! :)
 
alinah: Mä olin just eilen kättäril diabeteshoitajal :) ei siinä menny ku 25min ku ei oo mulla ollu yhtään ylitystä missään vaiheessa ja hoitaja siinä vaa höpisi kaikenlaista radista.... Ei mitää muuta tehty :) varattiin samalla rv36:lle lääkärinaika, joka korvaa neuvolalääkärin, kun samalla pitää ultrata ja mitata vauva. Samalla sitte vissiin tullaan päättämään annetaanko kasvaa loppuun asti vai käynnistetäänkö :) eiköhän sulleki samat jutut kerrota :)
 
Okei, noo eiköhän me sit käydä noi samat jutut läpi ja se on siinä... :))))
 
Mä kans soitin juuri neuvolaan kun aamupaastot edelleen raja-arvoissa useampana päivänä ja laittoi lähetteen äitiyspolille. Sanoi, että jos ei arvot tuon enempää nouse niin tuskin mitään lääkityksiä edes mietitään, mutta diabeteskätilön kanssa käydään vielä läpi ruokavaliota ym ja synnytyslääkäri seuraa vauvan kasvua. Kunnes tulee kutsu tuonne niin mittauksia 2-3 päivänä viikossa nuo neljä päivässä mitä tähän asti ollut päivittäin ja jatkossa sen kutsun ohjeen mukaan.
 
On muuten aika hurja ero lääkäreissä ja diabeteskätilöissä. Edellisellä äitiyspolikäynnillä lääkäri oikein pelotteli sillä, miten ikävää ja kamalaa insuliinin pistäminen on ja miten kannattaa vaikka yrittää seistä päällään, että ei joutuisi sitä tekemään. Tänään taas otin toisen lääkärin kanssa puheeksi sen, että huolestuttaa kun arvot tuntuvat olevan matkalla ylöspäin. Tämä lääkäri taas vain totesi että ei hätää, lääkitystä voidaan lisätä ja/tai tarpeen vaatiessa laittaa iltainsuliini, ei mitään hätää, mikään ei ole vaikeaa ja kaikki sujuu hyvin. Koko asenne oli todella erilainen, ja ihan eri tunnelmissa lähdin kotiin. Ehkä tämä tästä?
 
Mulla oli tänään tuo polikäynti. Aamupaastoissa ollu välillä sitä heittoa ja kättäri oli enste sitä mieltä, että ois viikko vielä armon aikaa saaha ne kohilleen ja katellaan sitten (mulla siis ollu ruokavalio koko raskauden ajan noitten suositusten mukainen)..Ruokavaliosta kun ei oo parempaa nyt pystyny tekee, kun on jo suositusten mukanen, nii lääkäri oliki sitä mieltä, että ois alotettava nuo "metut" :|
V*tuttaa suoraan sanottuna. Siis vois asiat olla huonomminkin ja valitan turhasta joo, mutta jotenkin niin ärsyttää itteä, että kun ei tää raskaus alkanu helpolla, niin ois voinu raskausaika olla ns. oppikirjojen mukanen ees joten kuten :(
 
Mämmi: tsemppiä "metukoitten" kanssa. Mulle ne ei sopinut ollenkaan ja sit vaihdettiin inskoihin. Inskat mun mielestä helpommat - tai siis mulla vaan iltainska niin on siis vähemmän muistettavaakin kuin tableteissa.

Eipä sille mitään voi, että kroppa ei vaan toimi niin kuin ideaalia olisi. Mulla oli esikoista odottaessa myös rankka vitutus radia kohtaan ja suorastaan pidin sitä jonkin asteisena epäonnistumisena kun en ruokavaliolla saanut sokereita pysymään loppuun asti kurissa. Nyt tällä kertaa kun noi tunteet on jo eletty, osaan suhtautua radiin ja sen hoitoon jotenkin vähemmän pipo kireellä.

Jos yhtään helppaa, niin ei tässä nyt enää tolkuttoman pitkä aika ole edessä ;)
 
No on kyllä joo niin totaalisen epäonnistunut olo, mutta ehkä se tästä. Ja toivon tosiaan kyllä, että auttaisi nuo lääkkeet, ettei tartteis inskoja lisäks ottaa (kuulema joillain jouduttu ottaa lisäks, ei puhunut mitään että olis vaan vaihdettu inskaan)..
Jännittää myös ne sivuvaikutukset, kuulema niin monelle tullut joitain niistä :|
 
Täällä samanmoiset kokemukset, eli tunsin (/tunnen) itseni tosi epäonnistuneeksi kun en saanut aamun paastoja kuntoon. Insuliinit aloitettiin ja minimiannoksella tilanne korjaantui. Tänään käynnillä diabeteskätilö sanoi, että kenties voidaan inskat jossain kohtaa lopettaa jos aamuarvot vielä laskee (on nyt ollut sellaistakin suuntausta :)). Itse olin taas onnellinen, että aloitettiin nimenomaan toi insuliini. Se on kuitekin elimistössä luonnostaankin oleva hormoni, eikä läpäise istukkaa. Ei ole tullut siitä ainakaan mitään sivuvaikutuksia ja pistäminen on helppoa (ei satu). Ja kun kyse on vain aamun paastosta niin ei tarvitse kuin kerran päivässä pistää.
Mulle piti aikas monen tahon vakuutella, että hormonien toimintaan ei voi ruokavaliolla ja kävelyillä vaikuttaa ja on vaan hyväksyttävä, että nyt ei haima pysynyt perässä. Ja että en ole huono kun en saa paastoja kuntoon. Ja että lääkityksellä en aiheuta vauvalle haittaa, päinvastoin!
Tsemppiä mämmi! Hyväksi kaikki kääntyy kuitenkin!
 
tulipas se taas todettua että minä ja vaalea leipä (söin iltapalaksi sämpylää ja päälle vielä rennietä) emme sovi yhteen kun vs. oli 1h päästä 7.4! saas nähä mitä sitten on aamuarvo huomenna.
 
Mämmi, Kuinka isoja ylityksiä sulla on ollut noissa aamupaastoissa jos lääkitystä harkitsevat? Mietin siis kun itsellä on tosiaan keskimäärin joka toinen päivä raja-arvossa ja neuvolaterkkari oli ainakin sitä mieltä, että tuskin mitään lääkityksiä polilla miettivät vaan seurantaa vaan..
 
Toisillahan aloitetaan metfomiinit kun aamu arvot vähänkään ylittyy tai riippuu myös lääkäristä et aloittaako iltainskat.
 
Takaisin
Top