Raskausdiabetes

Heti radi-diagnoosin jälkeen olin tosi tarkka tuosta ruokavaliosta, mutta kun aamumittaukset oli 4,4-5,0 välillä koko ajan, niin olen nyt selvästi alkanut lipsumaan. Viikonloppuna pitäis ottaa ekan kerran ne neljä mittausta ennen ruokaa ja tunti syömisen jälkeen.
Onko teillä millaisia mittausohjeita? Mun pitää ottaa joka toinen viikko neljänä päivänä paastoarvot ja joka toinen viikko yhtenä päivänä nuo ruokailuun liittyvät mittaukset.
 
Rypäle: mulla 2xvko: aamupaasto+aamupalan jälkeinen arvo sekä joka ruuan jälkeen arvot. muina päivinä aamupaasto+aamupalan jälkeinen arvo.
 
Mulla yleensä ollut 4xvko ennen ja tunti jälkeen aterioiden ja kahtena aamuna paasto. Ja kun arvot hyvät niin saanu vähentää 2x vko ja jonain aamuna paasto. :)
 
Maajo: hyviä syitä käydä mammapolilla. Mulla oli esikoisen raskaudessa kaksi ylitystä rasituksessa ja sain siitä lähetteen äpolille. Siellä hoitsu vaan kävi uusiks ruokavalioasian läpi ja sit seuranta sokeriarvoista oli siellä siten, et meilasin kahden viikon välein kotimittausarvot sinne. Sit vasta kun aamupaastot alko olee yli sallitun rajan, sain uuden ajan sinne. Silloin oli sit sekä kokoarvio että ohjeistus insuliinin käyttöön. Ja sit taas jatko vaan meilailemalla arvoja.
 
Mä mittaan ohjeiden mukaan joka toinen viikko 4 aamu paastoa ja joka toinen viikko sen yhden päivän vuorokausikäyrän (ennen safkaa js tunti jälkeen).

Muoks siis samat ohjeet mittauksiin kun Rypäle sulla :)
 
Jännä miten nuo mittausohjeet vaihtelee kunnittain, mä tein junnun raskausaikana myös tuon että otin ennen ruokaa ja ruuan jälkeen arvot 2xvko + aamuarvot niin mammapolilla ne tuumas että säpäs tarkkaan mittailet mutta eivät ohjeistaneet toisinkaan mittaileen, mielenkiinnolla odotan ens viikon käyntiä äippäpolilla että mimmoinen käynti tulee olemaan siellä ja saanko eri ohjeistuksen sokerien mittaukseen, mies onneksi on lomalla niin se pääsee mun mukaan ni on toiset korvat ja muisti mukana :wink
 
Saisinkos taas kysellä tyhmiä :pompus: eli kun olen aijemmin tottunut paljon laskemaan kaloreita ja koitan nyt kääntää saman tyylin hiilareiden laskemiselle... eli kysymys kuuluu: kuinka monta grammaa hiilareita saa olla esim aamupalassa tai lounaassa että sokerit pysyy hyvänä? vaikuttaako vaan hiilarit sokereiden nousuun vai muutkin esim jos rupean karppaamaan niin nostaako salaatti ja kana sokeria?

Toivottavasti ymmärsitte kysymyksen :sorry: mutta on niin vaikea ymmärtää tätä ruokavaliota..
 
ForestFairy: kaloreita ruokavaliossa ylipainoiselle 1600-1800, normaalipainoiselle 1800-2000 ja hiilarit mulla menee näin: aamupala 40g (tai jaettuna kahteen pieneen annokseen jos herää aikaisin aamulla), lounas 60g, välipala 20g, päivällinen 60g ja iltapala 40g yhteensä 220g, välillä jää kyllä vajaaksi tuo hiilarimäärä mut eipä se näin ylipainoisella haittaa.
 
Muokattu viimeksi:
Kertokaa miten tsemppaatte ittenne pistämään sormeen ja sattuuko se kuinka paljon. Täällä mä istun mittari naaman edessä itkua vääntäen kun en uskalla painaa jos se onkin ihan hirveetä kipua enkä luota mun mieheenkään sen suhteen. Tiiän että tääkin on vaan vauvan hyvinvoinnin takia mutta tää on ihan sairasta miten paljon pelkään. Mä oon viime vkolla saanut jo mittarin mutta en oo vieläkään uskaltanut mitata. Enkä mä voi koko aika ruveta lääkärissäkään ravaamaan sokeriarvojen mittaamiseksi. Tossa omaseurantavihonki kannessa on joku olevinaan niin ilonen nainen... mutta en oikeesti keksi miten sitten saan mittailtua iteltäni. Mä oon vaan niin hirveen neulakammoinen.. kesti 19 vuotta ennen ku annoin sormenpäähän koskea tommosen kanssa ja sillonki oli tulehdusarvot 120 ja kipu myös sen mukainen.. mä en siedä verikokeitakaan. Sokerirasituksessa tarvittiin kuus pistokertaa että saatiin kolme kertaa verta..
 
lauruskaah: ei se mitään mukavaa tuo pistäminen ole mutta koetan ajatella että vauvan ja itteni parhaaksi seuraan sokereita, mulla on itsellä se automaatti neula jossa voi säätää kuinka syvälle neula pistää. Sormen päät on kyllä hellänä näin alkuun mutta sitten kun aikaa kuluu sormenpäätkin "turtuu" pistämiseen.
 
Kiitos loistavista vinkeistä.. tän päivän syömisiä kun oon laskeskellut niin yllättävän paljon saa syödä--> nälkää ei siis joudu näkemään :woot: vaikeempaa ehkä on pitää hiilarit kurissa mutta saada kuitenkin kaloreita kasaan... esim tän päivän ruokailu näyttää muuten hyvältä mutta kalorit jää 1300 ja se kai ei ole hyvä jos aloittaa rajun painonpudotuksen raskausaikana?
 
ForestFairy: raju painonpudotus on kielletty raskausaikana joten suosittelen että saat kalorit vähintään tuohon 1800kcal jos oot normaalipainoinen, tokihan moni karppaaja karppaa myös raskausaikana joten....
 
Lauruskaah, onko sulla sellanen se pistin, et pystyt säätämään sitä syvyyttä? Kokeile alkuun vaikka siitä puolivälin paikkeilla pistää. Silloin se ei mene edes kovin syvälle. Ensimmäisen piston jälkeen tiedät sit tarviiko syvyyttä muuttaa. Pisaran pitäs kuitenkin tulla suht helposti, että kudosneste ei laimenna näytettä. Kudosnestettä tulee, jos joudut paljonkin puristamaan. Se ensimmäinen pisto vois olla vaikka miehen tekemä, jos tuntuu, että itse et siihen pysty. Ei se mies siinä mitään väärää pysty tekemään. Tsemppiä!
 
Kata juu syvyyttä pystyy säätelemään ja puoliväli tuntuu musta parhaimmalta ajatukselta sen suhteen juurikin et varmasti tulee verta.

Mulla on 28.7 aika äippäpolille juurikin tästä raskausdiabeteksestä, joku puhui jostain pillereistä sen hoitoon, mitä ne on ja miksi niitä määrätään? Ja onko tää mittailu sen takia että päätetään aloitetaanko insuliini?
 
Juu, kotimittausten perusteella tiedetään tartteeko lääkitystä. Sormenpäät kyllä turtuu siihen pistämiseen. Varsinkin kun pitäs pistää vaan nimettömiin ja keskisormiin. Mä pistän nykyään aina sillä syvimmällä niin ei tartte "lypsää" sormenpäästä sitä riittävää näytettä. Ajan myötä mittailut ja hiilareiden laskemiset muuttuu rutiiniksi. En mä ite enää ees laske hiilareita niin tarkkaan kun on ruutiinilla noi syömiset. Aamupalalla aina kaksi palaa vaasan minihiilarileipää (margariinilla, 17% polarilla leikkeleellä ja kasviksilla) ja maustamaton 1% viili, lounaaksi keittoa ja kaksi siivua minihiilaria, välipalaksi skyr-rahka/hedelmä ja pähkinöitä, päivälliseksi lihaa, kasviksia, peruna/1dl pastaa/riisiä, illalla pikkuvälipala ennen iltapalaa (rahka/viili/hedelmä/pähkinöitä) ja iltapalaksi täysjyväruisleipää kaksi palaa, rahkaa marjoilla ja kaurahiutaleilla. Toi on mun aika perusruokavalio ja sillä pysyy sokerit hyvänä. Pitää vaan kattoo aina kelloa ettei tuu liian pitkiä ruokailuvälejä. Ja aamullakin on herättävä aikasin syömään ettei yöpaasto veny liian pitkäksi.
 
Toi sun ruokavalio vaikutti kivalta, tosin jos lähtisin syömään samoilla määrin mulla putois varmaan kakskyt kiloa painoakin jos samalla jättäis herkut pois. Tosiaan kun painoa on niin paljon nyttenkin
 
Mun päivä menee näin: aamulla pari palaa leipää esim. uotilan maalaislimppua, margariiniä, juustoa, leikkelettä ja kasviksia päälle, 0.9%rahkajugurttia marjoilla, vettä ja kuppi kahvia (voi olla että pitää toi rahka jättää pois kun aamuisin radissa tahtoo sokerit maidosta nousta), päivällä joko salaattia+leipää tai sit ruokaa+salaattia, välipalana yleensä kuppi kahvia, leipä tai pari kaurakeksiä tai sit rahkajogua marjoilla, päivällisellä normikotiruoka (pieni annos) ja kasviksia, illalla sama kuin aamulla, yleensä n.3h välein tulee syöty, nyt vaan näyttää sille että illalla ja aamulla ei kärsi maitotuotteita paljon syödä ko näkyy sokereissa heti, vielä kertaakaan ei ole ollu yli rajojen arvot mittauksella... Kyllä mää oon mm. pitsaakin ja hamppariaterian vetässy radiaikana mutta oon nappassu sen jälkeen yleensä vs-arvot ja katon että mahtuu tohon 220g:n hiilarimäärään, se kun on sit pois heti muista päivän syönneistä jos puol pitsaaki vetäsee.
 
Takaisin
Top