Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Balacenia, Milläs perusteella sut muuten lähetettiin äitiyspolille? Mietin vaan näin etukäteen mitkä on Tampereella kriteerit tuohon. Maanantaina toki puhutaan tästä radiasiasta neuvolassa eli selviää sittenkin toki.
 
Lähinnä siis mietin kun jossain laitettiin automaattisesti jos rasituksessa kaksi arvoa ylittyy ja mullahan tavallaan oli niin kun toinen oli rajalla. Toisaalta seurannassa ei ainakaan vielä ole ylityksiä ollut.
 
mut lähetettiin äitipolille kun kotiseurannassa oli ylittyneitä arvoja. (paljon, yli 10kpl 12pv seurannassa)
Mulla meni 2 arvoa yli rasituksessa ja mäkin luulin, et ois jo sillä lähetetty äitipolille... mut tosiaan 2x6pv seurailin ensin kotona ja vasta sit terkka teki lähetteen äitipolille.
 
Juu eli ei sit ole vielä "pelkoa" polille lähettämisestä. Ei sillä, että siinä mitään pahaa olisi, mutta tuntuu vaan hassulta jos laitettaisiin automaattisesti sinne jos normaalilla ruokavaliolla pysyy seurannassa sokerit kurissa.
 
Mä siis en ole tän seurannan aikana muuttanut mitään muuta ruokavaliossani paitsi alan syömään aamupalani mahdollisimman pian heräämisen jälkeen. Mun yhden aamun testi kun osoitti, että paasto ei saa pidentyä yhtään tai sit mennään jo yli arvojen.
 
Mulla laitettiin lähete polille kun paasto yli 6.0 (6.1)..
 
Juu täytyy soitella noista liuskoista jne.. Mulla on tossa yhdessä paperissa jotain noita numeroita mihin soittaa... :)
 
Mut pistettiin automaattisesti äitipolin asiakkaaksi kun rasituksessa oli 2 arvoa hieman yli rajojejen ja se lähete tehtiin jo silloin kun kävin hakeen mittausvälineet kotiin ja yhtäkään ylitystä ei oo vielä tullu vaikka oon seuraillu sokereita kohta 17 vkon ajan.
 
Mitä tarkoittaa toi et laitetaan lähete äippäpolille? Onko siellä diabeteshoitaja? Sain siis myös lähetteen diabeteshoitajalle kun kotimittauksessa meni moni arvo yli, mistään ei oo vaan mitään kuulunut..
 
Ni toi selvensi paljon! Kiitos! Mä teen ruokapäiväkirjaa tonne ekalle käynnille, mut oon aika paljon herkutellut.. Varsinkin täs v-loppukin tulee herkuteltua, mut arvot ei oo ylittynyt.
 
Mä taisin nukkua jotain talviunta 12h, eli paastoa tuli 14h ja se näky aamupaasto oli 6.0 ja sit söin kunnon aamupalan makkaraa ja kanamunaa niin tunnin päästä oli laskenut 5,8
 
Täällä saa noita liuskoja ja "neuloja" ihan tuolta jakelusta, josta voi käydä hakee, kun on tarvis. Kahtena päivänä vkossa auki, ja tarvittaessa voin jonkun laittaa vaikka hakemaan mun puolesta niitä. Ei tartte onneks etukäteen soitella tai neuvolan kautta hommailla.

Ja mulla lähti lähete automaattisesti äippäpolille painoarvioon ja diabeteskätilölle ja sieltä ottavat yhteyttä sitten, kun tarttee mennä.
Kuulema voi sitten jutella tarkemmin noista arvoista ja kertovat sitten, miten homma menee synnyttäessä ja sen jälkeen, vaikkei arvoissa kotimittailulla häikkää oiskaan..
 
Mulla on tänään paukkunut yli aamupaasto kun en enää illalla saanut pakotettua itseäni syömään kun maha oli ravintolareissun jäljiltä vielä täynnä. Ja aamupalan jälkeinen arvokin meni yli kun tehtiin lasten kanssa kunnon herkutteluaamupala miehen synttäreiden juhlimiseksi kakun tms sijasta. Enhän mä malttanut syödä normaalia aamupalaa vaan sorruin itsekin vehnähöttöön, hedelmiin ja tuoremehuun pekonin kaveriksi ;)
 
Jännä miten vaihteleekin paljon käytännöt. Itselläni todettiin raskausdiabetes reilu kaksi viikkoa sitten. Rasituksessa ekan tunnin arvo oli 10,2, muut arvot ok.
Kaksi viikkoa minun piti mitata joka päivä neljästi ja kun kohoja oli vain yksi, niin nyt miittaan kolmena päivänä viikossa ja sen neljä kertaa.. Jos tulee yksikin ylitys niin täytyy mitata taas joka päivä ja kahdesta ylityksestä kahden viikon aikana, soitto neuvolaan.

Koska ensimmäisen kahden viikon mittauksilla ei ollut kuin yksi ylitys, niin ei laitettu vielä lähetettä äippäpolille. Ja täällä ainakin polille laitetaan siksi, että siellä seurataan vauvan kasvua.

Ainiin, ja antoi he neuvolassa minulle ajan ravitsemusterapeutille, mutta se oli täysin vapaaehtoinen. Sitä varten pitää tehdä 3 päivän ruokapäiväkirja.
 
Mua jännittää nähdä miten arvot reagoi taas töihin menoon. Olin kolme päivää sairaslomalla ja vain yksi ruokaylitys, ei yhtään paastoylitystä. Töissä kun olin reilun viikon, kaikki paastot meni yli.
Kuinkahan kauan menee lähetteestä siihen et saa tyksistä kutsun diabeteshoitajalle?
 
Neuvolassa käyty. Neljä arvoa seurannassa rajalla niin jatketaan seurantaa. Taysin ohje on kuulemma neljä tai yli kuudessa päivässä -> lähete polille. Mulla oli kuitenkin ihan rajalla nuo arvot ja paastoarvoa edeltäen esim huonosti nukuttu yö niin sen takia vielä katsotaan. Jos poikkeamia tulee parin päivän sisään samaan malliin niin soitto neuvolaan torstaina. Muuten katsotaan ensi ke kun on tytön 4v neuvola.
 
Mä en voi syödä yhtään mitään vissiin, eilen oli miehen synttärit. Söin tietenkin pienen palan kakkua ja katjalanpiirakkaa salaatin kanssa. Mulla menee hermo tämmöseen et ei voi edes joskus ottaa yhtä herkku suupalaa niin paasto huiteli taas 6.1!!
 
Höh! Mulla ei näytä onneksi olevan tuollaista ongelmaa kun mun normaalilla ruokavaliolla pysynyt hyvin rajoissa noita paria poikkeusta lukuunottamatta ja nekin selittyy osittain hyvin valvotuilla öillä.
 
Takaisin
Top