Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä söin iltapuuron ja kaakaon ja paasto vain 9,5h, silti arvot aamulla 6.1. Enkä muuten herkutellut eilen ihmeemmin, päivällä lounaaksi tortilloja (paljon kasviksia) ja hyvät välipalat. En tiiä mitä mun pitäis syödä. Stressaa tosi paljon, yli viikon ollu kaikki aamut reilusti yli :(
 
Alkaa kuulostaa siltä että et voi mitään noille arvoille :/ mutta jos yhtään lohduttaa niin meitä on täällä samassa veneessä useampi :) ei se lääkitys maailman loppu ole vaan pikemminkin tressin loppu :)
 
Toisille tosiaan mikään ruokavalio ei auta. Keho vaan ei pysty tuottamaan tarpeeksi tai riittävän nopeasti insuliinia.
Mulla ei oo koskaan aamuarvot olleet yli, vaan ongelma mulla oli ruokailun jälkeisissä.
Diabeteshoitaja kehui mun ruokavaliota ekalla äitipolikäynnillä ja silti ylityksiä oli useampia...
 
Tänään olis aika ravitsemusterapeutille... en kyll tiiä osaako se auttaa mua tän radiruokavalion kanssa! Toivottavasti saan jotain parempaa irti kuin perus lautasmalli :) sekun on ihan tuttu.... mut jos se osais kertoa mitä pitäis syödä ettei esim neljältä aamulla herää kauheaan nälkään!
 
Olen tuolta helmikuisista käynyt myös teidän radiketjua lukemassa. Itsellä oli jo ekassa raskaudessa radi, joka tuntui silloin ihan maailmanlopulta. Nyt aloitin jo satunnaisseurannan itse tosi aikaisin ja ruokavalion jo ennen rasitusta, kun totesin poikkeavia arvoja.

Arvot on pysyneet ruokavaliolla kurissa molemmilla kerroilla, mutta aika tarkka pitää olla siitä, mitä laittaa suuhunsa. Viikonloppuisin tai muuten satunnaisesti toki jotain herkkua, mutta se ei ole haitannut. Viime raskaudessa Painonnousu loppui diagnoosiin (8kg yhteensä) ja nyt ollaan pysytty alusta asti +1kg lähtöpainoon.

Minun ruokavalio on enemmänkin hiilihydraattitietoinen kuin suosituspaperien mukainen. Satunnaisheittoja on ollut sekä paasto- että ruuanjälkeisissä arvoissa.

Aamupala on perinteisesti 2 palaa täysjyväruisleipää kinkulla, juustolla ja kasviksilla, sekä kuppi kahvia.

Päivän ruokia salaatti runsaalla raejuustolla, kananmunalla, tonnikalalla, lihalisukkeella tms, toinen ruoka lämmin lihaa tai kalaa ja kasviksia tai juureksia, lisukkeeksi halutessaan 1-2dl täysjyväriisiä (keittoaika 35min) tai Täysjyvämakaroonia tai 1 peruna. Rasvoja en juuri ole vältellyt, muuten laihtuisin.

Välipala ruokailun välissä jos ehdin esim vihreä omena.

Iltapala juuri ennen nukkumaanmenoa 3 porkkanaa ja vihreä omena.

Päivän pääruuilla juon lasilliset maitoa, muuten laihaa light-mehua kun vesi pelkkänään ei oikein maistu.

Yön paasto on yleensä alle 10h.

Mittauspäivinä olen pitänyt sellaisia, kun teen jotain uutta ruokaa, jolla uskon arvojen pysyvän kunnossa. Näin saan kasvatettua ruokalistaa, eikä kyllästymistä tule niin helposti. Ja jos olen huhkimassa pihatöissä tai treeneissä, tiedän olevan ihan ok syödä puuroa tai pitsaa, koska liikun sen sokeripiikin samantien pois.

En ikinä olisi selvinnyt neuvolan ohjeiden mukaan. Tsemppiä radilaisille!
 
Jee jotain mäkin oon tän ruokavalion kanssa tehnyt oikein kun äippäpolilla just mittasivat ja taas oli kilo pudonnut! :) vaikka vauva kasvaa hurjaa tahtia... JEE :)
 
Nyt napsahti tännekin radi-diagnoosi. Paastoarvo oli koholla ja kahden tunnin arvo rajalla. Arvasin kyllä, että näin käy kun 4v sitten nuorimmaista odottaessa oli paastoarvo hyvin niukasti rajan alle.. Neuvolaterkka (mun vanha opiskelija) soitti äsken tulokset ja sovittiin, että haen pikaisesti mittarin ja ohjeet huomenna kun neuvola-aika ensi ma niin ehdin saada tuloksia jo siihen mennessä. Sanoi luottavansa siihen, että osaan mitata verensokerit kun olen hänetkin opettanut :D
 
Olipa turhauttava käynti ravitsemusterapeutilla... ja vähämpä se tiesi mitään radista! Päällimmäisenä jäi mieleen että leipää pitää syödä hitosti enemmän mut sit se suositteli kuitenkin laskemaan nykyisestään hiilarimääriä esim lounas päivällinen vain 30-40g hiilaria ku nyt on menny reilusti yli 60g... sit ku kysyin tästä jatkuvasta nälästä varsinki kun aamuyöllä herää kauheeseen nälkään niin totes vaan että sitä nälkää pitää oppia sietämään... huoh että semmosta...
 
Onpa ollu harvinaisen tietämätön ravitsemusterapeutti... mutta radi on niin yksilöllinen "vaiva" ettei siihen oo yhtä pätevää neuvoa olleskaan,

Mä sain tänään neuvolassa kehuja kun sokruarvot on kunnossa ja paino oli edelleen pudonnut.
 
Nii i ja mihin se perusti sen hiilarimäärän pudotuksen kun ylityksiä ei tuu, paino on mullakin kokoajan pudonnut niin miks niitä hiilarimääriä pitäis vähentää... noo onneks sinne ei enään tartte mennä :) ja työnsin leivinuuniin kaikki ne paperit mitä se mulle työnsi :)
 
En mä ymmärrä kyllä tuota hiilarimäärän pudotusta kyllä yhtään ko jos ei arvot nouse niin ei sillä määrällä oo niin väliä.
 
Ja näin... Myös lähete äippäpolille lähti! ImageUploadedByVau Foorumi1446024841.881080.jpg
 
Hei radi -ystävät! voitteko uskoa, että eilen kun jäin sairaslomalle, niin arvot palautus välittömästi hyviksi! No ei tässä montaa mittausta vielä ole mut kuitenkin.. Aamun paastoarvo 4.6, ei kahteen viikkoon ole ollut näin hyvä! Hoitaja eilen meinas, että siks mulla on suuremmat arvot nyt, kun viikkoja on mennyt eteenpäin eikä insuliinia kehity enää riittävästi. Mut jännä nyt nähdä, jos kotona arvot pysyy hyvinä!! :)
 
Sandrax86 tääl on usein todettu että tressi ja huonosti nukutut yöt vaikuttaa aamuarvoihin :) hyvä siis jos selviät niinkin vähällä kuin saikulla :) hyvä hyvä!
 
Nyt on minullakin mittausvälineet ja ohjeet. Kuuden päivän ajan pitää nyt aluksi mitata aamulla paastoarvo ja sit aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen 1h arvot. Hyvään väliin tämä testailu kun perjantaina mennään ulos syömään miehen synttärin vuoksi ja lauantaina on tarkoitus lasten kanssa juhlistaa miehen synttäriä herkuttelemalla. Ja jos tätä seurantaa pitää jatkaa samalla kaavalla pidempäänkin niin seuraavana viikonloppuna juhlitaan nuorimmaisen 4v synttäreitä ja sunnuntaina toki isänpäivää eli tulee tosi todenmukaisia arvoja ;)
 
Ymmärsinköhän ohjeet oikein, että mun tarvii mittaa vaan joka toinen viikko aamupaastoarvot 4 aamuna, ja joka toinen viikko yksi vuorokausi käyrä, 8 mittauksen päiväseuranta. Et mun ei tarvi piikittää jatkuvasti itteeni... Voinko mä olla oikeesti näin tyhmä, etten tajua? :D helpottaa mun elämää kummasti ku sattuu toi piikki!jos siis ei tarvi mittaa joka päivä 8 kertaa.. ( ImageUploadedByVau Foorumi1446104130.397630.jpg
 
Mulla on toi sama ohjeistus eli joka toinen viikko neljä aamu mittausta ja joka toinen viikko vuorokausikäyrä. Neuvolassa sanoivat lisäksi, että ei haittaa jos jostain syystä vuorokausikäyrää ei onnistu ottamaan samanpäivän aikana, jatkaa siitä mihin jäi toisena päivänä.
 
Mulla on ohjeena, että ruokailuja edeltäviä arvoja ei nykyisin kuulemma enää mitata (toinen asia tietysti jos on ateriainsuliinit tms), koska raskausaikana vauvan kokoon vaikuttaa vain aterian jälkeiset arvot. Mun kuuden päivän aloitusseurantaohjehan on joka aamu paastoarvo ja sit aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen tunnin arvot eli neljä mittausta kaikkiaan päivässä.
 
No mä alotin nyt sit tällä aamu mittauksella, helpompi näin. :)
 
Takaisin
Top