Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä tein vähän testimittauksia tuossa kun useimmiten nyt saikulla ollessa vien tuon nuorimmaisen hoitoon ja syön aamupalani vasta sen jälkeen. Mittasin verensokeri 10h paaston jälkeen ja se oli 4.6 kun taas siitä puolentoista tunnin päästä (edelleen paasto ja olin kävellyt 2km, käynyt kaupassa jne välissä) vs oli 5.5. Eli näin yhden kerran perusteella voisin sanoa, että minun ei kannata paastota 10h pidempään ;) Toisena testinä söin aamupalaksi 2 siivua ruispalaa ja päälle juustoa, leikkelettä, tomaattia ja margariinia ja lisäksi söin banaanin. Tunnin arvo oli 7.0 eli näyttäisi siltä, että ainakin toistaiseksi aamuarvot kestää aika paljon hiilareita. Korkeampihan tuo arvo toki oli kuin eiliset lounaan ja päivällisen jälkeiset arvot.
 
Mulla ohjeena oli joka toinen päivä paasto+ ruokailun jälkeen 1h. Kun paastot alkoi kaikki menee yli niin aloin päivittäin mittaamaan paastoja ja kirjaamaan mitä söin edellisenä päivänä. Neuvolassa sanottiin et hyvä kun mittailin enemmän kun arvot meni yli.
 
Mulla oli aluksi sama kuin aphraelillä, eli joka päivä aamupaasto, 1h aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen.
Tollee mittailin ekaan äitipolikäyntiin asti ja sit aamupaastoja ja aamupalan jälkeisiä mittauksia oon saanu vähentää...
Nyt mittaan kerran viikossa aamupaaston, 1-3 kertaa viikossa aamupalan jälkeen ja joka päivä lounaan ja päivällisen jälkeen.
Mulla siis käytössä ne ateriainsuliinit.
Tänään poksuu 26+0!
 
Mä oon nyt jossain teho valvonnassa kun joudun kolmena päivänä viikossa mittaamaan kaikki mitä tossa vihkosessa kysytään! Eli jopa välipalaa ennen ja jälkeen ja ennen nukkumaan menoa... kukaan ei kyll kertonut mitä niiden arvojen pitäis olla kun esim ennen väli- ja iltapalaa ne on aina yli 5,5 koska eihän se niin nopeasti lounaan tai päivällisen jälkeen laske... mutta jospa sais vähentää näitä sit kolmen viikon päästä :) kaikki arvot on kuitenkin nyt ollut tosi hyviä kun saan olla kotona ja vähän liikkuakin :)
 
Mä aloitan ihan just paaston..aamulla sit selviää pääsenkö rasituksesta puhtain paperein..en tahtos yhtään mennä sinne. :( kuitenkin pomppaa jostain.
 
Tai oikeestaan iltapäivällä vasta kun aamullahan sinne vasta mennään :D
 
Jee, ei yhtään arvoa yli rajojen vaikka olen syönyt melkoisen "väärin" kaikkien ohjeiden mukaan. Tai no periaatteessa aamulla pääsin paastossa raja-arvoon kun testasin sietääkö yli 11h paaston ja vielä liikkumista reilusti ennen mittausta. Mutta se eka paastoarvo oli tosi hyvä. Ja testasinpa välipalaksi valtavan jätskikulhollisenkin ;) Saa nähdä miltä aamun paastoarvo näyttää :D
 
Mulle tulee todnäk myös ateriainsuliinit nyt käyttöön, kun on alkanut aterian jälkeiset arvot olemaan koholla. Järkytyin, miten lautasellinen tomaattikeittoa + 2 ruisleipäpala levitteineen nosti sokerit 5,1 -> 9,1! :O Ei oo ikinä ees pelkästä ruisleivästä noin pompsahtanu! Mut sit parin tortillan jälkeen oli 6,1. Kyl tää on joskus niin rakettitiedettä että! Onneks viikot vähenee, niin loppupeleis aika vähän sit joutuu enää pistelee. Tänään rv 30+5.
 
Mulla oli aamusokeri tänään eilistä korkeampi, mutta selvästi alle rajan kuitenkin. Se mikä vaan huvitti että sokeri oli ennen aamupalan ekaa vaihetta (rahkaa ananaksella) 5.1 niin tunti aamupalan jälkeen oli 4.7. Toki olin tuossa välissä vienyt lapsen hoitoon ja käynyt kaupassa. No saattoipa hyvällä omatunnolla vielä syödä toisen vaiheen eli ruisleipää lisukkeineen. Taidan kyllä mitata sokerin tämänkin vaiheen jälkeen mielenkiinnosta.
 
Aamupaasto oli 4.6, eilen oli 5.3. :) mulla loppuu noi liuskat mihin se veri pitää ottaa nii ihan just! Neljäkö niitä on enään ja ensi viikon ke on se joku diabetes ohjaus ryhmä mistä sitten ne kertoo kuinka noita saa lisää, mun mummilla on toi tommonen sokeri mittari kanssa et pitäiskö mun käydä sen luona sit mittaa (on kyllä eri mallia että ei varmaan sen liuskat mee tohon mun mittariin..) vaikeeta! Kun olis kiva sit edes se yks 8 mittauksen päiväseuranta tehdä ennen sitä ohjausta... :o tyhmää et noita liuskoja ei oo sit tarpeeksi tossa purkissa..
 
Mä siis en ehdi aamulla pupeltaa pitkään aamupalaa ennen kuin lapset on ulkoistettu. Tai no ehtisin jos heräisin aikaisemmin, mutta ei oikein houkuta.
 
Alinah, Soita neuvolaan ja kysy lisää liuskoja. Mä sain heti kerralla yhden täyden 50kpl purkin ja mittarin mukana oli ne 10 liuskaa.
 
Alinah, olitko Helsinkiläinen? Ite sain lisää liuskoja + lansetteja omahoitotarvikejakelusta. Mut sinne pitää soittaa ennen noutoa. Ja tietty lähete pitää olla kunnossa. Meillä ei neuvolasta saanu ku sen aloituspakkauksen.
 
Mä sain neuvolasta heti mittarin mukaan kaksi isoa pakettia (yht 100) sen kymmenen liuskan lisäksi. Ja nyt tiistaina sain yhden paketin lisää, kun kysyi onko niitä vielä ja sanoin et avasin just sen toisen. Niitä menee hukkaankin paljon, ainakin mulla aluksi kun verta ei tullut riitävästi näyteliuskaan...
 
Joo oon Helsingistä, täytyy sit varmaan soittaa (niin tossa lapussakin lukee vissii) neuvolasta niitä tosiaan ei ainakaan meillä saa. Huoh, pitääkö tässä juosta puoli Helsinkiä läpi. Mulla on vapaata seuraavan kerran ensi viikolla..
 
Ompa outoa, että hesassa niitä liuskoja ei saa neuvolasta! :o
Mää hain ainakin pari kertaa neuvolasta niitä liuskoja, sen lähetteen tarvikejakeluun sain vasta äitipolilta... Siihen mennessä olin mitannut kuitenkin jo puolitoista kuukautta sokereita...
 
Mäkin sain alkuun neuvolasta kasan liuskoja... ja sit sieltä tarvikejakelusta pienen pahvilaatikollisen kaikkea! Laskeskeli että neulat ja liuskat riittää tammikuun loppuun, tosin nyt voi olla että liuskoja joutuu hakee lisää jos joudun jatkaa näin tiuhaan mittailua ja yhen purkin mun tytär leväytti lattialle..
 
Alinah:

http://www.hel.fi/www/Helsinki/fi/s...ut/muita-terveyspalveluja/omahoitotarvikkeet/

Soita tosiaan etukäteen ja nouda sit. Vaikka sanotaan, et pitää tilata noi noin viikkoa etukäteen, niin mulle on luvattu et saan noutaa vaikka samana päivänä. Lähetteen tarvikejakeluun tekee aina neuvola. Mutta tosiaan, työssäkäyvälle noi aukioloajat saattaa olla vähän hankalat... Ja se on syvältä, ettei neuvolasta saa näit tarvikkeita sen enempää ku aloituspakkauksen. Ja Helsinki on aika tiukka noista liskojen ja lansettien määrästä, ylimääräisiä ei juurikaan saa.
 
Takaisin
Top