Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Tsemppiä uusille radilaisille. Mulle ei soitettu neuvolasta radi-diagnoosista. Itse soittelin sinne seuraavalla viikolla ja kerrottiin tunnin arvon ylittäneen raja-arvot. Seuraavaksi viikoksi sain ajan neuvolaan diabeteshoitajalle ja mittalaitteet ja ruokavalio-ohjeet kotiin. Tämä tapahtui viikolla 16. Sen jälkeen mittaillut kerran kuussa 3-4 päivää 4-6 kertaa päivässä sokereita. Aamupaasto- ja tunti ruokailun jälkeen arvot pysyneet alle-raja-arvojen. Vehnät ja sokerit olen jättänyt ruokavaliosta suurimmaksi osaksi pois.
 
Sandrax, tuo olisi monelle meistä muistakin liian pitkä paasto, saisitko lyhennettyä enemmän? Ja kyllähän ne päivän muutkin syömiset vaikuttaa. Esim. mulle ei sovi riisi ja pasta ollenkaan, heti on seuraava aamupaasto liian korkea.
 
Sandrax, tuo olisi monelle meistä muistakin liian pitkä paasto, saisitko lyhennettyä enemmän? Ja kyllähän ne päivän muutkin syömiset vaikuttaa. Esim. mulle ei sovi riisi ja pasta ollenkaan, heti on seuraava aamupaasto liian korkea.
Mitä sulla on sitten 1h arvo riisin tai pastan jälkeen?
 
Joo ja jos mä jätän esim lounaan väliin tai syön vaan jonku pikasen salden niin aamuarvot on koholla! on tää aika palapeli!
 
Tulin lukemaan teidän tarinoita tänne kun maanantaina pitäsi tietää rasituksen tulokset. Ja nyt oon ihan kauhuissani jo valmiiksi!!
Mulle neuvolatäti sanoi (kun vikisin, että en mitään inskaa halua jos diagnoosia pukkaa), että raskaana ei joudu injektoimaan!? Ei vissiin tiennyt mistä puhuu kun vaan tableteista puhui....

Sama tuo ruokarytmi mistä olette paljon puhuneet; en minä osaisi noudattaa jos pitäisi syödä noin usein. Olen terveyden nimeen joskus yrittänytkin ja metsään mennyt. Saatan olla syömättä 15h helposti vrk:n aikana jopa raskauden aikana (yritän kovasti syödä esim. aamupalaa, jonka otan vaikka luennolle mukaan...) Nyt kyllä suorastaan pelottaa maanantai.... :(
 
Sinna toivottavasti sun sokeriarvot on hyvät. 15 tuntia on tosi pitkä aika olla syömättä...Ei kaikki radilaiset saa insuliineja, riippuu sokeriarvoista miten kunkin radia hoidetaan.
 
Ja ei ne ihan heti lääkkeitä anna vaikka jäisikin sokerirasituksessa "kiinni". Aluksi saa mittarin, jolla kotona mittarillaan arvoja. Jos kotimittauksissa on paljon ylityksiä niin sit aloitetaan lääkitys. Joillekin on aloitettu suoraan insuliini joillekkin annetaan ensin tabletit. Riippuu varmaan myös siitä onko ongelmana aterian jälkeiset vai paastoarvot et mikä lääkitys on paras.
 
Ja mitä ite oon täällä kuullu niin inska voi olla jopa helpompi kuin tablettihoito.... ja mä en koe sitä kovin kummosena asiana kun kerran päivässä iltaisin pistetään pitkäaikainen.. enemmän tosiaan sattuu toi sormen päästä otettava kuin se :)
 
Mulla menee edelleen paastot yli vaikka oon lähes kaikkea kokeillut. Nyt sain pidettyä "vaan" 10h paaston, silti ylittyi vähän (5.9). Miten paastoa saa lyhyemmäksi jos nukkuu n. 10h, ja syö 2h ennen nukkumaan menoa?! ;) leipä ei sovi iltapalaksi, eikä rahka. Kokeilen viel kaurapuuroa ja hedelmiä..
 
^ mä sain inskat ihan just sen takia että aamupaastot ei pysynyt millään kurissa. Jos pidin 8h vaan paastovälin niin saattoi nipin napin pysyä paastot kurissa. Mut eipä sitä oikeesti ihmisen kuulu niin usein syödä.

Mulla alkoi kolme päivää sitten inskat ja aloitin 8 yksiköllä. Vähän on vielä hakusessa toi pistoaika ja eilen kun juhlittiin esikoisen synttäreitä niin vedin kyl surutta kakkua yms herkkua niin olihan aamupaasto sit tänään ketullaan kun eilen mässäili - inskoista huolimatta. Mulla siis alkanut tän radin kanssa se vaihe, että ei kestä arvot mitään herkkuja. Aikasemmin ei tuntunut missään noi herkuttelut ja arvot pysyi hyvinä, mut nyt sit vedettävä tiukkaa natsilinjaa jos tahtoo pitää sokerit kurissa :P
 
Paasto on vaikea!!! Mulla ei auttanut edes se, että heräsin 4 h välein syömään yöllä. Nyt pari viikkoa iltainsuliinilla ja pienimmällä annoksella on paastoarvot pysyneet kuosissa.
Eilen "jouduin" syömään kakkua kylässä ja silti aamulla arvo oli ok. Tosin toissapäivänä syömisten välit venyi liian pitkiksi niin aamulla oli pikkasen kohollaan. Saattoi johtua myös siitä, että iltapalaksi 3 satsumaa ei ole radilaiselle ok... Mälsää!!!
 
mä viis veisasin tänään radista (hyi mua tiedän) mutta kun miehen kaa oli aihetta vähän juhliin (7. hääpäivä) niin käytiin sen kunniaksi kiinalaisessa syömässä ja mätöin huolella ruokaa naamaan
 
Kyllä kai joskus saa löysätä vähän ja herkutella. Eihän ne yksittäiset herkuttelut tai arvojen ylitykset vielä sokerivauvaa tee. Toistuvat ylitykset ja radin laiminlyöntihän on sit niitä mitkä voi sit vaikuttaa vauvaan.
 
Noin minäkin ajattelin et jos ny unohdan radin ja huomenna palan taas radiruokavalioon niin tuskin haittaa tulee vauvalle. Tosin kasvaahan se edelleen 2vkoa edellä mut niin se kasvoi jo kk sitten eikä tilanne oo muuttunu, ainahan meidän vauva on ollu isompi ultrassa mitä rv:t on ollu sillä hetkellä.
 
Mun mielestä on ihan ok joskus herkutella vaikka radilaisia tässä ollaankin! :)
 
Takaisin
Top