Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mull menee nyt 22yk ja näyttäis että se on hyvä annos.. ainakaan ilta arvot ei tai se mitä oon syöny ei näyttäis vaikuttavan enään mun aamusokereihin!
 
Mulla edellisessä raskaudessa meni korkeimmillaan 12 yksikköä. Nyt alotan kahdeksalla ja katotaan riittääkö se mihinkään ;D
 
Mä täällä käyn vähän kurkkii kun odotan kuumeisesti mun eilisen sokerirasituksen tuloksia mut ei oo soitettu vieläkään neuvolasta eikä kanta.fi ollu ilmestyny mitään.. Ja eilen sanoivat että huomiseksi eli torstaiksi tulee tulokset... Että mietin jos sieltä tulee radi niin kuinka toimia jne. :)
 
Alinah: kyllä ne ois jo soittanut jos sulla ois radi ;) mulla ainakin molemmissa raskauksissa puhelin soinut viimeistään seuraavana päivänä kun rasituksessa ilmennyt häikkää. Eli kyllä ne soittaa sit heti neuvolasta ja antaa ajan jos tuloksissa on jotain.
 
Eivät ole soittaneet vielä ja löysin kanta.fi tulokset nyt sitten..
P -Gluk 0 6.1 P -Gluk 1H 9.5
P -Gluk 2H 6.6
 
Laskimoplasmasta määritettyjen glukoosipitoisuuksien raja-arvot ovat ≥ 5.3 mmol/l paaston jälkeen, ≥ 10.0 mmol/l tunnin ja ≥ 8.6 mmol/l kahden tunnin kuluttua kokeen aloituksesta. Noin lukee terveyskirjastossa rajoina raskausdiabetekseen eli alinah sulla näyttää paastoarvo ylittävän rajan, mutta muut arvot on kohdallaan.
 
Alinah, kyllä tolla paastoarvolla tosiaa radi-diagnoosi tulee. Kumma että eivät soittaneet! Kyllä luulis, että ennen viikonloppua hoitaisivat!
 
Paitsi jos on neuvola-aika tulossa pian niin ehkä eivät ota yhteyttä. Ainakin mä sain ohjeeksi käydä tämän tai ensi viikon aikana sokerirasituksessa ja käydään tulokset sit läpi kun on neuvola 2.11. Tosin tämä järjestely saattaa johtua siitäkin, että olen itse sairaanhoitaja ja mun neuvolaterkkari on mun vanha opiskelija ;)
 
Joo niin mä luin että paastoarvo ylittyy ja radi sieltä napsahti, mulla on ensi viikon keskiviikkona neuvola. Että sielä varmaan sitten käydään asiaa enemmän läpi.. Mies oli jo et joudunko mä ottaa insuliinit käyttöön jne. Mä oon ite ihan pihalla tästä kun ei oo ollu tämmöstä niin sanoin että saadaan tietää enemmän sitten neuvolassa.
 
Ei välttämättä neuvolasta soiteta.
Ainakaan mulle ei soitettu vaan ite jouduin soittamaan neuvolaan. Ja mulla sentään oli 1 ja 2h arvot molemmat reilusti yli raja-arvon...
Ja seuraava neuvola oli melkein kk päästä rasituksesta. Tosin sit soittelun jälkeen menin heti seuraavana päivänä neuvolaan...
Tosin mulla rasitus oli kyllä kesäloma aikaan...

Niin ja tällä hetkellä mulla menee lounaalla ja päivällisellä 0-4 ky insuliinia...
 
Mulle viime neuvola käynnillä se täti sanoi että soittaa sitten jos on jotain poikkeavaa tuloksissa, voin toki soittaa huomenna sinne noista tuloksista jos eivät itse soita aamupäivästä. Mut luulen et on ajatellu käydä ensi viikon keskiviikkona asiaa läpi, ei tää kivaa oo mutta pääasia että saa hoidettua.
 
Niin ja ainakaan heti ei insuliineja saa, vaan 1-2 viikkoa mittailet kotona niitä sokereita. Jos pysyy ruokavaliolla hyvänä, nii insuliineja ei tarvitse välttämättä ollenkaan. :)
 
Okei, kiitos tiedosta. :) voi kunpa pysyis ruokavalio muutoksella hyvänä.. :)
 
Alinah, mullakin paastoarvo oli 5.9 rasituksessa, ei muut arvot. Soitin samana päivänä muusta asiasta neuvolaan, joka kertoi tulokset (tosi nopeasti siis oli tulleet!) sovittiin tapaaminen kahden päivän päähän jolloin sain kotimittauslaitteet: joka toinen päivä mittausta; paasto, ja tunti joka ruokailun jälkeen.
Olin kaks viikkoa saikulla ja kotona ei arvot ylittynyt ollenkaan. Nyt tämä viikko oon ollu töissä ja kas, jo neljä arvoa on ylittynyt! Kääk! Kun käyn töissä mä syön enemmän, tosin säännöllisemmin kuin kotona. Ihan perseestä. Mulla neuvola ens tiistaina, arvaan et mä alan mittaamaan sit joka päivä sokruja :(
Miten mä saisin ne kohilleen? Mulla ylittyy paasto ja päivällisen arvot (eli kotona syön illalla liikaa töiden jälkeen?)
 
Sandrax86 mulla ainakin on kauheesti väliä sillä mitä syön... esim perusnata jos vaikka syön kinkkukiusausta paukkuu heti yli mutta pastaa ja nuudelia voin syödä järjettömiä kasoja eikä mee yli :shifty: et ei sitä tiedä kuin kokeilemalla mitkä ruuat sopii itelle ja mitkä ei! Noi aamupaastot on hankalempia... toiset syö kauheesti iltaisin ja toiset taas pitää paaston välin lyhyempänä ja toisilla niihin ei vaan auta ku inskat...
 
Paastoarvo on vaikein pitää kurissa ruokavaliolla.
Millaista ruokaa oot syönyt päivällisellä kun arvot on ollut koholla?
 
Ff, mulla taas on päinvastoin. Jos syön perunaa niin pysyy paremmin arvot rajoissa kun jos syön pastaa... :D

Veden juonti ja mustikat voi myös alentaa sokereita. :)
 
Hiukan jännittää, kun ei mulla nyt mitenkään kovin epäterveellinen ruokavaliokaan ole. Pitää varmaa lisätä enemmän ulkoilua (lenkkejä tms) ois mulla kuntopyöräkin tuossa olohuoneessa.. :Ddd

Mut työni puolesta en tiiä miten onnistuu. Siinä vaiheessa haen saikkua että pystyn seurailee mun sokereita..
 
Takaisin
Top