Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Eihän kai ateriainsuliinit tuu jos on ennen ruokaa arvot koholla? Kun mun käsittääksen ne tulee jos aterian jälkeiset on koholla! Niin ainakin mulla...
Eikös sen pitkävaikutteisen pitäis vaikuttaa noihin ennen ruokaa arvoihinkin?
 
Joo kai sen pitäisi vaikuttaa vähän kaikkiin arvoihin... mut tää on niin hassu tilanne kun liikkuminen on kiellettyä niin tuntuu että mitään ei voi syödä kun ne ei laske.. esim aamupalan jälkeen oli 6 ja nyt reilu kolmetuntia myöhemmin 5,7... no kai ne ens viikolla kertovat mitä pitää tehdä
 
Yh, mua stressaa jo se seuraava sokerirasitus, joka pitää tehdä 6 viikkoa synnytyksen jälkeen. Miten tuon edes hoitaa, jos imettää?
 
Snälla igelkotten, täällä on ainakin ohjeena,et jos imettää, niin rasitukseen ei tarvii imetysaikana mennä. Mulla jäi tuosta syystä tästä raskaudesta se eka rasitus välistä. Ja toisessa oli normaalit arvot. Ootko varma,et ohjeistus rasitukseen on 6 vko synnytyksestä, kun yleensä se taitaa olla 6-12kk synnytyksestä. Imetys laskee verensokeriarvoja, joten tulos ei ole luotettava,sekä rasituksen paasto on riski imetykselle.
 
jos on lääkehoitoinen radi niin silloin suositellaan tuon rasituksen olevan 6vkoa synnytyksen jälkeen, kun taas ruokavaliohoitoiselle on tuo 6-12kk
 
Mä en oo koskaan käyny synnytyksien jälkeen. Toki mulla on näissä raskauksissa aina ollu sen verran lyhyt väli että on joutunu sen takia käymään :) ens viikon perjantaihin saa jännätä tuleeko diagnoosia tällä kertaa..
 
Mulle tuli nyt kutsu diabeteshoitajan vastaanotolle. Ruokapäiväkirjaa pitäisi täytellä 3pv. Ja noina päivinä mittailla aamupaasto, sekä tunti aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen. :)
 
Kyllä se synnytyksen jälkeinen rasitus onnistuu imettämisestä huolimatta. Mulla oli vauva isin kanssa kotona sen ajan ja pumppasin maidot sille ajalle, että pärjäsivät. Vettä join kyllä tuon 12 tunnin aikana kyllä, että maitoa riitti. Mut ei mulla vaikuttanut mitenkään.
 
^ täällä siis myös edellytetään rasitusta ennen jälkitarkastusta jos ollut lääkehoitoinen radi.
 
Mä joudun ottaa beben varmaan mukaan sinne... mutta viimeksikin oisin päässy sivuhuoneeseen köllöttää niin ehkäpä voi mennä sinne vauvan kanssa sitten pötköttelee :) mut mikäs se aika on inskahoidolla että koska sinne pitää mennä? Meinaan 6 viikkoa kuulostaa sittenkin tooooosi lyhyeltä ajalta eikä nappais mennä flunssa kautena vastasyntyneen kanssa terveyskeskukseen ja sit siihen päälle jos on vielä jälkivuodot ja öitä ei oo saanu nukuttua...
 
No mulle neuvolan terkka laitto lähetteen ja sano, että käytävä ennen jälkitarkastusta. Esikoinen syntyi 30.10 ja jälkitarkastus oli 8.1. Kävin sokerirasityksessa just ennen joulua koska pyhien aikaan labrat oli kiinni. Mut käytännössä siinä oli mulla varmaan just se kuusi viikkoa synnytyksestä.
 
Mulla aamupaastot ollut nyt yli kuukauden koholla. Oisko peräti jo kuusi viikkoa. Eka kokeiltiin sitä metformiinia ja se ei toiminut. Nyt oon ootellut huomista aikaa kokoarvioon ja diabeteshoitajalle tässä jo parisen viikkoa. Saa nähdä miten iso vauva jo on kun noihin aamupaastoihin ei oo tän kiireemmin puututtu :P
 
Nii mä en kyll tiiä vaikuttaako aamupaasto niin paljon vauvan kokoon... tai mulla on inskoista huolimatta ollut korkeita arvoja vähän väliä ja silti mennään keskikäyrän alla... se oli mulle uus juttu että radi vaikuttaa mm vauvan keuhkojen kehitykseen! Ja muutenkin ilmeisesti hidastaa kehitystä...
 
Joo, keuhkojen kehitykseen, keltaisuuteen ja vauvan sokeriarvoihin nyt ainakin :( nuo kai ne yleisimmät. Mulla esikoisella oli syntyessä bilirubiiniarvot koholla, mut ei ylittänyt rajaa, että ois joutunut valohoitoon. Arvoja seurattiin sen aikaa mitä oltiin sairaalassa (4 päivää). Mut ne lähti sit kivasti laskemaan. Oltiin neljä päivää koska esikoinen sai jonkun tulehduksen jota sitten lääkittiin ab-tipalla. Mut sen aikaa katsoivat myös bilirubiiniarvoja. Sokereiden mittaus lopetettiin kyllä jo kahden päivän jälkeen.
 
Mulla junnulla kun oli ruokavaliohoitoinen radi niin ei kyl vaikuttanu mihinkään, ja nyt kun on ruokavaliohoitoinen radi niin vauva kasvaa 2vkoa edellä vaikka sokeriarvot on kunnossa, joten ainakin istukka pelaa ja vauva saa energiaa ja kun kaikki mitat on edelllä kasvussa niin ei oo kyse sokerivauvastakaan
 
Mulla taas aamuarvot snadisti koholla (5,6). Ollu nyt muutaman kerran (ei perättäisinä päivinä) ja tää on uus juttu, aikasemmin ei ollu näin vaikeeta. Voi olla että nukkumattomuus taas vaikuttaa mut jotenki ei tätä enää tähän tarvis/jaksais. Ruokavalion tiukennus ja iltapalan kohilleen saaminen (oikea aikaisuus lähinnä, helpoin syyä samaa aikaan kuin neiti, mutta hän syö sen niin aikasin ja sitte haluun jo itekin nukkumaan) on niin vaikeeta ton esikon iltarutiinien ohessa, että voihan piip:sad001
 
No kirjoitellaan tännekin: eli kasvukontrollissa käyty ja pieni kasvaa nätisti keskikäyrällä (1430g) vaikka aamupaastot on olleet pidempään jo yli. Nyt sit alan iltaisin pistää inskoja. Ihan jees, tuttua kauraa!
 
Marianne81 toivottavasti saat nyt tilaisuuden tullen nukkua kunnon yö unet ilman pelkoa että on koholla sokerit aamulla :)
 
Heh, enpä mä oo noista sokereista yöuniani menettäny. En oo niistä tässä raskaudessa stressiä ottanut. Ainoa mitä pelkäsin oli vaan vauvan koko :D. Mä oon ne stressit jo edellisessä raskaudessa ressannut! Nyt näkee vaan että pureeko edelleen pienet inska-annokset, niin kuin edellisellä kertaa.
 
Takaisin
Top