Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mulla pahin on edelleen ne herkut, jestas että voi tehdä mieli pullaa!!! Ja olen yrittänyt ostaa sokerittomia karkkeja ja suklaata, mitä sitten saatan napsia pari palaa päivässä, mutta niissä mietityttää korkea hiilarimäärä. Eli ei ole sokereita mutta hiilareita ihan sikana, eli ei nekään ihan hyviä voi olla:confused:

Lisäks mulla on hirveä halu liikkumaan, mutta ei pysty kun heti supparoi ja tuntuu että häpyluu halkee rikkipoikki (sama tunne tulee kun yrittää nousta lattialta ylös). Liikunta vois auttaa mulla noihin himoihin plus kiloja tullu jo reilu kuus kiloa, jaiks! Muutama arvo ollu kohollaan mutta niin vähän ja harvoin, että neuvolan mielestä ei oo mitään hätää.
 
Mulla sokerimittausarvot kaikki alle raja-arvojen, ettei neuvolatädin mielestä tarvitse orjallisesti noudattaa raskausdiabeetikon ruokavaliota. Tänään söinkin nuudelia ja broileria curryananaskastikkeella. Mulla varmaa kuitenkin ruuan määrään ja säännöllisyyteen sekä tietty ruuan laatuun huomioon kiinnittäminen auttaa ettei tästä kehitys 2-tyypin diabetestä. Painon pudotus 1,8 lähtöpainostaa auttaa myös ehkäisemään ongelmia.
 
Mä oon viime aikoina ainoastaan omatekoisella pizzalla (vehnäjauhopohja) saanu vs:n nouseen yli 7, muutoin on järkijään ollu todella alhaiset arvot, vieläkin on melko löysä radiruokavalio suunnilleen 220g/hh / pv mut onpahan ainakin vara sit kiristää jos vs alkaa nousta tästä.
 
Mä pystyin alkuraskauden ottaa aika löysin rantein tuon ruokavalion kanssa, mut nyt viikon aikana selkeesti lähtenyt arvot kirimään, jos on yhtään löperömmin vetäny hiilareita. Tosin aamupaastot on ihan yhtälailla yli oli syönyt edellisenä päivänä mitä tahansa :(
 
Huh onneks on se äippäpoli tänään... pitää taas nostaa inskaa ei tunnu mikään riittävän pitää aamupaastot kurissa!! Noh eilen kyll illalla unohdin taas syödä seiskan jälkeeen.... ja se kostautu heti! Heräsin viideltä järjettömään nälkään, nousin sit puolkuus ja söin kasan jugurttia ja mysliä... koitin nukkua mut nälkä ei vaan menny pois! Keitin kattilallisen kaurapuuroa ja nyt kun sen söi niin tuntuu että ehkä tunnin kaks pärjää syömättä :D järjetön nälkä kokoajan onneks paino ei oo viel ainakaan lähteny nousee...
 
Täällä on nyt mittailtu parina aamuna silleesti, että heräilty kunnolla, eli en ole kiirehtiny mittaamaan. Oon ollut sen puolisen tuntia hereillä ja tehny aamuhommelit ja sitten vasta mitannut ja syönyt aamupalan ja mittari näyttänyt 5.4.. En tiiä, että k*senko itteeni ja terkkatätiä tällei silmään, vai miten nuo nyt pitäs mitata. Ja jos olisin vielä pitempään hereillä, niin varmaan näyttäis rammari vielä alhaisempia lukuja :| ja tuntuu vähän sille, että miun 6-7 tunnin yöunetkin antaa sitten korkeemman aamupaastolukeman, pitäs vissiin malttaa nukkua enenpi.
 
Mulla ihan selvästi näkyy vähäuniset/huonouniset yöt heti aamun verensokereissa, eli tulee yli 5 lukemia, mutta kun nukun vähintään 8h niin on alle viiden aamupaasto, tänään söin vaaleeta leipää, porkkanan ja kahvia +vettä aamupalaksi ja saattelin esikoisen pysäkille (n. 0.5km lenkkki) ja jäin vielä naapurin emännän kaa suusta kiinni ja kun palasin kotiin ja mittasin tunnin jälkeisen arvon niin se oli vaan 5.3, olin vähän että WTF?!?
 
Ko musta on vaan outoo kun sokerin sietokyky pitäs laskee näillä viikoilla niin mulla menee ihan päin vastoin :eek:
 
Mull on yleensä aamulla niin kiire... tai siis en malta herätä kovin aikaisin ennen töihin lähtöä! Vedän sit äkkiä ekana jotain naamaan että kerkiän vielä ottaa tunnin arvon kotona eikä tartte raahaa noita mitta kamoja mukana
 
mulla on aina mittausvehkeet mukana töissä, mut mun nyt tartteekin mittailla joka päivä lounaan jälkeiset...
aamupaaston (silloin kun sen joudun mittaa) mittaan yleensä sitten kun oon käynyt vessassa ja laittanut teeveden kiehumaan...
 
On se jännä että sairaalassa ei osata hoitaa radia :) kaikki sokerit ollu päin mäkeä kokonpäivän.. varmaan osa tressiä ja osa syömättömyyttä! Iltapala tuotiin klo19 ja aamupala on vasta klo 7.45... nyt jo jäätävä nälkä! Viimeks aamulla kotona syöny hyvin ja nyt viel inskaa nostettiin:oops:
 
Nii ja iltapala oli viili ja kaks ruisleipää... varmaan ihan riittävä määrä jos on syönyt muuta kuin kynsiään...
 
Ff: kuinkas sä osastolle jouduit? Aina pitäs olla omat eväät lisäks :/ erittäin kummaa touhua etteivät huolehdi tuon enempää!
 
Nyt on 6 päivää (6 kertaa päivässä) mittailua takana, eikä yhtäkään arvoa menny yli rajojen. Huomenna neuvolaan kuulemaan jatkoista. Todennäkösesti jatku sillee et 2 kertaa (1x arkea ja 1x vkloppuna) viikossa mittaillaa se 6xpäivässä.
 
Samaa mietin FF, en vaa ehtiny vielä lukea muita ketjuja jos oot sinne kertonu..
 
Ff, Taysissa on ainakin osastoilla jääkaapit missä jotain syötävää mitä voi lisäksi hakea.
 
Nii mut mä en saa kävellä sinne jääkaapille:hilarious: ja kaikki mun ruoka kirjotetaan ylös jos huomenna pääsen ravitsemusterapeutille ni en uskalla syödä ylimääräsiä!! Varottelin kyll yö hoitsua et saata haluta neljältä ruokaa :arghh: se lupas tuoda mulle leipää sitten :)
 
Nii jooo tonne salaselle puolelle puhuinkin.. eli kohdunkaula lähti taas mystisesti lyhenee!
 
Takaisin
Top