Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Voisko joku tietäväisempi sanoa noista miun arvoista jtn, kun en nyt enää itse ymmärrä, vaikka ennen mittaamisen aloitusta tää niin helpolle muka kuullosti..
Eli aamupaasto ollut omalla mittauksella toissapvä 5.6, eilen 5.7 ja tänä aamuna 5.0. Eli nuo kaks ensimmäistä ei ole siis olleet hyviä..aamupalan jälkeen (se about tunti siitä), on toissapvänä ollut arvo 6.2, elinen 5.8 ja tänä aamuna 5.1. Muut pvän arvot on olleet ennen syöntiä semmoiset 4.8-4.9 ja syönnin jälkeen max. 5.5..
Mitäs miun nyt pitäs näistä muuta aatella, kun että aamupaasto alas? Tuon huomasin, että eilen illalla otin vähän protskuisemman iltapalan, niin näköjään oli vissiin sitten vaikuttanut tuohon aamuiseen (ja tänä aamuna ei kyllä ollut edes niin nälkä kuin yleensä)..
Eli jatkanko syömistä niinkuin tähänkin asti (paitsi että tuo aamupaasto saatava alas) vai mitä teen? En neuvolaan viittisi soitella, kun tämän piti olla nyt alkuun (eli tämä vko) tämmöistä mittailua testimielessä.
 
Muuten arvot on ok, paitsi nuo kaks aamupaastoarvoa kun ne pitäs olla alle 5.5 eli aamupaastot sun pitäs vaan saada pysymään alhaalla.
 
Syö samanlainen iltapala kuin ennen tuota 5.0 arvoa ja katso oisko uudestaan hyvä. Myös se vaikuttaa kuinka pitkä väli on ilta- ja aamupalalla. Mulle esim sanottu että 10 h ois aika maksimi, ettei elimistö ala nostaa sokereita liian pitkän paaston takia :)
 
Kiitoksia vastauksista, avautuikin tää homma jo pikkusen, kun luin ajatuksella edellisellä sivulta vastaaviin asioihin vastaukset :) ihanaa kun joku ymmärtää näistä ja neuvoo, en ymmärrä miten tästä nyt jotenkin näin hankalasti ymmärrettävä asia mulle tuli, vaikkei pitäisi olla kuin mittaamista ja huolehtia, ettei arvot ole sallittujen yli :/
 
Ärsyttävää! oon laittanut, että seuraan tätä ketjua ja nyt taas ei moneen päivään ollu tullut ilmoituksia, vaikka tänne oli tullu vaikka kuinka paljon viestejä! Murr!!

Mulla inskojen kanssa sujuu edelleen hyvin, tosin muutaman kerran oo unohtanut pistää inskat. Välillä ei oo haitannu ja välillä sit taas on päässy sokerit nousee...

Mulla ei mikään päivän aikana syömäni tunnu vaikuttavan aamupaastoihin. Myöskään paaston pituus ei oo mulla tehnyt mitään eroa. Nyt mittailenkin vaan kerran viikossa ton aamupaaston, kun edellisissä seurantajaksoissa on aina ollu tosi hyvät arvot. Yleensä aina mun aamupaasto on alle 5.
Aamupalan jälkeiset mittaan myös kerran viikossa, paitsi jos tulee ylitys, niin sit pitää mitata myös seuraavana päivänä. Mää en voi aamuisin syödä nestemäisiä maitotuotteita (maito, viili) koska ne nostaa mun sokereita liikaa.

Lounaalla ja päivällisellä siis pistän insuliinia, 4ky. Aina en pistä, jos esimerkiksi syön lounaaksi vain salaattia. Vaan kerran on menny insuliinien kanssa noi arvot yli, ja sekin oli sellainen kerta, kun söin päivälliseksi kalkkuna subin. Ilmeisesti siinä hunajakaura -leivässä oli sit liikaa hiilareita (vehnää/sokeria), et ei riittäny insuliini. Muuten menee tosi hyvin, välillä menee jopa vähän turhan alas noi ruokien jälkeiset. (alle 6)

Mun päivän ruuat menee suunnilleen näin:

AP: ruisleipä (real tai ruislimppupala), margariinia, leikkelettä tai juustoa, kurkkua, mukillinen teetä, hedelmä
VP: leipää/hedelmää (en syö joka päivä aamuvälipalaa)
LO: salaattia tai jotain lämmintä ruokaa, esim. jauhelihakastiketta, kanaa ja riisiä tai laatikkoruokaa. Ruuan kanssa reilusti salaattia
VP: rahkaa(hedelmää ja leipää/kiisseliä ja leipää
PÄ: lämmintä ruokaa (samoja kun lounaalla)
IP: kaakaota ja leipää/hapankorppua leikkeleellä sekä kurkkua

Jos syön esimerkiksi naudan lihaa (esim. kun käytiin ravintolassa syömässä mun synttäreiden kunniaksi) ja jtn perunaa, ei arvot yleensä nouse kovin korkealle. Oon päätellyt, että johtuu siitä, kun lihassa on niin paljon proteiinia...
 
Mä söin tänään itetehtyy pizzaa lounaalla ja päivällisellä niin vs oli 7.1 1h jälkeen ko pohja oli vehnäjauhoista tehty.
 
Söin tänään kebabia riisillä ruuaksi. En pystynyt syömään koko annosta, kun oli niin täyttävä. Pyysin loput kotiin mukaan ja söin myös päivälliseksi samaa ruokaa. Ilmeisesti mä en pysty enää syömään suuria annoksia kerralla. Näin on ollut raskauden alusta asti. Ennen raskautta söin harvemmin ja isompia annoksia, mikä oli varmaan verensokerin kannalta huonoa. Ennen söin iltapäivällä kahvin kanssa croissantin. Kun tulin töistä kotiin oli aina hirveä nälkä.Nyt syön välipalaksi pari leipää leikkeleellä, mikä auttaa nälän pitämisessä loitolla.
 
Eli jatkanko syömistä niinkuin tähänkin asti (paitsi että tuo aamupaasto saatava alas) vai mitä teen? En neuvolaan viittisi soitella, kun tämän piti olla nyt alkuun (eli tämä vko) tämmöistä mittailua testimielessä.
Mulla ongelmana oli tosiaan kans aamun paastot. Aterian jälkeisiä en saanut ikinä yli, mutta paasto lähes aina himpun verran yli. Vaikka mitä tein ja kokeilin niin ei mistään konstista kahta kertaa apua ollut. Kävin vyöhyketerapiassakin herättelemässä haimaa ja pari viikkoa heräsin 4h välein yöllä syömään. Pah. Hirveen ressin keräsin itselleni ja meinasi mennä jo hulluuden puolelle koko homma. Tällä viikolla jouduin sitten taipumaan insuliinille ja eka pisto on takan.
Diabeteshoitaja lohdutti, että aamupaastot johtuu monesti vain hormoneista ja hormoneihin ei voi syömisellä vaikuttaa. Mutta kannattaahan kaikkea kokeilla. Esim. kasvirasvojen suosiminen, hiilihydraattien vähentäminen, sopivasti liikkumista, hitaita hiilareita myöhäisiltapalelle proteiinin kanssa, muutenkin protskuja aterialla yhtä paljon kuin hiilareita.. Yksi toimii yhdelle, toinen toiselle... Voi kun olisikin joku ohje, että tee näin niin kaikki on ok... Tsemppiä!
 
ja siis stressi nostaa kans arvoja, eli ei saa stressata vaan ottaa rennosti välillä :)
 
Tänään on ollut ilmeisesti joku pikaruokapäivä, kun muutkin on tänään innostuneet syömään jotain pikaruokaa. Sipsejä en ole uskaltanut syödä, vaikka välillä tekisi mieli. Ennen söin viikonloppuna pussillisen sipsejä.
 
mää söin tänään pienen pussin sipsejä (75g?) ja siitäkin osan söi mun sisko. Ei ois kyllä edes maistunu enempää! syötiin siinä samalla myös dippivihanneksia, mikä oli diabeteshoitajan neuvo, jos tulee sipsihimo. :D
Mullekaan ei ennen ollut mitenkään epätavallista, että söin pussillisen (300g) sipsejä viikonlopussa...
 
Todellakin pikaruokapäivä! Oltiin kaupassa niin väsyneitä ja nälissään, että otettiin nopeasti jotain uunissa lämmitettävää. Perunapalloja ja leivitettyjä broilerileikkeitä. Vähän tomaattia ja paljon majoneesia. Ajattelin et nyt jos koskaan paukkuu arvot yli, mut ei. Ehkä huomen aamulla! :/
 
Raskaus on ihmeellistä, kun se saa ihmisen välttämään epäterveellistä syömistä ja mässäilyä. Mielihalutkin menee ohi.
 
Näimpä taas kävi että vaikka söin herkkuja niin aamupaasto oli kuitenkin vaan 5,4... ja paastoakin tuli 11h... ei täs oo mitään järkeä!
 
Mulla paras aamuarvo ikinä on tullut kun käytiin yöllä mäkkärissä ja päälle nukuin yli 10 tuntia. Tätä ruokavaliota diabeteshoitaja ei kuitenkaan suositellut :cat:
 
Mulla kaikki arvot ollu ok nyt nää pari päivää. Kaikista lähinnä kuitenki rajoja ollu toi aamupaasto. Mulla ongelmana on että iltapala - aamupala välissä ja aamupala - lounas välissä tulee aina hirvee nälkä. Aina siis ollu näin ja oonki yleensä ennen diagnoosia syöny vähä tuhdimman iltapalan joskus 21 aikaan, mitä koskaa kukaa ravintoterapeutti ei varmaa suosittele:D

Mitä te siis yleensä syötte iltapalaksi ja kuinka pitkä väli ilta - ja aamupalalla.
 
Muokattu viimeksi:
No siis mullahan ei ole ollut kertaakaan paastoarvon kanssa ongelmia. paasto kaikkea 8-14h väliltä. korkein mittaamani paastoarvo on vissii ollu 5,1.
Joka ilta en edes välttämättä syö mitään, jos päivällinen on menny myöhäseksi.
Iltapalaks vedän yleensä 2,5dl kaakaoo ja leipää (real/ruislimppu), päälle kalkkunaa/juustoa ja metvurstia sekä kurkkua... :)
 
Mä koitan kans syödä tuhdimman iltapalan... ja joskus se auttaa ja joskus ei! Eilen söin viimeseks pussillisen voi poppareita ysin jälkeen ja nyt kun heräsin 8.30 oli paasto 5,2! Tosin mulla kyll näkyy se jos oon huonosti syöny päivällä esim vain salaattia lounaaks aamu arvokin on sit huono! Eli mitä korkeemmat päivä arvot sitä alhaisempi aamupaasto... olettaisin...
 
Mä yritän pitää paaston max 9h. Iltapala vähän vaihtelee, mitä syön. Joskus syön rahkaa (esim skyr), joskus leipää. Pitäisi syödä kyllä tuhdimpi iltapala, mut yleensä iltaisin ei ole nälkä. Yritän pienentää päivällisen määrää/kokoa, jotta olisi nälkä iltapalalla.

Ja mulla siis ongelmana olleet myös paastoarvot. Aterian jälkeiset olleet yleensä ok.
 
Takaisin
Top