Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Huh. Pääsen Meli suhun verrattuna helpolla, vaikka meni kaikki arvot ylitse sallitun rasituksessa.
 
Mä olin tänään diabeteshoitajalla, pitkäaikaissokeri oli 5.0%, kuulemma erinomainen. Uuteen sokerirasitukseen ei tartte hänen mukaan mennä, jes! Kotimittailua edelleen kun ei oo ne arvot vieläkään päässeet heittelehtimään :)
 
Aijaa Kiiamaria, mites sulla sitte? Sivuja nii monta etten jaksa alkaa selaa kaikkia :D Näistäki näemmä taas tuhansia ohjeita, luulis että kaikilla suunnilleen sama kerta samasta asiasta kyse!
 
Mulla on aamupalaa ennen ja 1h jälkeen, lounaan 1h jälkeen ja päivällisen 1h jälkeen arvot. Sormet on kovilla jo näin paljosta mittailusta. Ja kuutena päivänä viikossa. :)
 
Muistakaa rasvata sormen päät yöksi nii ei oo niin kovilla ne, ajan kans sormenpäät parkkiintuu ja ei tunnu enää missään.
 
Maajo, hyvä kun sanoit. Ei kyllä olisi itselleni mieleen tuollainen tullut! :)
 
Lauruskaah miten sä sait sen pitkäaikais sokerin?? Mäkin niin haluisin et se otettais multa ku tää kaikki on jotenkin sekavaa enkä jaksa ottaa tätä vakavasti ku luulen ettei mun sokereissa ole mikään niin pielessä että tarttis oikeasti inskaa tai mitään...
 
Mä en ole uskaltanut syödä mitään muita jogurttituotteita kuin rasvatonta maitorahkaa marjojen kanssa. Kaikki maustetut rahkat ja jogurtit tuntuu sisältävän paljon sokeria.
 
maria75, joo, ja jonkin ajan kuluttua ne alkavat muutenkin maistua tosi äiteliltä... minä vetelen hyvällä ruokahalulla sokeroimatonta rahkaa ja puolukoita, om nom nom! Mies maistoi, ja irvisteli happamuutta, mutta minä tykkään :)
 
FF: sen pitkän sokerin saa vaikka oman tk:n diabeteshoitajalta, tosin täällä mä saisin sen kun soittaisin vaan tk:hon et mä tahdon sellaisen, soitin keväälläki tk:hon kun oli rytmihäiriöitä et nyt otetaan tällaiset ja tällaiset testit :wink
 
Aa mä en ees tiiä kukanon meijän alueella diapetes hoitaja... mutta täytyypä taas kysellä ens viikolla äippäpolilla jos ne osais auttaa tai vaikka jos sen sais siellä otettua!
 
Mieki jo mietin et mihin helkkarin rakoihin niitä pitäs pistellä ko noin hulluna pistämistä :D
 
FF, diabeteshoitaja äitipolilla ottaa multa näytteen sormenpäästä ja pistää sen sellaseen laitteeseen mikä sen käy läpi. Pyydä ihmeessä ensi kerralla et toivoisit pitkäaikaissokerien tarkkailua tai et ottais sulta sen :)
 
tuolla mammapolilla missä mä käyn ei taida ees diabeteshoitajaa olla kun kätilöt tsekkaa eka arvot ja ottaa vihkot mukaansa ja vie lääkärille, ja taas lääkäri sit katsoo arvot ja toteaa niiden olevan kunnossa ja neuvoo soittamaan jos alkavat nousee et aloitetaan inskat... siinäpä mun radin hoitoa mammapolilla, neuvolassa sama juttu katotaan arvot ja tuumii et hyvin menee ja kysyy et tarvinko jotain.... tänä aamuna näkyi ihan selvästi huonosti nukuttu yö kun paasto on pitkään ollu alle viiden ja tänään 5.0 ja söin saman iltapalan kuin yleensä eli pari leipää hörsteineen ja ykkösviilin hilloilla ja puolukalla (ei sokeroituja)
 
Maajo meilläkin menee noin kuin kuvasit... paitsi että neuvolassa ei katota arvoja ollenkaan ja mammapolilla vaikka mun aamuarvot on mitä sattuu niin lääkärit ei koskaan osaa mitään ohjeita antaa....
 
Aloin eilen mittaamaan kotona arvoja :( mutta, miten voi olla 1h iltapalan jälkeen sama arvo kuin nyt aamulla paastoarvo? Eikö yön aikana ole sokerit mihinkään kuluneet? Ainoa mikä mul jäikin rasitustestissä kiinni olikin aamun paastoarvo. Vai olenko eilen illalla saanut väärän tuloksen? Söin 2dl itsetehtyä canderelilla maustettua rahkaa ananaksella, ja tunnin arvo oli 5,4.
 
Sandrax86 tosi hyvät arvot sulla :)! Mulla usein aamulla korkeempi arvo kuin iltapalan jälkeen että ihan normi juttu toi! Ja välillä esim ennen lounasta voi olla korkeempi kuin lounaan jälkeen... tää on korkeempaa matematiikkaa :)
 
mulla taas se menee niin että mitä korkeempi iltapalan jälkeinen lukema sitä alhaisempi aamun verensokeri... sun sandra pitää vaikka syödä vähähiilarinen leipä tuon rahkan lisäksi ja kattoo miten vaikuttaa arvoihin se
 
Sandra: tyypillistä radille, että illalla arvot on hyvät ennen ja jälkeen ruuan, mut aamupaastot sit taas huonot. Kyllä ne sokerit käy varmasti alhaalla tuon yön aikana, mutta alkavat sitten kohoamaan. Eli jos oisit ollut vielä pidempään syömättä aamulla niin arvo olis varmaan paukahtanut yli sallitun. Sitähän tää radi on, että kroppa ei tuota riittävästi insuliinia ja sitten kun on pitkä väli syömisessä, niin maksa alkaa tuottaa sokeria vereen ja silloin sit helposti "sokerit pamahtaa yli" kotimittauksen sallituista rajoista.
 
Takaisin
Top