Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei ne mee juuri koskaan yli... ja mä tarviin aamusin jotain helppoa ja nopeaa :) leipien tekoon esim menis liian kauan aikaa sama toi väkipala töissä helppo vetää joku rahka naamaan kun on 10min kahvi tauko!

Ennemminkin ihmetyttää että en saa niitä millään ylös lounaalla ja päivälliseks ja sit ku ne joskus puhu että koko päivän ruuat vaikuttaa aamuina nii mitä ihmettä pitäis syödä... huoh kai ne ens viikolla kertoo!
 
Niin kyllä se mulla ainakin on niin, että se koko päivän hiilarimäärä vaikuttaa aamun arvoon. Eli pitää laskee hiilarit ja ottaa enegia mielummin proteiineista (rahkat, lihat yms) ja rasvoista. Rasvoja ei kyllä radi-dietissä suositella, mut ei ne ainkaan mulle oo tehnyt mitään. Eli juustoja syön :)
 
Tulen kommentoimaan tuota ruokavalio juttua.. Marianne sanoi ettei rasvoja suositella mutta keho tarvitsee kumminki tietyn määrän rasvoja.. Se on sit eri asia millaisia rasvoja nauttii ja kuinka paljon.. Ja niinkuin tuossa mainittiinki niin ne päivän kokonaisarvot ratkaisee.. Niin hiilareissa, proteiineissa ku rasvoissaki.. Ja täytyy muistaa että jokaisen kroppa on yksilö; se mikä toimii toiselle ei välttämättä toimi toiselle.. Siihenhän noil kotimittauksil vissii pyritään et jokainen löytää sen oman tasapainon: ruokavalion ja sokeriarvojen kanssa..
Itse en radi-diagnoosia saanut, sokerirasituksesta puhtaat paperit mutta yleisesti ottaen olen ollut kovin kiinnostunut ruokavalio jutuist jonkin aikaa..
Noista danio rahkoista, niihinki löytyy vaihtoehtoja jotka yhtä nopeita nauttia mutta vähempi sokerisia, esim skyrit..
 
Mut ne maistuu pahalle skyrr yms... :wtf: yleensä syön raimbow rahkoja että toi danio oli ihan vaan kokeilu... eikä sekään ollu niin hyvää että useammin ostaisin :hilarious:
 
Mikähän Skyr-rahka se oli joka yllätti mut positiivisesti maullaan eikä maistunu niin keinotekoiselle kuin yleensä maistuvat noi rahkat, hitsi kun en muista enää yhtään.... mä kun koetan vältellä noita makeutusaineita muutoinkin
 
Ei tarvii mun edes miettiä mitään keinotekoisia makeutusaineita, kun olen niille allerginen. Ja maistuvat tosi järkyttävälle! Normaalia rahkaa ja siihen banaania joukkoon tai vauvojen soseita, nam! :)
 
Mä oon siedättynyt skyreihin ja lisäksi teen iltaisin itse rahkaa: pakastemarjoja, kermavaahtoa ja rasvaa. Meillä syö koko perhe sitä herkkua :) ei tartte makeuttaa millään! Tulee samassa rasvaa ja protskua ja snadisti hiilareita :)
 
Olen kanssa välillä laittanut mustikkaa ja vadelmia rahkan joukkoon. Eikä tarvitse makeuttaa. Tosin en muutenkaan laita sokeria rahkaan pilaa maun mielestäni.
 
Mä itse syön lähinnä maustamatonta maitorahkaa, mehukeitolla (sokerittomalla) tai jollain marja/mango piltillä tai sitten ananaspaloilla.. Nam.. Aika nopeasti makuihin tottuu.. Nuo skyrit on joka päiväiseen käyttöön hieman arvokkaampia ku tuo tavallinen rahka joten senkään takia niitä ei tule syötyä ku joskus..
 
mä vedän viiliä marjoilla, aamuksi jääkaapissa sulamassa mansikat ja hillat :)
 
Ja tuota aiemman viestin yhdistelmää iltapalaks tai välipalaks.. Aamulla kaurahiutaleet liotan mehukeittoon, lisäksi prk maitorahkaa, marjapiltti ja soijalesitiinirakeet ( eli hyvät rasvat).. Tulee iso satsi mut jaksaa hyvin.. :wink Ja siinä on kaikkea; hiilarit, rasvat ja proteiini..
 
Äärrr aamupaasto oli 6,2... tosin iltpala jäi aika huonoks neljä hapankorppua kun mikään ei oikein maistunut! Tänään saa vissiin taas nostaa inskaa...
 
Ff: ootko kokeillut syödä iltapalalla enempi proteiinia? Ei varmaan ainoa ratkaisu oo inskan nosto jos kerran itekkin tiedät että iltapala oli liian kevyt? Mulla myös se liian kevyt iltapala näkyy heti aamun arvoissa. Jos veden leipää ja hyvän setin rahkaa, niin sokerit pysyy tasaisena. Mut pelkillä hiilareiden syömisillä iltapalalla saa kyllä aina aamun arvot koholle. Silloinhan korjauksen voi tehdä syömällä.
 
Nii kai se lekuri ymmärtää jos selitän että en heti nosta vaikka kolme aamua on jo koholla... mä oon vaan niin huono syömään mitään tiettyä niinku ku alussa koitin väkisin syödä munakasta niin sen jälkeen en voi sietääkään munakkaan haujua :hilarious: tulee heti stoppi kun jotain on pakko syödä :)
 
Mulla on sama ongelma mut jotenkin sitä nyt on vaan vauvan takia pois omalta mukavuusalueeltaan ja syö vaan niitä, mitkä tietää varmuudella toimiviksi. Ei tässä enää nyt niin pitkä aika ole kun taas voi syödä vapaammin. Enpä mäkään esikoisen aikana ihmeempää ohjausta saanut vaan ite testaamalla opin noi mitkä toimii jne. Ja nyt kun ne tietää, niin eipä tartte miettii sit koko ruokahommaa.
 
Hei te muut joilla on metformiini-lääkitys! Tuleeko teillekin todella nopeasti nälkä ja huono olo, jos ette heti ihan sillä sekunnilla saa ruokaa? Aamupalasta on nyt kaksi ja puoli tuntia, ja nyt maha huutaa että ruokaa tänne ja heti, tai käy kalpaten. Todella ärsyttävää, ja tuntuu eniten vaivaavan näin aamupäivällä. Pitäisiköhän tuota aamupalaa jotenkin rukata? Söin puoli purkkia rahkaa ja 100 g puolukkaa, kaksi viipaletta kauraleipää, margariinia, juustoa, salaattia, kurkkua ja ison kahvin. Kyllä tuolla pitäisi pärjätä sentään vähän kauemmin.
 
Niin ja tänään ei siis syynä edes voi olla aamuliikunta (tykkään käydä uimassa/vesijumpassa aamuisin), koska aamu on mennyt pääasiassa makoillen, kirjaa lukien. Olen poistunut sängystä vain laittaakseni pesukoneen päälle ja hakeakseni alakerrasta aamupalaa.
 
Mulle metformit teki sen, että aamulla sängystä noustessa oli pakko saada heti jotain suuhun tai oksu oli suussa. Siis että nälkä tuli kuin salamaniskusta ja sit jos ei samantien saanut jotain ruokaa niin olo oli ihan kaamee! Muun ajan päivästä se vei ruokahalun täysin. Olo oli koko ajan etova ja täysi. Mut lopetin siis ne kaksi päivää sitten kun eivät toimineet ja olo oli kamala!
 
Jaahas hyppäänki tänne sekaan. Rasituksessa paastoarvo oli 5,6 eli himpun verran yli ja ilmeisesti diagnoosi on nyt sit saatu. Tänään sain ruokavalio -ohjeet ja mittausvälineitä. Ohjeena mitata kuuden päivän ajan kuusi kertaa päivässä, eli ennen aamupalaa, ennen lounasta ja päivällistä ja tunti niiden jälkeen, ja tunti iltapalan jälkeen. Jos ton viikon ne on ok, alan mittaileen 2x viikossa ton kuus kertaa päivässä (yks arki ja yks vkloppu päivä). Jos nyt noissa häikkää nii mittaillaa vielä toinen viikko joka päivä.
 
Itellä pitäs lisätä kasviksia ja vähentää herkkuja. Liikuntaaki pitäs lisätä mut ku kipuja ja väsymystä on ja aikaa liian vähän. Että katotaa miten siinä onnistun. Ennen raskautta ja raskauden alussa kyllä liikuin säännöllisesti nii on toi kyllä vähä ahistanukki.
Toivon et sokeritasapaino löytyy helpolla ja nopeesti eikä tarvis alkaa kikkailee :)
 
Takaisin
Top