Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ei kuulosta yhtään hyvälle tuo et pakolla joudut nieleen ne ja aamulla sit oksentamaan :sad001 soita mammapolille ja kerro tilanne heille.
 
Mulle ainakin sanottiin noista tableteista, että hyvin tavallinen sivuoire on pahoinvointi ja jos sitä tulee, niin sit vaan soittoa äippäpolille heti. Kun ei ole tarkoituksen mukaista kuitenkaan, että lääkkeet pahentaa vain oloa. Että jos ne ei käy, niin sitten ne ei vaan käy ja sit pitää vaihtaa lääkettä (eli ottaa inskat). Mulla on kyllä kanssa ajoittain tosi paha olo, mut en oo oksentanut vielä ja nyt on kaksi päivää menny täysi annostus. Saa tosin nähdä miten hyvin nuo pitävät aamupaastot mulla alhaalla kun tänään 11 tunnin paastoarvo oli kuitenkin 5,4 eli jo rajalla.
 
Jos sitä sitten tännekin kirjoittelisi. Perjantaina oli rasitus ja kaikki 3 arvoa oli lievästi koholla. Nyt sitten seurataan arvoja tarkkaan 1.5vk ja sitten lähete keskussairaalaan niin sieltä sitten varmaan saa tarkemman suunnitelman, jos arvot nyt viikon aikana ovat hirveesti pielessä.
 
Kiiamaria: tervetuloa kirjoittelemaan tännekkin vaikkei se mikään ilon aihe olekkaan kun radi diagnosoidaan, mut onneksi sen kans oppii äkkiä elämään ja se on ohi menevä "vaiva" yleensä
 
Maajo, kiitos. Joo, ei kauheen vaikealle tunnu tämä sokerin seuranta. 4krt päivässä ja 5krt viikossa. Hieman muistamista ja annoskokojen säätöä tuo mulle lähinnä tarkoittaa. Sekä tietenkin ruokavälien tarkkailua, olen tottunut syömään epäsäännöllisesti ihan töidenkin takia (hoitaja).
 
Täällä uusi foorumilainen ja radilainen ilmoittautuu. Viikko sitten oli sokerirasitus ja ne kaksi ensimmäistä arvoa olivat juuri yli sallitun.. Siihen saattaa olla syynä flunssa (tiedän, ei olisi saanut mennä. Mutta en aikaa pystynyt perumaan, kun su alkoi flunssa ja ma aamuna oli rasitukseen aika, joten ajattelin, että toki minut pois sieltä käskevät, jos flunssa arvoihin vaikuttaa.. Noh, labran täti sanoi, että ei vaikuta, kun tass neuvolassa oltiin äkäisiä, että mitenkä ovat rasituksen flunssassa antaneet tehdä...).
Mutta, onhan tuota ylipainoakin, että saattaa olla ihan asiastakin nyt seuranta päällä. Tänään sain vasta mittarit ja systeemit ja tähän mennessä mittailut sujuneet hyvin ja lukemat olleet alle sallittujen. Kaksi kertaa viikossa mitataan sen pvän ajan siis, että eihän tuo nyt minun maailmaa kaada, mutta ärsyttää silti mokoma radi
 
Tervetuloa mukaan! Onneks tän radin kanssa oppii elämään... ja sä mämmi näytät pääsevän tosi helpolla! Ite jouduin ekan kuukauden mittaamaan kuuskertaa päivässä joka päivä...
 
Tervetuloa uudet radilaiset! Mä oon tässä kohta 2 viikkoa testaillut metformiineja ja ei ne kyllä tunnu mulle sopivan. Eli ennen lääkitystä ongelmana oli aamupaastot. No se lääkityksen alussa parani hetkeksi, mutta nyt taas lääkkeistä huolimatta 10h yöpaasto on mun sokereille liikaa. Missään vaiheessa ei muissa arvoissa oo kotimittauksissa ollut vikaa. Lääkkeestä tulee lisäksi hirveän paha olo mitä on siis koko ajan. En ole oksentanut, mutta koko ajan on kurkussa. Tänään kirjoittelin äippäpolin diabeteshoitajalle ja sain vaihtoehdot joko jatkaa lääkkeellä tai pienentää annosta tai lopettaa kokonaan. Sitten jos lopetan kokonaan, niin mittailen viikon ilman lääkkeitä ja sit arvioidaan inskaan siirtymistä. Puuh! Olisivat suoraan antaneet ne inskat!
 
Nii ei mee niinku ajattelin mullakaan näiden inskojen kans... joka viikko on 3-4 arvoa aamuisin huonot enkä yhtään ymmärrä miks! Vaikka söisin ihan saman iltapalan ihan samaan kellon aikaan ja aamulla mittaisin samaan aikaan niin silti heittoja on... yritän puhua ens viikolla äippäpolilla jos saisin nostaa inskaa suoraan vaikka 22yksikköön nyt siis menee 16... kun nyt kotona saan nostaa omatoimisesti vain kaksi yk jos aamupaastot on kolmena aamuna peräkkäin koholla! Ja harvonpa ne on... nytkin la ja su koholla, ma ok ja ti aamu taas koholla! Ei ymmärrä...
 
Mulla edellisessä raskaudessa inskat riitti ruokavalion kanssa pitää noi aamupaastot kurissa. Mut eipä siitä ruokavaliosta hirveesti voi poiketa kun sehän sit edellisessä raskaudessa näkyi heti sokereissa. Mut nyt tällä kertaa tunnin jälkeiset arvot on pysyny kurissa vaikka oon about kerran kahteen viikkoon syönyt jotain herkkua. Muuten kyllä oon orjallisesti vetänyt niitä safkoja mistä tiedän, että niillä pysyy arvot kurissa :)
 
Ni no mä en tiedä mitkä on niitä ruokia mitkä mulla vaikuttaa aamuarvoihin! Et mitään ihmeellistä ruokavaliota ei oo.. ja esim lounaaks syön töissä sitä mitä on! Kouluruokaa siis se voi olla vaikka puuroa tai pinaattilettuja ja pastasalaattia! Ruuan jälkeisiä ylityksiä ei yleensä oo paitsi joskus aamupalan jälkeen.. tohon ruokavalio hommaan oisin kaivannu apua jo elokuussa mutta en koskaan saanut
 
Joo, mulla ollut aikasemmin just niin että liika määrä hiilareita päivän mittaan tekee just sen, että seuraavana aamuna on arvot yli. Eli pitää laskee hiilarit. Ja puurossa ja pinaattiletuissa ( kouluruuassa ylipäätään) on p-a-l-j-o-n.

Mun ruokavalio on aikalailla sama joka päivä:

Aamiainen: 2 siivua minihiilarileipää margariinilla, polarjuustolla, leikkeleellä ja kurkulla, kuppi kahvia ja mahdollisesti rahka lisäksi jos jaksan.

Välipala: viili tai rahka

Lounas: salaattiannos tai keitto, siivu leipää (yleensä minihiilari tai jälkiuunileipä) margariinilla, lasi maitoa

Välipala: hedelmä ja pähkinöitä

Päivällinen: lihaa (kana/kala/possu) hiilareita (1,5perunaa/1,5dl tummaa riisiä / 1,5 dl tummaa pastaa) kasviksia ja kastike (yleensä teen kermaan koska se on hiilariton) ja lasi maitoa.

Välipala: hedelmä tai pähkinöitä (tämä vain pieni välipala, mut jotain pitää syödä ettei päivällisen ja iltapalan väli oo liian pitkä)

Iltapala: rahkaa, kaksi siivua jälkiuunileipää, juustolla, margariinilla, leikkeleellä ja kasviksia. Joskus leivälle munakasta, niin on sit kunnon ruokaisa iltapala ja se taas tekee hyvää aamuarvoille.

Tän lisäksi tietty juon vettä 2-3 litraa/pvä. Tällä ruokavaliolla on pysynyt muut arvot kurissa paitsi se saakelin aamupaasto. Mut sillehän ei sit mitään mahda kun kroppa ei vaan tuota insuliinia tarpeeksi. Mutta näillä eväillä ei oo koskaan ruuan jälkeiset paukkunut yli. Toi mun ruokavalio on laskettu aika pienillä hiilareilla. Ei oo siis ollenkaan se, mikä on radi-ohjeissa se maksimi :) mut niin kuin sanottu, radi toimii eri tavoin eri ihmisillä.
 
Nii i mä koitin alkuun että söin töissä vaan salaattia tms kylmää lounasta siinä lasten kanssa kun en siis pääse syömään ja lämmittämään ruokaa minnekkään taukotilaan ja silloin taas sokerit meni neljään ja tuli huono olo joten totesin että pakko syödä töissä lämmin (koulu) ruoka! Samoin kotona kokkaan koko perheelle niin et sit halua tehdä vain itseäni varten pelkkiä keittoja tms... välillä oon käynyt huoletta esim mäkissä eikä ruuan jälkeen sittenkään mee tunnin arvot yli ehkä näkyy seuraavan aamun arvoissa??

Mut en mä tätä jaksa niin vakavasti ottaakkaan vauvan paino laahaa kokoajan perässä, mun paino on edelleen alle lähtöpainon ja kai ne sieltä polilta kertoo jos jotain pitää muuttaa!
 
Niin siis juu kyllä meilläkin koko perhe syö samaa ruokaa. Ne vetää vaan eri mittakaavassa hiilarit. Eli lapselle menee pastaa/perunaa tms niin paljon kun napa vetää. Sama juttu miehen kanssa. Kyllä meillä syödään ihan pastaa/makaroonilaatikkoa yms, mut itelle annostelen vaan sillai et jätän hiilarit vähemmälle ja lisään kasviksia ja laitan vaikka raejuusto lisäksi :)
 
Toistaiseksi 2pv mittailuissa ainoastaan yksi arvo ylittynyt. Tänään aamupala oli turhan tukeva :D No onneks sen korjaa helpolla, kun tänään tuli syötyä ihan ähkyyn asti. Ja oli kyllä huono olokin!

Tänään kun kävin lyhyellä lenkillä niin totesin sen olevan lähes mahdotonta, supistelee ja selkä vaivana heti. No ostin netin kautta äitiysuimapuvun, jos ensi viikolla pääsisi uimaan. :):D
 
Tsemppiä uusille ja vanhoille raskausdiabeetikoille. Olen taas mittaillut verensokeriarvojani, kun mulla on kerran kuukaudessa 3-4 päivää otettava aamupaasto, ja ruokailun jälkeen tunnin arvo 4-6 kertaa päivässä. Hyvältä näyttää mun arvot, ei yhtään ylitystä kertaakaan. Mä syön 5 kertaa päivässä. 3 × kertaa päivässä lähinnä leipää ja leikkettä ja kaksi ruokaa päivässä. Vehnät ja ylimääräiset sokerit olen jättänyt pois ruokavaliosta. Ruoan kanssa juon rasvatonta maitoa tai omatekoisia mehuja /light-mehuja.Olen huono juomaan pelkkää vettä.
 
Mä pidin tänään mittauspäivän ja koitin syödä oikein kuuliaisesti...

Paasto oli 5,5 ja söin aamupalaks mysliä ja jugurttia tunnin päästä oli 7,2

Lounaalla arvo oli 5,1 ja söin kinkkukeittoa ja näkkärin tunnin päästä oli 4,9!!

Välipalaks danio rahkan

Päivällisellä arvot oli 5,1 ja söin ison lautasen italianpataa ja tunnin päästä oli 5,2

Huomenna aamupaasto on varmaan taas koholla kun kaikki arvot on niin alhaisia tänään..
 
Ff: hyvät arvot. Ainoa jos jotain saa ruokavalioon kommentoida niin noi daniorahkat on pelkkää sokeria :D Mut jos se ei tee sun sokereille mitään, niin sit ei kai sitä tartte vältellä. Ja aamulla jos aamupalan jälkeen meinaa karata korkeaksi arvot, niin juoksevat maitotuotteet saattaa tehdä sen - toki myös jos myslissä on sokeria eli ts. Kuivattuja hedelmiä. Mut eipä se silti mennyt yli. Hyvältähän noi sun arvot näyttää!
 
Takaisin
Top