Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Maajo, Anki, nämä on niitä depotteja, eli ei saa jakaa, ei saa murskata, ei jakouraa. Kävin apteekissa itkemässä, ja etsivät sitten minulle pienimmän vastaavan tuotteen, taisi olla Diformin. Sekin on depotti, mutta sentään vain buranan kokoinen. Vaan oli senkin alas saaminen hankalaa, meni kolme isoa lasillista vettä ja kaksi annosta näppylämuusia, ja vieläkin kurkku tuntuu ihan kipeältä. En ole oikein vakuuttunut nyt tästä, enhän minä voi aamuin illoin syödä näin kamalan paljon pehmeää mössöruokaa, että saan tuon alas.

Balacenia, onpa hämmentävää kun lääkäri oikein pelotteli sillä inskojen pistämisen kauheudella. Ehkä se oli jotain psykologista kettuilua. Onnistui ainakin pelästyttämään minut.
 
rv 26-30 just sanottiin tänään mulle. :)

juu, mää oon nyt kaks viikkoo pistäny tota insuliinia ja saanut tasan 2 mustelmaa... (osunut neula pieneen verisuoneen)
edelleenkään ei mun mielestä satu se neula ollenkaan tai ihan vähän... Varmasti sattuu enemmän jos on vähemmän rasvakerrosta tai pelkää neuloja...
mut sattuu siis todella paljon vähemmän kun sokerien mittaaminen sormenpäästä!
 
Mutta on nyt tuon lääkkeen alassaamisen jälkeen ollut melko kurja olo, oksettaa, kurkku on kipeä ja tuntuu että lääke pyrkii koko ajan takaisin ylös :hungover:
 
Snällä igelkotten: onpa kurjaa tuollainen että pitää pakolla tabuja niellä, mä melkeinpä pyytäisin inskat jos ei tabut suosiolla alas mene

Balacenia: no se sit selittää varman tän kun just eilen pyörähti rv26 käyntiin, ei siis nousemaan oo onneksi arvot alkaneet vaan laskeneet, tänään aamupalan jälkeinen arvo oli 4.8 :eek: vaan vaik söin samallalailla kuin ennenkin ni sitä ihmettelin, samoin kuin muutoinkin on vs-arvot hitusen pudonneet viime aikoina vaik on stressiä ollu liiaksikin asti, hyvä näin, mut silti joku pieni osa minusta koko ajan varautuu siihen et kohta ne kummiskin vs-arvot heittää häränpyllyy ja joudun inskoille
 
Mull on mennyt kyll tasaisesti huonommaks aamuarvot! Tai siis isnkaa oon kokoajan joutunut nostaa... aloitettiin 8yk ja nyt menee 16yk ja näyttäis että sekään ei riitä! Tyhmää että niitä saa nostaa vaan kolmen huonon tuloksen jälkeen ja vaan kaks yksikköä kerrallaan... voisin näin lonkalta laittaa suoraan 20yk!!

Onneks muut arvot on taas pysyny tosi hyvinä kun palasin töihin...
 
Inskoista mulla ei edellisessä raskaudessa tullut mitään muita oireita kuin se, että vauvan koko alkoi kiriä. Mut nyt oon kohta viikon syönyt noita metformiineja ja niistä kyllä olo on jatkuvasti kylläinen ja sit kun nälkä tulee niin pitää heti saada jotain suuhun tai sit tulee niin paha olo, että on pakko rynnätä vessaan kakomaan. Eli on pakko keskittyä syömään todella säännöllisesti, että nälkää ei tule. Lisäksi maha on sekaisin. Kun vessahätä tulee niin sit on kiire. Täytyy toivoa, että kroppa tottuu tohon lääkkeeseen, kun se selkeesti puree kuitenkin mun aamupaastoihin. Vielä ei mene edes täyttä "annosta", vaan vasta parin päivän päästä nostan täyteen annokseen. Kunhan tää arki tässä vähän antaa periksi niin otan vuorokausikäyrän, niin näkee mitä muille arvoille on käynyt - ne kun ei oo missään vaiheessa menny yli.
 
ÄRRRRSYTTÄÄ! Aamusokeri on monta päivää pyörinyt välillä 5,1 - 5,3, mutta nyt kun sain sen metformiinin kakisteltua alas kurkusta, se olikin huimat 5,8! Mitä tämä nyt on?

Eilinen ruokailu oli muuten kunnossa, mutta tuon lääkkeen kanssa meni normaalia enemmän ruokaa. Sekö sitten vaikuttaa? Liikuntaakin oli, aamulla vesijumppa ja vesijuoksua, iltapäivällä mammajumppa ja illalla vielä kävelylenkki, yhteensä noin 2 h 40 min. En minä oikein jaksa liikkua tuota enempää, ja sitä paitsi noiden parempien päivien aikana liikuntaa oli vähemmän, sellaiset puolitoista tuntia vain. En tajua...
 
Stressiä siitä metformiinista? Stressi kuitenkin nostaa sokereita? Välillä kyl noi sokerit menee ihan epäloogisesti!
 
Jaah, saatat kyllä olla oikeassa. Illalla pitäisi ottaa taas, ja se stressaa jo nyt aamulla niin paljon, että alan itkeä jos edes ajattelen asiaa :(
 
SI: soita sinne äitipolille ja sano ettei nää tabletit vaan mene alas että voisko ne vaihtaa sellaisiin jotka saa puolittaa et menevät helpommin alas tai sit pieneen annokseen pitkävaikutteista inskaa, kun mikään ei oo niin pahasta vs-arvoille kuin stressi
 
Mulla on huomenna aika neuvolalääkärille, joka on sellainen sympaattinen vanhempi setä. En viitsi ennen sitä soitella äippäpolille, kun siellä vastaanotto tuntuu jotenkin niin nuivalta aina. Ahdistaa ajatuskin soittamisesta.
 
No sitten tuolle symppissedälle avaudut aiheesta ja tirautat pienet itkut niin eiköhän se sun puolesta hoida asian kuntoon.
 
Stressi nostaa sokereita? Eli siis sokerirasituksessa mun arvot ois voinu nousta jo siitä et paruin täyttä häkää siellä neuloja, pelkäsin ja itkin lisää ku sattu?
 
lauruskaah: periaatteessa kyllä on voinu tuo vaikuttaa sun rasitusarvoihin kun siinäkin tilanteessa pitäs malttaa olla rauhassa ja rennosti
 
suoraan diabetesliiton esitteestä: "Stressi, jännitys, ilo ja suru näkyvät useimmiten myös verensokerissa. Useimmilla tunnekuohahdukset nostavat verensokerin äkkiä korkealle. Tunteiden ja mielialan aiheuttamien verensokerinnousujen korjaaminen on useimmiten turhaa, tilanne korjaantuu vähitellen itsestään."
 
Täällä tää radilainen vaan leipoo, tekasin uuniin mustikkapuolukka piirakan paistumaan ja takuulla aion palasen nauttia sitä tänään. Eikä kyl oo mikään terveyspiirakka kun on ihan voita ja kermaa siinä :)
 
Eipä löytynyt vaihtoehtoista lääkettä, sain vaan kehotuksen yrittää saada noita pillereitä alas. Sanokaa nyt että tämä pahoinvointi ja päänsärky helpottaa pikkuhiljaa... :(
 
SI: mites menee noiden tablettien kanssa? onko yhtään helpottanu nieleminen?

Mulla taas ruokahalu on vähentyny ja makeanhimo kasvanu, ei yhtään kivaa, pakko vaan purra hammasta yhteen etten sorru makeanhimoissani mässäileen kun vauva kasvaa 2vkoa edella ja sokeriarvot pysyneet aisoissa vielä.
 
Maajo, vähän huonosti menee :( Yritän nyt tutkiskella eri ruokalajeja joiden kanssa saisin ne alas, vaan vaikeaksi menee. Ainoa toimiva on tällä hetkellä perunasoselaatikko, sellainen oikein paksu, eikä sitä oikein jaksaisi syödä kahdesti päivässä, tuskin on hyväksikään. Jogurtti on liian ohutta, samoin viili. Pitäisi kai kokeilla paksua puuroa seuraavaksi, mutta puuro tuntuu vetävän sokerit ylös tosi nopeasti, ja tunnin kuluttua onkin taas nälkä. Hankalaa. Lisänä sitten vielä vatsavaivat, aamu meni taas oksentaessa. Onneksi oli sentään jo 12 tuntia edellisestä lääkkeestä, oli toivottavasti ehtinyt jo imeytyä.

Eli vähän kurjaa tällä hetkellä...
 
Takaisin
Top