Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Mä pääsin vihdoin tänään äippäpolille ja olin varautunut iltainskoihin mut yllärinä latasivatkin metformiinit käteen ja käskivät niillä kokeilla. Mullahan ainoat ylitykset on ollut aamupaastoissa ja nekään ei mitään isoja. Mut nyt on kuulemma lääkärin ohjeistus että näillä viikoilla lähdetään testaamaan tablettihoidolla ja jos se ei sit jossain vaiheessa riitä, niin sit inskat. Ihmeissänihän olen, kun edellisessä raskaudessa just sanoivat että mun aamuarvoja ei missään nimessä tartte hoitaa tableteilla vaan pelkästään inskoilla (inskat lyhytvaikutteisempia). No mut näillä mennään. Sit tulee inskat kuulemma jos tablettilääkitys ei sovi. No paskaaks tässä :D. Ja nopeesti pitää mun nostaa maksimi-annokseen. Eli 1,5 viikossa. Jännä nähä kestääkö pakki :P
 
mulla taas on niin päin että sokeriarvot on kunnossa mutta vauvan painoarvio on vaan isompi kuin mitä pitäs olla, tänäänkin testasivat jotain uutta ultralaitetta ja lääkäri sai 2 viikkoa isomman vauvan mitä menkoista laskettu LA on, sanoi kyllä että seuraavat tuota vauvan kasvua vielä ja seuraava käynti on kuukauden päästä (ellei ny paniikkikäyntiä tuu aiemmin jo)
 
Eikä mä oon luullu koko ajan että raskaana ei käytetä kuin viimeisenä vaihtoehtona :woot: mäki haluun!!
 
Kuulemma metforemit(?) vaikuttavat vähemmän vauvan kasvuun. No mullakin koko arviossa oli tosi köykänen tyttö kyydissä ja eipä tuo esikoinenkaan yli nelikiloinen ollut syntyessään. Normaalin kokoinen oli ja silloin oli iltainskat käytössä. Mut mikäs sitä on mitään sanomaan kun lääkärillä on viimeinen tieto. Tabletit kuulemma auttaa myös ruokahaluun (jota mulla ei muutenkaan turhaan ole!) ja painonhallintaan (koko raskausaikana tullut +1kg). Että tiedä sit miks kattoivat nyt että tableteilla lähdetään kokeilee.
 
Marianne81 jännä jäädä seuraa sun tilannetta!

Mulla näytti vauva jo nt ultrassa viikon pienemmältä kuin mekoista laskettuna ja silloin rukattiinkin la:ta eteenpäin 6 päivää mut silti tyyppi ei pysy näis mukana! En jaksa kyll kauheesti murehtia.... kun on tuo kymmenen vuotias terve ja fiksu tyllerö tossa vieressä! Joka myös siis syntyi pienenä... mä en vaan saa isoja lapsia...
 
Pitää vaan tehdä niin kuin määrätään :) inskat mulla toimi hyvin edellisessä raskaudessa ja mistäpä sitä tietää onko noissa tableteissa sit vielä erityisesti jotain mihin inskat ei pysty :D viimeks mulla siis vauva kasvoi keskikäyrällä kunnes inskojen aloituksen jälkeen kasvu kiihtyi. Ehkä ne siks päättivät että ei oteta mulle inskoja jos ne sillä tavalla vaikuttaa vauvan kasvuun.
 
Mä en oo raskauden aikana vieläkään maksanut mistään mitään (paitsi metformiineistä) :O esim mitään polimaksuja...

Mulla käytössä aluks metformiinit, mut ei ollu riittävät joten tuli inskat iltaan. Nyt joudun mittaa 4 x viikossa aamupaasto + aamupalan jälkeinen arvo ja lisäksi kerran viikossa yksi päiväkäyrä.
 
Muistaakseni maksukatto polimaksuille, osastohoidoille jne on lähemmäs 700e vuodessa. Täyttyy nopeasti osastohoidolla, mutta polimaksuilla pelkästään on vaikea saada täyteen.
 
mulle diabeteshoitaja mietti ensin metformiinia, mut lääkäri sit päätti laittaa suoraa inskat. En nyt enää muista mitä etua inskoissa oli metformiiniin nähden ja toisinpäin. Metformiinin kanssa ainakin pitää syödä enemmän foolihappoa, sen muistan.. Ja olikohan niin, et metformiini läpäisee istukan, mut insuliini ei? tai jotain tommosta... :D

mut mulla on kaikki arvot ollu nyt tosi hyviä tai vähän liian matalia noiden inskojen kanssa. Aina en vaan muista töissä piikittää itteeni! Onneks kun oon unohtanu niin on ollu ilmankin hyvät arvot...
En tiiä miten paljon tai usein mun pitäis syödä, et ennen päivällistä ei arvot laskis liian matalalle. aika usein meinaa on alle 4, mikä oli DH:n mukaan liian matala...
Ens tiistaita ja seuraavaa radi-käyntiä odotellessa!
 
Hmm... Mulle sanoivat että Metformiini ei vaikuta millään tavalla vauvaan?!! Mulla siis kroppa ei kestä yhtään pidempiä paastoja. Ilman lääkitystä 8h arvon on vielä rajoissa mut sit kun menee pidemmäksi, niin heilahtaa yli ja sitä eivät suosi, että alkaisin kellon kanssa heräämään syömään, koska elimistö tarvitsee lepoa myös ravinnonsaannista. No eilen aloitin tabletit ja niiden tehon näkee todellisuudessa vasta kun on päässyt täyteen annokseen. Eli sit 1,5 viikon päästä.
 
No sit se varmaan oli toisin päin, et metformiini ei läpäise ja insuliini läpäisee... En enää muista viikon takaisia höpötyksiä kaikkia. :D
 
Oli pakko tarkistaa toi metformiini juttu, eli oli se niinkuin eka sanoin et metformiini läpäisee istukan. Mut ei siis pitäisi olla mitään vaikutusta vauvaan... :)
 
Minulla oli tänään vähän ikävämpi käynti. Sokerit on olleet koholla flunssan jälkeen ja nyt määrättiin metformiini. Ongelma: nuo pillerit on sellaisia viiriäisenmunan kokoisia, enkä saa niitä alas. Eikä niitä saa jakaa. Sanoin jo lääkärille, että en pysty nielemään puolikasta Buranaa isompaa (sama vika isällä ja aikoinaan myös isoisällä... Jää jumiin). Vaan eihän minua uskottu. Siinä sitten lääkäri, kätilö ja opiskelija, kaikki kolme, kiljuvat kurkku suorana että ota vettä, ota puuroa, kyllä se alas menee. Ihan kuin olisin joku idiootti joka ei ole ikinä yrittänyt niellä pilleriä.

Lääkäri vielä piti saarnan jossa oikein pelotteli että jos ei mene alas niin on pakko aloittaa insuliinin pistäminen ja se on hankalaa ja sattuu ja riskialtista. Tökkäsi sitten reseptin käteen ja lähetti diabeteskätilölle joka toisti saarnan ja kertoi kaikkia kauheuksia mitä lapselle käy jos äidillä on korkeat sokerit.

Olenkin sitten itkenyt koko päivän ja illan kun en vaan saa tuota pilleriä menemään alas. Olen maailman paskin äiti, olisi pitänyt vaan tajuta se ennen koko raskautta ja laittaa piuhat poikki.
 
Snällä et oo maailman paskin äiti :Heartred paljon voimia ja toivottavasti saat tilanteen ratkaistua!
 
Snällä igelkotten: saitko debottabletteja vai kalvopäällystesiä? Sillä jälkimmäiset saa jakaa. Debottabujenkin ohjeessa luki että jos on hankala niellä ne niin on neuvoteltava lääkärin tai apteekin kanssa. Ja sinä et todellakaan oo paska äiti!
 
Joissakin tableteista on jakoura keskellä, jolloin sen saa kyllä jakaa kahtia. Voi murunen, tsemppiä <3
 
voimia ja tsemppiä snälla!
Onneks en si ite saanut niitä metformiineja (jota se dehkohoitaja eka mietti mulle), meinaa mullakin on pillerien nielemisongelmia! puolikas burana menee just ja just, senkin kanssa vaikeeta!

Jos se tabletti ei vaan mee, niin ei ne insuliinit ole kamalat! Toi inskan pistäminen (ainakin mulla) sattuu TODELLA paljon VÄHEMMÄN! kun sormenpäihin pistely! Joskus ihan vähän nippasee, mut yleensä ei satu ollenkaan, sujahtaa vaan tonne rasvakerrokseen! Toki varmasti on vaikeampaa, jos on esim. neulakammo...
 
Mulla alkoi kolme päivää sitten metmorfit. Eka annos oli yks tabletti iltaisin ja kun niitä olin kolmena iltana ottanut niin aamupaastot oli jo niillä kurissa. Tänään sit piti lisätä annosta siten että tulee yks tabletti aamuun ja toinen iltaan. Saa nähdä miltä sokerit näyttää sit kun lopulta pitäs vetää kaksi tablettia aamulla ja kaksi illalla :D. Ainoo vaan, että noi tabletit tekee olon huonoksi. Vielä en oo laatannut, mut hirmu etova olo on ollut.
 
Tänään oli äitipolikäynti. saan taas vähentää mittauskertoja! Nyt mun tarvii mittailla päivittäin vaan lounaan ja päivällisen jälkeen! :)
insuliinia ei tartte pistää joka aterialla (lo ja pä), ja pitää vähän seurailla, et mitkä ruuat nostaa enemmän sokereita ja pärjääkö jonkun ruuan kanssa ilman sokereita. Mulla kuitenkin välillä ollu ruuan jälkeisetkin alle 6, ne "pitäis" saada pois... eli niillä ruuilla ei tarttis pistää insuliinia...
seuraava käynti olis sit 7:n viikon päästä, ellei jotain muutosta tapahdu noissa sokereissa. :)
nyt on painokin pysytellyt suunnilleen samana n. 2 viikkoo, saas nähdä koska lähtee nouseen! :D
ja vaavi potkuttelee päivittäin <3
 
Takaisin
Top