Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Ajatus: kun yötä vasten laitetaan pitkävaikutteinen insuliini niin se laskee aamuupaastoarvoja joten silloin kärsii myös illalla syödä hiilareita.
 
Parasta tos ilta inskassa on se et vaikuttaa melkein koko päivän vielä.... tai mä ainakin oon inskan aloituksen jälkeen voinut käydä esim mäkissä huoletta :) ja välillä tosiaan on esim ennen lounasta tippunu turhankin alas niin kunnon aamupalan voi syödä!
 
aamupaastot on kaikista vaikein saada ruokavaliolla kuriin, joten kai ne aika helposti laittaa ne insuliinit?

Mulla on ateriainsuliinit lounaalla ja päivällisellä ja välillä on 1h arvot vähän matalalla, vaikka vaan 4ky pistän.
1h:t on ollu välillä 5,1-7,3 nyt. saa nähä pysyyko samanlaisina vielä seuraavaan radi-käyntiin joka on 29.9...
 
Ajatus: Mulla aamupaastot ennen insuliinin aloittamista oli korkeimmillaan 5,8 eli kovin isoja ylityksiä ei tarvitse olla. Mulla siis käytössä tällä hetkellä pitkävaikutteinen insuliini, jota pistän iltaisin ja lisäksi metformiini tablettilääkitys.
 
Tänään aamupaastot 4.6, tunti aamupalan jälkeen 4.6 ja tunti päivällisen jälkeen 6.4. En saa arvoja millään heittämään yli vaikka nyt on jo se aika raskaudesta kun niiden viimeistään näkee lähtevän nousuun kun maksa-haima ja istukka vääntää insuliinista keskenään..
 
mulla kans kävi niin että puolen välin jälkeen paastoarvot selvästi ovat pudonneet, ennen oli vitosella alkavia ja nyt alkaa järkijään nelosella, ruokavalio ei oo mitenkään muuttunu, samoin ruokailun jälkeiset arvot ovat pudonneet ellen sitten mee syömään jotain roskaruokaa, tämä tän hetkinen tilanne, viikon/kuukauden päästä tilanne voi olla toinen.
 
Muokattu viimeksi:
Alkaakohan täällä muuttostressi laantua kun aamupaasto ei tänään ollut yli. Koko muuttohässäkän ajan ollut aamupaasto 5,6-5,9 ja tänään tuli sit "jo" 5,5. Tosin se oli noin 9h paaston jälkeen. Eli aika lyhyt paasto. No ylihuomenna pääsen vihdoin äippäpolille. Pitääkin tänään ottaa vuorokausikäyrä niin on näyttää siellä, että minkään muun arvon kanssa ei oo vieläkään ongelmia.
 
Mullakin on aamupaastot aina alle 5.
Mulla ei kyllä ollutkaan sokerirasitustestissä paastoarvossa häikkää.
 
ei mullakaan ollut rasituksessa paastossa mitään häikkää.. :)
sen sijaan sit 1h ja 2h arvot olikin älyttömän korkeet... :D
 
Kaikilla on näköjään ihan erilainen raskausdiabetes. Mä olen kyllä toistaiseksi päässyt aika vähällä, kun mulla oli vaan siinä tunnin arvossa häikkää.
 
Mulla heitti 0.1 aamupaastot ja 2h arvo 0.5 yli. Kotosalla ei mikään arvo oo ollut lähelläkään raja-arvoja vaikka oon mitä tahansa syönyt.. siksi oonkin aika paljon kyseenalaistanut koko sokerirasitustestiä että mitä litkua mä oon oikeen saanut ja miksei kotona mikään noita arvoja nosta..
 
Ei mullakaan ole kotona arvot ylittäneet raja-arvoja. Sokerilitku oli kyllä hirveän makuista ja mulla tuli siitä paha olo jälkeen päin. En kyllä uudestaan haluisi sitä litkua juoda, jos ei ole pakko.
 
Mulla on tullu hirveä himo sokeriin, siis lähinnä suklaan, jäätelön ja leivosten muodossa. Mistä tää nyt tähän tuli?!:eek: En tiiä onko mulla selkärankaa ollenkaan, ku muutaman kerran johonkin sortunu mut himot alkaa olla sitä luokkaa et koht en sorru vaan vähän -> vaan koko ajan paljon.. Syötyäni jotain pelkään et lapsi on super iso sokerivauva ja muutenkin pelkään jo nyt lapsen kokoa. Tämmönen piti sitten hyökätä tähän väliin kimppuun:sad001
 
Bumble: mulla oli kanssa alussa hirvee sokerinhimo, sit se meni ohitse ja nyt taas on iskeny hirvee sokerinhimo ja nimenomaan karkkeja kohtaan, mä voisin vetää karkkia kaksin käsin mutta ei vaan passaa, päivittäin kyllä otan keksin tai kaksi kahvin kanssa mut ei mitään sokeriövereitä kyllä kärsi vetää. Samoin mää pelkään että tulee superiso sokerivauva vaikka kotimittaukset on kunnossa, mut kun vauva oli ru:ssa jo 8pv isompi (np:ssa 4pv) ni seki lisää isokokoisuuden pelkoa.

Mullahan meni paasto 0.2 ja 1h arvo 0.1 yli et todella vähäsen yli, mut miettikääpä mikä määrä sokeria on siinä litkussa mikä juodaan ja vielä 12h paaston jälkeen ja pitää vielä istuu paikoillaan rasituksen ajan, ei ihmekkää jos kroppa sekoaa siitä. Mulle radi oli ekalla kerralla kauhistus mutta nyt vaan tympäs mennä rasitukseen kun tiesin jo etukäteen tuloksen
 
Mulla meni rasituksessa vain paastoarvo yli, sama kävi esikon kohalla. Muut arvot oli hyvät.

Minä otan myös välillä lounaan jälkeen jotain makeaa, mutta nyt tekis kyllä ihan koko ajan mieli syödä herkkuja. Onko kellään hyviä keinoja selkärangan kasvatukseen tai muuten tän homman kuriin saamiseen? Tuntuu välillä pahasti lipsuvan (illalla vähän jätskii vaik päivällä söi pari palaa suktaala ja niin edespäin). Aikasemmin pystyin oleen täysin ilman tai selvisin sillä yhellä suklaa palalla/keksillä.
 
Testasin tänään vähähiilarista aamiaista ja heti tunnin arvo oli vaan 5,3! Yleensä oon syönyt pari palaa leipää, jolloin arvo on ollut yli 7. Nyt ottaisin mielelläni vinkkejä vastaan aamiaisen suhteen, kun veikkaan munakkaiden tulevan pian korvista ulos :D
 
Joku smoothie-juttu? :) Täytyy varmaan vaan testailla, mikä nostattaa sokereita ja mikä ei.
 
mä syön aamupalalla 1% viiliä ja sokeritonta mehukeittoa ja pari palaa vähähiilarista leipää kera kasvisten, juuston ja kinkun ja juon vettä sekä kupin kahvia ja vs pysyy 5.5. - 6.5 välillä
 
mää en voi syödä viiliä kun se nostaa mun sokereita, kuten maitokin... se luokitellaan kuitenkin nestemäiseks maitotuotteeks, jotka joillain nostaa aamusin sokereita... :)
 
Takaisin
Top