Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Noniin, äitipolilla käyty! Sain insuliinit sieltä mukaan. Onneksi mies on illalla kotona, niin voi pistää mua jos jänistän. Ateriainsuliinit siis tuli, aloitetaan nyt neljällä yksiköllä lounaalla ja päivällisellä.
Aamupaastoja ja aamupalan jälkeisiä mittauksia saan harventaa 2-3:n päivän väleihin. (wuhuu!)
 
pistin just itteeni ekan kerran. pelotti iha sikana, mut eihän toi tuntunu juuri miltään! paljon enemmän sattuu ku sormenpäästä ottaa sokerit!
 
Sä oot rohkee :) Balacenia! Mul on ollu 6 viikkoa inskat enkä vieläkään uskalla pistää. ...
 
joo, olin tosi rohkee! mut tosiaan ainakaan mun läskeissä ei tuntunu ollenkaan se neula!
Tosin mulla ei oo mitään neulakammoa. en mää halua kattoo kun otetaan verikokeita tai kun pistän itteeni sormeen, mut onneks onnistu ihan hyvin toi inskan pistäminen... :)

ja sokerit oli tunnin jälkeen 6,2. eli hyvät. :)

niin ja en tiiä tuntuuko se neula pahemmalta reidessä? kun eikös sulla FF oo se pitävaikutteinen joka pistetään reiteen?
kun mää saan pistää mahaan kun mulla on toi lyhytvaikutteinen inska.
 
Nii 5mm neula siinä vaan on mut se riippuu jotenkin kohdasta koska sattuu ja koska ei ja jos mun miehen käsi sattuu heilahtaa niin itku tulee... me ollaan tehty tästä ihan taidetta... pitää olla tietty asento ja mun pitää hengitellä eka ja miehen pitää istua kun pistää jne.
 
voih, sulla on kyllä vaikeeta FF! :(
mulla se neula vaan "sujahti" tonne läskien sekaan, eikä siis sattunut OLLENKAAN!!!! ainakaan nyt ekalla kerralla... tosin onhan mulla noita läskejäkin mihin tuikkasta... :D
 
Ff etkö saa mahaan pistää? Mahassa on muutama kohta mitkä on kipeämpiä mut mä olen löytänyt pari tunnottomampaakin kohtaa. Tai josko sun mies pistäis sua?
 
Toinen vaihtoehto pitkän inskanpistämiseksi reiden sijasta on et pistää sen pakaraan. Jos mä en väärin muista niin eikös sitä pidä ottaa sellainen ihopoimu sormien väliin johon inska pistetään? jolloin insuliini menee rasvakudokseen eikä lihakseen, kun muistelen kouluajoilta että jos insuliinin pistää lihakseen se imeytyy liian nopeasti silloin.
 
FF: eka yö (+toka yö) inskan jälkeen mennyt hyvin eikä matalia sokereita oo nyt ollu! Aamupaastot ollu 5,1 ja 5,3. Lähellä ylärajaa, mutta silti sen alapuolella :D

Äitiyspolilla sanottiin, et pitkävaikutteinen pistetään reiteen ja pikainska mahaan. Ilmeisesti mahasta insuliini imeytyy nopeammin kuin reidestä.
 
Mulle sanottiin kans et pika mahaan ja pitkä reiteen.
Ja juuri niin että ihopoimu sormien väliin ja siihen tuikkasee.
 
Sama reiteen pistettäessä: ihopoimu sormien väliin ja tuikkasu. Aika helpoks toi pistäminen on nykyään tehty :) ei oo mitään rakettitiedettä :D
 
Joo reiteen tai sit sen sais laittaa vissiin niinku pakarasta ylöspäin mut reiteen me ollaan pistetty.... se diapeettes hoitaja meinas että mua sattuu se sen takia kun jännitän niin paljon kaikkia lihaksia... mene ja tiedä :) mut hyvin on pärjätty! Mua ei onneks se sormeen pistäminen pelota kun en nää sitä neulaa mut se inska neula huh en pysty ees kattoo vaikka ei sekään oo mikään iso :rolleyes: mä oon joka kerta ihan varma että se katkee yms mun reiteen jos vähänkin heilahdan!

Hyvä kuulla Anki84 se toimii sulla ajattelin sua jo et ootko joutunut jonku shokin takia sairaalaan
 
Mulla on vähän erilainen radi tarina. Minulle tehtiin vatsan alueen leikkaus, gastric bypass, 21 kk sitten. Toimenpide tehtiin koska minulla oli valtava määrä erilaisia vatsavaivoja, tulehduspesäkkeitä, ruokavaliorajoituksia jne. Lisäksi minulla oli reilusti ylipainoa. Lääkärin kanssa keskusteltiin ja todettiin, että vatsavaivat vaativat joka tapauksessa leikkauksen, joka ei olisi kovin paljon kevyempi gastric bypassia, eli vatsalaukun ohitusta, siispä hyödyt olisivat paremmat tuossa ohituksessa, kun samalla painokin tippuisi. Gynen tuomio pari vuotta aiemmin oli ollut, että lasta on turha toivoa jos paino ei tipu. Siispä monet asianhaarat mukaan lukien päädyttiin ohitukseen. Sen ansiosta paino tippui 38 kiloa, ja luultavasti olisi tippunut noin 10-15 kiloa lisää ilman raskaaksi tuloa. No tämä taustaksi. Koska minulla siis oli raskaaksi tullessa painoa yli normaalin bmi:n noin 15 kg, niin luonnollisesti seurauksena on sokerirasitus. Verensokeri seurantaa suositteli sisätautilääkäri ja ravitsemusterapeutti. Äitipolin lääkäri kuitenkin päätyi voimakkaasti suosittelemaan perinteistä sokerirasitustestiä. Tämä sattui labran ja neuvoloiden kesäsulku aikaan ja en saanut mistään lainaksi verensokerimittaria. No siispä äitipolin suosituksesta menin sokerirasitukseen, jossa se juotava aine on, kuten tiedätte 2,5 dl, eli 0,5 dl enemmän kuin vatsani normaali vetoisuus tätä nykyään. Lisäksi se on erittäin makeaa. Leikkauksen jälkeen en ole pystynyt suuria määriä makeaa syömään. No näiden seurauksena minulle tuli kaikki ns dumbling oireet: oksensin kaksi kertaa, päällä oli kylmä hiki, palelin ja tärisin ja tajunnantaso heitteli ja nukutti ihan hillittömästi. Mainittakoon, että leikkaukseni jälkeen oksentaminen on aina suuri riski, sillä leikkausalue voi repeyryä, mikäli yökkäily on voimakasta. No niinhän siinä kävi että tunnin arvo oli koholla. Asiasta sisätautilääkärin ja ravitsemusterapeutin ja toisen äitipolin lääkärin kanssa juteltua i selvisi, että minun tapauksessani Ei olisi saanut MISSÄÄN TAPAUKSESSA tehdä ko rasitustestiä, vaan pelkät sokru mittailut. Elimistöni koki asiantuntijoiden mukaan valtavan shokkireaktion joka oli sekä minulle, että vauvalle vaaraksi ja olisi voinut pahimmassa tapauksessa aiheuttaa jopa keskenmenon. Nyt kotimittauksissa nuo tunnin arvot joita pitää seurailla, ovat olleet järjestään 4.2-6.2 tasolla. Eli ihan mallillaan.
 
Aika hurjaa Savanni että sinut laitettiin sokerirasitustestiin! Hyvin ovat arvosi pysyneet. Silloin kuin annos pysyy pienenä arvotkin pysyy maltillisena.

Itselläni ei ole paljon mittauksia jäljellä kun loppusuoralla ollaan. Ei ole onneksi ollut mitään ylityksiä tai ongelmia mutta koko mittaushomma on ollut kuitenkin turhan stressaavaa. Tsemppiä teille kaikille!
 
Savanni: hurjaa että sinut on laitettu sokerirasitukseen kun mahalaukkusi on pienennetty, onneksi sinulle ja vauvallesi ei käynyt tämän takia kuinkaan, tsemppiä raskauteen.
 
Mitä se tarkoittaa että laitetaan yötävasten insuliini? Mulla oli viime raskaudessa diabetes. Pysyi ruokavaliolla aisoissa, mutta nyt jos vähänkin ottaa kuuden jälkeen hiilaria, muuta kuin rahkaa niin aamupaasto on 5,5-5,8. Paljon teillä on heitelleet arvot jotta joutuu insuliinille??? Muut arvot on pysyneet normaaleina
 
Takaisin
Top