Raskausdiabetes

Ja tuumas se et meni viimeski hyvin kun ruokavalio riitti loppuun saakka ja syntyi normaalikokoinen vauva :) Ihana oli tän päiväinen lääkäri, tuttu jo ennestään niin oli helppo sen kaa keskustella.
 
Onko kellään radilaisella tietoa että miten flunssa vaikuttaa sokeriarvoihin? Mulla tänä aamuna paasto 5.3 ja mietin että voiko flunssanpoikainen nostattaa verensokeria vai onko tuo seurausta siitä kun päivällä söin hyvästi ruokaa (varmaan tsiljoona hiilaria) ja illalla ei ollu sit enää nälkä niin puputin päivälliseksi ja iltapalaksi leipää kaikilla hörsteillä...
 
Mulle diabeteshoitaja sanoi että älä mittaa kun olin flunssassa. Tuumasi että ilman muuta siitä johtuu kun arvot oli pari päivää korkeammalla ku normaalisti. Käski odotella parantumista, vaikka ei yli mennytkään arvot.
 
Maajo: muistaakseni flunssa nimenomaan voi nostaa arvoja. Mulla oli aamupaasto tänään yli. Että syö naista! Tosin syy on selvillä: esikoinen valvotti ja sit aamulla kun sain nukkua, niin en tosissaan jaksanut nousta varta vasten mittaamaan ja syömään. Eli väsymys + ihan liian pitkä paasto ja lukema oli heti 5,8. Alan jo toivoo niitä inskoja (yhdellä yksittäisellä ylityksellä en niitä saa, tiedän) kun niiden kanssa paastot pysy hyvänä valvomisista ja ylipitkistä paastoväleistä huolimatta. Esikoinen on valvottanut nyt viime aikoina niin paljon, että joka aamu oon varma, että paastot pasahtaa yli. Mutta tänäänhän se vasta tapahtuikin.
 
Juu, flunssa voi nostaa sokereita! Ja kai kuume erityisesti. Mulla ainakin lukee noissa äitipolin seurantalomakkeissa et pitää merkitä jos on kuumetta tai nuhaa...
 
Ei mulla muuta oireita oo kuin tukkoinen olo poski/otsaonteloissa ja vähän meinaa nokka valua, ei kuumetta eikä muita flunssan oireita, pitää seurailla että miten nuo sokerit kehittyy, eihän tuokaan vielä korkea ole mutta kun yleensä vs aamuisin on 4.9-5.1 niin ihmetytti sit hieman poikkeava arvo. Mutta hyvä tietää että flunssa nostattaa arvoja ni tietää merkata paperiin.
 
Ihan kun oisitte lukeneet mun ajatuksia :) just tulin töistä kotiin ja mittasin kuumeen ni johan oli 37,2... yleensä ei oo huono olo vielä pikku lämmöstä mutta nyt oon ihan paskana... supistaa ja sattuu selkään sokeritki oli koholla ennen ruokaa! Jospa lepo auttaisi :oops:
 
Täälläkin herättii tänäaamuna kurkkukipuun ja paasto oli 5,6. No eilen se oli ekan kerran yli. Tällä menolla mäkin vihdoin saan lähetteen äippäpolille. Onneks mulla on tiistaina neuvola, niin ei tartte erikseen soitella neukkuun noista arvosta :)
 
Mullakin oli aamupaasto 5,9 :smiley-angry019 ärsyttää niin hyvin menny!! Mut en tiiä nyt johtuuko se tästä flunssasta vai siitä että insuliinikynässä oli enään vähän jäljellä... et jos se ei menny kunnolla sekasin tai oli vaan vettä?! Mene ja tiedä josko huomenna olis parempi taas :) kun otan uuden kynänkäyttöön
 
tais olla edellisen päivän syönneistä johtuva tuo korkeampi paasto sllä tänä aamuna paasto oli 5.0 vaan vaikka sama olo on kuin eilen aamuna. Ja eilen vedin myös käyräpäivän niin korkein ruuan jälkeinen arvo oli 6.3 muut alle kuuden joten ei ainakaan kovin nosta tää olo sokereita.
 
Muokattu viimeksi:
Hassua ajatella että alle kuuden paastoarvoilla aloitetaan insuliinit kun ei raskaana ollessa niillä ei todellakaan aloitettais inskoja.
 
Justiinsa kattelin esikoisen ajan aamupaastojen mittauksia ja ne ylitykset on ollut just 5,5-5,8 ja niillä on mulla aloitettu inskat rv 34. Luulen, että kun toinen radi-raskaus niin aloittavat vielä matalammalla kynnyksellä inskat kun aikaisemmassakin raskaudessa ne ollut. Mutta jää nähtäväksi. Muita ylityksiähän mulla ei oo ollut. Esikoista odottaessa ylityksiä tuli myös aterian jälkeisissä arvoissa silloin alussa kun harjoitteli oikeaa ruokavaliota :)
 
Mä en tiedä mikä kammo mulla on inskoja kohtaan kun kauhistuttaa vaan ajatus että ne aloitettaisin, vissiin se pistäminen siinä vaikka tiedän että inskakynän neula on todella pieni mutta silti vaan kumpuaa kammo sitä kohtaan.
 
Inskojen pistäminen ei tunnu miltään. Ei edes huomaa, että pistää. Esikon syntymän jälkeen kun jouduin repeämän takia pistää hyytymisenestolääkettä, niin se on kuin ois joutunut keihäällä seivästämään itteensä. Toki onhan noi inskat henkisesti iso juttu kun omassa päässään saa helposti itteensä syyllistettyä kun ruokavalio ei riittänytkään. Mä oon sen henkisen prosessin käynyt esikon aikana ja ne itkut itkenyt. Nyt kun sen tietää mitä se on, niin ei se ole asia eikä mikään jos lääkäri ne määrää.
 
Mulla tulis tosi sairas olo jos saisin insuliinin. Viime raskaudessa rakenneultran tehnyt lääkäri soitti joskus ultran jälkeen ja yritti ehotella metformiinia (ei siis insuliini, vaan tehostaa elimistön omaa tuotantoa), ettei vauva pääsis kasvamaan liikaa ja samalla mulla ootti aika kontrolliultraan että vauva kasvaa ylipäänsä kun oli niin pieni. Äitipolilla toinen lääkäri tyrmäsi koko jutun ja oli ihan ymmällään että miks pitäs tervettä muka alkaa lääkitä kun arvot on loistavia ja ei mitään pelkoa vauvan liiasta kasvusta kun hyvä jos yli kolmen kilon menee. Mut se ultrannut lääkäri oli muutenkin vähän hassu. Tuntu olevan sitä mieltä että mun vauvat on jättivauvoja jo yli kolmen kilon painoisina, mutta vain koska on radi. Mut ehkä se vaan halus auttaa :)
 
Ilmeisesti jos ei ois radia niin 4500g painava vauvaki ois vielä pieni..jäi vähän semmonen olo siitä lääkäristä. Onneks on erilaisia lääkäreitä, niin saa vähän erilaisia kommenttejakin :)
 
Aile: mua taas huvitti keskiviikon lääkäri kun se vaan kommentoi että normikokoisia vauvoja olet saanut ja itestä ne on tuntunu isoilta (vaikka eivät oo kun 3750g ja 3910g), ja nyt mietin että onkohan kaikki hyvin sittenkään kun vauva oli 8pv isompi mitä menkoista lasketut päivät on (tosin 4pv isompi mitä np-ultran mitat) ja sokerit pysyneet kuosissaan ja silti kasvu ollu isompaa... Tää lääkäri ei puhunu mitään insuliineistä, tuumas vaan että hanskaan homman tän radin suhteen ja hän tietää että soitan jos tulee ongelmia.
 
Ja mulla oli ru:ssa taas muuten viikkoja vastaava vauva mut sit painoarvio vastaa yli viikkoa pienempää :D esikoinen painoi syntyessään 3960g ja siis käynnistettiin kun oli jo "päässyt kasvamaan niin isoksi". Pituutta oli 53cm että olihan hän iso :) pitkänä ja hoikkana on pysyny edelleen. Ja iltainskat oli tosiaan sieltä rv 34 lähtien. Epäilen että näillä geeneillä tästä pikkusiskostakaan ei tule mitään pientä vauvaa :D
 
Mä en kyll ite pysty vieläkään pistää itse insuliinia... mies sen onneks kiltisti pistää joka ilta :) eikä mulla oo ollu mitään kriisiä suuremmin sen insuliinin kanssa koska missään kohtaa vaikka ois päällään seissy ni en saanu paastoja hyväks eli mun keho ei vaan jaksa tuottaa sitä yöllä tarpeeks ja sille mä en voi mitään :rolleyes: ja tiiän et muuten syön hyvin kun paino on pudonnu jo 3kg ja mitkään muut arvot ei oo koskaan mennyt yli!

Jännä kyl nähä minkälainen beibi syntyy kun esikoisen kanssa en suostunut koko rasitustestiin ja siitä tuli 2850g/48cm vauva:):)eli jopa liian pieni
 
Tänne eksyi sitten se jäätävä flunssa. Plaah! Josko noi aamupaastotkin ois sit sen syytä :sad001
 
Takaisin
Top