Raskausdiabetes

En oo muistanu nyt tänne kirjoitella kun tonne helmikuisille (salaiselle puolelle) tein oman radi keskustelun.

Mut siis mulla oli maanantaina neuvola, ekan 6pv seurannan aikana oli 9 ylitystä ruuan jälkeisissä ja toisen 6pv jakson aikana oli vissiin 3.
Eilen unohdin mitata aamulla aamupalan jälkeen, niin en sit mittaillu muutenkaan. Tänäänkään en oo jaksanut mittailla... Lähete äitipolille tehtiin kai ke, vielä ei oo sieltä mitään kuulunut.
Eikä terkka sanonut miten taajaan pitää mittailla noita sokereita nyt seurannan jälkeen... Enkä siinä tajunnut kysyä.
 
Viikolla kun oltiin ultrassa niin vaavuska oli iham käyrillä eikä myöskään mikään sokeri vauva :) esikoinen painoi syntyessään 2850g joten en jaksa uskoa että tästäkään tulee mitään jättiläistä!

Se on kyll parasta täs radis et ultrataan koko ajan :) oon nyt jo ollu kaks kertaa ultrassa ja vajaa kaks viikkoa niin on taas ultra tällä kertaa siis rakenneultra mut kuitenki :)
 
Pääseekö kaikki radi diagnoosin saaneet lisäultriin? Vai tarviiko olla insuliinihoitoinen radi? Mulla vasta nt-ultra ollut eikä muusta oo ollu puhetta kun ru:sta...
 
Mä oon ymmärtänyt että lopussa pääsee radin takia vaikkei insuliinilla hoidetakkaan niin koko yms synnytystapa arvioihin... mut en oo kyll varma kun tuntuu että kaikki vaihtelee paikkakunnittain ja mulla tää on eka radiraskaus!
 
Kyllä mä ainakin junnun raskaudessa pääsin mammapolillakin ultriin aina kun siellä kävin pelkopoli+radikäynneillä (vaikea eritellä että mikä käynti oli mikin kun joka kerta katottiin sokeriarvot ja puhuttiin synnytyspeloista) ja oli ruokavaliohoitoinen radi loppuun saakka.
 
Esikoista ei juuri seurailtu vaikka radi olikin ja kerkes sit kasvaa mulle liian isoksi. Varmaan senkin takia pojua seurattiin diagnoosin saannin jälkeen tarkemmin, eli joka kuukausi ja käynnistettiin 37+6 ballongilla kun kohdunsuun tilanne oli niin kypsä. Eli varmaan paikkakuntakohtaista. Esikoinen syntyi siis oulaskankaalla ja toinen oysissa :)
 
Täällä (Vantaa) saa niitä ylimääräisiä ultria jos on äitiyspolin asiakkuus. Eli kotimittauksissa on pitänyt olla jonkin verran feilua, että saa lähetteen äippäpolille. Mut jos arvot pysyy ruokavaliolla kurissa, niin ei saa edes lähetettä äippäpolille, jolloin myöskään ylimääräisiä ultria ei oo :O. Näin siis oli ainakin esikoisen aikaan - itse pääsin ylimääräisiin ultriin ja kaveri, jolla oli radi samaan aikaan ei sit päässyt kun ei ollut äippäpolilla asiakkaana. Hänellä sit vauva ehti kasvaa liian isoksi kun mulla taas käynnistettiin 39+3(?) kun vauvan kasvu alkoi kiriä.
 
Ja täällä oulussa saa varmaan automaattisesti sen lähetteen. En ollu mittaliluja edes aloittanut kun diabeteshoitajalla kävin ja se laittoi lähetteen äpolille. Muutamat mittaukset ehdin ottaa ennen ensimmäistä aikaa.
 
mulle tuli lähete sen takia kun kaks arvoa poikkes rasituksessa ja terkka sen sanoikin kun valitin että turhaan kävin viimes radi käynnillä että tulipahan sulle ny sinne ees asiakassuhde.... keskiviikkonapa sen taas kuulee että mitä tuumivat kun on ru + lääkärikäynti silloin
 
No ainakin mulla on lähete sinne äitipolille, että varmaan vois saada niitä lisäultria... Tosin kun näin aikaisin jo sokerit heittelee, nii voihan olla että sen insuliinin joutuu vielä jossain vaiheessa ottaan...
 
Tänä aamuna piti säikähtää kun paasto oli 5.3 mutta onko kummakaan kun en oo juurikaan nukkunu kun lapset kitisi kumpainenkin, olin aivan varma että joku oksutauti pian tulee, mut junnulle iski sit flunssa ja meni tukkoiseksi, yöllä mulle iski kaamea nälkä ja piti kahden jälkeen käydä syömässä pari palaa minihiilaria ja sitten närästi niin piti ottaa rennietäkin, se kun sisältää sakkaroosia joten voi myös nostattaa sokereita...
 
Hmm..oisko se lähete mullakin tullu juuri siksi että kaks arvoa oli yli. Esikoiselta oli vaan paasto. :)
 
Nyt näkyy omakannassa äitipoliaika, se on 15.9. Saas nähä koska tulee kirje kotiin tosta käynnistä ja ajankohta... Toivottavasti ei ois ihan keskellä päivää.. tai no onneks oon kyl töissä aika lähellä tayssia... :D Mut silti inhottavaa jos pitää mennä si takas töihin.. :D
 
Tänään oli tullut postissa kutsu äitipolille raskausdiabeteksen seurantaan ja rakenneultraäänitutkimukseen...
Nyt vaan mietin, että pitääkö mun perua se mun "oikee" rakenneultra, jos kerran tuolla äitipolillakin se tehdään...? :eek:
 
Erikoista meillä ( pksh ) alueella tehdään rakenne ultra aina äippäpolilla :wideyed: missä se teillä tehdään? Neuvolassa vai?
 
No siis tampereellahan on kaks sairaalaa. Tays, joka kuuluu pirkanmaan sairaanhoitopiirille ja sitten Hatanpään sairaala, joka taas on kaupungin oma sairaala... Niin tuolla Hatanpäällä on tampereen äitiysultra ja siellä tehdään ainakin normaaliraskauden ultrat...

niin ja äitipoli siis Taysissa
 
Balacenia, Soita neuvolaan tai suoraan kaupungin ultraan. Saattaa toki olla, että aika peruuntuu automaattisestikin. Tampereella on tosiaan moni systeemi eri tavalla sen vuoksi kun kaupungilla oma erikoissairaanhoito ja lisäksi löytyy tuo Tays jossa hoidetaan osa asioista. Esim lasten vaativammista terveysongelmista tamperelaislapset hoidetaan ensisijaisesti kaupungin omalla erikoislääkäreitten polilla, mutta samoissa ongelmissa naapurikunnista hoidetaan aina Taysissa. Toki kaupungin yksikötkin lähettää Taysiin sit jos tarve on. Synnytykset taas hoidetaan vain Taysissa, mutta raskauden seurannat riskiraskauksia lukuunottamatta kaupungin omissa toimipisteissä. Säästöä :wink
 
Takaisin
Top