Raskausdiabetes

Joo tosta palkattomasta ja palkallisesta keskusteltiin aikasemmin jo jossain ketjussa (ehkä toi "laskettuaika" -ketjun alkupäässä) ja se riippuu tessistä sekä firman omista vakiintuneista käytännöistä. Esimerkiksi minulla kaikki käynnit voi tehdä työajalla, mutta ovat palkatonta eli teen tunnit toisella kertaa sisään, palkasta ei varsinaista vähennystä tehdä. Ainoastaan työhöntervetuloa- ja ikälopputarkastukset ovat palkallisia eikä tarvitse myöhemmin korvata lisätöillä. Että näitä on monia ja kannattaa tarkistaa.
 
En ymmärrä mitä siinä sokerirasituksen litkussa on et arvot heittää olevinaan niin et on rask.ajan diabetes. Mulla oli paastoarvo sillon 5.4 ja raja oli 5.3 ( olin tosin juonu vettä etten mä täysipaastolla kyllä oikeen ollut.), 2h arvo oli 9.2 kun raja oli 8.6.

Mutta esim. Kotiseurannassa söin kaks vaaleeta leipää, chilituorejuustoa ja juustosiivu. Join pepsiä leivän kanssa. Tunnin päästä arvot 6.2. Mulla raja on siis tunnin jälkeen 7.8.
Päivällisellä söin paistettua perunaa, riisiä, ranskalaisia, tomaattia niin arvo 6.6 tunnin jälkeen.(nämä ruuat siis bulgariassa otetut arvot.

Sitten tänään aamulla paastoarvo oli 4.4 kun raja on 5.5.

Ja kokeilin piruuttani, söin lounaaksi kaupan kanamajo patongin, vaniljapullan ja join 0.5l energiajuoman. Tunnin jälkeen arvo 6.8 ja raja tosiaan 7.8

Ja en tosiaan siis joka päivä vedä energiajuomia, tää oli eka koko raskauden aikana. Pepsiä join bulgariassa veden lisäksi.
 
Ihan tosi hauska reissu äippäpolille tänään :joyful: eka ne meinas kirjottaa mulle saikkua että opiskelen syömään kunnon lounaan (nyt se on joku hedelmä tai yksi leipä tms) ja sitkun kieltäydyin siitä niin lääkäri sano että se kirjottaa mulle lausunnon että työnantajan on järjestettävä mulle mahdollisuus syödä lämmin ruoka töissä koska ruoka on osa tätä sairauden hoitoa :woot: oon siis osa-aikainen joten mulle ei kuulu kuin yksi kahvitauko tessin mukaan...

Ja töissäkään kukaan ei tiennyt että miten toi palkka homma menee ja soitin sit palkan laskentaan niin jee saa palkalliseks mut se pitää erikseen anoa :)
 
Joo ihan paras... ja ymmärsi mun "ahdingon" töissä kun tuntuu että aikaa ei vaan oo syödä... en kyll vielä uskaltanut kertoo esimiehelle tästä :) että joutuu joku tuuraa sen hetken kun syön...
 
Heh, ne sehän otti tosissaan tän ruokailun, taukoa vaikka lääkärintodistuksella! Go Go!:smiley-bounce022
 
Mua on alkanut ihmetyttään kauheesti kun paastoarvo on 4.7 ja sen jälkeen melkein jokanen arvo on sitä 5.2-5.4 paitsi illalla esim tänään kun söin kaks kourallista karkkia ja vähä suklaata ni oli 6.3 :eek:? Suurin arvo tähän asti ollu 6.6 kun söin nuudelia, ja rajana oli se 7.8 tosi kummallista!
 
Ja tosiaan mulla oli se yks arvo siinä testissä ja se oli raja arvo
 
Josa, Monella saattaa olla niin, että rasituksessa arvot paukkuu yli, mut kotimittauksissa arvot ovat ihan ok. Neuvolassa haluavat vain varmistua siitä, ettei tule jatkuvia korkeita sokereita, joihin täytyy sit reagoida esim lääkehoidolla :)
 
Ymmärrän kyllä että ollaan tarkkoja asian suhteen ja hyvä niin
 
Anis: mä en ymmärtänyt noita rajoja... Käsittääkseni ne ovat ihan samat kaikille eli ennen ruokaa/paasto 5,5 ja tunti ruuasta 7,8, voin olla väärässä? En oo tommosia lukuja löytänyt koskaan mistään...
 
Höh miks mä joudun käyttää insuliinia kun mun aamusokerit on aina ollut max 5,8?:rolleyes: ja silloin rasituksessa sen piti olla alle 5,3... en mä oo kuullu et sen paaston pitää olla 6??? Ketä täs nyt huijataan... Eli siis onko raskaana olevilla tiukemmat kriteerit sokereille? Koska noiden arvojen mukaan mulla ei olis menny mikään arvo rasituksessa yli!!
 
Käypähoito suositus Suomessa on tällähetkellä raskaus rasituksessa paasto 5,3 tunnin päästä 10.0 ja 2 tuntia 8.6.... jännä et ne on eri ku ei raskaana olevilla... saimpahan taas mietittävää työpäiväks :pompus:
 
Siis tuossa mun linkissä olevat arvot oli ei raskaana oleville olevat viitearvot ja käypähoito suositus raskaina oleville on sit mitä FF sinä pistit ja käypähoito suosituksessa radin viitearvot on 5.5. paasto ja 7.8 1h ruokailun jälkeen. Jos sää oisit ei raskaana niin et todellakaan joutuis inskoja pistään. Itekki oon jo pitkään ihmetelly että miksi radissa on niin kovat viitearvot verrattuna ei raskaana oleviin?!?
 
Normaalisti (siis ei raskaana) diabetes diagnoosin saa jos aamun paastoarvo on yli 7.0 ja 2h arvo yli 11.0,
 
Tästä on aiheutunut kyllä kunnon stressi! ja hassuintahan on että 2 pv ennen sokerirasitusta kysyin neuvolasta että vaikuttaako tuloksiin se mitä syön ennen kun aloitan paaston, ja sielä vastattiin että ei vaikuta, syö ihan mitä normaalistikin niin arvot ovat totuudenmukaiset, no mieheni oli sitten tilannut molemmille leffaillan kunniaksi kebappia ja cocista. Nyt olen alkanut miettimään että jos oisin normaalin iltapalan syönyt niin ei varmasti olisi paastoarvo ollut 5.3 kun tähänmennessä aina olleet alle viiden. Joudun mittaamaan kylläkin vain 3 kertaa viikossa mutta mittailen joka päivä jos olen syönyt jotain mikä saattaisi nostaa arvoja ihan vaan sen takia että musta on tullut niin pakkomielteinen tähän sokerien mittailuun ja pelkään että jos mittaan vaan 3 kertaa viikossa niin siinähän on 4 päivänä mahdollisuus olla sokerit koholla ilman että itse tietäisin asiasta. Huhhuh
 
Takaisin
Top