Raskausdiabetes

JoSa ymmärrän tuon pakkomittailun, sitä taitaa tässä keskustelussa olla vähän ite jokaisella, kuten allerkirjoittaneella, vaikka inhoan itteni pistelyä niin en uskalla olla ottamatta verensokereita ja sit kun syö jotain esim. karkkia niin pakko napsasta tunnin päästä arvot ettei vaan tullu syödyksi liikaa ja sokerit oo noussu. Mä kanssa mietin että mitenkähän ois käyny rasituksen kanssa jos oisin syöny normaalisti rasitusta edeltävinä päivinä kun kahtena edellisenä päivänä en kerinny syömään kuin 3xpv ruokaa esim puuroa tai leipää.. vaikka terkat sanookin ettei syömiset vaikuta niin kuitenkin diabetesliitton sivuilla ohjeena on että 2-3pv ennen olisi hyvä syödä ruokaa joka sisältää kuitupitoisia hiilareita? kuinka moni raskaana oleva tekee näin? en ainakaan itse... (tässä linkki ko sivulle http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/raskausdiabetes/toteaminen ) ja mulla junnun raskaudessa paisui paastoaika yli 14h tuntiin niin epäilin siksi tuloksen luotettavuutta mutta enpä päässy uuteen testiin vaikka oisin sinne halunnu.
 
Musta tuntuu, että kun 3vk päästä on neuvola jossa kattellaa noita mittaustuloksia että pyydän päästä uuteen testiin ja jos silloin mikään arvo ei näytä liikaa niin saavat luvan unohtaa koko diagnoosin!
 
Mut se saattaa silti rasituksessa olla yli. Rasitustilanne on niin epänormaali ja sokerin määrä niin iso, että onko kumma jos vähän heilahtaa? Ei kai sitä kotona normaalisti paastoa ensin 12h ja sit vedä kiloa irtokarkkeja? Ihan varmasti nousis jos tekis niin :) on kyllä tosi ärsyttävää, kun saa diagnoosin ihan pienistäkin ylityksistä ja kotona kaikki ok. Mulle on vaan sanottu että ei sitä koskaan tiiä millon ne sitten alkaa kohota kun riskit kuitenkin on olemassa. Tuntu itsestäkin kyllä aina turhalta mittailla kun tiesi ettei ne normisyönnillä nouse. Eikä edes herkuilla. Mut kai sen kanssa on vaan elettävä, vaikka minusta ois järkevää että sais pitää ainakin loppuviikoille asti taukoa, jos kaikki arvot hyviä tässä vaiheessa. Mulla uus rasitus eessä tässä syksyn mittaan. Saa nähdä joutuuko taas seuraileen..
 
Komppaan Aile sinus täysin. Mulla ei ole koskaan ylittynyt arvot ja kuitenkin joutuu jatkamaan mittailua loppuun asti. Diagnoosi tulee heti ylitetyn rasitustestin jälkeen eikä mikään muuta sitä. Vauva saa vissiin heti synnyttyä myös lisämaitoa ja siltä mitataan sokerit.
 
Onkohan mitään mahdollisuutta päästä uusimaan testiä? Mitä teille on sanottu. Tänäänkin kun mittailin niin miehelläni paljon korkeammat sokerit :D
 
Varmaan riippuu ihan terkan asenteesta että pääseekö vaiko ei uudelleen rasitukseen, kannattaa kysyä. Mun hyvälle ystävälle kävi niin että viimeisen lapsen kohdalla se sanoi ettei mee ees enää rasitukseen ja pyys terkkaa lätkäseen suoraan rd-diagnoosin papereihin ja sit loppuraskaudesta mammapolin lääkäri perui diagnoosin ja tuumas ettei noilla arvoilla sitä ole.
 
En tiiä oisko hyötyä uusinnasta, saattais olla vain korkeammat ylitykset loppua kohden. Vauvalta mitataan vuorokauden ajan sokereita ja jos on liian alas laskenu sokerit niin annetaan lisämaitoa. :)
 
Ei meillä ainakaan lisämaitoa annettu automaattisesti esikoisen aikana. Eikä vauvan sokereissa mitään vikaa ollutkaan. Mittailut vauvan arvoista lopetettiin vuorokauden jälkeen. Lisämaitoa sai siksi, että ite olin parsittavana niin pitkään synnytyksen jälkeen, että nälkä pääsi yllättää :D silloin isi sai antaa luovutettua äidinmaitoa kun odottelivat minua leikkurista.
 
Huh... tulipa vetästyy iltapalaksi kunnon hiilarimätöt... täytettyä ciabattaa ja valkosipulipatonkii... 55min jälkee vs 7.6 ja 65min 7.0, saas nähdä mikä on sit aamun paasto huomenna
 
Muokattu viimeksi:
Kyll on jännä miten toi palapeli toimii ois vaan heti pitäny uskoa ammattilaisia... oon nyt kaks päivää syönyt lämpimän lounaan ja heti on aamuarvot ollu kunnossa kahtena aamuna! Varmaan koska sit ei tuu illalla syötyä nälkään niin paljon...
 
FF: sehän hienoo että aamuarvot on asettuneet.

Mun paastoarvo (10h) oli 5.0 vaikka illalla olikin kunnon hiilarimättö.
 
Enkä minäkään muista että junnu ois automaattisesti lisämaitoo ja sitten kun maitoa ei tullu kuin tippa ja junnu huus nälkäänsä niin sittenkin nihkeästi antoivat lisämaitoa kun pyysin.
 
Ei ainakaan mulla vielä oo "sokerivauvaa" :wink eilen ultrassa kätilö totesi että reisi-, sääri- ja olkavarrenluut vastaa viikkoja mutta painoarvio oli reilua viikkoa vähemmän kuin mitä laskennalliset viikot :) tosin eipä ne sokeriarvot vielä
mihinkään vaikutakkaan + mulla pysyneet hyvinä. Mut huvitti vaan tuo, että pieni oli hentoisempi kuin mitä ois viikkoihin nähden voinut olla :D
 
Mulla junnun RU:ssa taas muut piti paikkaansa mutta vatsanympärys kasvatti sitten viikkoja, mutta junnu oli sit vauvanakin semmonen että kasvoi tasaisesti pituuden ja painon suhteen keskikäyrällä kun taas esikoisella pituuskäyrä oli plussan puolella ja paino miinuskäyrillä
 
Mutta en kyllä enää ikinä syö valkosipulipatonkia, semmonen närästys jo oli illalla että oksat pois et piti nukkumaan mennessä ottaa rennietä ja vieläki maistuu suussa valkosipuli, yäks :sad001
 
Mulla esikoinen kyllä pitkä ja hoikka. Kasvu vetelee yläkäyrällä ja paino menee reippaasti miinuksella. Eli joskos se olisi tämä pikkusisko samasta puusta veistetty. Isin tyttöjä kun isi pitkä ja hoikka. Mut jos vanhat merkit paikkaansa pitää, niin mulla alkaa tosissaan sokereiden kyttäys sitten viimeisellä kolmanneksella - silloin viimeksikin alko aamupaastojen kanssa hankaluudet tosissaan. Mut toki toivon että tämä raskaus on tän radin suhteen erilainen loppuun asti. Tähänkin asti ollut niin helppoa.
 
Marianne: onneksi jokainen raskaus on erilaisensa joten voi olla hyvinkin mahdollista että ruokavaliohoito riittää loppuun saakka.
 
Mulla oli rv 18 myös vauva pari päivää pienempi. Aamun paastoarvo oli 4.2 ja vedettiin eilen tosiaan mäkkärisafkaa kun ei ehditty tehä ruokaa kaiken pakkaamisen keskellä
 
Me syötiin eilen kans burger kingissä eilen ja paastoarvo oli 5.2
 
Meillä oli rakenneultra joskus siinä rv 20 paikkeilla ni paino sillon 313g ja ois saanu painaa enemmänki. Koko kumminkin vastas viikkoja
 
Takaisin
Top