Raskausdiabetes

Jee tänään oli aamu paasto ok 5,3!! :) jospa se nyt pysyis siinä keskiviikkoon et saisin kans vähentää näitä mittailuja ja lakata kyttäämästä kelloa koska saa syödä kun aina ei vain voi sen mukaan syödä... eilenki päivällinen oli klo 15.00 leipä ja banaani :rolleyes: ja sit vasta kerkisin iltapalan syömään 20.00... ja tän päivän lounas oli kananmuna ja 150g salaattia!

Mulla heitti rasituksessa kaikki paitsi se keski arvo... mut oon kyll onnellinen että vaan aamupaasto on pielessä koska ei sit tartte kummemmin miettiä mitä syö ja illalla kun laittaa inskaa se vaikuttaa koko päivän eikäpä tartte esim töissä kesken päivää laittaa ateria insuliinia!
 
Kirjoittelenpa minäkin tänne pitkästä aikaa :)

Ei mun aterianjälkeisissä arvoissa kyl mitään vikaa oo. Vetäsin aika tuhdin päivällisen ja tunnin jälkeinen arvo oli 5,6 :) Mut edelleen noi aamupaastot haasteena. Tällä hetkellä menee Metformiinia 2g/pvä ja aamupaastot on edelleen ollu 5,5-5,6. Pyrin siihen, että paasto olisi 9-10h. Ite en vaan oo tottunu noin lyhyeen paastoon, mutta oon kuitenkin parhaani yrittäny! :) Huomenna meen diabeteskätilölle juttelee, ehkä hän osaisi neuvoa mua...
 
Mä taas oon henkisesti niin valmistautunut iltainskoihin, että oon ihan ihmeissäni kun aamupaastot pyörii taas tasaisesti 4,4-4,7 välillä. Oon kyllä tehostanut iltasyömistä siten, että katon saavani reippaasti hiilareita. Päivisin/lounasaikaan mulla ruoka ei oikein maistu ja päivällä hiilarit jää sit puolivahingossa ihan minimiin. Jos en illalla tankkaa tarpeeksi päivällisellä ja iltapalalla niin sit on arvotkin kiivennyt sinne rajan tuntumaan. Yksi ylitys on elokuulta. Ja se aamupaastossa. Mut ei sit muita. Heinäkuussa tais olla kaksi pientä ylitystä. Toinen herkuttelusta js toinen liian pitkästä paastosta.

Nyt oon ihan huvikseen välillä testaillut että mitä sokrut näyttää jos syön pari palaa pizzaa tai palan kakkua tms. En oo syömisillä saanut sokereita menee yli kyllä.
 
Mulle oma terkka soitti vihdoin eilen ja kertoi, että oli itse siirtänyt minun soittoaikaani. Hänelle ei ollu tullut mieleen, että minulla saattaisi olla menoja. Nice! Mutta saatiinpas sovittua seuraavan kolmen viikon mittausrutiinit uusiks (vähän harvennettuna) ja sovittiin, että jos tulee ylityksiä niin soitan.

Mä oon jääny koukkuun tohon mittaamiseen. Kohta tarvin jo liuskoja lisää:eek: Varsinkin jos tulee syötyä vähän epäterveellisemmin niin tulee hirvee halu mitata arvot. Oon siis pahasti koukussa:sorry: Epäilen että liittyy myös siihen, että jo nyt pelkään lapsesta tulevan isokokoisen (sama pelko oli esikon kanssa paitsi, et nyt se on tullu jo aikasemmin näiden sokrujen takia), ihanko tällä mittailulla saisin sen estettyä:wink
 
Pitäs huvikseen kaivaa esiin esikoisen odotusajalta tuo mittausvihko ja vertailla miten siellä on sokerit pysynyt kasassa näillä viikoilla :) joo, mulla kanssa tuota, että jos syö jotain mikä ei kuulu diettiin, niin sit on otettava tunnin arvo. Toistaiseksi kun ei oo arvot paukkunut yli, niin onkin sit välillä antanut itelleen luvan herkutella. Esikoisen raskaudessa en koko aikana syönyt mitään mikä ei kuulunut diettiin ja silti arvot ei pysynyt kurissa :/
 
Mulla sama homma että jos syön jotain diettiin kuulumatonta on nappastava tunnin arvo, mä oon ihan surutta noita liuskoja tuhlannu ja taitaa olla jo 4 purkki niitä menossa :rolleyes: ja mulla on kyllä niin lepsu dietti kun vaan voi olla, onpahan sitten vara kiristää jos tarve tulee, junnun aikana mä kirjoittelin ruokapäiväkirjaa ja punnitsin ruuat ja laskin joka aterian hiilarimäärät, ny vaan silmämääräisesti arvioin hiilarit ja vissiin aika hyvin on nuo määrät hallussa kun sokerit pysyy kuosissa (koputtaapuuta), yks päivä käytiin isännän kanssa pitsalla kotipizzassa ja söin koko pitsan ja vs tunnin päästä 6.3 vaikka istuin vaan autossa sen jälkeen. Terkka ultras viime viikolla pienen ja otti mahan ympäryksen niin sai 3pv isommaksi rv:t kuin mitä menkoista laskettuna on mutta sit kelasin et tyyppi oli 4pv isompi nt-ultrassa joten ihan normaalia kasvu on ollut.
 
mulla on huomenna taas äippäpolille aika ja ehkä hitusen turhalta tuntuu ravata siellä kun tuntuu että homma on kokolailla kasassa... minkähän takia näin aikaisessa vaiheessa on jo näin paljon ultria?? kun vielä ei varmaan suunnitella mitään synnytystapoja eikä sille oikein mitään voi tehdä enempää jos vauvasta nyt tulee iso niin sitten tulee... ja aasinsiltana tästä niin onkos noi äippäpolin käynnit palkatonta vai palkallista aikaa?? hitusen ketuttaa kun joudun huomenna menemään vielä yhdeksi töihin vaikka normisti loppuisi puoli kolme niiin huomenna joudunkin olemaan ns ylitöissä puolviiteen....
 
Eikö raskaudenseurantaan liittyvät käynnit ole palkatonta? Tuohan on raskaudenseurantaa. Ultria varmaan siksi jatkuvasti, että pian alkaa näkyä se, kasvattaako sokerit vauvaa liikaa. Inskojen kanssa on siis useammin noita ultria kun seuraavat myös sitä miten ne inskat vaikuttaa vauvan kasvuun.
 
äärrr epäreilua ettei ultra aikoihin voi itse vaikuttaa ja sitten ne ovat vielä palkattomia!! huomenna ilmoitan että tulen seuraavan kerran marraskuussa... eihän sille mitään kuitenkaan voi vaikka sokerit kuinka kasvattais vauvaa ei sitä näillä viikoilla vielä käynnistetäkkään!!
 
Sanot töissä että meet neuvolaan? Ei kai sitä kukaan kysele? Eivätkä voi mistään tarkistaa.
 
mull on nyt joka toinen vk äippäpoli aika ja siihen päälle vielä normi neuvola :pompus: et veikkaan ettei menis läpi että käyn joka vk neuvolassa :woot: ja neuvola on tos nurkan takana mut ultrat on sairaalassa 100km päässä joten neuvolassa tosiaan käydään ja ultrassa menee koko prkl päivä:sad001 mut siis neuvolako on palkallista aikaa ja ultrat palkatonta?? ei täs oo mitään logiikkaa varsinkin ku neuvolat voi sopia työpäivän ulkopuolelle....
 
mull on nyt joka toinen vk äippäpoli aika ja siihen päälle vielä normi neuvola :pompus: et veikkaan ettei menis läpi että käyn joka vk neuvolassa :woot: ja neuvola on tos nurkan takana mut ultrat on sairaalassa 100km päässä joten neuvolassa tosiaan käydään ja ultrassa menee koko prkl päivä:sad001 mut siis neuvolako on palkallista aikaa ja ultrat palkatonta?? ei täs oo mitään logiikkaa varsinkin ku neuvolat voi sopia työpäivän ulkopuolelle....
 
No mä en kyllä edellisellä kerralla ollut missään raskaudenseurantaan liittyvällä "omalla ajalla", vaan kaikki tapahtui työaikana ja työnantajan ajalla. Ei multa kukaan mitään tivannut. Riippunee pitkälti minkä alan työehtosopimukseen kuuluu. Sieltä se pitäs löytyä.
 
Meillä ainakin työajalla saa käydä jos ei ole muuta vaihtoehtoa, mutta palkallista se ei ole vaan tunnit pitää tehdä.
 
Meillä ainakin on neuvoteltavissa mammapolilla käynnit ja ultrakäynnit omien aikataulujen mukaan, voihan sitä toivoa aikaa niin ettei osuisi työajalle, mulla ois ollu ru 14.00 mutta kun lääkäri halus myös lääkärikäynnin samalle kertaa niin oisin halunnu iltapäiväksi niin 13.00 aikaa tarjosivat mikä taas mulle ei sopinut, noo otin sit aamulle klo 10.00 ja sen jälkeen lääkärikäynti, joten aikaa siis menee tolla käynnillä, keretään huolehtia toi esikoinen eskariin ennen lähtöä.
 
Meillä taas mammapolilla ei kukaan oikein vissiin hanskaa noita diabetes asioita kun viime käynti oli tyyliin et eka väläytellään inskojen aloitusta jos sokrut alkaa nousta ja sit todettiin vaan arvot kuosisa jatka samaan tahtiin ruokavaliota ja mittailuja, mitään ohjauksia en sen kummemmin saanu että voinko vähentää mittauksia. Terkka vaan meinas että jos tympii mittailut niin vähennä muttako uskaltais vähentää
 
Joo mullekkaan ei esim oo annettu ravitsemus ohjausta kunnolla missään vaiheesaa... sanottiin että jos haluan voidaan erikseen varata aika ravitsemusterapeutille muttah se tietäis lisää poissa oloja töistä joita on siis muutenki joka viikolle niin ei kiitos ja koska uskon syöväni ihan ok kun kaikki arvot paitsi aamu on ok ja laihtumaankin olen päässyt :) nyt jo 2kg ekasta neuvolasta!! Wohoo!
 
Jossain ketjussa oli aiemmin keskustelua mikä on palkatonta ja mikä palkallista, nyt en enää muista missä. Mut hyvin monella kaikki raskauden seurantaan liittyvät tutkimukset ovat palkallista, jos ei pysty sopimaan työajan ulkopuolelle.

Mun piti päästä tänään diaveteskätilön juttusille, mutta kyseinen henkilö ei ollut tänään paikalla :sad001 ottivat mun arvot ylös ja soittavat sit perään. Jotenkin ois ollu kiva jutella kasvotusten, ku puhelimessa keskustellen ei tuu samaa fiilistä... :sad001
 
Täällä taas jos menis lähimmälle mammapolille radiasioissa niin siellä sitten olis ihan eri meininki kuin tuolla missä mä käyn, mä kun en pääse meidän lähimmälle synnärille synnyttään niin ei oo mitään järkeä käydä sit siellä mammapolillakaan radiasioissa. Mä vaan toivon että arvot pysyy yhtä hyvinä loppuun saakka.
 
Takaisin
Top