Raskausdiabetes

Marianne: on siinä pellavansiemeniä, mutta ne ei leivässä aiheuta riskiä (lukee esim. hussin ruokasuosituksissa) niin olen uskaltanut syödä minihiilarikauraa :)
 
Aa, ok. No enpä tuota ole tiennytkään :) aina sitä oppii jotain uutta! Mä oon luullut, että pellava on ihan no-no leivässäkin :D Mä oon syönyt muita kauraleipiä jotka 100% kauraa. Mut ne tökkii mulla jo melko reippaasti. Ihan kuin sahanpuruja söis. Siks oon pääsääntöisesti pysynyt ruisleivässä.
 
Soittelin tänään sinne neuvolaan, nyt oli onneksi jo oma terkka palannut lomilta.
Maanantaina mulla on joka tapauksessa lääkärineuvola, niin katotaan siinä samalla sit läpi toi mun seurantalomake. Hyvin todennäköisestihän tästä tulee lähete äitipolille, kun ylityksiä on 9. Mut ainakin nyt pitää jatkaa mittailua...
 
Eiköa radi luokitella riskiraskaudeksi? Kattelin noita neuvolan sivuja joissa kerrotaan, että normaalin raskauden seurannan käyntejä ollaan harvennettu, jotta pystytään keskittymään paremmin riskiraskauksien hoitoon. Ite oon tosiaan käynyt neukussa viimeks kesäkuussa ja seuraava aika on syyskuussa. Ei vissiin oo nyt mun kohdalla tää seuranta oikein mennyt putkeen :wink taisi kesätyöntekijä vähän mokata viimeks kun oma terkka oli lomilla. Saa nähdä kiinnostuuko ne mun radista ennen syyskuuta - no eihän siihen oo enää ku pari viikkoa :D
 
No pitihän se samantien käydä
Omakanta.fi:ssä. Siellä diagnoosit kohdassa lukee kyllä riskiraskaus ja alla raskausdiabetes. Pitäsköhän sitä ite soitella neukkuun päin ja kysellä, että tätäkö tää riskiraskauden seuranta on, että 2,5kk saa olla ihan omissa oloissaan tän radin seurannan kanssa :wink
 
Meillä oli eilen miehen synttärit ja leivoin koko päivän ja illalla kävi sukulaisia kahvilla. Eilen en herkutellut, mut tänään koko aamupäivän noi namit, keksit ja kakku on kiusannut mua. Kävin esikoisen kanssa puistoilemassa rattaita lykkien ja lähikaupassa kilsan päässä. Kun työnsin rattaita ja kannoin painavaa kauppakassia kotiin päin, niin matkalla sit päätin, että perjantain kunniaksi saan herkutella. Kotiin tultua tempaisin palan mutakakkua ja ison kourallisen karkkia (enempää en pystynyt makeeta syömään vaikka olin itelleni luvan antanut) ja tunti mässäilyn jälkeen sokerit 7,3. En saanut edes yli menemään vaikka aattelin, että mittari näyttäis jotain kymmenen pintaan. No ei sillä, sokeri ei vaan nyt sovi mulle. Ällö olo on vieläkin. Mut tällä mässäyksellä mennään taas monta viikkoa herkuttelematta. Ja epäilemättä sokerit oli alhaalla vaan siksi että oon koko päivän touhunnut ja tehnyt kaikkea fyysisesti rasittavaa. Varsinkin toi noin 10 kilosen esikoisen nostelu, kanniskelu yms pistää hien virtaamaan samoin kun rattaiden lykkiminen. Asutaan vielä mäen päällä, niin aina kotiin tullessa saa kunnon tehotreenin :)
 
Tänne todettiin radi eilisen sokerirasituksen perusteella. Muut arvot oli tosi hyviä mutta paastoarvo just sen 5.3 :D oon aika pihalla näistä asioista vielä mutta maanantaina hakeen mittari.
 
JoSa: tervetuloa kööriin! Kandee lueskella ketjua. Me ollaan täällä jo paljon kirjoiteltu. Ja kyllä se asia ajan kanssa selkenee. Tsemppiä alkuun pääsemisen kanssa!
 
ehkä! Mut sit kun olin ton sanonu niin, päivällisen jälkeen oli taas koholla... :D Tosin join kyl liikaa maitoo...
 
Huh on kyll ollu rankka viikko! Tuntuu et sokerit ei millään pysy kultaisella keskitiellä vaan sahaa ylös alas ja olo on sen mukainen :oops: aamupaastotkin on edelleen mitä sattuu... onneks taas keskiviikkona pääsen äippäpolille :) jos joku osais auttaa! Ainakin siihen et koko ajan särkee päätä ja on huono olo... ennen insuliinia oli ihan hyvä olla nyt tuntuu ku joka pv olis tuskaa... mitähän jos sen vaan lopettais :woot:

Tämmönen avautuminen taas...
 
Ff: mitäs jos sun kroppa on ns tottunut liian korkeisiin sokereihin ja nyt kun inska laskee niitä niin tulee perus vierotusoireet sokerista? Esim päänsärky? En tiedä onko se edes mahdollista :O kunhan arvon :wink onneks pääset äippäpolille niin kyllä no osaa auttaa. Voi kai se olla niinkin että se inska ei vaan sovi sulle. Josko ne vaihtais sen esim tablettilääkitykseen tms? Tsemppiä taisteluun! Mulla taas niin erilainen raskaus nyt kuin viimeks, että tuntuu tää sokereidenkin kanssa puljaus melko vaivattomalta verrattuna esikoiseen. Silloin varmaan sain stressillä nostettuu koko ajan sokereita mistä seuras lisää stressiä. Ihan loputon kierre :sad001
 
Nii i naureskelin just miehelle et en kaipaa kyll alkoa kun enne ruokaa on tyyliin 4,3 ja ruuan jälkeen 7,2 niin päässä heittää nää sokereiden heittelyt :) mäkin veikkaan et on jotain ns vieroitusoireita kun ennen on saanut syödä sillon kun siltä tuntuu ja pitää varmaan tietämättään viiden kuuden välissä nyt joutuu kyttää syömisiään ja sit tietty nälissään vetää kun saa vohdoin kauheita annoksia ja sokerit kohoo... en kyll vieläkään oo saanu niitä yli vaikka perjantaina söin ranskalaisia ja kalapuikkoja ja jäätelöä yms paastoa en silti saa alas vaikka annostusta on jo kahtena iltana nostettu!!! Aaar tuntuu että toi inska vaikuttaa enemmän päivä arvoihin kuin aamu!

Sekavaa tekstiä taas mut ärsyttää!
 
Tää on niin hauska kun sulla FF on ihan päinvastoin kun mulla! Aamupaastoja en saa millään yli, oli sit 8h tai 12h paasto. mut ruuan jälkeiset heittelee missä sattuu... No ehkä tää mun on sinänsä selvempi, kun selvästi tosta ruuasta johtuu... Saa nyt nähä mitä terkka sanoo maanantaina neuvolassa ja tuleeko se lähete sinne äitipolille nyt vai ei. Kyl se joka tapauksessa taitaa tulla, kun ei noi sokerit pysy ruokavaliolla kurissa....

Meen tänään kaverin kanssa leffaan ja aion syödä poppareita. Karkkia en aatellu ottaa, otan marjoja sen sijaan! Ees vähän terveellisemmin... :D
 
Mulla Marianne sama kuin sulla, heitteillä ollaan. Seuraava neuvolakäynti syyskuun alussa ja ton radituomion jälkeen oli vaan melkein heti yksi neuvolareissu. "Ei oma" -terkka mulle niitä aikoja sinne kans katteli, mut eipä hänkään ajattele asiaa kai riskiraskautena:confused: Ajattelin soittaa tänää neuvolaan ja kysyä tarviiko yhtä tiheesti vielä tökkiä itteänsä neulalla vai tiheemmin vai jotain muuta.. Mun sokerit ei oo pahimmasta päästä mut ois se silti kiva et joku vähän ohjastais et mitäs seuraavaks..

Ton toisilla aamupaasto aina yli ja toisilla ei koskaan, tätä vaan tuntuu olevan kahta tyyppiä (tai ehkä kolmea, joillakin kaikki arvot on yli). Se sokerirasitustulos antaa jo aika paljon viitteitä siitä kumpien kaa tulee olemaan enempi ongelmissa. Itselläni löi aamupaastoarvo yli ja sen kanssa nimen omaan tiukinta. Muuten helpompaa. Mut kaipa tämäkin voi vaihella, ite vaan ymmärtäny sen tolleen.
 
mulla taas meni rasituksessa paasto ja 1h arvo niukin naukin yli ja kummankaan kaa ei oo vielä ollu ongelmia ja toivottavasti ei tuukkaan *koputtaapuuta*, mä olin tänä aamun varma että sokerit on taivaissa kun eilen tuli syötyä mitä sattuu ja miten sattuu
 
Tossa sokerirasituksessa menee niin överiksi se sokeri, että moni pärjää silti oikein mainiosti normi ruokaa syöden, eikä vastaavia sokereja olekaan helppo kasata normi ruokatottumuksilla (ekassa raskaudessa minulle kävi niin). Eli elimistö pystyy kuitenkin tuottamaan kahdelle riittävästi insuliinia, jos toimii kohtuudella tai on niin kuin sinä Maajo:wink
 
Täytyy kyllä myöntää että toiveissa on että selväisin tälläkin kertaa ruokavaliohoidolla, mulle kun inskat ois kammotus ihan vaan sen takia kun joutuis pisteleen itteä, mutta eipä sitä tiedä kun jokainen raskaus on erilainen että kuinka tässä käykään
 
Sain tälle päivälle soittoajan liittyen radi arvojen seurantaan ja ihmettelyyn, että mitä nyt (käyntien välillä niin pitkä aika, että päädyin tämmöseen). Ihmettelin kun soittoa ei sovittuna aikana kuulu ja soitin itse neuvolaan, niin terkka joka vastas neuvolan puhelimeen totes, että aika onkin myöhemmin kuin mulle sanottu. Johan on helpoks tehty tämäkin, myöhempi aika on vähän hankala kun olen juuri silloin lähdössä töista. Ei muutaku metroon ja junaan huuteleen henkilökohtasia asioitaan:confused:
 
Takaisin
Top