Raskausdiabetes

Huomenta vaan..täällä mä istun ja koitan taistella yökkimistä vastaan. Joka kerta pahempaa tuo litku. En ehkä kestä oikeesti jos joudun toisen kerran tulemaan. No..jos tää kohta taas loppus ja pääsis edes juomaan vettä..:p
 
Bumle, eka kupillinen meniki ja meinas tulla samaa kyytiä takasi :D loppu teki melkosen tiukkaa saada alas. Ja nyt oksettaa. Kohta otetaan tunnin arvo..aika matelee. Oon kohta lukenu jo kaikki (mielenkiintoset) lehdet :D
 
Rasituksessa oottelu on kyl ihan syvältä. Onneks ei oo mulla tarttenut käydä kuin kerta per raskaus - tosin synnytyksen jälkeen oli sit kontrollirasitus mut sehän oli vähän niin ku lomaa kun isi jäi vauvan kanssa kotiin ja sai kolme tuntia vaan lukea :D
 
Mulle ei ikinä varattu tota kontrollikäyntiä esikon jälkeen. Putosin tavallaan lapsen syntymän jälkeen itse täysin seurannasta kaiken suhteen (loppulääkäritarkastusta lukuunottamatta). Kerran kysyin asiasta ja ehottelin et pitäskö taas mennä, vastattiin et vast ku vuos on täys, mut ei siihen enää palattu ni annoin olla. Ei se niin kivaa ollu:oops:
 
MInä kävin junnun syntymän jälkeen noin vuoden päässä uudelleen rasituksessa. Nythän on suosituksena että joka vuosi pitäisi käydä sokerirasituksessa sen jälkeen on Radi-diagnoosin saanu, arvatkaa oonko käyny?
 
Varmaan kun on ollut inska-hoitoine radi, niin noista jälkitarkastuksista ollaan tarkkoja. Itelläni se kuului jälkitarkastukseen, eli ennen sitä piti käydä ja sit lekuri kattoi arvot jälkitarkastuksessa. Mulla tais olla joku reilu 1,5 kk synnytyksestä kun kävin rasituksessa.
 
Jeeee!!!! Rasituksessa saadut arvot: 4.9, 7.? Ja 5.? En muista noita 1 ja 2h arvoja tarkkaan mutta 7 ja 5 ne alkoi ja neuvolantäti sanoi että ihanteelliset arvot kyllä. Oon ihan mielissään...:D voisinkohan oikeesti välttää diagnoosin? Vaikka joudun kyllä myöhemmin uudestaan. Mut aikasemmin arvot on ollu aika lähellä raja-arvoja, joten huima ero näihin. Liikunta on siis kaiken a ja o mulla! :)
 
Mulla kyllä näkyy kans heti sokereissa, jos oon edes vähän kävellyt tai harrastanut jotain muuta liikuntaa. esim. eilen lähin lähes suoraa päivälliseltä miehen kanssa asuntonäyttöön eli portaat kolmannesta kerroksesta alas, kävely autolle + autolta katottavaan kämppään ja siellä seisoskelua ja ihmettelyä ja sokerit 5,8 tunti ruuasta!

Lounaan jälkeisiä arvoja en näköjään saa töissä alas, tänäänkin 8,1 vaikka tein seisaallani hommia lähes sen koko tunnin... :sad001 (tosiaan töissä mitään kunnon liikuntaa ei pysty nukkariaikana harrastaan ja työpaikalta ei saa poistua kesken päivän....)
 
Herkutteluvinkki: Jos satutte Porvoossa päin pyörimään, niin Brunbergin tehtaanmyymälässä myydään sokeritonta pistaasisuklaata! Oon radi-urieni aikana testannut aika monet sokerittomat suklaat (suurin osa ihan kuraa) ja tämä pistaasisuklaa heilahti ykköseksi :) parasta on se, että ei tartte syödä isoa määrää kun on aika tummaa kamaa :)

Täällä otettu tänään vuorokausikäyrää. Aamupaasto oli rajalla 5,5 mut muuten on paastot olleet tänään alle viiden (4,5-4,7) ja ruuan jälkeiset arvot alle kuuden (5,0-5,7) ei paha. Vielä kun sais noi aamupaastot pysymään sallituissa. Mulla tulee ton esikoisen kanssa niin paljon päivittäin touhuttua, että sen lisäksi ei tartte keksimällä keksiä liikuntaa. Puistoilut, rattaiden työntelyt, vaippapyykkäykset, perässä juokseminen, ruokailujen jälkeinen jatkuva siivous, pyykkäys yms. Jatkuvat arjen rutiinit pitää kyllä arvot alhaalla.
 
onneks mulla sentää noi paastot on ollu kokoajan hyvät. Korkein paastoarvo on mulla ollu 5,0! :D

Mut ruokailun jälkeiset sit taas välillä 5,8-10,3... hohhoijjakkaa
 
mulla aamun paastot hengaa 5:sen molemmin puolin, ja ruuan jälkeiset arvot vaihtelee todella paljon sen mukaan mitä syön, korkein arvo ollu 7.3 (esim. söin tortillaa) ja matalin 4.7. Nyt oltiin pari päivää mökkeileen niin siellä suosiolla mittasin vaan aamupaaston ja aamupalan jälkeiset arvot ko oltiin koko ajan menossa ja syötiin paljon lihaa niin tuskin arvot kerkes nousta korkeelle, eilen illalla söin todella pitkästä aikaa karkkia niin aamupaasto oli tänään 5.1
 
Mulla oli sit iltapalan jälkeinen arvo 4,7 vaikka söin kaksi ruisleipää (margariinilla, juustolla, kurkulla, kinkulla) ja ison annoksen kreikkalaista jugurttia omenasoseella ja muutaman palan sitä pistaasisuklaata. Että näin. Harmi kun ei enempää mahdu vatsaan kun ois voinut syödä näemmä mitä vaan ja arvot tollaset :D
 
Balacenia: nyt kun oot mittaillut ja pitänyt ruokapäiväkirjaa niin onks jotain merkittävää ruoka-ainetta tullut esiin, että minkä jälkeen arvot on aina reilusti yli? Sulla on kyllä vielä aikaa korjailla noita ylityksiä kunhan saat kiinni ne "pahikset" :wink

Mulla edellisessä raskaudessa yllättäjä oli real-leipä. Yksikin pala sitä ja aina oli ruuan jälkeinen arvo kahdeksan paikkeilla. Mitä lie siirappia siinä mahtaa olla?
 
Marianne: yks pala realia sisältää 15g hh ja todellakin pitää sisällään siirappia joten ei kuulu mun suosikki leipiin, mä kun inhoon leipää jossa on siirappia tai maltaita...
 
Maajo: jep, monissa ruisleivissä on siirappia tai mallasta tai ihan selvää sokeria :sad001. Joskus taannoin luin lehtijutun sokeririippuvuudesta ja siinä mainittiin, että monesti jos on sokeririippuvuus ja pääsee näkyvästä sokerista (karkki yms) eroon, niin saattaa alkaa syömään hirveesti ruisleipiä, koska niissä on yllättävän paljon sokeria.

Mä ihan tykkään realista mut en siis radi-aikana voi syödä yhtään. Aamuisin syön vaan minihiilariruisleipää (jossa hiilareita puolet vähemmän kuin muissa ruisleivissä, 19g/100g:ssä) mutta toki siinäkin on siirappia. Aamuarvot pysyy tolla leivällä kurissa :) iltasella kun kroppa kestää enempi hiilareita, tykkään nakertaa jälkiuunileipää :)
 
Mää oon just syönyt sitä realia kun siinä ei oo vehnää. Ja siis syön sitä aamu- ja iltapalaksi... En oo kyllä huomannut että mikään tietty ruoka nostaisi niitä sokereita. Paitsi se maito aamulla...
 
Marianne: mä taas tykkään minihiilari kaurasta vaikka siinä onkin maltaita, sen maku kun ei puske voimakkaasti läpi siinä niin pystyn syömään, joskus syön myös tuota minihiilariruista kun tekee mieli ruisleipää, ruisleivistä mun suosikki on Uotilan maalaisruislimppu (viipaleessa 7.3g hh)
 
Maajo: muistanko väärin että siinä minihiilarikaurassa on jotain pellavaa tms mitä ei raskausaikana suositella? Mä en oo ees sitä kauraa kokeillut kun jäänyt jostain mielikuva, että sitä ei kannattanut syödä :) mulla aika harvoin ruuasta tulee päivän hh annos täyteen niin voin sit illasta vetää pari palaa noita ruisleipiä (mm jälkiuunileipä/reissari) missä on 39g hh/100g.
 
Mulla olis tänään insuliini annoksen nosto 8--> 10... ketuttaa mutta noits aamupaastoja ei vaan tunnu saavan kuriin!

Onneksi edelleen kaikki ruokien jälkeiset arvot on olleet tosi hyviä :) huoletta voin syödä relia, reissaria, kauraleipää tms eikä oo noussu yli kuuden vaikka on ollu esim lounaaks realia ja salaattia... enemmänkin niin päin että iltapäivisin on huono olo kun sokrut on alhaalla... mut toi aamupaasto huoh!!!
 
Takaisin
Top