Raskausdiabetes

  • Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Anki84
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Hyvä se on kirjoittaa kaikki syöty ylös, niin osaa sit äippäpolin diabeteshoitaja sua auttaa sen ruokavalion kanssa jos siinä on jotain vielä mitä ite vois asialle tehdä. Ja näkevätpähän ainakin sen realismin miten oot yrittänyt. Mulle kyl aikanaan ohje oli et pitää olla väh. Kolmen päivän ruokapäiväkirja mukana äippäpolille mennessä.
 
tsemppiä Balacenia ruokavalion viilaukseen!

Mä olin aivan satavarma että tänäaamuna ois sokerit ollu taivaissa kun eilen illalla käytiin juhlistamassa synttäreitä ja syötiin eka ruoka ja sit myöhemmin vielä kahvit kera tarjottavien, koetin kyll minimoida hiilarit niin ruuan kuin herkkujen suhteen, ja ilmeisesti onnistuin kun aamun vs oli vaan 5.1
 
No oli ne sokerit nyt alhasemmat kun eilen ja toissapäivänä, mutta silti 8,0. Hiilarit laskin ja niitä oli 33,25g eli jää tohon 1600kcal ja 1800kcal ruokavalion väliin just. (Vertailun vuoks eilen ja toissapäivänä sokerit 9,4 ja 9,1.)
Muoks. oho, tuli siis virhe noihin hiilareihin, nehän meni yli. Olin aamusilmillä kattonut ton aamupalan 30-40g hh, vaikka olikin 20-30g. xD
Muoks. uudestaan mut en syö aamuvälipalaa, joten on sittenkin ihan sallituissa rajoissa... :D

Huoh. Ehkä tää tästä!
Täytyy lounaskin yrittää vetää just ton ohjeen mukaisesti...
 
Hyvin on kyllä pudonnu vs arvo edellisiin arvoihin verrattuna :) Kyllä se siitä suttaantuu kuhan aikaa kuluu ja vs-arvot tasaantuu ruokavalion myötä.
 
Tässähän täytyy ruveta varomaan etten liho :) kun tuntuu että vielä vaikeampi saada noita arvoja nousemaan :hilarious: aamulla paasto oli 5,2 ja vedin kunnon aamiaisen paistettua makkaraa ja ruisleipää kermajuustolla... ennen lounasta se kuitenkin oli taas siellä 4,8 :rolleyes: joten vedin navan täyteen makaronilaatikkoa... tunninpäästä oli vaan 5,8! Otin lisää makaronilaatikkoa :hello2
 
Jippii! Nyt tuli toistaiseks paras ruuan jälkeinen arvo! Oli vaan 6,2!!!! Oon onnessani täällä nyt! :smiley-bounce013:happy093
Tosin kävin kyl just ruuan jälkeen kaupassa (lähikauppa n. 200m) hakemassa täydennystä viili- ja rahkavarastoihin. :D Täytyy kyl aina heti ruuan jälkeen tehä jotain liikuntaa edes vähän, jos laskis noita sokereita lisää... Vaikka ees käydä kävelemässä täältä kolmannesta kerroksesta alas ja takaisin. :smiley-bounce022

Paitsi töissä en voi samalla lailla liikkua, mut täytyy yrittää edes puuhastella jotain, jos vaan voi ja pystyy... (oon päiväkodissa töissä ja päiväuniaika on just lounaan jälkeen. Jos on nukkarissa, on vaikeempi harrastaa liikuntaa...)
 
Muokattu viimeksi:
Ehkä tää ruokavalio nyt lähti toimimaan! Päivällisen jälkeen sokerit 7,0! Eli tänään yli meni vaan se aamupalan jälkeinen ja sekin oli vaan 0,2 yli! Jee jee!

Kiitos teille kaikille ohjeista, linkeistä ja tsemppauksesta! ❤
 
Viime viikolla oli yksi aamuarvo snadisti yli ja siks oon nyt sit mitannut joka aamu. Mut ylityksen jälkeen aamupaastot ollutkin ihanteellisia (4,7). Ei vissiin vielä tarttekaan soittaa neukkuun ja pyytää lähetettä äippäpolille :D
 
Mulla kaikki aamupaastoarvot ollu 5,1-5,4 eli en oo nelosella alkavia saanu. Voi johtua siitä, että herään jo 5:20 joka arkiaamu viemään esikkoa päiväkotiin ja itseäni töihin, eli en saa ku seitsemän tunnin unia (välillä vähän alle). Niin tarvisin enemmän! Mulla vaikuttaa unen määrä hirveesti oloon ja esikon kanssa huomasin selvän vaikutuksen sokereihinki -> mitä paremmin nukkunu, ja tarpeeksi, niin sitä paremmat arvot
 
Unohin tossa edellisessä viestissä mainita, että allergiat kans täällä päin rasitteena. Hedelmistä menee vain banaani, viinirypäle ja kiivi (kun ei ole siitepölykausi) ja marjoista vadelma sekä mustikka. Vihanneksista suurin osa vain kypsänä ja esm. paprika ei lainkaan. Siemenet ja pähkinät ehdoton ei. Kokoa siinä sitten monipuolisesti terveellinen hiukopala:confused: Onneks ei sentään ole maito tai vilja-allergiaa, sitte kuolisin jo nälkään.
 
Mäkin selviydyin ekasta työpäivästä loman jälkeen :woot: rankkaa oli ja se näky heti sokruissa... vaikeaa pitää oloa hyvänä kun ei kerkiä syömään lämmintä ruokaa noh onneksi nyt sitten vaan sanoin että nyt on pakko syödä jotain tai pyörryn mutta tietty kun muut on vetäneet pullaa ohimennen vieressä niin ne ei ymmärrä et voi olla jo nälkä.... huh jos se tästä rutinoituu ja täytyy vaan syädä tosi tuhti aamupala että selviää :)
 
Mulla myös uni vaikuttaa sokruihin. Mä syön iltapalan yleensä yhdeksän aikoihin ja max 9 tunnin paastolla meen, koska mulla taas ei sokrut kestä liian pitkää paastoa. Meillä taas esikoinen huolehtii, että joka aamu herätään viideltä tai viimeistään puoli kuusi :)
 
mulla ei ainakaan vielä oo unet vaikuttanu sokereihin. Tosin oon aina ollu hyvä nukkumaan. :DD Viikonloppunakin siis rupesin nukkuu n. 24 ja heräsin 9, sokerit alle 5. Iltapalaa söin ysin aikaa...

Tänään oli taas lounaan jälkeen korkeet arvot, mut en kyl töissä ehtinyt juurikaan siinä liikkua, unohduin kahvipöytään ja sit tietokonehommiin ja siinähän se tunti si menikin. D:
 
No mä sain tänään liikkua töissä mutta toi inska laskee liian pitkään tota sokeria kun vaikuttaa vielä lounaalla... täytyy varmaan pyytää jotain lyhyt vaikutteisempaa kun ei lounasta kerkiä syömään! Tänään vedin iltapalaks suklaamuroja että sain edes 1300kaloria kasaan... eikä tunnin päästä arvot ollut kuin 7,0
 
Käääk..aamulla eka rasitus..en halua :( mun iltapalan syönti venähti vähän vajaa puoli tuntia liian myöhäseksi, mutta jospa se ei niin 20 min päälle ois :) oltiin kaverin kanssa asuntonäytössä mukana niin en kerinnytkään syödä just sillon ku ois pitänyt. Mut en ota ressiä siitä.
Mä sain viime raskaudessa semmosen ohjeen että päivällisen jälkeen tehty pienikin lenkki auttaa vielä aamun sokereihinkin :) oon siis jo pyrkinyt tekemään lenkit aina päivällisen jälkeen. Ja pakko koittaa käydä ainakin joka toinen päivä kunnon lenkki ja muuten tulee lasten kanssa(/takia) touhuttua niin paljon että kai sekin pitää sokerit alhaalla. En kyllä oo mittaillut nyt kun ei ole ollut pakko, mutta varmasti jossain vaiheessa siihenkin rumbaan taas joutuu. Paino ei oo ainakaan noussu grammaakaan sitten plussauksen, eli ei ainakaan siihen vaikuta nostavasti tää radi mulla. Onneksi :p
 
No siis mullahan on pudonnut paino ekan neuvolan (24.6.) jälkeen 3kg! Mut tosiaan on mistä lähteä (ylipainoa +20kg), ja toi 5:n viikon pahoinvointi teki myös osansa...
 
Mulla kestäis painon nousta vaikka sen 15 kg eikä ehkä ois liikaa (paitsi mulle kaikki nousu on liikaa :D), mutta aikaisemminkin vasta 20vkon tienoilla alkanut tulla painoa. Edellisissä sen 10-15kg. Saa nähdä miten nyt :) on vaan jääny esikoisen ajoilta semmonen olo että jos on radi, niin kaikki on liikaa paitsi liikunta. Tuntui että kaikki suhtautui niin että oon tahallaan aiheuttanu sen itselleni ja etten liiku yhtään ja mätän vain herkkuja naamaan. Täällä oulussa onneks ollu tuplasti rennompi asenne ja ihanaa suhtautumista asiaan. Mut silti vähän kummittelee eka radi ja ei sais yhtään tulla kiloja ja pitäis syödä ihan yli terveellisesti eikä muruakaan herkkuja yms..mut jospa tää tästä, en voi asiaan enempää vaikuttaa :)
 
Oho suklaa murot voitti insuliinin :wideyed: aamusokerit oli 5,9!!! Ei ollu koskaan ennen insuliiniakaan noin korkeella... no tulipahan testattua :)
 
Takaisin
Top