Raskausdiabetes

No sitähän mää just aloin käynnin jälkeen ihmetteleen, et mitä se terkka selittää.. :D ku tosiaan itekin oon ihan siinä luulossa, et jos jää ekasta rasituksesta kiinni, niin ei tartte mennä uusiks. :D

No eipä se muutenkaan kauheen asiantuntevalta vaikuttanut tän radin suhteen... :D

2/4 arvoista ollu tänään hyviä... toiset kaks 9,1 ja 10,3... Eli ihan reilusti yli sen 7,8... :/
 
Balacenia mun mielestä myös tosi hurjat ylitykset. Tuliko ne ihan radi-dietillä yli?

Ff: mä en muista mitään, että inskat ois sattunut. Tosin jos neulakammo, niin sittenhän jännittää koko kroppaa ja varmaan tulee piikistä enempi kudosvauriota ja kipeeksi koko kinttu. Mulla on reisissä sen verran makkaraa, että sain sormien väliin puristettua aina "röllykän" ja siihen pistin. Pieniä mustelmia välillä tuli, ei kummempaa. Kyllä se siitä rutiiniksi muuttuu. Sitten sitä ei enää jännitäkkään :)
 
Jajaja taas on ohjeissa eroja! Mun käsketiin sormilla silottaa/kiristää "nahka" reidestä... että vaan jos mahaan pistää niin täytyy nostaa iho poimu ja reiteen taas päinvastoin o_O Täytyypä kokeilla sitä sun tyyliä joku pv!
 
Aamulla (9,1) söin vadelmarahkaa (jossa ei ollu lisättyä sokeria), lasin maitoa ja ruisleipää juustolla.
Päivällisellä (10,3) söin naudanlehtipihviä, itetehtyjä lohkoperunoita (VÄHÄN!), uuniporkkanoita ja kurkkua. Niin ja lasillisen maitoa.

Ainoo tosiaan millä en "saanu" yli oli lounas (sekin tosin 7,3), jolloin söin kanasalaattia ja lasin maitoa. Salaatti sisälsi yhden kanapihvin, vesimelonia, tomaattia, kurkkua ja jääsalaattia...

Mut mulla oli kyl hirveen korkeet noi sokerirasituksen arvotkin. :sad001(( (13,5 molemmat!)

plus että tätä mun ruokavaliota rajoittaa allergiat (kananmuna, pähkinät, mantelit) sekä hitonmoinen närästys! :sad001
 
Kurjaa Balacenia! Mutta :) tää oli sun eka päivä tätä joten ne voi pikkuhiljaa korjaantua siitä... koita jaksaa vaan ja jos niin sit toivon että pääset jollekkin ammattitaitoiselle henkilölle puhumaan :pompus::)
 
Kurjaa Balacenia! Mutta :) tää oli sun eka päivä tätä joten ne voi pikkuhiljaa korjaantua siitä... koita jaksaa vaan ja jos niin sit toivon että pääset jollekkin ammattitaitoiselle henkilölle puhumaan :pompus::)

Toivotaan!
Jos ei muuta, niin sit kysyn äiteltä neuvoo, se on sairaanhoitaja ja töissä lasten syöpä- ja diapetes -osastolla... Toki ne lapset siellä sairastaa 1. tyypin diapetestä, mut silti...
 
Hurjia ylityksiä kyllä Balacenia sulla, mutta ei muutako sinnikkäästi viilaat ruokavaliota niin eiköhän ne siitä toivonmukaan asetu, ihana että äitisi osaa sinua auttaa diabetesasioissa. Mulla kanssa ruoka-aineallergioita (mm. peruna, porkkana, omena, selleri...) mutta jotenkin ne lievenee näin raskausaikana että kärsii syödä paitsi omenia ei kärsi, ne vihulaiset ko saa kurkun turpoomaan.
 
Mää en kyllä uskalla edes kokeilla kananmunaa tai kiwiä, jälkimmäistä en oo ikinä ees maistanut, kun on tullut niin vahvat reaktiot testeissä ja toinen pistää oksentaan, eikä huvita yhtään enempää enää oksentaa... Pähkinät ja mantelit aiheuttaa mulla lähinnä kutinaa, mut en ookkaa koskaan niitä pelkälteen syöny, vaan esim. daim -suklaassa...

T. 5 viikkoa vessanpyttyä halaillut
 
Balacenia: nopeesti katottuna tuota sun syömistä voisin vinkata, että aamupalalta maitotuotteet pois. Yleisin vaiva radissa aamulla, että maitotuotteet nostaa sokereita. Eli rahka ja maito pois aamiaiselta. Mulla elimistö alkaa lounaalta kestää maitotuotteita :) aamulla toki laitan tilkin maitoa kahviin, mut ei muuta. Kandee myös tarkistaa, että ruisleipä jota syöt on täysjyvää eikä sisällä vehnää (useimmissa ruisleivissä on puolet jauhoista vehnäjauhoja ja ne on niitä vältettäviä). Kyllä se ruokavalio sieltä löytyy!! Alku on vaikein. Tsemppiä!

Ykköstyypin diabetes on ihan erilainen hoitaa kuin radi. Eli välttämättä ne ohjeet ei toimi. Kyse kuitenkin melkein kuin eri sairaudesta. Tai radihan on tavallaan vaan sitä, että oma kroppa ei saa tuotettua tarpeeksi insuliinia omiin ja vauvan tarpeisiin, jolloin maksa alkaa puskemaan vereen lisää sokeria korjataakseen tilannetta ja siitä johtuu korkeat verensokerit. Ykköstyypissä on eri tilanne kun kroppa ei tuota ollenkaan insuliinia ja sit siinä on vaarana myös liian matalat sokerit mitö radissa ei oo. Ite ykköstyypin hoitoa läheltä seuranneena ja radi kokemuksella oon katellut että eroavat tosi paljon toisistaan.
 
Ff: mulle sanottiin viimeks että mahaan ei saa edes radissa pistää :O ja erityisesti ohjattiin pistämään rasvavarastoihin (ja vain reisien ulkosyrjiin) että inska liukenee sieltä tasaisesti ja hitaasti. Eli ei missään nimessä suoraan lihakseen asti. Ja pistokohtaa pitää hetki painaa sormella piston jälkeen, ettei inskat tuu ulos pistoreiästä.
 
Joo sano se mullekin että mahaan ei pistetä mutta käytti sitä vaan esimerkkinä!

Jee aamun sokerit oli vaan 5,5! Ois varmaan ollu paremmat jos en ois heränny viideltä... ekan kerran heräsin kahelta ja luulin kuolevani vessa reissulla :wacky: nytkin kauhee päänsärky ja kädet tärisee kun tätä kirjottaa! Ehkä tää tästä ja elimistö tottuu insuliini buustiin :) vaikka nyt tuntuu että mieluummin kärsin aamusokereista ku tästä olosta...
 
Hieno homma, että sait nyt paaston kohdilleen tolla inskalla :) kyllä kaiketi elimistö tottuu tuohon ja olotilakin kohenee. Varmaan kannattaa hieman aikaisemmin sit jatkossa herätä mittaamaan/syömään kun toi 5,5 on jo kuitenkin raja-arvo etteivät keksi heti alkaa nostaa annosta :wink
 
Mulla taitaa olla kanssa inskat edessä. Alkaa aamupaastot olee kanssa koholla vaikka söis mitä ja vaikka pitäs paaston vaan 7 tunnissa. Täytyy alkuviikosta soitella neuvolaan, että laittavat lähetteen äippäpolille tai edes että sais soitto-ajan sinne. Mulla ei oo mitään tarvetta käydä diabeteshoitajalla kun kaikki asiat on niin tuoreessa muistissa viime syksyltä. Mut varmaan ne velvoittaa mut käymään siellä.
 
No en kylll prkl herää aijemmin ku viideltä mittaa :meh: :) nostan vaikka inskaa että saan sen siihen hyväksyttyyn 5,4!
 
Balacenia (eikös tämäkin ole Eddingsiä?), mun saamissa ohjeissa sanotaan, että aamupalalla ei juoksevia maitotuotteita, koska nostavat liikaa sokereita. Kävin ravintoterapeutilla ja sain siunauksen voileipä+marjarahka+kahvi -aamupalalle. Rahkaa ei kai sitten lasketa juoksevaksi.

Minullakin noita allergioita riittää, voin mm. syödä vihanneksi ja kasviksia vain kunnolla kypsennettynä, enkä juuri muita hedelmiä kuin sitä pahis-banaania. Haastavaa aina välillä.

Minä olen vasta pari päivää mittaillut, ja aikaisemmin paastosokeri on pysynyt siinä 4,9-5,2 välillä, mutta tänään nukuinkin sitten puoli yhdeksään asti, ja nyt mittari näytti 5,4... Ärsyttää! Eikö tässä saa ikinä nukkua myöhään? En haluaisi pistellä insuliinia, se pelottaa! Kaipa sekin on jossain vaiheessa edessä, mutta yritän välttää sitä mahdollisimman pitkään.
 
Balacenia: laskitko ateriasi sisältämät hiilarit vai menitkö näppituntumalla? mulla edellisen radi-raskauden alussa oli se että mä jatkuvasti arvioin annokset liian pieniksi ja hiilarit oli sitten liian korkeat, joten mun piti ihan keittiövaa'alla punnita annokset ja laskea hiilarit, sitten kun siihen harjaantui niin sai jättää punnitsemiset pois. Nyttenkin välillä vielä teen koepunnituksia annoksille ja tarkistan hiilarit kun ei enää ihan kaikkea ulkoa muista 4vuoden takaa :) Yksi asia pisti silmään tuosta ruokakertomuksestasi, kasviksia joka aterialle lisää tasaamaan verensokeria, vihreät kasvikset tukevat haiman ja maksan toimintaa joten niitä kannattaa lisätä ruokavalioon. Marjoja kanssa lisää, nekin ovat sellaisia etteivät tee elimistöön sokeripiikkiä. Myös lihan (niin kanan kuin naudan kuin possunkin) marinointiin kannattaa kiinnittää huomiota sillä monet marinointikastikkeet sisältävät runsaasti sokeria. Pitää vaan löytää omaan ruokavalioon ne asiat mitkä pitää verensokerin tasaisena ja alle rajojen, viilaamista ja hermojen kiristystä se kyllä alussa aina tahtoo ja sitä itsekurin löytymistä.

Snällä igelkotten: iltapala myöhempään niin kärsii nukkua aamuisin pidempään... :)
 
No eihän se terkka ees antanut mulle mitään kunnon ohjeita! Vaan sen paperilappusen, missä oli ympäripyöreesti kaikkee radin ehkäisyyn ja hoitoon liittyvää asiaa...

Että joo, täytyy huomenna kokeilla ilman maitoo ainakin aamupala...

Snällä igelkotten: joo, nimimerkkini on eddingsien kirjoista... :D

Maajo: En laskenut hiilareita, mut täytyy kai alkaa laskemaan... :/ Muutenkin tää syöminen vaikeeta kun mikään ei maistu, kaikki närästää ja ÄHH! :D
 
Takaisin
Top