Raskausdiabetes

Ff: sillai se oli mullakin edellisessä raskaudessa ja sit vaan illalla pistin inskan ja thats it. Sitä inska-annosta nostettiin kahdesti, mut aika pienellä annoksella sai korjattuu sen aamupaaston.
 
Mulla aloitetaan nyt 8yksiköllä... ja toivottavasti pärjään sillä tonne viikoille 24 :) kyll toi hyvin nukuttu yö vaan piristää mieltä kummasti! Vähän jänskättää mennä takas sairaalalle... olin eilen taas niin hankala ja haistattelin niille lähtiessäni:oops: mun papereis varmaan lukee toivoton tapaus :woot:
 
Mulla se kahdeksan yksikköö riitti aika pitkään. Sit ihan viimeisten viikkojen aikana nostettiin annosta ja siis jos nyt jotain hyvää, niin inska-hoitoisessa radissa käynnistetään ennen la:ta jos ei itestään synny. Eli ei ainakaan yliaikaista raskautta sulla tästä tuu :wink
 
jahas, kävin äsken siellä neuvolassa, empä mä siitä juuri mitään irti saanut! Terkka (ei oma) luki paperista ruokavalio-ohjeita ja liikuntaohjeita... Muuta hyötyä tosta käynnistä ei kyllä ollut kun että sai mittausvälineet...

niin ja sain kokeilla sokerinmittausta sillä omalla laitteella. Arvo oli ihan hyvä 6,3. (olin syönyt n. tuntia ennen)
 
Balacenia tiedän miltä tuntuu kun ammattilasten ammattitaito ei vain riitä! Toivottavasti se pian helpottaa ja löydät itsellesi hyvän rytmin :)

Mä olin tänään taas äippäpolilla! Ja vihdoin tuntu että puhuin oikean henkilön kanssa :) sille olis pitänyt heti päästä.... siellä vierähtikin 1,5tuntia! Ja vaikka inskat nyt aloitettiin niin mieli on kauhean levollinen ja tyyni... saatiin miehen kanssa kysyä kaikki mikä mieltä askarrutti ja kaikkeen oli järkevä vastaus eikä olan kohautuksia ja käsien levittelyä! Ja ihanan juurtajaksaen jaksoi selittää mikä on raskausdiapetes ja miten eroaa ykkös ja kakkos diabetesksestä!

Puhuttiinpa vielä huominen vapaaks mittailuista jeee:smiley-bounce012 päästään laivalle ja voidaan buffassa herkutella!
 
Ff: hieno homma, että vihdoin sait kaipaamaasi tietoa! Aika kauan siinä menikin!

Onneks tää radi on ohimenevä vaiva. Mulla oli synnytyksestä jo seuraavana päivänä ihan normit arvot vaikka olin käytännössä ahminut pelkkää suklaata synnytyksen jälkeen :wink
 
Jahans. Nyt alko mulla se vaihe, että kroppa ei kestä enää sokeria. Eilen siivosin hulluna koko päivän (meillä oli asuntonäyttö klo 17.00) ja palkitsin itteni urakasta syömällä päivällisen päälle magnum-jäden. Aamun paastossa sitten näkyi snadi ylitys (5,6) Eli totaali sokerilakko tästä eteenpäin mulle. Oon tosiaan kolmisen kertaa syönyt jotain herkkua tässä parin kuukauden aikana ja nyt sekin vähä saa jäädä synnärille asti. Ei oo enää pitkäkään aika tän herkkulakon päättymiseen :wink. Ja mä kun ajattelin, että tässä raskaudessa voisin vähän tehdä myönnytyksiä touhon ruokavaliota koskevaan natsilinjaani, mut ei sitte :D
 
Oho Marianne81sull on kyll kunnioitettava itsekuri! :)

Mä vedin kaksin käsin herkkuja tänään laivalla :rolleyes: ajatuksella etten nyt sitten hetkeen saa! Tänään ku alkais inskojen pisto :yuck: Onneks mies on luvannu pistää ainakin näin aluks ehkä sit jossain kohti ite uskallan :oops:

Marianne81 piti vielä kysyä että alussa kun aloit pistää niin tuliko sulle huono olo tms ekoina aamuina? Mua vähän jännittää miten käy laskeeko ne kovin alas vai eikö noin pieni määrä auta ollenkaan!!
 
tänään alkoi mittailut. Paasto oli hyvä, aamupalan jälkeen koholla ja alle rajojen lounaan jälkeen. Kohta syön päivällistä, saa nähdä miten nyt käy...

Sitä muuten jäin miettimään ja ihmettelemään (enkä tilanteessa tajunnut kysyä), kun se eilinen terkka sanoi, et jos nyt on hyvät arvot kotona, niin joudun uuteen sokerirasitukseen? eihän se kai niin mee? Eikö niitä sokereita si vaan seurailla jatkossakin? :eek:
 
No aika jännältä kuulostaa jos siihen voi uudelleen mennä o_O oletan että kerran on leima otsassa niin se pysyy?? Tietty voin olla väärässä... mutta ihmettelen kyllä! Jos arvot on hyvät niin eikai siinä muuta kuin jatkaa samaan malliin... mitä uutta se uus rasitustesti voi kertoa.... kerro ihmeessä jos siihen joudut :rolleyes: erikoista
 
Ff: ei mulla niistä inskoista mitään oloja tullut. Annokset on pieniä ja radissahan ei oo ongelmana liian matalat sokerit. Näin niiden ei kyllä inskallakaan mennä liian alas. En mä ainakaan saanut koskaan inskoilla mitään hälyyttävän alhaisia arvoja. Kyllä ne paastot reippaasti tippui mut sitähän siinä yritetään. Itseasiassa mikä inskoilla jäi veke, oli se, että ennen inskoja saattoi runsaasta iltapalasta huolimatta herätä aamuyöllä nälkään. Inskojen jälkeen sitä ei enää ollut ja inskojen kanssa se 12 tunnin paasto onnistui = sai nukkuu pidempään aamulla :D

Ei kai sitä sokerirasitusta uusita jos kerran saanut radi-diagnoosin. Sokerirasitus voidaan uusia tapauksissa, joissa vahva sukurasitus ja ekassa sokerirasituksessa ei tuu ylityksiä arvoihin. Näin varmistetaan, että jos radi puhkeaa myöhemmin, niin saadaan se hoidettua. Mut kun kerran diagnoosi jo on, niin sit vaan kotimittauksia jatketaan ja niillä seurataan arvoja. Toisethan pärjää hyvin pelkällä ruokavaliolla ja tietty ainoa tapa tietää se, on jatkaa läpi raskauden kotimittauksia.
 
Joo mull ei oo onneks ollu näitä ns oireita... mut välil mun sokerit on ollu 4,4 niin olo on toooosi huono :oops: sillä aattelin... eikä mun aamu arvot oo ollu ku sen 5,7-5,8 viime la 6 ku perjantaina vedin karkkia:woot: s
 
Balacenia: täälläpäin ei tarvi mennä uudelleen sokerirasitukseen kun ekassa rasituksessa on narahtanu vaikka kotimittausarvot olisivatkin hyvät, miksi ihmeessä siihen uudelleen pitäisi mennä?

FF: Jännä että kuitenkin noin pienillä ylityksillä aloittivat inskat
 
Just tuossa katselin esikoisen raskauspäiväkirjaa tietokoneelta niin silloin kävin ekan kerran rv14 sokerirasituksessa ja selvisin puhtain paperein ja toisen kerran rv23 kun pissaan ilmaantui sokereita mutta tämäkin rasitus meni puhtain paperein läpi, jolloin terkka oli vilautellu että saatan vielä kolmannen kerran joutua mutta en käynyt kun jouduin rv35 sairaalaan osastolle. Junnulta jäin ekassa rasituksessa kiinni ja silloin ei tarvinnu uudelleen käydä ja riitti ruokavalio loppuun saakka. Jännä nähdä miten sit tässä raskaudessa käy että riittääkö ruokavalio vai ei.
 
Nii i tää onkin tätä salatiedettä :) mut siks mä jänskäänkin miten käy ku aamuylitykset on niin pieniä ja tää pitkäaikainen pitäis vaikuttaa jos ysiltä laitan niin huomiseen klo 16.00 eli jännä nähä mitä huomiset arvot muutenkin on vai pökräänkö kun menee niin alas :wacky:
 
Ff: samanlaisilla (toistuvilla) aamupaastoarvoilla mullakin silloin alotettiin inskat. Nelosen paastoarvot on ihanteellisia. Erikoista, että sulla niistä tulee huono olo. Otitko asian puheeksi diabeteshoitajalla?
 
Otin... mut ei kommentoinut mitään... mulle ihanteellinen "olo on" silloin kun se pyörii 5 ja 6 välillä! Eli kun ruoka ei juuri nosta mulla niin mä mieluiten söisin parintunnin välein jotain ja pitäisin sen sillä tasasena eli ei menis liian alas eikä liian ylös... ja tämähän ei käy vaan viisi kertaa päivässä pitää syödä!
 
Höh. No hitsi. Seuraile oloa ja pyydä sit uutta aikaa jos tulee hurja olo inskoista. Voisko tossa olla takana joku muu kuin radi? Kakkostyyppi? Emt. Mut ihan sama mikä, niin kyllähän sun pitäs jeesiä saada jos inskoilla "helvetti repeää" :/
 
Takaisin
Top