Raskausdiabetes

Tulin kesäkuisten puolelta kurkkimaan tänne. Itselläkin radi riesana, eniten riesaa aiheuttaneet aamuarvot. Tiesittehän, että jos kotimittailuissa tulee raja-arvo, niin se luetaan myös ylitykseksi? Tsemppiä mittailujen kanssa.

Minulla on kaikkein aikaan ollut ja nyt alkoi heti, 5 päivässä mittaus ja 6 pistetään. Mutta hyvin on pysynyt kurissa ainakin vielä toisen kanssa, vauva imi sokeria itseensä ja painoi 35.5 viikoilla 4860g jolloin leikattiin pois, sokerit oli aiheuttanut maksan suurentumisen ja sydämmen seinämän paksuuntumisen. Mutta reipas 4,5 vuotias on nyt :) Nyt olenkin tehotarkkailussa ja jo 30 viikolta eteenpäin katsotaan milloin olisi aika tulla pois :happy: Yritän olla positiivinen ja nauttia tästä ajasta vaikka aina pieni mörkö olkapäällä onkin....

Mulla on ollut kolmessa edellisessa radi, mut oon selvinnyt pelkällä ruokavaliolla. Toivottavasti selviin nytkin. Kakkos sokerirasitus on kohta edessä :/

Mulla olisi huomenna se sokerirasituskoe, kattoo sitten onko tällä pullerolla sitä vaiko ei. :D Puhelin just ystävän kanssa, että se tulee jos on tullakseen.

Mulla on 30.4 toinen sokerirasitus, ekassa rasituksessa arvot oli hyvät. Jännittää kyllä. Esikoista odottaessa todettiin radi, pysyi kuitenkin hallinnassa ruokavaliohoidolla. Ei tehty minkäänlaista painoarvita, eikä ollu ylimääräisiä ultria. 3900g/52cm tytteli sieltä lopulta syntyi rv 40+1. Sokereita mittailtiin sairaalassa tytöltä, oli arvot ihan kohdillaan.

Saas nähdä parin viikon päästä kuinka käy.

Mansuliina: ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä haittaa liiasta lapsivedestä on? Ja sekö selvästi johtuu sokereista? Mulla ultrassa kätilö sanoi jotenkin, että vettä täällä on kyllä hyvin... Jotenkin ymmärsin, että paljon mutta ei sanonut mitään että olisi liikaa eikä neuvolassakaan ole ollut siitä puhetta. Sen olen tiennyt, että jos on liian vähän niin on huono, mutta et liikaakin voi olla...

Sokerirasituskokeen tulokset tuli. 1.tunnin arvo 9,4, 2. tunnin 8,0. mutta mutta paasto verensokeri 5,4. no ei muuta ko diabeteshoitajalle ja ruokavalio kontrolli sekä mittaus 2-3 x viikossa 5-6 x päivässä.

Minä oon just sokerirasituksessa. Hyi hitto,miten makeaa lientä, ja nälkäkin olis. Pääsin sentään ihan petipaikalle. Täällä on nimittäin aika täyttä. Vauvakin innostui mylläämään kun sai sokeria.

Mullakin sokerirasitus tällä viikolla, mittaavat täällä Espoossa ilmeisesti kaikki odottajat. Olen sitä jännittänyt, kun joka päivä on jotain herkkua tullut syötyä. Kaikenlisäksi isäni suku on täynnä kakkostyypin diabetesta. Kerran olen omatoimisesti mitannut sokeriarvoni ja silloin oli yllättäen vain 5,3, vaikka olin aamupalankin syönyt. Tosi matala. Saa nähdä miten nyt käy. Luottaisin ehkä enemmän terkkareiden mittareihin kuin kotimittareihin :).

Muakin vähän jännittää kun ruoka ja herkut on maistuneet. Siskolle tuli diagnoosi viimeisessä raskaudessa. Enää yksi piikki jäljellä,sitten lähdetään miehen kanssa pitsalle. :-D

Täällä Helsingissä saanut vähän tapella, että pääsee. Huomenna se sitten on ja tänään neuvolassa oli sokeri +2. Nyt onkin sitten kuulemma hyvä, että meen. Mulla kanssa isän puolella kakkostyyppiä vähän yhellä, jos toisella.

Viikon päästä maanantaina ois itellä tuo kauheus edessä. Viime yönä näin jo painajaisia, etten ollu muistanu olla syömättä... Pelottaa miten selviin sen litkun juonnista. Aamulla ku ei muutenkaan mee makee ja yleensäkään en pidä makeista mehustakaan.

Mulla kans ens maanantaina toi edessä... herkkuja on tullut syötyä, joten vähän kyllä jännittää täälläkin.

Se litku menee kyl alas ku sul siinä kärttynen työhönsä kyllästyny labrahoitaja istuu vieressä odottamassa, koska oot valmis :D
Meillä 14.4 seuraava neuvola, pitänee soittaa terkalle että laittas mulle sitä ennen lähetteen sokerirasitukseen (joo mulla jo toinen tähä raskauteen) ni sais sitte käytyä tuomion neuvola-ajalla vaikka se pelottaaki.

Viimeks litku pysyi sisällä, pikkusen heikotti semmosen 20-40min litkun juonnista, sit alkoi helpottaa. Oloa tsemppas se että istuin vessaa vastapäätä, lohdutti siinä se wc-kyltti jos ois kiire tullu. :D

Sain jo neuvolan tädiltä viestinkin, että sokerit oli kunnossa. Ei se litku niin pahaa ole kuin väitetään. En mäkään tykkää juoda makeeta, mutta enempiä miettimättä nieleskelin sen aika nopeasti. Heikotti ja oli outo olo päässä. Mut pärjäsin hyvin kun pääsin heti petipaikalle. Olisin varmaan selvinnyt ilmankin.

Oli ihan mukava aamu. Kuulemma ensimmäinen tunti on se pahin, kun se sokeri alkaa väsyttää ja voi tulla vähän huono olo. Istuin ja tein käsitöitä.

Takaisin