Raskausdiabetes

No ihmekös alkanut itselläkin sokerit loikkimaan. Ens viikolla alkaa rv 31. Nyt pitää siis skarpata, onneks ei ole enää pitkä aika! Joku sanoikin tuolla tsemppiä kaikille asian kanssa painiville, minulta kanssa tsemppiä kaikille! Toivotaan että sokerit pysyis aloillaan ja vauvat sopivan kokoisina:)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Siis mullahan oli sen viikkoseurannan arvot sallitun rajoissa, tiukka ruokavalio ja liikuntaa. Kotiseurannan sai lopettaa. Mitä oon kotona välillä seuraillut niin arvot heittelee persiilleen välillä. Tänään neuvolassa ilmaisin huoleni, joka liittyy lähinnä vauvan kokoon.

Terkka totesi, että olennaisen raskausdiabeteksesta olen tajunnut, kun pystyn aina yhdistämään korkean sokerin johonkin syömääni ruokaan, ja ei sitä sitten syö. Tai sit syö niin et siirtää aterioiden yhteyteen ja toki se perus, että syö tasaisesti. Eli ei ressiä. Lääkäri katsoo kuukauden päästä oisko aihetta ultrata kokoa tarkemmin, tänään tunnustellessa terkka sanoi ettei voi mitään jättivauvan tuomiota antaa. Että kaikki ok ja ei saa liikaa mittailla.

Mullakin on ollut välillä hikoilua ja janontunnetta, mutta ei oo tullu mieleenkään että olisin tästä neuvolaan soittanut, että "mitä nyt". Oon vähentäny vaatetta, juonu vettä ja miettiny välipalat siihen saumaan ;D
 
Ite oon nyt viikon verran seuraillu arvoja ja rajoissa on pysyneet :) jonkun verran on kärsiny herkutellakin kun on herkutellu ruuan yhteydessä. Harmittaa vaan kun en kauheana pääse liikkumaan kun selkä ja lonkat on niin kipeänä.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla kans viime viikko oli eka seurantaviikko ja kaikki arvot rajojen sisäpuolella. Elelin viime viikon aika kurinalaisesti ja paino putosikin huimat 2,5 kg. Mutta viikonloppuna herkuttelin vähäsen ja ei mitään ongelmaa arvojen kanssa. Keskiviikkona neuvolaan kuulemaan "tuomio", pitääkö siis jatkaa mittauksia ja jos kyllä, miten. Huomenna RV 30+0
 
Mulla on ongelmia ton mun verensokerimittarin kanssa. Se näyttää nykyään vähän väliä mitä sattuu. Esim eilen illalla ennen päivällistä näytti eka 5,8. Uudella mittauksella 6,8 ja lopulta kolmas kerta sanoi 5,0. Sama kävi tänään lounaan jälkeen. Mitä ihmettä? Pitääkö vaihtaa patterit tai putsata mittari tai jotain!! Kiva kun noihin mittautuloksiin ei voi luottaa. Enkä viittis aina mitata 2 kertaa kun muutenkinjoudun mittaa 6 xpäivässä. Sormenpäät on ihan hellänä.
 
Kannattaa varmaan vaihtaa patterit ja jos ei auta niin soittaa neuvolaan josko saisit uuden mittarin.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
No näin on tehtävä. Ei oo kiva kun arvot heittelee ihan kummallisiks, vaikka ne on muuten mulla ollu koko ajan tosi hyvät. Siitähän mä tän alunperin bongasinkin tän ongelman.
 
Toivottavasti lähtee toimimaan, on aina tympeetä kun laitteet ei toimi ja vielä noin tärkee laite.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Täällä kanssa ollu häikkää mittarin kanssa. Sain jo uudenkin, mutta silti en luota. Mutta olen tehnyt niin, että pyyhkäisee ekan veripisaran pois, mittaan seuraavasta, pyyhkäisen pois ja puristan uuden pisaran ja mittaan siitä uudestaan. Niin ei tarvi tehdä montaa reikää ja saa vahvistettua tuloksen.
 
Täällä sairaanhoitaja huutelee että välttämättä ongelma ei ole mittarissa, vaan mittaustekniikassa.. Sormea kun ei saisi pahemmin puristaa, se vaikuttaa mittaustulokseen..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla on kyllä onnettomat sormet. Vaikka pidän ennen pistämistä sormia lämpimässä ja hieron ja jumppaan ja neulakin on isoimmalla asetuksella, niin silti saa pusertaa toden teolla, että saisi edes pienen pisaran verta. Sitten kun sitä ekaa pisaraa ei voi käyttää, ja pyyhin sen pois, niin sitten ei tule enää mitään pusertamallakaan. Kaikki sormet samanlaisia.

Musta tuntuu että noista mun mittaustuloksista ehkä hyvällä säkällä kaks on sellaista, joissa ei ole kudosnestettä mukana. Miten noihin voi luottaa? Pitänee neuvolassa huomenna kysäistä, onko niillä vinkkejä immeiselle, jolla ei veri kierrä sormissa.
 
Neuvolassa käyty ja koska kaikki arvot on kotimittauksissa ollu viiterajojen sisällä, niin loppuraskauden ajan mun pitää mittailla 2 kertaa viikossa (yhtenä arkipäivänä ja kerran viikonloppuna), 4xpäivässä. Onneks helpottuu tämä mittaus ja pistämisrumba. Miulla alko olla sormenpäät jo ihan hellänä. Kuulemma näiden arvojen perusteella ja jos loputkin kotimittaukset on ok, voidaan synnytystapa-arviointikin tehdä ihan normisti neuvolalääkärillä. Täytyy vaan nyt toivoa, että kaikki menee hyvin ja baby kasvaa käyrillä. :)
 
Itsellä on sokeriarvot pysyneet mukavavasti aisoissa vaikkakin hiilihydraattien määrässä pitää olla tarkkana. Seurannan alussa pysty syömään 2 ruisleipää aamupalaksi mutta yht'äkkiä aamupalan jälkeinen arvo rupes nousemaan yli 7,8. Myöskin liika puuron syönti aiheuttaa että arvot kohoilee, joten max n.1dl puuroo voi syödä kerrallaan.

Vaikka toisaalta on tästä hyvääkin seurannu, koska mun ateriarytmi on nyt kivuttomasti muuttunut terveelliseksi ja vaikka pikkunen kasvaa normaalisti niin olen vaan laihtunut ja nyt on pari kilpp kevyempi kuin ensimmäisellä neuvokäynnillä :wink Hassua.. Nyt viikkoja 31+3
 
rd ärhentynyt paastoarvot ollut 5,5-6. Eilen kävin diabeteshoitajalla ja sen jälkeen äitiyspolin lääkärillä. Ruokavaliota vielä kiristettävä ja nyt viikko seurattava 6xpvässä ja sitten aika sis.tautien lääkärille ja katsotaan tarvitseeko aloittaa insuliini. Vaavilla kaikki hyvin ultrassa, painoa n1500g oli viikkoihin nähden hiukan liian iso. Ahistaa tää ruokien kyttääminen ja jatkuva mittailu ja suklaata tekee ihan sikana mieli. Sairaslomaa ei jatkettu vaan ensi viikolla paluu töihin, nyt kyllä sylettää.
 
Hei onko muut huomanneet samaa, että mitä pidemmälle raskaus etenee, sen helpommin sokerit kohoaa?! Jos syö aamulla yhden palan ruisleipää + kahvin niin arvot ok. Jos syö kaks palaa ruisleipää + kahvin niin sokerit paukkuu. Mulla myös puuro kahvin kanssa on nyt tänään antanut aamupalan jälkeiseksi arvoksi 7,4. Syön luomu kaurapuuroa voisilmällä ja tähän mennessä sen jälkeiset arvot eivät ole kohonneet yli seiskan ja nyt kohosi sen yli..... Jostain luin, että raskausaikana aamupuuro voi nostaa arvoja sen sijaan, että sen söisi iltapalaksi....?! Ihan kuin saisi syödä vielä pienempiä annoksia tässä vaiheessa, ettei arvot nousisi....
 
Olen huomannut, hoitaja sanoikin että rd voi pahentua vko 30 alkaen. Mulla aamupalan jälkeen arvot noussut aina syönyt 2 ruisleipää ja kuppi kahvia. Nyt ollut parina päivänä aamupalan jälkeen arvot 10 hujakoilla, tänään kokeilin että söin yöllä yhden leivän ja normi aamupala ja sokerit 8. Huomenna siirryn yhteen leipään ja testaan taas. Toivottavasti nyt saisin arvot aisoihin ettei insuliinia aloiteta. Ja tsemiä muillekkin :)
 
Mulla oli tuossa neljä aamu arvon
ylitystä viime viikolla (5.5-5.8). Otin tiukan linjan syömisten kanssa, sokerit pysynyt kunnossa. Ajattelin vähän testata sokereita ja söin terveellisesti mutta myös leipää ja puuroa, sokerit pysy hyvinä. Vedin eilen mokkapala överit, ajattelin että nyt pomppaa, aterian jälkeinen arvo 5.1. Ajattelin että jos se kostautuu myöhemmin, aamuarvo 4.7, tosi alhainen mulle... Vähän ihmetyttää. Nää taitaa elää ihan omaa elämää.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kysyin näitä sokeriarvojutuista tuttavaltani, joka on äitiysneuvolan th ammatiltaan.. Tässä hänen vastaus:

"Sokeriarvot voi varmaan herkemmin nousta loppuraskaudesta, kun munuaisten toiminta alkaa falskata äideillä herkemmin. Ja just sen takia sitä sokerirasitustakaan ei kannata tehdä loppuraskaudesta, kun antais virheellisiä arvoja. Eli vaikka jollain äidillä ei oliskaan GDM:ää niin silti saattaa pissaa stiksatessa näkyä sokerit plussalla, koska munuaisten toiminta heikkenee loppuraskaudesta. Eli voi olla et ne sun sokeriarvot on ihan aiheellisia nousuja tai sitten ne voi johtua siitä et munuaiset vähän prakaa tällai loppuraskaudesta.

Nyt vaan noudatat sitä neuvolasta saatua ruokavalio-ohjetta ja jätät kaikki herkut pois. Ja loppuraskaudesta kannattaa välttää kaikkea suolasta entistä herkemmin, kun suola nostaa verenpainetta ja lisää turvotuksia."

Huomenna menen neuvolaan ja kyselen vielä sieltäkin asiaa... Ruispuuro ei nostanut aamun arvoja niin paljon kuin kaurapuuro....
 
Miulla arvot kestäneet edelleen sallituissa rajoissa ja ruokavaliota olen noudattanut hieman soveltaen. Runsas vedenjuonti on tässäkin asiassa ollut miulle hyväksi, tosin auttaa tietysti muihinkin vaivoihin kuten turvotukseen ja päänsärkyyn. Mutta aina kun on pistopäivä, pelottaa, että arvot on koholla... Eli kyllä tämä ylimääräistä huolta ja mielenvaivaa tekee koko homma.

Miulla muuten painonnousu nyt stopannut tän RD diagnoosin jälkeen. Ei oo liiemmin laskenut, mutta eipä kyllä liiemmin noussutkaan...
 
Itelläki pysyny arvot sallituissa rajoissa ruokavaliolla. Välillä tulee joku suklaapatukka nykästyä mutta oon sitte vähentäny vaan hiilareita aterialta ettei kohoilis noi sokerit. Edelleen tympii kun liikkuminen on mitä on kipujen takia.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Takaisin
Top