Raskausdiabetes

Minä eilen hain mittarin ja sain ohjeen seurata 3x/VKO 2 viikon ajan, sitten uusi käynti ja katsotaan miten jatketaan.. Mutta kun on niin mielenkiintoista niin olen jo tänään ottanut kolme mittausta :D ja kaikki tosiaan rajojen sisällä. Tiedä sitten mikä sen rasituksen paastoarvon nosti rajalle.
Vielä se piti lisätä, että mun ohjeen mukaan iltapalan ja aamupalan väli pitäisi olla 10-12 tuntia, että tulokset olisi verrattavissa raja-arvoon.
 
Huomenia kaikille! Mie olen tässä nyt ahkerasti sokereita mittaillut ja mikään arvo ei ole kohonnut rajojen yli ei edes lähelle rajaa. Lähimpänä ovat olleet aamujen paastoarvot siellä 5,2:ssa. Mikä nostaa tuon aamun paaston "noin korkeeksi"? Muuten miulla lähes aina siellä 4,5 tietämissä. Onko jotain vinkkejä, että aamun paastokin saataisiin alemmaksi?
 
Neuvolassa käyty. Toisen viikon arvot ok, kotiseurannan voi lopettaa. Ruokavaliota ja liikuntaa tarkkailtava raskauden loppuun. Seuraava neuvola 1.9., silloin voi kuulemma kysäistä pääsyä ultraan. Vielä liian aikaista ja turhaa kuulemma.
Mukana lilliputtis kuulle, että teillä oli noin, jos arvot on kotimittauksissa ollut ok, niin mittaamisen voi lopettaa!! Mie niin kanssa toivon, että meillä ois noin. Tuntuu hassulle mittailla, kun mun arvot ei oo ollu lähellekään noita rajoja ja muutenkaan en oo juuri joutunu ruokavaliosta mitään muuttamaan, kun oma ruokavalio on koko ajan ollut aika lähellä tuota suositusta. Mutta mitäpä sitä ei vauvan eteen tekisi :D
 
MaMaMehiläinen, mulla ainakin vaikuttaa aamusokereihin se mitä illalla syön ja jos ilta- ja aamupalan välillä on vähemmän kuin 10 tuntia, niin sokerit on korkeemmat. Samoin jos syön jotain sokeripitoista iltapalalla, se näkyy ainakin mulla aamun arvoissa.

Syön yleensä iltapalan niin että sen ja aamupalan väliin jää se 10 tuntia, jos en saa unta ja tulee vielä nälkä ennen nukkumaan menoa, syön vihanneksia, esim porkkanoita, kun ne ei ainakaan mulla nosta sokereita.
 
MaMaMehiläinen; siis kyllähän mä edelleen mittaan ja seuraan loppuun asti, mutta systemaattista seurantaa ei tarvi neuvolaa varten pitää eikä tarvi ravata polilla erikseen asian takia :) Mittailen satunnaisesti siis edelleen.
 
Mie arvasin, että jotain tollasta tossa aamun paastoarvossa on oltava. Miulla menee tosi myöhään ennen kuin ehdin yleensä iltapalan syödä ja sitten töiden takia joudun kyl herää tosi aikaisin. Pitää siis varmaankin vähentää tuota iltapalan määrää....
 
Tänään oli neuvola käynti ja sain kotiinviemisiksi nipullisen lappuja ja mittarin. Kolmena päivänä viikossa olisi mittaukset ja lisäksi parille päivälle ekstra paastomittaukset. Ruokavalion kattomisessa ilmeni että syön aamuisin ja aamupäivisin liian vähän, että sinne pitäs lisätä ruokaa. Muuten oli kaikki ihan ok. Ravintoterapeutille ja äippäpolille meni myös lähetteet. Onko muiden tarvinnu käydä ravintoterapeutilla ja jos on niin millasta oli ja oliko hyötyä?
 
Minä kävin ravitsemusterapeutilla... En tiedä oliko siitä konkreettista hyötyä, mutta ajattelin että ei kait siitä haittaakaan ole!! :) Terapeutti oli oikein mukava ja hänen kanssaan oli mukava käydä asioita läpi, sain jotain vihkosia mukaan ja hyvä mieli siitä jäi!!

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Meillä neukkutäti anto ruokaohjeet ja käski pitämään ruokapäiväkirjaa. Ei ollu mitään puhetta ravintoterapeutista.
 
Mullekki se anto ruokaohjeet jotka oli minusta aika kattavat, mutta laitta jostain syystä lähetteen vielä sinne ruokaterapeutille. Vai ei kai siitä haittaakaan oo.

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla ollut sokerit hyvät paitsi tähän päivään saakka...? Heräsin aamulla kuudelta kun on hirvee nälkä, sokerit oli 5.8:sad001 Aamupalan jälkeen 6.2 vaikka on ollu aina 5 luokka. Mulla on ollu sellasia tuskan hiki kohtauksia ja hirvee jano eilen illalla. Pitänee soittaa ehkä neuvolaan että mitäs nyt.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minulla kans nyt viimeaikoina ollu muutamana aamuna paastosokeri yli viiterajojen ja aamupalan jälkeiset arvotkin olleet lähenpänä raja-arvoja kuin ennen... Sain osastolta ohjeen ku oli soittoaika eilen niin seurata paastosokereita tiiviimmin ja pari kertaa viikossa sit 4xpv. Ei yksi arvo vielä kerro mitään, mutta jos jatkuvasti on koholla ni sit kannattaa olla yhteyksissä... Onko esim. ruokailuväli ollut pidempi tai oletko syönyt jotain erilaista kuin yleensä? Toki jos huolettaa nuo hikikoht. ja janotus niin voihan sinne neuvolaan soittaa :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Kysyin neuvolasta niin sano, että seurataan nyt pari päivää silleen että mittaus ennen ruokaa ja ruoan jälkeen ja soittoa jos heittelee tai olo menee huonoksi. Samalla tavalla olen syöny kun ennenkin. Nooh, katsotaan, jännittää että vauva hurahtaa tosi isoksi.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ootko käyny äitiyspolilla ultrassa rd:n vuoksi? Minä kävin viikko sitten ja ainakin silloin vastasi vielä viikkojaan hyvin... ja uusi käynti 22.9.

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Marieli sanoko ne sulle neuvolassa sitä miten olo voi mennä huonoksi?

Itteä on tässä huipannut pari päivää ja ollut etova olo. Väsyttääkin ihan kamalasti, mutta se ei välttämättä viittaa mihinkään. Mietin vaan että johtuukohan toi huippaaminen sokereista tai rauta-arvoista. Neuvola olis ens viikolla, mutta mietin että pitäiskö soitella sinne jo tällä viikolla. o_O
 
Mulla on 7.10 ylimääräinen ultra, LA on 2.11. Jospa alkaisivat käynnistelemään hyvissä ajoin, juoksen vaikka maratoonin että käynnistyisi :wink

Röpelö, eivät sanonu kun vaan että jos olo menee huonoksi niin soitella uudestaan.

Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Muokattu viimeksi:
Kävin lääkärillä tänään kovan väsymyksen vuoksi, epäili sen johtuvan rdstä vaikka sokerit nyt pysyneet aisoissa. Olen huomannut että jos tulee liian pitkiä ateriavälejä on seuraavan aamun paastosokeri koholla ja yöllä ylimääräisiä vessa reissuja ja janottaa. Lääkäri painotti että myös iltapala on tärkeä. Ensi viikolla aika äitiyspolille diabeteshoitajalle ja lääkärille samalla ultra, siihen asti olen saikulla.
Tsemppiä kaikille asian kanssa painiville, ei enään kauaa kun tämä on ohitse ja palkinto mitä mahtavin:)
 
Eilen oli sokerit aamun jälkeen tosi hyvät kun en syönyt leipää vaan kalaa, vihanneksia, puuroa, marjoja. Nyt aamulla oli sokerit 4.7. Söin aamupalaksi grahampaahtoleipää ja kahvin niin 6.7, ei normaalisti pomppaa noin korkeelle vaikka ei oo yli rajojen ees. Olo on taas janoinen, tuskan hikinen, hengästynyt ja vähän huimaava. Pitänee skarpata tuon syömusen kanssa vielä enemmän.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Minullakin on nyt rd muuttunut äkäisemmäksi...
Jos syön tyhjään vatsaan vaikka vain yhden palasen vaaleaa leipää, niin heti pomppaa sokerit sinne 10 tuntumaan.
Tosin kylläisempään vatsaan pystyn syömään vaikka mitä suklaata ja pullaa ilman että verensokeri nousee.

No sitten myös verensokeri laskee tosi nopeasti jos en parin tunnin välein jotain syö. Esim, eilen, lounaasta oli kulunut aikaa 4h niin sokerit oli jo 3.6, ja sen huomaa juuri hikisestä ja vapisevasta olosta+janosta.

En ole vielä joutunut käyttämään insuliinia mutta olen mitannut jokaisen ruokailun välisen arvon, ja saanut ainakin pari päivää pidettyä ne viitteiden sisällä.

Viikkoja nyt 30+2.
Ai niin, niinhän se muuten olikin että vasta tästä viikosta 30 alkaen ne korkeat sokerit alkavat lihottamaan vauvaa :sad001
 
Eikä! taas 9.1.:mad:
Söin lounaaksi tumman sämpylän ja lasin vettä. Olen niin kyllästynyt ruisleipään että meinasin vähän hakea vaihtelua ja "irrotella" mutta heti se kostautuu.
 
Takaisin
Top