Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Eetuha
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täälläkin tuomio tuli, toinen arvo oli kohollaan. Ma on ylimääräinen neuvola, käyn hakemassa mittarit ym ja infoa muutenkin. Itseäni ei myöskään niinkään se ruokavalio, vaan se reijittäminen :oops: Paljonko teillä on paino noussut koko raskauden aikana? Itsellä on noussut n.2kg.

Mulla on noussut 5 kg, ainut hyvä asia tässä mielestäni on kun pääsee ultraan useammin :)

Mulla on noussut 5 kg, ainut hyvä asia tässä mielestäni on kun pääsee ultraan useammin :)

Joo, mä oon kans sen verran pölö et toi oli eka asia joka tuli mieleen: "pääsen ultraan ja näen ehkä sittenkin sen sukupuolen varmaksi" :D Mutta, enpä tiedä pääsenkö ultraan. Aion kyllä vaatia sitä tiistaina, kun taas-yksi-sijainen-neuvolassa antoi ymmärtää, että jos ei tule sitä kahden luvun heittoa, ei saa lähetettä taysiin ja ylimääräiseen ultraan.. Luvut on nyt ruokavaliolla ja liikunnalla ollu ihan ok. Katellaan. Ihania nää niin erilaiset käytännöt.

Mun käsittääkseni mulle ei laitettu papereihin raskausdiabetes diagnoosia kun ekassa rasitustestissä vkolla 16 oli 1 arvo koholla.. ainakaan he eivät neuvolassa sanoneet että sulla on nyt se. Perjantaina oli toka rasitustesti ja alkuviikosta saan siitä tulokset. Diagnosoidaanko se sitten automaattisesti jos yksikin arvo heittää? :O muoks. Tähän asti olen tehnyt kotiseurantaa ja kaikki tulokset normaaleja.

Sent from my GT-I9295 using Vau Foorumi mobile app

Mulla heitti paastoarvo 0,2:lla (oli 5,5 kun raja oli 5,3) ja tunnin arvo oli tasan maksimirajalla tasan 10,0. Toka tunti oli jo hyvä. Nämä riitti ainakin Espoossa sokeriseurannan aloitukseen.

Hieman kyllä ihmetyttää nämä sokerirasituksen ohjeistukset, kun ne näemmä vaihtelee ihan älyttömästi kunnittain. Joissakin paasto vähintään 12 tuntia toisissa riittää 10. Jotkut ei saa juoda vettä juuri ollenkaan, toiset kohtuudella, toiset rajattomasti, miten ihmeessä näistä testeistä voi tulla mitään järkevää tulosta, jos ohjeet heittää noin paljon ja kuitenkin rajat kaikilla samat? Kysynpä vain. :confused004

Stork, ei mullekaan laitettu papereihin diagnoosia eikä sanottu että mulla nyt olis se, käypäsuosituksissa tosin lukee että jos yksikin arvo heittää, sinulla on raskausdiabetes. Että en sitten tiedä. Nyt olen toisen viikon mitannut sokereita ja jokaikinen lukema on ollut sallitun rajoissa. Huomenna sitten taas neuvolaan.

Ja toiset sanoo että "nyt pääsee ultraan vielä useammin". Mun annettiin ymmärtää, että ultraan laitettaisiin vain, jos arvot vieläkin heittelee eikä tätä saa "ruokavaliolla kuriin". Meinaan tosin kysyä huomenna, että eikö olis mahdollista päästä katsomaan kuinka iso se vauva nyt on... Luulis et olis ees jotain perusteita kun sf:kin on käyrien yläpuolella..

En ole alan ihminen, eli ihan mutulla heitän tämän. Mutta ehkä ne raja-arvot kirjaimellisesti on ne äärirajat, eli kun ne ylittyy pn sokereissa jotain häikkää. Tarkoitan tällä vaan sitä, kun moni ihmetteler että asiaan tartutaan heti jos yksikin arvo ylittyy kymmenyksellä tai parilla. Mulla oli arvot hyvät mittauksissa, ja kyllä ne käi reilusti alle viitearvojen, eli eivät olleet edes siinä muutaman kymmenyksen päässä.

Ei ole tarkoitus mitenkään kehuskella tällä, tämä karkkihiiri jos joku sen diagnoosin ois "ansainnut". Mutta minusta on huippua että tämäkin tutkitaan huolella ja vauvan parasta ajatellen, toki äidin myös. Varmaan olisin siihen rasitukseen tuppautunut vaik ois täysin vapaaehtoista.

Tsemppiä teille ruokavaliojuttujen ym. kanssa painiskeleville. Uskoisin ettei se ruokavalio satunnaiseen jäätelöön kaadu kunhan se ei oo se pääenergianlähde. :D

Kyllä se niin on, että tarkkoja neuvoloissa ollaan siinä että jos ne raja-arvot ylittyvät, on dg annettava ja sokeriseuranta määrättävä, näin mun th kertoi. Tosin meillä Satakunnassa ei tästä syystä mennä ylimääräiseen ultraan, olisin kyllä mieluusti mennyt! Olen myös sitä mieltä, että sokereita seuratessa oppii syömään "oikein" kun huomaa miten pitkät välit aterioiden välillä tai hiilaripitoset ruoat vaikuttavat sokereihin ja sokerithan ei saisi nousta ettei lapsi kasva sen vuoksi isommaksi. On tää hermoja raastavaa välillä :)

Nyt kun on tota ruokavaliota ottanut syynäyksen alle, tajusin, että ateriavälit on ainakin mulla ihan liian pitkät ja kerta-annokset siten liian suuret. Pitäisi syödä vähintään kolmen tunnin välein pieniä annoksia, että verensokeri pysyisi tasaisena. Mulla vaan ongelmana on se että oon tottunut syömään vain silloin kun on nälkä. Nyt pitää pistää ittelle muistutus kännykkään, että tajuaa syödä.
Sinänsä nämä suositukset ravinnosta voisi ottaa käyttöön raskauden jälkeenkin, niin painonkin saisi pysymään kurissa ja mammakilot pois. Terveellisiä ohjeita ovat ja nyt on vauvan takia muutenkin tosi suuri motivaatio syödä monipuolisesti ja ohjeiden mukaan.

Itse olen noudattanut terveyskirjaston ohjeita, nyt kun neuvolan paperiohjeet eivät ole vielä saapuneet. Ohjeet tuskin eroavat paljoa toisistaan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=nix01029

Mulla oli aavistuksen kohollaan keskimmäinen arvo rasituksessa. Nyt en muista oliko se 10,3 vai 10,7...Tänään kävin neuvolassa hakemassa mittarin ja ohjeet. Joudun nyt 4pv seuraamaan 5krt päivässä sokereita. Jos ovat ok, niin jatkossa 2krt viikossa ja 2krt/pv riittää. Neuvolassa sanoi, että joutuu soveltamaan noita mittaus sun muita juttuja riippuen rasituksen arvoista. Mutta näillä mennään nyt joka tapauksessa o_O

Neuvolassa käyty. Toisen viikon arvot ok, kotiseurannan voi lopettaa. Ruokavaliota ja liikuntaa tarkkailtava raskauden loppuun. Seuraava neuvola 1.9., silloin voi kuulemma kysäistä pääsyä ultraan. Vielä liian aikaista ja turhaa kuulemma.

löysin kaupasta halvan valmistamaa sokeritonta lakritsia, pieni pussi ja kallis mutta maku jees. Herkkuperse kyselee muita vinkkejä? Kyllä meinasi itku tulla kun keräsin kärryyn terveellisiä ruokia ja herkut jäi hyllylle.

Oi lakua...nam :p Täytyypä käydä ostamassa. Eilen testasin makeanhimoon, mangososetta ja vähärasvaista maustamatonta jugurtta. Maku ei ihan vastannut kuvitelmia, ihan syötävää kuitenkin. Söin iltapalaksi jonkun verran sitä. Ei vaikuttanut paasto arvoon, 4.3 oli aamusta. Edelleen jätskiä tekee ihan hirveesti mieli, valion lakritsi jätskiä ja maitokaakaojädeä...

Täällä ei diagnoosia tullut, mutta seuranta.. Arvot oli 5.3, 7,5 ja 7,4. Terkkari kyllä sanoi, että hyvin todennäköistä, että kaikki todellisuudessa on ok, mutta täällä ohjeena, että jos yksikin arvo on raja-arvo tai yli niin laitetaan seurantaan. Ens to on neuvola-aika ja saan ohjeet. Minusta hyvä
kun seuraavat, vaikka pistäminen jo ajatuksenakin inhottaa...

Helou, minäpä liityn teidän kanssasisarten joukkoon. Elikkäs seuranta määrättiin, mutta suoraan diagnoosia ei vielä tullut kuin toinen arvo oli koholla (11) ja muut ok. Nyt sitten opetellaan tuota mittaushommaa, ruokavalio miulla käytännössä onkin jo ohjeistetun kaltainen. Ateriavälit meinaa vaan välillä mennä vähän liian pitkäksi.

Mie kyllä masennuin vähän tästä "tuomiosta". Vaikka ylipainoa onkin, niin elän kyllä aika terveellisesti ja liikun tosi paljon. Jotenkin oon muutenkin ollu viime aikoina hieman alakuloinen ja itkuinen, joten tää vaan lisäsi pahaa mieltä. Hmph.... Täytyy nyt yrittää tästä jotenkin piristyä ja skarpata. Ehkäpä illan zumbatunti auttaa asiaa...

Heips, olen nyt pari viikkoa seuraillut sokereita ja syömisiä ja huomannut että arvot pysyy hyvinä ihan sama mitä syö kunhan ei pidä liian pitkiä ateriavälejä. Olen yrittänyt noudattaa terveellistä ruokavaliota ja välillä lintsannut kun on välipäivä mittauksista syön suklaata :angel1

Mulla on myös sokerit pysyny aisoissa. Paastoarvot on ollu toisinaan todella alhaiset 3.8 ja 4.0.Vaikka olen iltapalan syönyt. Voi olla että väli on ollut liian pitkä?? Aterian jälkeen kerran ollut 7.3, sekin normaali. Muuten aterian jälkeen 5-6.8 välillä. Mun oli pakko leipoa viikonloppuna omenapiirakka. Oli välipäiviä mittauksesta, joten tulihan sitä "muutama" pala syötyä :rolleyes:

Kommentoinpas pikaisesti. Minulle kätilö neuvoi niin että jos paastoarvo meinaa olla koholla, sitä nimenomaan hoidetaan syömällä yöllä jotain pientä.Jos ateriaväli kasvaa liian suureksi ja keho alkaa jo kaivata sapuskaa, niin silloin maksa vapauttaa sokeria vereen.

Mutta riippunee ihmisestä miten nämä toimii. Minulla ei ole paasto koskaan koholla söin miten vain.
Mutta aterian jälkeiset arvot kohoaa heti jos vähänkin venyy ateriaväli. Mitä tasaisemmin mussutan sen paremmat on sokeriarvot.
Ne saadut ruokaohjeet puolestaan...noo aluksi noudatin niitä hiilari-rajoja, ja siitä oli pelkkää haittaa! Sokeriarvot olivat alati kohollaan. Heitin ohjeet roskiin ja rupesin syömään omalla tavallani ja tilanne parani.

Tuomio tuli tännekkin, paasto arvo oli 5,9, tunnin jälkeen 7,4 ja viimenen arvo oli 10. Arvailinkin että seurantaan joudun kun painoa on tullut ja liikkuminen on koko raskauden ajan ollut huonoa. Alku raskaudesta mulla oli paino indeksi 26 mutta ruokailu tottumukset ei ehkä ollu parhaat mahdolliset :/ maanantaina saan hakea neuvolasta mittarin ja ohjeistukset. Ruokavaliota oon miettyny jo tässä ja syön kyllä ihan liian harvoin niin muuttelin ruoka-aikoja paremmiksi niin jos pysyis arvotkin vähän parempana. Kaapissa kummittelee pullaa, tekis mieli syödä mutta ääh :D

Sent from my GT-S7710 using Vau Foorumi mobile app

Tänään kävin neuvolassa diabeteshoitajan luona ja sain ihan omaksi upouuden sokerimittarin ja siihen tarvikkeet koko loppuraskauden ajaksi. Huomenna alkaa neljän päivän aamuseuranta, sen jälkeen yksi päivä seurataan kokonaan aina ennen ja jälkeen aterian ja sen jälkeen tulokset ilmoitetaan hoitajalle. Sitten kattotaan kuinka usein noita seurataan jatkossa ja onko tarvetta lääkkeille. Hieman hirvitti ajatus pistää itteään, mutta toi on tosi näppärä ja huomaamaton kone. Ei tunnu missään.

Huolestuttaa tää loppuraskaus, kuinka sitä saa painon pysymään kurissa ja vauvan sopusuhtaisena. Tuntuu että vaikka jättäis kaiken ylimääräisen pois niin vaavi kerää silti itteensä kokoajan lisää mittaa. Vaikka ollaankin vielä sallituissa rajoissa niin tollanen kasvutahti ylärimaa hipoen on kyllä vähän liikaa.

Takaisin