Raskausdiabetes

Eetuha

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
En tiedä onko täällä vielä tälläistä ja olenko ainoa jolla tämä nyt on :anyone Tuskimpa :grin

Mutta olisi kiva jutella aiheesta ja minkälaisia ohjeita kukin on saanut. jne.

Itse olen menossa 11.6 neuvolaan hakemaan mittarin ja ohjeet.
 
Ei taida olla, tuolla sokerirasitus jutun alla on jotain ja sinne minäkin jotain kirjottanu.. Mut mulla oli siis paastoarvo sokerirasituksessa 5.5, muut arvot hyvät.. Kävin viime tiistaina hakemassa mittarin ja ohjeita, pitää mitata 2 vko:a joka toinen pvä x4 (aamun paastoarvo, tunti aamupalan, lounaan ja päivällisen jälkeen) ja jos arvot hyvät ni sit siirytään mittaamaan kahdesti viikossa ilm. tuon x4... Soittaavat siis sieltä äitiyspolilta sit parin viikon päästä.. :) Nyt ainakin ollu arvot normaalit, mitä oon kerenny mittaila nyt kolmena päivänä... :D

Sent from my GT-I9100 using Vau Foorumi mobile app
 
Mua niin pelottaa koko homma.. vaikka tiedän sen olevan turhaa.. siis en mä mitään neuloja pelkää mutta ruokavalion noudattaminen.. kääk.
 
Ruokavalion noudattaminen on minullekkin se vaikein juttu, kun pitäisi syödä pieniä annoksia ja usein... Toki sit itselle määräytyy se paras ateriarytmi kunhan saa mittarin ja jos arvot kohoilee niin tietää ainakin minkä ruuan vuoksi... Me kyllä käytiin yks päivä reissusta tullessa grillillä syömässä ja tunnin jälkeen arvo oli ihan rajoissa... Voi toki olla, että loppuraskaudessa sitten arvotkin voi kohoilla erilailla... Minuakin kauhistutti alussa, kun se oli kuitenkin vähän shokkiuutinen kun ei sokereissa ole koskaan ollut mitää häikkää, nyt siihen on jo tottunut.. :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä sain tänään tiedon, että keskiviikkona tehdyssä sokerirasituksessa oli paasto ja 1h jälkeinen arvo koholla... Nyt maanantaina hakemaan mittari + ruokavalio-ohjeet... Onhan mulla tätä ylipainoo ja tiesin, että riski on suuri mutta sittenkin oli iso yllätys ja järkytys... No ei voi mitään, ruokavaliolla eteenpäin ettei lääkkeisiin tarvitsisi turvautua :confused:
 
Mulle tehtiin sokerirasitus jo rv 12+3 sukurasituksen ja esikoisen koon takia. Arvot oli paasto: 5.3, 1h: 5.5, 2h: 7.6. Raskausdiabetes tuomio. Lääkäri oli sitä mieltä ettei olis välttämättä noilla arvoilla tarvinnut, mutta onhan noita edellisiä kilojakin jäänyt että ihan hyvä seurata. Mulla on arvot ollu tosi hyvät (vähän liiankin hyvät?)nyt 5-6 luokkaa syömisten jälkeen. Aamun paasto on ollut yhden kerran 5.6 ja sallitun rajoissa yleensä, mutta harvemmin alle 5. Mulle taitaa tuo syömättömyys nostaa verensokeria...?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
On ihan mahdollista. Maksahan varaa glukoosia ja silloin kun se toimii oikein, se vapauttaa sitä tarvittaessa :).
 
Helmi79, mulle kans rd "tumio" oli aika järkytys, mullakin ylipainoo ja riskit, mutta aina on sokerit ollu ok, joten se tuli jotenki järkytyksenä.. Mulla oli vain paastoarvo hieman koholla ja nyt mitä oon mittaillu ni ei oo ollu yhtään poikkeavaa arvoa... Tsemppiä! :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
täällä nyt kolmas raskaus ja rd taas kerran riesana... Opin jo esikon odotusaikan mikä nostattaa arvot ni osaan vältellä niitä.. Mulle vaan on vaikee muistaa mitata se tunti ruuan jälkee... Harvon muistan mittailla siis... :D muut eipä nii hälyyttävästi nuo lapset viimeksikää kasvanu ni ei jaksa stressaa...
 
Mulla kans välillä unohtuu, ja tosiaan ku arvot pysyny kurissa ni silläkin lie vähän unohtuu aina :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Kyllä nääkin käytännöt sit taas näköjään maanlaajusesti vaihtelee! :D Mulla oli sokerirasituksessa paastoarvo 5,6 joten sain verensokerimittarin matkaani neuvolasta tänään. Mittaan viikon ajan sen neljä kertaa päivässä ja ens keskiviikkona on neuvola taas, jossa arvot katotaan. Jos heittoja on, lähete taysiin. Raskausdiabeetikoksi mua ei vielä tuomittu, katotaan seurannan jälkeen.
 
Kolmatta päivää mittaukset menossa. Mun syömisten jälkeen mitatut arvot on olleet alle sallitun, 5,9-7,4... Aamusokeri 5,5-5,7 - tänään kokeilen, että söisin iltapalarahkani oikeasti myöhään, kun luin että pitkä ruuatta olo sitä aamusokeria nostaa. Nyt oon syöny iltapalat kuitenkin jo ennen yhdeksää.
 
Minä olen jo jonkin aikaa sokereita mittaillut. Ohjeena minullakin oli alussa kahden viikon ajan joka toinen päivä mittaaminen neljästi päivässä ja siitä eteenpäin riittänyt kahdesti viikossa. Paastoarvot oli välillä silloin tällöin koholla, jonka vuoksi piti uudelleen kahden viikon ajan seurata paastoarvoja joka toinen päivä. Pelottelivat myös iltainsuliinilla, joten se sai motivoitua ja sain kuin sainkin myös paastoarvot kohdilleen. Itsekin mietin mistä ne arvot johtuivat. Minulla pysyy nyt kurissa kun syön ajoissa iltapalan ja mahdollisimman vähän mitään hiilihydraatti- tai sokeripitoista illalla.

Miten teille on sanottu painonnoususta? Minulla on muistikuva, että kokonaispainonnousu saisi raskauden aikana olla 7 kg. Ensimmäisen kolmanneksen aikana ei yhtään, toisen aikana vähän ja lopun kolmanneksen aikana suurin osa. Minulla paino noussut eka neuvolakäynnistä nyt vain 1,3 kg. On siis ruokavalio tehnyt tehtävänsä :) Nyt on viikkoja 26+2. Sokerirasitus tehtiin viikolla 13.
 
Raskaudenaikainen "normaali" painonnousu taitaa pyöriä välillä 8-15 kg, hyvin yksilöllistähän se on, paljonko sitä painoa tulee eikä kaikki paino ole pahasta. Toisilla esim. keho kerryttää huomattavasti enemmän nestettä.
 
Piti ihan tarkistaa tuo painonnousun suositus. Minulla kun on ylipainoakin jonkin verran, niin suositus raskausdiabeteksessä on oikeasti 5-9 kiloa koko raskauden aikana, kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana ei saisi nousta lainkaan. Eka raskaudessa minulle tuli noin 20kg, nyt on lähtenyt ainakin tosi maltillisesti nousemaan.
 
Tänään todettiin mullakin raskausajan diabetes, ja parin viikon päähän sain ajan hoitajalle, joka neuvoo sitten tarkemmin sokeriarvojen seurannan. Ei toi ruokavalion seuranta niinkään tiukkaa tee, mutta se pistely ei kauheasti riemastuta. Olihan mullakin kaikki kolme riskitekijää tiedossa alusta alkaen, joten ei tää mikään yllätys ollut. Kun nyt saisi painon pysymään kurissa, tähän asti nousu on ollut ihan normaalilukemissa neuvolan mukaan.
 
Mulla todettiin myös rd, kaikki kolme arvoa hieman koholla. Oli aika järkytys vaikka ylipainoinen olenkin.
Tiistaina on neuvola asiasta ja saan mittarin joka toinen päivä mitataan 4 kertaa päivässä ja sen jälkeen aika keskussairaalan äippäpolille lääkärille ja hoitajalle.
Masentaa kun kaikki kielletään, nyt ei enään herkkujakaan :sad001.
 
Heippa!
Täällä myös saatu diagnoosi rd siitä syystä, että se kolmas arvo oli koholla, raja oli 8,6 ja arvo oli mulla 8,8. Nyt mittailen toista viikkoa arvoja. Muuten ovat arvot olleet ok, mutta kaksi kertaa on ollut päivällisen jälkeen arvo koholla. Molemmissa johtui kenties pitkästä välistä aterioiden välillä ja hiilaripitoisesta ruoasta jota sitten tietty elimistö sai "yliannostuksen". Sitten kun sokerit vähän nousee niin tulee sellainen olo, että verenpaineetkin nousee ja sitten taas alkaa se hermostuttava raskaysmyrkytyksen pelko... on tää rankkaa puuhaa! :) Mulla tekee kaikista hankalimmaksi tuo, että pitäisi syödä niin säännöllisesti ja pieniä annoksia. Töissä kun käy, niin on jonkinlainen rytmi, mutta viikonloput menee välillä ihan perseelleen! Noh, kai tää tästä! Tänään on ollut jotenkin niin hermostuttava ja rasittava päivä et nyt tekis vaan mieli mennä peiton alle maate, tosin kuumuus ei anna myöden käyttää edes peittoa!
 
maasselii; Ei niitä herkkuja tartte välttämättä kokonaan jättää, kunhan vaan opettelee syömään niitä oikein. Kyllä mä ainakin oon tummaasuklaata ja kahvileipiä voinu syödä toisinaan eikä oo sokerit niiden myötä heittäny. (Mut sitä vastoin raakaa porkkanaa en voi syödä.) Toisaalta mä en mikään karkkihiiri oo muutenkaan.
 
Takaisin
Top