Raskausdiabetes

No nyt se paastoarvo alkaa sit kohota vaikken ole mitään muuttanut :(
Johtunee siis siitä, että viikot alkaa olla jo aika pitkällä?? Nyt 25+4, lähes joka päivä viime viikolla ylityksiä, kerran jopa 6 :/
Itse en ole niin kovin asiaan perehtynyt niin löytyisikö täältä "asiantuntijoita"?
Nyt odottelen rd hoitajan vastausta viime viikon mittailuosta ja pelkään että lääkehoito joudutaan aloittamaan :(

Sent from my iPhone using Vau Foorumi

Tuolla aikasemmin ketjussa oli jo puhetta tosta paastosta... Lukases sieltä ja jos vielä on kysyttävää, niin mie voin yrittää vastata jos vaan osaan :)

Mie jouduin siis aloittamaan tabletit juurikin ton paaston takia, ja mulla on auttanu ihan hirmu paljo, saa syödä vähän vapaammin, eikä sokeri kohoo niin helposti!

Mun oli pakko rekisteröityä foorumille ihan tätä aihetta varten. Ahdistaa ihan tosi paljon ja hirveet omantunnontuskat ja itsesyyllistykset menossa! Pakko päästä avautumaan jonnekin...

Sain raskausdiabetesdiagnoosin, kun mun paastoarvo oli tasan 5,3. 1h ja 2h arvot oli jotain 5,4 ja 5,1 - siis vaan toi paastoarvo on rajalla. Mutta tuomio on ehdoton. Kyseessä on mun ensimmäinen raskaus (nyt RV25+6) ja oon voinut tosi hyvin, ei mitään ongelmia millään saralla. En kuulu mihinkään riskiryhmään (olen alle 30v ja normaalipainoinen, ei diabetesta suvussa) ja syön ihan perusterveellisesti (kaikki ruuat valmistetaan itse alusta asti, ei kovia rasvoja, paljon kasviksia, sokeriherkkuja hyvin kohtuullisesti...), joten en kerta kaikkiaan ymmärrä millä olen saanut tämän aikaan. Mulla on ne treffit diabeteshoitajan kanssa vasta perjantaina, mutta tässä kun olen täytellyt ruokapäiväkirjaa niin joka ikinen asia minkä pistän suuhuni tuntuu möröltä.

Jotenkin ihmetyttää, että miten edes voin tästä enää ruokavaliota muuttaa. Miten ehdottomaksi sitä pitää oikein ruveta, jos kerran nykyruokavaliolla sokerit on pielessä? Luulis että se joka hitsin suupalan vahtaamisesta tuleva stressi on muksulle vahingollisempaa...

Pahinta on jotenkin se pelko, että miten paljon vahinkoa olen jo saanut aikaan. Miehen asenne ei auta yhtään - sen ei ole tarvinnut luopua yhtään mistään vaan siinä se tupakan, hampurilaisen ja iltakaljan välissä julistaa mulle että "minähän sanoin jo alkuraskaudesta että sun pitäis syödä säännöllisemmin". Kaikki vastuu terveestä lapsesta on mun harteilla, kun kaikki mitä mä teen vaikuttaa siihen niin suoraan... ja tuntuu että olen niin yksin tän vastuun ja taakan alla. :(

Ota ihan rauhallisesti nupu! Ensinnäkään näillä viikoilla et ole vielä voinut aiheuttaa vauvalle mitään vahinkoa:) Etenkään, ku arvot ovat aika hyvällä mallilla. Todennäköisin syy miksi olet diagnoosin saanu, on raskaushormonit. Ne aiheuttaa insuliinivastetta eli insuliini ei pääse vaikuttamaan.
Suosittelin imemään nyt mahdollisiman paljon tietoa radista ja diabeteksestä yleensä. Netistä löytyy todella paljon luotettavaa tietoa, esim lääkärisivustoilta, kuten duodecim. Mitä enemmän asiasta otat selvää, ni sitä enemmän ymmärrät, että tämä ei ole mikään haudanvakava asia, eikä tässä tapauksessa mitenkään sinun syysi.
Diabeteshoitajat ovat yleensä hyvin kannustavia, eivät syyllistäviä. Jos ruokavalioasiat on kunnossa, ni sitten seurataan tarkemmin ruokailuaikoja, jos niistä löytyy parannettavaa. Mutta älä nyt turhaan huolehdi. Vauvan kasvua tullaan seuraamaan tarkemmin ja pääset tod.näk. useammin ultraan ja sehän on aina mukavaa nähdä pikkunen.

nupu, älä turhaan syyllistä itseäsi. Okei, melkein kaikki meistä diagnoosin saaneista varmaan käy läpi jossain kohtaa sen itsensä syyllistämisen... mutta se on turhaa, sitä ei pitkäksi aikaa kannata jäädä murehtimaan.
Aina siihen radiin ei voi itse vaikuttaa, voi johtua ihan vaan raskaushormooneistakin.

Itselläni oli vähäsen ylipainoa ennen raskautta (painoindeksi 26), ja kun olen 27-vuotias, niin näiden kahden asian perusteella sokerirasitukseen päädyin.
Ja mulla oli paastoarvo ja 1h arvo kohdillaan, mutta 2h arvo oli 0,2 liian korkealla.
Joten nyt sitten mittailen kotona, kolmena päivänä viikossa.

Olen syönyt koko raskausajan tosi säännöllisesti, siitä sain kehuja neuvolassa.
Ruokavaliokin on suht terveellinen, mutta silloin tällöin olen saattanut herkutella jollain makealla (leivokset, karkki,) tai rasvaisella (sipsit, hampurilainen, ranskalaiset) mutta en kovin usein kuitenkaan.
Mutta nyt täytyy sitten alkaa halkomaan hiuksia ja siirtyä rasvattomaan maitoon, jogurtin sijasta rahkaan jne...

Niin ja tänään olen nyt sitten mittaillut ekaa päivää verensokereita.

Mulle annettiin tavoitearvoiksi
ennen ateriaa 5,5
ja 1h aterian jälkeen 7,8.

Tänään aamiaisella oli
4,4 ja 5,5.
Ja lounaalla
4,5 ja 6,2.
Päivällistä varten menen ihan kohta mittaamaan, kunhan ruoka on valmista.

Eli ei mitään ihmeellistä tänään ainakaan :)

Päivä 1. verensokerien kotimittailussa, ja mua tympii jo nyt. Arvot on siis olleet hyvät, mutta tuo itsensä piikittäminen ei oikein suju... 6 pistosta olisi tänään tarvittu, mutta oon pistänyt itseäni varmaan 20 kertaa tämän päivän aikana, jotta olen saanut tarpeeksi verta tulemaan :mad: Sormenpäät nyt jo hellänä, miten mä jaksan tehdä tätä 3 viikkoa?!
Ja ihan sitten itkua väänsin tuossa päivällisen mittailussa :smiley-angry017, siis arvot ennen päivällistä. Pistin itseäni 4 kertaa pieleen niin että verta ei tullut riittävästi, vasta 5. kerralla tärppäsi :sad001 Vielä olisi tälle päivälle jäljellä se tunti päivällisen jälkeen -mittaus, joka on siis ihan kohta. Argh.

Mikä mittari ja pistolaite sulla on?
Kyllä sitä tohon mittaamiseenkin tulee se rutiini, jossain vaiheessa ainakin. Mie en oikeestaan osaa olla enää mittaamata, vaikka saisin pitää niitä välipäiviäkin, niin silti tulee mitattua niinä välipäivinäkin muutama kerta...

Ja samoten tohon pistämiseen, mie ainakin oon keksiny iteltäni ne kohat mistä sitä verta tulee parhaiten, ettei tartte turhia tökkiä...

Mä oon tosiaan ennen mittaamista pessyt kädet lämpimällä vedellä, ja vähän hieronutkin/taputellut käsiä yhteen.

Mutta nyt sitten tuolta Facebook-sivulta sain jo vinkin, joka auttoi; että pitää kättä alaspäin.
Kun mulla on varmaan ollut käsi vähän pystyssä pistosta tehdessäni, ja verta "odotellessani".
Ja nyt vähän levitin sitä pistoskohtaa myös, ei tarvinnut puristella ja hyvin tuli.
Eli jee, sain tänään yhden kerran tehtyä niin että yhdellä pistoksella selvisin! :grin

Niin ja mulla on Bayerin SimpleWins -mittari ja pistolaite.

Kiitos Stardust ja Martuti, nyt kun olen toipunut uutisten alkujärkytyksestä niin pystyn jo vähän rauhallisemmin suhtautumaan koko asiaan. Kävi ilmi, että mulla on sittenkin isän puolelta sukurasitetta, itsesyytöksissä auttoi kun tajusi, että geeneilleen ei mitään voi.

Täällä Espoossa tosiaan sokerirasitus tehdään kaikille yli 24-vuotiaille, ja sinänsä siis onnekasta että jäin seulassa kiinni. Nyt voin sentään vielä tehdä tilanteelle jotakin. Turha siinä on itseään säälitellä kun vauvan parhaaksi tää kaikki kuitenkin on. :)

Katsoin myös kriittisellä silmällä omia elintapoja ja tajusin että liikuntaa voisin lisätä reilusti. Irtisanoin punttis- ja jumppakortin alkuraskaudessa kun oli sen verran huono olo että en jaksanut käydä, enkä sitten lisännyt mitään liikuntaa tilalle. Varmaan jo pelkkien kävelylenkkien tai kotijumpan lisääminen arkirutiineihin parantais sokeriarvojakin.

Huh, kyllä tämä vielä tästä.

Öö martuti toi simplewins on bayerin joku slogan... Ne mittarit on jotain contoureja ja pistolaite yleensä microlet2( mulla itellä on bayer contour XT- mittauslaite käytössä, sain tässä raskaudessa uuden kun on kuulemma tarkempi kuin entinen pelkkä contour)

^ Jaa, no en mä noista mitään tiedä, enpä oo katsonut sen tarkemmin että lukeeko siinä jotain muuta vielä noiden edellä mainitsemieni tekstien lisäksi :grin Nyt kun katsoin niin Contour XT näytti lukevan.

Mäkin sain tänään puhelimitse tuomion radista. Paasto oli 5,3 eli just sillä rajalla, 1h arvo 8,8 ja 2h arvo 8,1. Eli kuten monella muullakin, just toi paastoarvo rajalla toi napsahduksen. Tosi tylsää, mutta toisaalta ajattelen niin, että josko sitä nyt innostuisi paremmin miettimään ruokavaliota ja pystyis jättämään ne jokapäiväiset herkuttelut pois. Mun veljellä on 1-tyypin diabetes ja oon usein sen mittareilla vuosien varrella verensokereita huvikseni mittaillut. Joten jos joudun kotiseurantaan, niin sekään ei mua hirvitä. Sitä mä vaan mietin kun tätä ketjua luin, että miksi se iltapala olis hyvä syödä mahdollisimman myöhään?

Liian pitkä paasto nostaa myös verensokeria, puhutaan aamukoittoilmiöstä, ei tapahdu välttämättä kaikilla, mut täällä muutama on pähkäilly juurikin tota kun paasto on koholla, niin siihen toi myöhänen iltapala auttaa... Ei tapahdu tota aamunkoitto ilmiöö välttämättä...

http://www.hypnopaleolaihdutus.com/aamu.html

Tässä oli ihan asiapohjanen juttu tosta aamunkoittoilmiöstä. Tuli vastaan, ku hain siitä tietoa miehelleni, jolla 1tyypinD, eikä ollu tämmösestä kuullukkaan. Hänellä siis, ku menee vissii niin, että mitä pidempään syömättä, ni sitä alemmas sokerit vaan laskee.Mullakaan ei muistin mukaan ollu edellisessä radissa mitään ongelmia paastosokerin kans, vaan nimenomaan ruuan jälkeiset oli koholla.
Mutta siis ilmeisimmin, jos yön jälkeiset sokerit on koholla, ni syy löytyy hormonitoiminnasta.Ymmärtääkseni tuota kasvuhormoniaki erittyy raskauden aikana normia enemmän, ainaki ekan 4kuukauden aikana.

Kiva kun jaksoit ettiä ton Stardust, juurikin tosta mie sen ekan kerran luin....

Nyt ärsyttää, taitaa rueta sokerit heittelee enempi. Joten eikun taas karsimaan ruokavaliota lisää!
Voi :smiley-angry019.
Jotenki tuntuu ihan ylivoimaselta taas tää radi, tekis vaan mieli itkee kun ei sais syyä mitään makeeta tai vaaleeta leipää tai ei varmaan kohta saatana mitään tartte suuhusu pistää! Nyt siis muutamana päivänä ruennu olemaan aterian jälkeisissä arvoissa ylityksiä. Tiedän että oon kyllä syöny vähän liian isoja annoksia, joten varmaan pitää rueta fiksaamaan ateria kokoa...

Sori valitusviesti, piti jonnekin tulla purkaa kun vituttaa niin rankasti tää!!!

Sulla tais Huli tabletit jo olla kåytössä?kannattaa kyllä ehdottaa sit aterianjälkeistä insuliinia, jos sen saisit, ni ei tarvis niin stressata ton syömisen kans.

Mulla oli aamulla toinen sokerirasitus ja just äsken soittelin tuloksia yleisen ajanvarauksen kautta ja ilmeisesti selvisin radista tässä raskaudessa. En siis oo asiaa vielä neuvolan terkalta vahvistanu, mut kaikki arvot oli alle vertailuarvojen.
Paasto 4,7 (vrt 5,3)
1h 8,3 (vrt 10)
2h 6,4 (vrt 8,6)
Voihan ne loppuraskautta kohti vielä lähtä nousuun ja aattelin jatkaa satunnaista omaseurantaa. Mutta hemmetti, että oon tyytyväinen itteeni, koska mulla selkeesti tuo radi on johtunu ylipainosta eikä niinkään hormoneista, ja nyt sit keräillään niitä "oikeita" palkintoja painonpudotuksesta!

Joo on tabletit, mut syön vaan aamuin illoin 1 tabletin, joten varmaan eka nostan tota annosta ja kokeilen sillä, kun en haluu rueta pistää itteeni... Mieluummin mahollisimman pitkään ilman yritän pärjätä...

Kiva kuulla stardust että sä selvisit ilman radia, ja toivottavasti pääset loppuun asti ilman tätä riesaa!!!

Takaisin