Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Täällähän asustaa muitakin kohtalosisaria... Nyt vasta löysin teidät.

Onko kellään kokemusta siitä, että kun insuliinin määrää lisätään, niin sokerit nousee? Vielä viime viikolla mä pistin 6 yksikköä illalla ja aamupaastot oli 5,3-5,8. Sain ohjeen nostaa annosta 8 yksikköön illalla ja 4 aamulla. Nyt on aamupaastot ollu kaikki yli 6. Tänäänkin 7,2. Sama, kuin illalla nukkumaan mennessä. Ja päivälläkään ei sokerit laske enää ollenkaan. Vaikka olisin viis tuntia syömättä, niin saatan silti mitata vielä 7 alkavan lukeman. Tunnin arvo yleensä ollu nyt isommalla annoksella 8 alkava, kun aiemmin ne alkoi sentään seiskalla. Hajoanko?

TOSI NOPEETA VIELÄ [:)],

NINNIW: Tervetuloa sinullekin tänne juttelemaan ja jakamaan ajatuksia [:)]
Sulla on aika pienellä annoksella aloitettu tuo pitkävaikutteinen insuliini [8|]?
Meidän ä-polilla on tapana,että pitkävaikutteisen insuliinin aloitusannos on tuo 8 ky:tä.
Ja jos paastoarvot 3-4 päivän päästä ovat edelleenn luokkaa 5,5 tai sen yli,niin äiti itse nostaa insuliiniannosta 2 ky:tä.
Ja mulla ainakin on joka kerta ollut sellaista,että pari päivää insuliinin aloituksen jälkeen on arvot olleet yhtä korkeita kuin ennenkin tai jopa enemmänkin.Sitten,kun se insuliini alkaa vaikuttamaan,niin sitten yleensä noi paastoarvot alkavat tasaantumaan.
Tosin raskauden edetessähän aina noita insuliini annoksia ikäväkyllä joutuu nostamaan [:'(]

Mutta tosiaankin tuo sinun insuliiniannos 6 ky:tä on vielä todella minimaalinen annos ja ihmeen pieni aloitusannos?
kannattaa vaan nostaa sitä insuliinin määrää 3 päivän välein sen 2 yksikköä,että nuo paastoarvot laskevat siihen alle 5,5 tulokseen!
Tosin sinuna minä kyllä ensin soittaisin sinne omalle ä-polille diabeteshoitajalle ja kysyisin/varmistaisin vielä asiaa!!
Jotkut odottavat äidithän joutuvat pistämään pitkävaikutteista insuliinia jopa yli 20 ky:n annoksia ennenkuin heidän sokeriarvonsa tasaantuvat.

Mitkäs sinulla on nyt raskausviikot?
Mutta soittelepas sinne ä-polille ja varmista vielä asia [:)]
Koitahan jaksella [:)]

Yönsäde ja Mini rv 25+6

Täällä olisi kanssa yksi odottava äiti, jolla on todettu raskausdiabetes . Tänään tuli 26 raskausviikkoa täyteen ja sokereita olen mittaillut pari viikkoa, kun narahdin paastoarvon kohdalta sokerirasituksessa . Sain neuvolasta mittarin ja aloitin dieetin, ekalla viikolla paastoarvot oli 5.6- 6.6 ja muutama ruokailun jälkeinen arvo meni yli. Neuvolasta pistivät Taysiin ä-polille ja sinne on aika 18.11 kätilölle ja gynelle. Neuvolalääkäri sanoi, että todennäköisesti aloitetaan insuliini , kun en millään saa paastoarvoa laskemaan vaikka kaikkea olen kokeillut ja dieettiä noudattanut. Nyt olen mittaillut taas 5 päivää 4 kertaa päivässä ja ruokailun jälkeiset arvot ovat olleet tosi hyviä, mutta paastoarvot ja ennen ruokailua arvot ovat yli 6, ainoastaan 2 arvoa on alle 6, mutta alle 5.5 en ole päässyt kertaakaan

Yönsäde: Luin sun viestejä ja huomasin, että meillä on peräkkäiset lasketut ajat ja sulla on kanssa paastoarvojen kanssa ongelmia ja käyt Taysissa noiden sokerien takia. Voisitko kertoa vähän millainen käynti mulla on siellä odotettavissa? Ainakaan ei ollut mainintaa, että tapaisin sisätautilääkäriä, ainoastaan kätilö ja gyne ja 5 pv viikossa pitää mittailla sokereita ennen käyntiä ja täyttää 3 päivältä ruokapäiväkirja. Kuinka helposti Taysissa aloittavat insuliinit, kuinka usein siellä käydään ja muutenkin millaiset hoitokäytännöt siellä on , jos vain jaksaisit/ viitsisit vastailla Varsinkin loppuraskaus ja synnytys mua on mietityttänyt, päästetäänkö yli lasketun ajan helposti varsinkin jos joutuu insuliinit aloittamaan?

En enää keksi, millä tuota paastoarvoa saisin laskemaan.Olen pitänyt säännölliset ruokailuvälit. Välillä olen syönyt illalla ruisleipää, käynyt kävelylenkillä, välillä olen syönyt rahkaa ilman sokeria, joskus herännyt aamuyöllä mittaamaan (arvo ollut lähelle kuutta silloinkin) ja syönyt yöllä eikä millään mitään vaikutusta!!!!   Turhauttaa ja masentaa! Eikö tohon paastoarvoon voi millään vaikuttaa???

[:)] IHANAA TIISTAITA KAIKILLE [:)]

...Pitää äkkiä tulla vielä koneelle ennenkuin/jos alkaa se paljon puhuttu lymimyräkkä.
Jos sellainen tänne tulee,niin melko varmasti täältä korvesta lähtee jälleen sähköt.
Joten äkkiä kirjoittamaan ennenkuin vaikenen..tai siis kone vaikenee [;)][:D]

TIITUKKA: Tervetuloa tänne juttelemaan ja vaihtelemaan ajatuksia [:)]
Tosin ikävää tämä aihe [&:]
Sulla on siis ihan sama tilanne kuin minullakin on ollut viime raskaudessa ja nyt tässä raskaudessa.Eli että paastoarvot pysyvät vain korkeina ruokavaliosta huolimatta ja aterian jälkeisissä arvoissa ei ole mitään ongelmia!

Ihan varmasti sinulla aloitetaan pitkävaikutteinen insuliini..ikävä kyllä [&:]
Sulla on kumminkin niin korkeita nuo paastoarvot.Kun Taysissa on se pääperiaate ( ainakin minun kohdallani on ollut ),että jos paastoarvoista on puolet tai yli puolet tuon 5,5 tai sen yli,niin aloitetaan pitkävaikutteinen insuliini.
Mullahan oli myös melkein jokainen paastoarvo tuon sallitun rajan yli ja insuliinit aloitin tässä raskaudessa rv 22+3.

Ja nyt luin viestiäsi eteenpäin [;)][:D]..
Hitsit..meillä siis melkein samat lasketut ajat ja synnärinä Tays [:)].
Mistäs sitä tietää,vaikka päästäis samaan aikaan pungertamaan [;)]

Juu,eli mulla siis viime raskaudessa todettiin ensimmäistä kertaa r-diabetes ja silloinkin oli ongelmaa vain näissä paastoissa.
Silloin mulla aloitettiin insuliinit vasta rv 30.
Ja silloin mulla oli ensimmäinen käynti ä-polilla,jossa kävin ensin sisätautilääkärin vastaanotolla ja hän määräsi heti ne insuliinit.Sitten kävin diabeteskätilön luona,joka opetti pistämään ym.Ja lopuksi vielä gynen vastaanotolla,jossa ultrattiin vauva ja muutenkin kyseltiin vointia.
Mutta nyt tässä raskaudessa kävin rv 22+3 ensimmäistä kertaa ä-polilla ja ensin olin yli puoli tuntia diabeteskätilön vastaanotolla.Oli muuten ihana kätilö [:)]!!Ja hänen kanssaan katsottiin sitä minun 3 päivän ruokapäiväkirjaa+verensokeriarvoja.Ja hän sanoi jo siellä,että insuliinit aloitetaan.
Niin ja vaakalla piti toki käydä myöskin ennen diabeteshoitajalle menoa [;)]
Sitten kävin gynen vastaanotolla ja hän sanoi suoraan,että aloitetaan pitkävaikutteinen insuliini.Kirjoitti insuliinireseptin.Ja sen jälkeen hän ultrasi vauvan.
Seuraavan ajan sain sinne ja se oli 4 viikon päästä eli nyt menen jälleen ä-polille perjantaina 12.11.
Eli viime raskaudessakin kävin ä-polilla ensin 4 viikon välein ja sitten raskauden lopussa 2 viikon välein.
Ja raskauden ei anneta mennä yliaikaiseksi,kun äiti sairastaa r-diabetesta.
Mullehan annettiin viime raskaudessa jo synnytyksen käynnistämisaika.Mutta ONNEKSI meidän vauva oli niin fiksu,että päätti syntyä ihan ilman käynnistelyä rv 39+0 [;)][:D]
Ja kun äidillä on paastoarvoissa ongelmia,niin se VOI aiheuttaa vauvalle liian matalia sokereita syntymän jälkeen.Eli meidänkin vauvalla oli syntyessään sokerit liian alhaalla ( muistaaksen 2,2 ) ja hän sai heti lisämaitoa synnytyssalissa.Onneksi lisämaidolla arvot nousivat ja vauva ei joutunut lastenosastolle!!

Ja ikäväkyllä tuohon paastoarvoon ei äiti aina itse voi vaikuttaa [&:]
Minä esimerkiksi olen sellainen tapaus,että mulla vain on paastoarvot koholla,vaikka elämäntavat pitäisivät olla ihan ok [:'(]
Minkäs tällä kropalleen aina mahtaa [;)]..kakka mikä kakka [:D]
Mutta tsemppiä sinulle paljon [:)][:)][:)]
Onneksi tämä r-diabetes on vain väliaikaista!!Ellei sitten kyseessä ole muuta diabetesta..
Kyllä me kaikki tästä kunnialla selvitään [;)]

(.) Kävin tänään neuvolassa ja tässä kuulumiset..
NEUVOLAKUULUMISET:
Rv 26+0:
PISSA: Puhdas [:)]
PAINO: +825g/vko [:D] ( alusta tullut nyt tasan 9kg ) -->mulle on siis joka raskaudessa tullut painoa 15-20kg eli nou hätä vielä [;)]
RR: 132/73
Hb: 123 [:)] ( 4 vkoa sitten 122 ) ---> ja ihan ilman rautaa vieläkin..jee!
Sf-MITTA: 24 ( 4 vkoa sitten 19 ) ---> kokoajan mennään keskikäyrän yläpuolella
SYDÄMEN SYKE: 147 [:)]
TARJONTA: Ei tietoa
LIIKKEET: ++ [:)]

Eli kaikki niin hyvin,kuin vain näillä tutkimuksilla vaan voi olla [;)]
Tänään aamupaasto oli 5,2...kiitos insuliinin [;)]

IHANAA VOINTIA MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 26+0

Mä en oo saanu mitään ohjeita omatoimiseen insuliinin määrän nostamiseen, vaan äitipolin lääkäri soittaa mulle n. 3 päivän välein ja ohjeistaa määrien nostamisessa. Huomenna on taas soittoaika ja määrät nousee... 17. päivä sitten sisätautilääkärille ja samalla neuvola äitipolilla. Olen käynyt vain tuolla äitipolin lääkärillä, joka määräsi insuliinit ja diabeteshoitajalla n. 5min pikakurssin pistämisestä.

Täällä sai ensimmäisen insuliinikynän äitipolilta, joten olis kiva tietää, että paljonko ne (Protaphane) suunnilleen maksaa! Huomenna pitää käydä myös paikallisessa neuvolassa hakemassa lisää liuskoja ja lansetteja taas vaihteeksi...

Päivän suurin ketutuksen aihe on kuitenkin ollut se, että lääkäri on kirjottanu mulle B-lausunnon, joka mun olis pitäny toimittaa työnantajalle jo viime viikolla. Se lausunto vaan ei oo vieläkään täällä! Räyh!

ALKUPERÄINEN: ninniw

Mä sain kyllä käsityksen, että raskausdiabeteksen hoitoon insuliini ei oo Kela-korvattava, koska tila ei oo pysyvä. [&:]

No kyllähän siitä sen peruskorvauksen saa 42%, elikkä maksettavaa jää tuo mitä sanoin.

ohhoh, minä luulin että inskarikynät on ilmaisia raskausdiabeteksessa.. [:-] No, onneksi eivät kuitenkaan kalliimpia ole. Mites kauan yhellä kynällä pärjäilee? Huomenna alotetaan inskarit, ei oo kovin positiivinen mieli, mutta toisaalta taas parempi näin, että hoidetaan insuliinilla kun mitä jätettäis hoitamatta.

Muuten, kuka tietää kelan sairaspäiväraha-asioista? Alkaa voimat olla aika lopussa kun 9h työpäiviä pitäs puskee, niin hain sairaslomaa tämän ja huomisen nyt terveydenhoitajalta, ja perjantaina aika lääkärille ultraan ja aiko kirjottaa pidemmän sairasloman. MUTTA; maksetaanhan minulle omavastuuajalta (9 päivää) normaali palkka, ja mites siitä eteenpäin? Miten sairauspäiväraha määräytyy; tuleeko se palkan mukaan vai miniminä, kun olen töissä vasta kuukauden ehtinyt pakertaa.. [&o] Huono homma, jos tulee miniminä, kun pitäis vielä vauvan tavarat hankkia, enkä oikein väkisinkään töissä jaksaisi käydä kun viikot menee niin, että herätään kuudelta ja lähdetään töihin, kotona ollaan 4-5 välillä, syödään, ja menen itte nukkumaan kun ei muuta jaksa. Ei siinä jää paljon aikaa parisuhteelle tai kodille. Paikat niin jumissa ettei kohta päätä käännettyä saa, mutta en tiedä mistä tässä sitten rahaa repii jos miniminä saapi sairaspäivärahan. [:(] [:(]

ALKUPERÄINEN: ssalla

Muuten, kuka tietää kelan sairaspäiväraha-asioista? Alkaa voimat olla aika lopussa kun 9h työpäiviä pitäs puskee, niin hain sairaslomaa tämän ja huomisen nyt terveydenhoitajalta, ja perjantaina aika lääkärille ultraan ja aiko kirjottaa pidemmän sairasloman. MUTTA; maksetaanhan minulle omavastuuajalta (9 päivää) normaali palkka, ja mites siitä eteenpäin? Miten sairauspäiväraha määräytyy; tuleeko se palkan mukaan vai miniminä, kun olen töissä vasta kuukauden ehtinyt pakertaa..

No se omavastuuaikahan on just niin että se menee omasta pussista, eli et saa siltä ajalta rahaa mistään jos et kerran ole oikeutettu sairasloma-ajan palkkaan (eikös joitain päiviä pitäis palkkaa silti saada sairasloma-ajalta, riippunee työehtosopimuksesta). Kun tiput Kelan päivärahalle siinä on se 9 pv:n omavastuu jolta et siis saa rahaa. Ja tuo spv-raha tulee automaattisesti viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan, tai vaihtoehtoisesti 6 kk tulojen mukaan ennen sairasloman alkua jos toimitat laskelmat/palkkatodistukset kelaan, eli jos oot kuukauden vaan ehtinyt olla töissä niin eipä sen mukaan sairauspv-rahaa lasketa.

Sor mä tuun tänne vielä hyppimään kun mun PITÄIS olla vielä raskaana :)

Kiitokset hintatiedosta! Ei ne sitten onneksi ihan järisyttävän kalliita ole. Verenpainelääkitys maksaa enemmän... (Miten niin ei mene oppikirjan mukaan?)

Ens viikolla päädyn hyvinkin todennäköisesti monipistoshoidolle, mutta tänään nousee taas pitkävaikutteisen määrä, kunhan lääkäri-täti soittaa mulle.

Tääkin kärähti eilisissä sokerirasituksissa...
Ottaa niiiin kovaa nuppiin !![:@][:@]
Sokerihiiri oon kyllä ja senhän takia harmittaakin.
Ens viikolla hakemaan mittari.
Arvot oli paasto:4,9  1h:11,5 2h:9,7

Mulla ei oo koko raskausdiabeteksesta mitään tietoa.
Olin meinaan varma ettei mulla olis mitään vikaa sokereissa.
Nyt on mieli maassa, lohtusyöjä kun olen ja suklaa ollut kaveri[:o]

Nuu_: sama fiilis oli mulla viikko sitten. Mulla oli nuo 2 arvoa 0,1 yli rajojen [:@]

Mutta, nyt on NIIN PALJON PAREMPI FIILIS![:D] [:D] [:D]

Kävin juuri äippäpolilla ja se diabetesravitsemustäti oli niin mukava. Ensinnäkin, jätin heti narahtamisen jälkeen kaikki herkut pois [:(] ja aloin pitää tiukkaa ruokapäiväkirjaa. En muuttanut muuten mun ruokavaloita. Mutta se on aikamoinen muutos kun ei enää syö sitä hervotonta määrää nannaa. Nyt käytiin sitten läpi "do's & don't's" ja aika hyvin mun ruokavalio jo nyt noudattaa sitä suositettua mallia. Voin vielä nipistää, jos on pakko. Mutta sain mittarin, ja mitattiin lounaan jälkeinen arvo. 6,0!!!! JIHAAA (pitää siis olla alle 7,8)!! [:D][:D][:D] Eikä tarvitse pistää joka päivä. Vaan 1 päivä viikossa 8 kertaa (ennen ja jälkeen aterian), plus sitten 2-3 aamupaastoarvoa tuon lisäksi. Eikä se pistäminen tuntunut missään. Ärsytti kun vere"vuoto" ei vaan loppunut [;)]

Joten - nyt on kaapissa Canderelia, aamutäysmehun olen joutunut vaihtamaan Fun Lightiin [:'(] enkä saa periaatteessa enää syödä karjalanpiirakoita [:(]. Mutta muuten voin jopa höllentää hieman mun tiukkaa kuuria, ja syödä esim juuri omatekoisia marja/hedelmärahkoja vaikka joka ilta!

Edetään näin! Plus että pääsen kattomaan vaavia uudestaan 4 viikon päästä!! [:D] [:D] [:D]

Tsemppiä kaikille, ja Nuu_, kyllä se tästä. Jos katsot mun viestejä viime torstailta, ja vertaat tähän - näet miten paljon voi olotila helpottua!

[:)] HELLOU HELLOU [:)]

...Nopeeta tännekin,ennenkuin lähden kuskaamaan Poitsua treeneihin [;)]

SHANI: KIITOS SUURI jälleen rakas palstaystävä [:)][:)][:)] *rutistaa*
Sairastelut ovat tosiaankin ainakin tällä erää historiaa [;)]
Ja tuosta Pojan magneettikuvista..Emme ole niissä vielä käyneet,vaan odotamme sinne pääsyä paraillaan.
Eli viime perjantaina,kun kävimme kirurgin vastaanotolla,niin silloin vasta kirurgi laittoi lähetteen niihin magneettikuviin.
Kun kysyin,että kestääkö niihin pääsy kauan.Niin kirurgi sanoi,että jonkun aikaa menee,muttei pitäisi olla kovin pitkiä jonoja.

Siis yök [:'(]..Minä en ole kyllä yhtään talviihminen [:D].Ainoastaan Jouluna pitää olla pakkasta ja lunta [:)].Muuten koko talven saisi kyllä lailla kieltää [;)]
Mulla lähti tänään ystävä 2 viikoksi Egyptiin [:)].Arvaas vaan,että olenko sillain leikkimielellä pikkasen kade [;)]?Tänään säätiedotuksisssa Egyptissä oli vain 28 astetta lämmintä ja ihan aurinkoista..
Mutta kyllä minä lasten kanssa pulkkailen ja hiihdän [:)].Hiihtämisestä tykkään tosi paljon,vaikken talvi-ihminen olekaan ( aika nurinkurista [;)][:D] ).Mutta täällä meillä on aika raskasta hiihtää,kun itse joutuu suksilla tehdä ladun tuonne meidän pelloille.Ei täällä ole lähimainkaan mitään kaupunkilaisten "etuuksia" eli pururatoja,joissa olisi valmiit ladut [:D]

Siis ONNEA mahtavista neuvola kuulumisista [:)] *taputtaa*
Todella hienosti sulla on tuota painoa tullut [:)].Verrattuna esim.minun "painonkehitykseeni"..+825g/vko [:D].
Ja ihanaa,että täti oli tyytyväinen sinun mittaustuloksiisi [:)][:)]
Mutta en kehu niitä sen enempää..ettei kostaudu..you know,meidän salainen ja hiljainen hehkutussopimuksemme [;)][:D]

NUU: Pahoittelut,kun jäit kiinni sokerirasituksesta [&:]
Mutta tosiaankin..alkujärkytyksen jälkeen kaikki alkaa helpottamaan..ihan varmasti [:)]
Ei tämä kumminkaan onneksi mikään maailmanlopun sairaus ole [;)]
Toivotaan,että sinulle auttaa hyvin tuo ruokavalio ja saat sillä hienosti tiputettua noita aterian jälkeisiä arvoja!!

(.) Huh,kun aika kiitää..pakko kohta on itsekin jo kiitää [;)]
Tänään ostettiin uusi asekaappi ja mies sitä tuolla niin ihailee ( miehet miehet [;)][:D] ).
Poitsu ei päässyt ekasta metsästyskortti tentistä ( 3 virhettä liikaa ).Ja huomenna mennään uuteen tenttiin.Matkaa sinne on yhteen suuntaan 75km eli ei ole ihan tuossa vieressä se tenttipaikka.

Mutta aamupaasto tänään 5,3.
Vointi hyvä..ei mitään erikoista [:)]

IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 26+1

Kuinka usein mittaatte sokereitanne?

Silloin kun sain neuvolasta mittarin, niin paikalla oli sijainen. Ohjeistus oli tosi huono, totesi lähinnä että naapurikunnassa mitataan neljä kertaa päivässä ja merkitse ylös mitä syöt. Eipä ole siis tarkempaa tietoa miten pitäisi edes toimia ja mihin pyrkiä. [:'(]

Hopspops: sain ohjeen nyt kun aloitin, että kerran viikossa mittaan 8 kertaa: ennen ja jälkeen aterian. Ja sen lisäksi 2 - 3 aamupaastoarvoa. Ei sen enempää näin aluksi.

kela ei korvaa raskausdiabeteksen insuliineja. Se nyt vaan on semmone ikävä fakta. Ensimmäisen neulan sain minäki ilmaseks, sen jälkeen joudun maksamaan itte ne (eikä hajuakaan paljonko maksaa, lääkäri vaan sano että kalliiksihan se tulee kun EI saa kela-korvausta RASKAUSDIABETEKSEN INSULIINEISTA.) Mulla tosin nyt on kiikun kaakun luokitellaanko sitä ees raskausdiaksi, koska epäillään että on jo aiemmin ollu. Ottivat nyt kokeita ja kai se selvii tässä ens viikon alussa viimestään että kumpaan luokitellaan.. Lääkäri epäili, ettei lueta raskausdiaksi niin saan sitten onneksi edes kelan korvaukset insuliineista.[:)]

ja sassy, mistä hankit nää kaikki tietosi? Nimittäin tänään otin selvää tuosta saikkurahastakin, ja siltä 9 päivältä maksetaan nimenomaan palkka, kela ei maksa sitä vaan työnantaja joutuu maksamaan.. Eikä todellakaan omasta pussista.. Ei millään pahalla todellakaan, mutta kuten lääkäri kertoi mullekin tuosta ettei insuliineista saa kelakorvausta jos on raskausdia, ja sitten vielä tää asia, niin kannattaa tarkistaa tiedot varmaksi ennen kuin täällä "tietoa" jaat.. [:-] [:-] [:-] [:-] [:-]

Mulla tarvii mitata sokerit ennen ja jälkeen jokaisen aterian, kun just alotettiin insuliinit.. ja sitten vielä iltapalan jälkeen kun mittaan, niin siitä kolme tuntia eteenpäin niin pitää mitata. huoh. sormet ihan rei'illä [&o]

Huomenna ultraillaan ja saadaan painoarvioo; kyllä jänskättää.

Ainiin, saatiin tänään muutettua uuteen asuntoon.. tai siis mies hoiti muuton, itte olin sairaalalla diabeteshoitajalla päivän [:D] Mahtava tunne kyllä, on niin ihana asunto että huh. [:)]

ALKUPERÄINEN: ssalla

kela ei korvaa raskausdiabeteksen insuliineja. Se nyt vaan on semmone ikävä fakta. Ensimmäisen neulan sain minäki ilmaseks, sen jälkeen joudun maksamaan itte ne (eikä hajuakaan paljonko maksaa, lääkäri vaan sano että kalliiksihan se tulee kun EI saa kela-korvausta RASKAUSDIABETEKSEN INSULIINEISTA.)

ja sassy, mistä hankit nää kaikki tietosi? Nimittäin tänään otin selvää tuosta saikkurahastakin, ja siltä 9 päivältä maksetaan nimenomaan palkka, kela ei maksa sitä vaan työnantaja joutuu maksamaan.. Eikä todellakaan omasta pussista.. Ei millään pahalla todellakaan, mutta kuten lääkäri kertoi mullekin tuosta ettei insuliineista saa kelakorvausta jos on raskausdia, ja sitten vielä tää asia, niin kannattaa tarkistaa tiedot varmaksi ennen kuin täällä "tietoa" jaat..

Raskausajan insuliineista saa normaalin Kela-korvauksen ihan niinku kaikista sairauden hoitoon tarkoitetuista reseptilääkkeistä (no, poislukien erikoisvalmisteet joita kela ei vielä ole ottanut korvauksen piiriin). Luuleksä että sä maksat esim. antibioottikuurista 'täyden' hinnan apteekissa? Jos diabetes on todettu, siis ihan 1. tai 2. tyypin, niistä saa erikoiskorvausta jolloin maksettavaksi jää ainoastaan se omavastuu, eli 3e laaki.

*muoks* ja jotta tuon ns. ylemmän erikoiskorvauksen diabeteslääkkeistä saa, tulee takana olla 6 kk lääkehoito ja sen tuloksen kuvaus, siihen asti täytyy itse maksaa lääkkeistä se normaali omavastuu. Ja joo, tiedän nämä koska itsellä on ollut raskausdiabetes joka sitten muuttuikin 2. tyypin diabetekseksi (tosin inskoja tarvinnut vain raskausaikana, ekalla kerralla maksoin tuon normaalin omavastuun ja nyt uusintakierroksella ainoastaan tuon omavastuun 3e / 3 kk satsi)

Ja kuten sanoin tuohon palkkasysteemiin, se riippuu omasta alasta ja työehtosopimuksesta onko työnantaja velvoitettu maksamaan sairausajan palkkaa noin lyhyen työsuhteen ollessa alla. Kelan maksaessa sairauspvrahaa omavastuu on sairastumispäivä ja 9 seuraavaa arkipäivää.

sassy/ssalla: näinhän siinä välillä käy että tulkitaan toistemme viestiä pikkasen väärin. Ei oteta niin vakavasti (kuin Olvi-mainoksessa niin fiksusti sanotaan)

Minä olen niin häpi häpi häpi kun on ekan mittauspäivän suorittanut kunnialla, ja pakko mun on päästävä hehkuttamaan täällä! Rajathan olivat: paastoarvo 5,0 - jos ylittää 5,5 menee insuliineille. Ruokailun jälkeiset arvot 7,0 - jos ylittää tuon 7,8 menee insuliineille. Ja tämmöinen perfektionisti kun olen katson vaan sitä alempaa lukua. Laitan myös tänne mitä söin, jos jotakuta kiinnostaa....

[font="xerox sans"]Aamupaasto 4,6
[font="xerox sans"]Aamiaisen jälkeen 5,7 (2 ruispalaa, 2 kalkkunaleikettä, 4 juustosiivua 17%, lasi funligh mehua)
[font="xerox sans"] 
[font="xerox sans"]Ennen lounasta 4,5
[font="xerox sans"]Lounaan jälkeen 7,6 (makkarakeitto, fetasalaatti, 1 pala hiivaleipä + Becel, 1 lasi rasvatonta maitoa, 1 mustikkapiirakkapala (n. 3 x 4 cm) (ß[font="xerox sans"] tuo ilmeisesti nosti arvoja?)
[font="xerox sans"] 
[font="xerox sans"]Ennen välipalaa 5,2 (olin tuossa välissä juonut kotitekoisen marjasmoothien, nostiko arvoja?)
[font="xerox sans"]Välipalan jälkeen 5,1 (viili, 0,5 tlk Canderel)
[font="xerox sans"] 
[font="xerox sans"]Ennen päivällistä 4,2
[font="xerox sans"]Päivällisen jälkeen 5,8 (kananugetteja, uunijuureksia, muutama ranskalainen peruna, kotitekoinenmarjarahka)
[font="xerox sans"] 
[font="xerox sans"]Joten sanoisin että kunnialla selvisin [:D] [:D] [:D]
[font="xerox sans"] 
[font="xerox sans"]Tänään on saunailta ja illalliseksi syödään ihanaa kana-pasta-raejuusto-salaattia kermaviilimajoneesikastikkeella valkosipulipatongilla (hehe, aika valkoista leipää mutta välillä pitää herkutella - harmi vaan kun tuo valkoviini sopii tuon kanssa niiiiin hyvin...)
[font="xerox sans"] 

[:)] HELLOUTA KAIKILLE JA HYVÄÄ PERSKUNTAITA [:)]

SHANI: No,sulle ei kyllä enään millään pysty tulemaan raskauskiloja 20 kiloa [:D]
Mutta siis mulle pystyy tulemaan ja ihan varmaan tuleekin [&o][:D] *viheltelee*
Mulla siis aina vaan tulee tätä painoa..mää en ymmärrä [8|]?Tai siis ymmärrän mää,mutten haluaisi ymmärtää [;)]

JEE..KYLLÄ [:)][:)].Eilen meni Pojan metsästystentti hienosti läpi!!Hän oli nyt eilisen ryhmän paras tenttaaja ( 2 vain väärin ).Vaikka nämä muut tenttaajat olivatkin aikuisia miehiä ja he olivat olleet tämän tentin pitäjän pitämällä metsästäjäkurssilla.Meidän Poikahan ei tuota kurssia käynyt,vaan luki tuon metsästäjän opuksen.
Joo..ja arvaas vaan,että onko mies ihan onnellinen [:D]??
Maanantaina Poitsu ja mies menevät poliisiasemalle anomaan Pojalle rinnakkaislupaa aseeseen.Sitten asekauppaan ja metsästysseuraan liittymään jne.jne.Mies ei millään maltttaisi odottaa,että pääsee Pojan kanssa metsälle [:)]
Minä siis en ole edelleenkään iloinen,koska rakastan eläimiä enkä tykkää,kun niitä jahdataan ja ammutaan [:(].Tää on jotenkin niin ristiriitaista ja välillä hermoja repivää juttua,mutta pakkohan mun on isän ja pojan harrastus hyväksyä!

Ja varmasti se on sitten sinunkin miehellesi ja teidän Pojalle tosi ihanaa,kun pääsevät yhdessä metsälle,JOS vaan teidän Poikaa alkaa metsästys kiinnostamaan [;)][:)]
Olen onnellinen noista sinun arvoistasi [:)][:)][:)]..Mutten huuda mitään,ettei käy taas vanhanaikaisesti [;)]

(.) Ä-POLIKUULUMISET:
Rv 26+3:
PISSA: Puhdas
RR: 124/74
Kohdunsuu: Kiinni ja pehmeä
Pituus: 3cm

ULTRAUKSESTA:
Tarjonta: PT ( taitaa meidän Mini viihtyä pylly alaspäin [;)] )
Lapsivesi: Normaali
Istukan toiminta hyvä ja virtauket olivat hyvät!
Painoarvio: 930g ( keskikäyrällä menee paino )

Lääkäri oli tosi ihana ja nuori miesgyne [:)]!Hän siis ultrasi Miniä kauan ja tarkasti.Selitti hienosti kaikki jutut.
Lopuksi hän vielä teki 4D-ultrauksen ja näimme oikein hienosti Minin [:)]
Mukaan saimme kaksi aivan ihanaa 4D kasvokuvaa Ministä
Noista kuvista muuten ihan selvästi näkee,että Mini on ihan sisarustensa näköinen [:D]

Eli ultrassa oli kaikki hyvin [:)].
4 viikon päästä jälleen sitten ä-polille.

Ikävää oli sitten noi minun paastoarvot [:'(]
Eli tänään aamulla mullal oli paastoarvo 5,9.Ja lääkäri määräsi tänään insuliiniannoksen nostoa.
Kuulemma juuri näillä viikoilla yleensä alkaa nämä arvot nousemaan [&:]

IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 26+3

Takaisin