Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
te ketkä käytätte inskaria, niin onko sitä nyt sitte tarkotus pistää oikeasti jokaisen ruuan jälkeen, jossa niitä hiilareita on? Vai vaan aamupalalla, lounaalla, päivällisellä ja iltapalalla..? Hmm. alottelin vasta eilen insuliinit ja opetuttaa kyllä vielä.... Mutta kun nuita välipalojaki tulee naukkailtua aikalailla aina, niin oon tänäpäivänä ainakin pistäny sillonkin, mutta onko sen tarkotus mennä niin? [:-] Piti tänään terveyskeskukseen soittaa ja hakea noita verensokerin mittausliuskoja kun unohdin neuvolassa kysyä niitä.. [&o] [:D]

Neiti oli kasvanu hyvin, kun tänään ultrailtiin [:)] Viikon ikäistään painavampi, eli ei mitään isoa huolta tai sen semmosia. Ultraillaan uudestaan viikolla 34 sitten, eli vielä yli kuukausi. Ei saatu muuten tällä kertaa yhtään ultrakuvaa.. [&o] jäi harmittaa. mutta kun en kehdannu sitten kysyäkkään..Pissassa taas sokrua, mutta muuten oli kaikki ok.

Nyt kun alottanu inskarit, niin alkaa pikkuhiljaa olemaan vähän sinne päin niinku pitäis noi sokerit, ensimmäistä kertaa pariin viikkoon oli ruokailun jälkeen alle 8 arvot [:)] Mutta niinku aiemminki totesin, opetuttaa tosiaan että miten paljo loppujen lopuks pistää.. Ja kun ei nyt vklopun aikana saa pistää yli kolme Ky:tä, niin neuvovat diabeteshoitajat, kun vasta aloteltu ja nyt kuitenki niin tarkkailun alla että miten vaikuttaa noi mun kropassa.

Täällä on pidetty pari päivää taukoa mittauksista ja hyvää on tehnyt mielenrauhalle, kun meinaa vähän mennä hermot kun ei saa arvoja alenemaan.'[:o]' Huomenna taas täytyy alkaa mittailemaan...

Kiitos YÖNSÄDE tuhannesti vastauksestasi!!!! Saas nähdä synnytelläänkö samaan aikaan?[:D] Olisin vielä siitä kysynyt, kun täällä on keskusteltu noista insuliineista, että mikä käytäntö Taysissa on niiden kynien jne suhteen? Saako mitään "aloituspakkausta" vai reseptin vaan käteen? Kuinka paljon tuo pitkävaikutteinen insuliini maksaa?? Mietin tuossa, että tulee vähän kalliiksi, jos/kun ne insuliinit määrätään, kun niiden lisäksi täytyy ä-polikäynnit maksaa, joita aika paljon kerkee sit todennäköisesti tulla. Mut ei kai sille mitään voi...

Hypähdin tänne puolivahingossa...Ihmiselle sopivasta ruokavaliosta on aika monta erilaista mielipidettä/tutkimusta/totuutta. Hiilihydraatit on aika tärkeässä roolissa elimistön toiminnassa kuitenkin. Näin olen diabeetikonkin (1.tyyppi) kanssa 12 vuotta eläneenä oppinut. Se, kuinka paljon ja minkälaista hiilaria syö, on eri asia. Esim. meitä geneettisesti hyvinkin lähellä olevat simpanssit kyllä syövät perunaa ja muuta tärkkelyspitoista ravintoa sitä saadessaan. Tuo Antti Heikkilä ja hänen "totuutensa" ovat aika kiistanalaisia...

ssalla: Harmillinen sun tilanne ja lääkäri on vielä tosi epäselvästi sulle reseptiasiat höpöttänyt. [&:] Tosiaan hän on varmasti tarkoittanut sitä erityiskorvausluokkaa, tavallisen kelakorvauksen toki saat. Hienoa, jos työnantajasi maksaa sen 9 ensimmäistä sairaslomapäivää täyden palkan. Kannattaa suhtautua varauksella täällä palstalla lukemaansa aineistoon/tietoon, tuo Kelankin byrokratia voi olla niin monimutkaista ja eri tilanteet eri ihmisillä, että tarkista aina sieltä suoraan, saat varmimman tiedon. Kaikki me tarkoitamme varmasti hyvää. Kysy ihmeessä tuosta insuliinin pistämisestäkin hoitohenkilökunnalta ja kysy niin kauan kunnes asia on sinulle selvä. Jos pistät liikaa, saatat joutua hypoglykemian tilaan, eli verensokerit laskevat liian alas. Tuo raskausdiabetes tuntuu olevan aika monella tavalla mahdollista hoitaa, niin kannattaa pelata varman päälle. Eikö sulle neuvottu hiilihydraattien laskemista/annos ja sen mukaan pistämistä? Todella leväperäistä hoitamista, jos laitetaan ihminen insuliinien kanssa kotiin eikä neuvota, kuinka niiden kanssa toimitaan. [:@] TSEMPPIÄ!!!

maiza: niinhän se on, teorioita on monia, ei mielestäni kuitenkaan kannata heti dissata jonkun teorian. Ko. videolla on jotain 4 eri lääkäriä jotka keskustelevat aiheesta ja esittävät tutkimuksiaan. Se että esim kun vähärasvainen ruokavaliota ruvettiin pakottaa amerikkalaiselle kansalle, niin lähti 2. tyypin diabetesdiagnoosit rakettimaiseen nousuun. Se että viljatuotteet ovat täysin ihmisen kehittämä ruokaryhmä eikä ole esiintynyt luonnossa ilman ihmisen väliintulon, ja ns. pyramidimalli on viranomaisten asettama suositus, koska maanviljelijöitä piti tukea... kaikki nämä teoriat ja faktat. Ja että insuliinin päätarkoitus on ollut hätävarana toimia jos oma kroppa ei pysty rikkomaan sokereita, ja nyt kroppa tuottaa insuliinia jatkuvalla syötöllä.... Ainakin kiinnostaa minua. Itse aion ainakin nyt tsempata vähentää radikaalisti hiilareita, olen jo aamulla miettinyt kaiken maailman juuressoseita ja gratiineja perunan asemesta.

Neuvottiin mulle nuo hiilareiden laskemiset ja sen mukaan pistämiset, mutta mietin nyt vaan sitä että pistänkö oikeasti joka ikisellä suupalalla missä on hiilareita, kuten suklaapatukan syödessä? Vai pistänkö vaan oikeilla aterioilla..? [&o] 

Rähmä, että taas on sokerit katossa. Saan pikainsuliinit vasta ens viikolla. Pitää kai vaan vetää toppakalsarit jalkaan ja lähteä pihalle lykäämään lunta. 11,1 näytti äsken sokerit ja epäilen, että nousee vielä tuosta, jos en keksi mitään ensiapua. Armoton päänsärky ja tekis vaan mieli kaatua petiin.

[:)] HYVÄÄ LÖRTSYÄ KAIKILLE [:)]

TIITUKKA: Hyvä,jos minusta oli sinulla edes jotain hyötyä [:)]
Heh..Meidän pitää loppuraskaudessa laittaa omat tuntomerkit toisillemme,niin tunnistamme sitten toisemme,jos tosiaan kävisi niin hauskasti,että samaan aikaan lähdettäisiin synnärille [;)][:D]

Insuliineista: Eli minä sain sekä viime että tässä raskaudessa Taysista tuon yhden insuliinikynän ilmaiseksi [:)].Ja lisäksi sitten noita neuloja tuohon kynään.Loput tarvikkeet saat sitten haettua omasta neuvolastasi eli liuskat,mittarin ja lisää neuloja.
Mutta mulla siis on tuo kotimittari ollut jo omassa käytössä rv 12 lähtien.
Hinnasta: Tänään hain juuri Apteekista itselleni lisää insuliinia ja tässä on ihan tarkka hinta nyt [;)].Eli tuo pitkävaikutteinen insuliini ( Protaphane ) pakkaus maksoi 44.68 euroa.Ja siihen saat sen Kelan korvauksen ( 42 % ).Joten itsellesi maksettavaa jää tuo 25.91 euroa.
Ja tuossa pakkauksessahan on 5 kynää eli noita kyniä ei saa yksitellen ostettua;ei ainakaan meidän Apteekista!

SSALLA: Mulla ei ole mitään hajua noista ateria-insuliineista [:-]?Eli minä käytän vain tätä pitkävaikutteista inskaa.
Mutta sinuna kyllä soittaisin aika äkkiä tuonne ä-polille,mistä sulle noi insuliinit määrättiin.
Ja kysyisin vähän tarkemmin neuvoa noiden inskojen käyttöön!
Että aika ihmeellistä on siellä teillä päin,jos ei ä-polilla äitiä neuvottu kunnolla insuliinijen käytössä [&:]

SHANI: KIITOS KIITOS YSTÄVÄ KALLIS [:)][:)][:)]
Juu,että kyllä tuo metsästys tosiaankin tuo sellaisia ristiriitaisia tunteita minulle [&:]
Eläimet ovat olleet ja ovat edelleen minulle niin tärkeitä.Olenhan minä "entisessä" elämässäni noita luonnonvaraisia sekä lemmikkieläimiä pelastanut jos mistäkin tilanteesta.Ja edelleenkin meillä asustaa 2 hanhisiskoa,yksi kissa ja yski undulaatti,jotka olisi tapettu ilman minun "väliintuloani" [:D].Jeps,ja sitten olen kyllä muutenkin noita eläimiä tänne haalinut [;)]
Mutta sitten myös tosiaan on ihanaa nähdä miehen ja Pojan into ja ilo,kun molemmat ovat niin onnellisia yhteisestä harrastuksesta [:)]
En minä heiltä sitä onnea pystyisi pois ottamaan!!
Pääasia on kumminkin se,että tiedän,ettei minun mies eikä minun poika vahingoita eläimiä tahallaan.Vaan kunnioittavat luontoa ja eläimiä siinä missä minäkin,mutta ainoa poikkeus on se,etten minä pystyisi kyllä tappamaan yhtäkään eläintä [&:]
Kyllä minä varmaan tulen vielä monet itkut itkemään,kun isä ja poika tuovat tänne meille kuolleita eläimiä [:(][:(].Tosin minä en niitä kyllä sitten edes pysty katsomaan..Ja tiedän tasan tarkkaan,ettei minun mieheni edes näyttäisi minulle kuollutta eläintä [;)]

KIITOS myöskin ultra onnitteluista [:)][:)][:)]
Oli kyllä tosiaan IHANA kokemus eilen ä-polilla [:)]!
Oikein suuresti ihmettelin,että Taysissa oli noin ihana gyne [:)].Yleensä siellä on lääkärit olleet hyvin hätäisia eivätkä ole kyllä mielellään mitään 4D-ultrakuvia antaneet vauvasta.
Toivottavasti 4 viikon päästä olisi sama tohtori paikalla [:)]

Ja toivottavasti tekin saisitte 4D-ultrakuvaa teidän pikkuisesta,kun menette seuraavaan ultraan [:)][:)][:)]
Jos lääkäri ei meinaa näyttää,niin vihjaatte sitten miehesi kanssa sillain pikkaisen,että miltähän meidän pikkuinen näyttäisi 4D-kuvissa [;)][:D]

Ihanaa,että teidänkin pikkuinen siellä potkiskelee päivittäin [:)][:)][:)]
Juurikin nuo vauvan liikkeet ovat sitä parasta tässä raskaudessa ( ainakin minun mielestäni [:)] ).Ja varsinkin sitten,kun nuo liikkeet ovat jo niin voimakkaita,että liikkeet näkyvät hienosti masun ulkopuolellekin [:)]
Ahaa..teillä on kotidoppler [:)]..Millaisia sykelukemia teidän vauvalla on ollut?
Vai näyttääkö tuo kotidoppler noita lukuja [:-]?Mulla ei siis ole noista kotivehkeistä mitään tietoa [:D]

Minä laulan päivittäin,vaikkei lauluääntä edes ole suotu [:D][:D]
Mutta minä siis laulan tuttua sävelmää ja itse aina keksin omat sanani siihen biisiin [:D]
Meidän jokaiselle lapselle olen keksinyt oman "laulun" eli esim.Täti Monika sävelmällä omat sanat siihen [;)].
Ja kyllä..vauvat nauttivat ihan hirveesti,kun olen laulanut heille.Mutta sitten,kun he ovat jo vanhempia,niin silloin ne eivät enään niin nauti äitinsä laulusta [:D][:D]
Siis puhun nyt meidän Pojasta,joka on kohta 15-vee..hän sanoo nykyään minulle,kun laulan,että "ole äiti jo hiljaa" [;)][:D][:D]

RUOKAVALIOSTA JA RUOASTA: Siis minä itse olen sitä mieltä,että terve maalaisjärki pätee myöskin näihin ruokailutottumuksiin/tapoihin [:)]
Siis ihmisethän ovat suurimpia petoja ja pedothan on tarkoitettu lihansyöjiksi [;)]
No joo..mutta minä ja minun perheeni kyllä syödään kaikkea mahdollista ruokaa.
Ja PERUNA kyllä kuuluu melkeimpä meidän jokapäiväiseen ruokavalioon [8D]
Minä en siis voisi elää ilman perunaa!!Siis riisit ja makaronit ovat yksiä pöperöitä,joita me syömme vain silloin tällöin.
Minä en ole ikinä laihduttanut tai laskenut kaloreita.Enkä varmaan tulekaan sitä tekemään.
En syö pilleripurkista mitään lisävitamiineja normielämässä,koska minun mielestäni terveellisestä ruokavaliosta saa kaiken tarvitsemansa vitamiinit ja hivenaineet [:)]
Nyt,kun olen raskaana,niin syön kyllä Multi tabsin monivitamiinia,mutta sehän nyt on eri asia tässä tilanteessa.
Ikinä en ole syönyt mitään kevyt tuotteita,enkä syö [:D]
Ihan kunnon ruokaa vain!!
Ja olen aika kova syömään,mutten silti ole ylipainoinen,vaan ihan normaalipainoinen.
Ja vaikken ikinä ole laskenut kaloreita enkä käyttänyt kevyt tuotteita.Ja kunnon rasvaa olen ikäni syönyt.Niin silti mulla oli syksyllä kolesteroli arvo 3,3 [:)]!!Eli tosi hyvä.Lääkärihän minulle sanoikin,että minun kolesteroliarvo on yhtä huippu kuin Japanilaisilla kalastajilla [:D][:D].Vaikken riisiä ja kalaa pelkästään syökään [;)].Mutta jospa minun suonissani virtaakin jossakin kolkassa Japanilaista verta [;)]
Mutta siis..jokainen saapi minun puolestani syödä miten haluaa.Ja minua itseäni ainakin ärsyttää,kun vähän väliä muuttuvat kaikenmaailman suositukset.Oli kyse sitten ruokailuun liittyvistä asioista tai liikuntaan tai nukkumiseen tai lääkkeiden käyttöön jne.
Parempi vaan,kun luottaa näissä ruoka-asioissakin ihan omaan maalaisjärkeensä vain [;)].
Mutta sitä en ymmärrä,että tällainen r-diabetes sitten on pamahtanut meikäläisenkin riesaksi [;)][:D]?
No,ehkä se johtuu meikäläisen rasvan käytöstä,kun en käytä aina öljyä,vaan myös ihan kunnon voitakin [8D].
Tai sitten mun kroppa vaan on niin kakka,ettei se toimi enään tämän ikäisenä kunnolla [:D].
Tai sitten mulla on vaan niin hemmetin huonot geenit [:D]
Mutta kaikkia tauteja vaan nyt tulee,vaikka eläisimme kokoajan säännösten mukaan [;)]
Tai jos ei tauteja tule,niin ainakin pää hajoaa [:D][:D],kun kokoajan olisi turhaa stressiä siitä,että syönkö minä nyt varmasti säännösten mukaan vai en jne jne.

Nythän juuri tuli uutta tutkimustietoa,että Parasetamoli ei olisikaan turvallinen särkylääke odottavalle äidille.Varsinkaan,jos äiti odottaa poikavauvaa [&o].Ja aina,kun on toitotettu,että Panadolia juurikin raskaana olevien pitää käyttää,jos särkylääkettä pitää käyttää.Koska se on turvallinen lääke raskaana oleville!!

Joo,mutta tuo minun "leikkimielinen" paasaukseni oli nyt vähän myös huumorimielellä kirjoitettu.Eli tosimieliset..älkää lukeko sitä ollenkaan [;)][:D]

(.) Kakka mooses sentäs..Nostin eilen illalla insuliinin määrää ja tänäänkin aamupaasto oli 5,9 [:'(].
Joo,mutta tiedetään,että useasti tuo insuliinin annoksen nostaminen voi jopa alussa nostaa arvoja,mutta sitten noi arvot alkavat tasaantumaan.
Toivottavasti nyt mullakin käy näin [:)]
Jeps,huomennahan sen sitten näkee..

Mutta nyt on pakko lopettaa..
Lähdetään nyt viemään jo minun Isäni haudalle ruusu ja kynttilä [:)]
Huomenna emme kerkeä sinne mennä,koska minun isäni on haudattu sen verran pitemmälle.
Miehen isän hauta on täällä,joten hänen haudalleen pääsemme huomenna.

Ja huomenna on sitten ISÄNPÄIVÄ
Saapa nähdä,että mitä mies sanoo lahjastaan [;)]..teetätin tosiaankin hänelle pienen taulun,jossa on kaikkien lasten kuvat [:)].Ja sitten sellaisen pienen esineen,jossa on myös lasten kuvat.
Mutta muuten meillä on myöskin tämä Isänpäivä ihan tavallinen "arkipäivä".

IHANAA VOINTIA KAIKILLE MEILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 26+4

ssalla: Soita tosiaan sinne ä-polille ja kysy tarkemmat ohjeet. Ei se mene ihan noin yksinkertaisesti...Ikävä kyllä.

Jenni: En missään nimessä tyrmää mitään äkkipikaa, olen vaan erittäin skeptinen tuollaista täysin vastoin yleistä ruokasuositusta olevaa asiaa. Kaikkeen voi tutustua ja pitää silmät auki ja miettiä maalaisjärjellä itsekin. Itse uskon omalla kohdallani jonkinlaiseen kohtuuteen.. En halua ahtaa itseeni rasvaa ja olla ilman hiilareita, koska mielestäni se ei kuullosta järkevältä. Teoriat muuttuu ja tilanteet muuttuu sen mukaan, mitä selville saadaan uusissa tutkimuksissa. Kaikki tutkimukset vaan eivät ole yhtä luotettavia, ja niissäkin voi olla erilaisia (piileviä) intressejä. Vrt. maatalouden tukeminen.

[:)] Moikka viimeinkin [:)]

Vähän takavasemmalla olen ollut, mutten sentäs kadonnut [:D] Kiirua meinaa vieläkin pukata, mutta paremmalla fiiliksella kuitenkin [:)] Mä oon sen verran pyörällä päästäni, etten taida kyetä kommentoimaan edes kaikkea mitä oon ehtiny lueskellessa miettiä, vaiks miellessäni olette te palstaystävät olleet [:)]

Yönsäde: Ihania uutisia jälleen ä-polilta ja ultrasta! [:)][:)][:)]

Onpas ihana, että sun koipi ja pikkuväki olette toipuneet ja peukutetaan nyt täysiä, että tulee isommalle poitsullekin hyviä uutisia magneettikuvien suhteen!!! Onhan se iso huoli nuoren kohdalla ja toive, ettei tarvitse lähtä operoimaan!!! Onnittelut poitsulle myös loisto tuloksesta metsästyskortin suhteen! Mä uskon, että luonnossa liikkuva ja isän kanssa muutoinkin oppii kunniottamaan luontoa, sen voimia ja eläimiä ihan erilailla kuin tavalliset jauhelihan syöjät [:)] Tosin itku saattaisi mullakin tulla, jos pitäis itse tappaa liha jonka syö... Tulis musta äkkiä kasvissyöjä [8D]

Mä taidan olla tällä hetkellä vastakohta tuon viileyshomman kansa [:D] Tää masu-patteri tekee tehtävänsä ja onneks nyt, kun pitäny jalat viileenä niin alkaa rauhottua pahin hikinäppyily, joka riivas melkein pari viikkoa [:'(] Sen kutinan kans meinas tulla varsinkin öisin hulluksi [:@] Kotona mä hengaan niin vähissä vaatteissa, kun säädeyllisyys sallii (ja se sallii yllättävän paljon [;)]) Tosin täällä ei oo ilmat juuri edes pakkasen puolelle päässeet [>:] Harmaata, pimeetä ja vesisadetta, plaaah ja vielä pidempi plaah... Jos lunta ois niin pulkkamäkeen änkeisin itteni taatusti [:)][:)][:)

Toivotaan, et sun arvot ymmärtää alkaa tasoittua!

Shani: Onpa hienossa kuosissa sun arvot ja mittailut [:)][:)][:)]

Joo, parasta tässä hommassa on tuon vaavin hommeleiden, potkujen ja mylläysten tunnustelu [:D] Ne piristää ja naurattaa, oli muuten mikä tahansa fiilis [:)] Mä oon kans miettiny tuota laulelu/musa juttua... Tirri selkeesti potkii tietyille äänille ja rytmikkäille biiseille ja kaikkea hassua omilla sanoilla on tulle enempi ja vähempi lauleltua, mutta ei vielä mitään tiettyä biisiä.

Sullahan on arvot ja painohommelit menny hirmuisen hienosti!!!! Onneks löytyi se mehusta luopuminen, mikä auttoi sun arvoihin ja muutenkin ruokavalio tepsii [:)] Koita vaan kestää tuota valistusta [:'(] Muutaman kerran ite kiehunu ton asian kanssa myös... [:@][:@][:@] Tuntuu, et ylipaino on aina ja missä tahansa tilanteessa, joillekin terveydenhuollon ihmisille hyvä syy vähän vielä lisää valistaa [&:] Sillonkin, kun toinen kaikensa tehnyt ja asiat menevät hyvin!!!! Mut tolla linjalla sun paino tuskin minnekkään taivaisiin spurttaa, vaikka joulua hieman juhlistaiskin [;)] Mä oon tähän mennessä, siis 36, saanu alle 4½ kg eli aika minimaalista on ollu, kun on ruokavalio ollut melko säädelty [:)]

Hirmusti stemppiä työharjoittelun loppuun! Mites kauan sitä olikaan jäljellä? Kohta sä pääset juhlistamaan isoa urakkaa Juhlienjärjestelykin ja pikkuisen tarvikkeiden huoneen järjestely on kivaa, mut tosiaan silleen passelilla vauhdilla, etteo ihan uuvahda :-) Ja näin jälkikäteen toivon, et oisin ite tehny jo himppa aikaisemmin näitä hommia, mut mut eipä sitä aina osaa ennustaa Onneks nyt näyttää, et ehtiikin ainakin tarpeellisimmat ja muulle on sitten paree antaa piut paut [&:]

ninniw.: Tervetuloa jutskailemaan!!! Mehän ollaan samiksia... Tällä viikolla aloitettiin mullekin verenpainelääkitys Oppikirjat tekis nyt mieli heittää seinään, kun on sellaine "kerää kaikki pokemon-kortit"-olo

Nuu_: Tervetuloa, vaiks tosiaan ikävämmän asian tiimoilta! Samoja alkufiiliksiä oli täälläkin, eikä vieläkään toki hihku riemusta, mutta elellä tän kans voi! Onneksi tää hoidettava ja yleensä tilapäinen toimintahäiriö Sen voimin jaksaa porskuttaa, kun tietää auttavansa vaavin vointia (mä en tätä oo omassa voinnissa huomannu laisinkaan...)

Jenni74: Wau!!! Älyttömän hienosti pystynyt pitämään ruokavalioa [:)][:)][:)]

Ja omaa, joka menee aika ohi rdb:stä, mutta mutta en osaa kirjuutella muualle oikein kuin tänne :
Viikkoja on nyt rasan 36 lasissa ja yli viikko mammalomaa takana ja ei tosiaan elo tylsäksi käy... Terveysrintamalla sais kyllä tasoittua, tuntuu että tässä kropassa on tainut takuu loppua! Mä en halua kuullakaa enää mistään mikä voi raskaanaolevaan iskeä, koska ne tuntuu iskevän tänne [&o] Tosin pitänee muistaa, että nämä mun jutut on vielä kai ihan tavallisia ja ns. helposti hoidettavia, mutta alkaa tämä työstä käydä... Jos kotona ei ois maailman paras mies mulle niin voisin ottaa makuupussin ja leiryityä Jorvin äitipolin/synnärin suunnalle [&:] Onhan siellä tullut nyt piipahdettua viimeisen n1½ viikon aikana vaivaiset 5 krt, joista tosin oli osa ihan vapaaehtoispohjalta (rdb-ennaltaehkäisytutkimus ja synnäriin tutustuminen) tai aika pikaisia, kuten vuorokausivirtsakannun palautus... No, sen kannun sisältö oli sentäs priimaa [:D] Mutta taas neuvolassa parin päivän päästä oli jälleen valkuiset kahdella plussalla viime viikolla ja verenpaineet ei sitten asettuneet millään [:'(] Sain pissistiksejä kotiin, niitä olen tehnyt (yhdellä plussalla koko ajan) ja ohjeen olla hyvin leväten... Ei mienannu mieli taipua, kun en mä oo ennättäny tehdän, kun ehkä 1/3 siitä mitä ajattelin ennen vaavin syntymää saada aikaseksi [&o] Onneksi seuraavana päivänä oli lääkäri ja db-asiat oli ihan kunnossa ja arvot hyviä [:)][:)][:)] Inskat pysyy nyt neljättä viikkoo samana [:D] Mutta nyt sitten aloitettiinkin tosiaan verenpaine lääkitys [:'(], mut eipä sentäs mitään täyslepo käskyjä kuulunu, onneks [:D] Ensi viikolla sitten uusi vrk-virtsan kerays [:'(] Siispä to menin teatteriin ja pe ostelin joululahjoja [:D] Ja synnärillä oli tosi hyvä käydä! Näkipähän minne sitä about neljän viikon päästä on toivottavasti menossa ja sai vähän ajatusta mitä tuolia, allasta ja palloa on tarjolla [:)][:)][:)]

Mutta onneksi vaavilla on onneksi kaikki hyvin!!!! Viimeisin painoarvio oli 3200g ja hienosti liikkui ultrassakin! Toki Tirrillä on harvase päivä useammat bileet ja sitten mamman maha vaan pomppii suuntaan jos toiseen [:)][:)][:)] Välillä näkyy toisen hikkakin [:D] Mä oon kuitenkin aika luottavainen toinen sais olla masussa sinne joulukuun puolin välin tuntumaan. Kohdunkaulaa on on senttikaupalla, vaiks pehmenemäänhän se toki on alkanut. Pikkuhiljaa ähertäen Tirrille on nyt sänky ja 50- ja 60 senttisen pestynä ja osittain kaapissa [:)] Vaikka syntyyhän niitä lapsia savimajoihinkin eli pitää mennä sitä tahtia, kun voi/kykenee [;)]

[:)]Oikein ihanaa viikonlopun jatkoa ja hyviä vointeja kaikille [:)]

[:)] HYVÄÄ ISÄNPÄIVÄÄ [:)]

...Meillä tämä Isänpäiväkin on ihan melkein normi päivä..joten täällä taas [;)]

IRI: Hellou hellou [:)]
KIITOS SUURI ultra ja ä-poli onnitteluista [:)][:)][:)] Olet ihana!!
KIITOS myös metsästyskortti onnitteluista [:)]
Heh..Toi oli tosi osuva ilmaisu tuo sinun "tavalliset jauhelihan syöjät"-kommentti [:D]
Siis osuit aivan naulan kantaan [:)]
Kyllä mullakin on niin paljon kavereita,tuttuja kaupungissa,jotka eivät yhtään tiedä ja tajua,että mistä heidän ruokansa on sinne kaupan hyllylle tullut.Ja että minkä työn takana se on ollut tuottajille.Jotkut,kun luulevat,että se liha nyt vaan melkeimpä tippuu sinne tiskille jotenkin [;)]
Pakkohan ne eläimet on jossakin vaiheessa tappaa,että me ihmiset saadaan sitä ruokaa vatsaamme [;)]
Mutta tuossa olen myös kanssasi samaa mieltä,että jos MINÄ ITSE joutuisin eläimen tappaa metsästä,että saisin ruokaa.Niin kyllä minä taitaisin nälkään kuolla myös [;)][:D]
Tosin sanotaanhan sitä,että "nälkä opettaa" [;)]

Wau..sulla on siis tullut kadehdittavan vähän tuota painoa,vaikka sinulla on jo viikkoja 36 kasassa [:)][:)] *ihmeissään*
Sulla on kyllä ollut huiman hyvä itsekuri [:)][:)] *ja nyt hän nostaa hattua*
Mulla on siis nyt jo tullut kohta 10kg ja viikkoja on vasta 26+5 [&o][:D] *viheltelee*
Mutta siis oikeesti..Todella inhottavaa,jos neuvolassa on tuollaista peliä,että ylipainoisia otetaan silmätikuiksi näissä asioissa [:@][:'(].Jotenkin muo kiukuttaa ja harmittaa,kun meidän ihmisten halutaan kaikkien olevat painoindekseilta normaaleita.Ei ole hyvä,jos olet liian laiha ja ei ole hyvä,jos olet liian painava.
Tämä lokeroiminen alkaa jo ihan vauva-iässä [&:]..Siis jo vauvojen pitäisi niin kasvaa käyrien mukaan,että..Jos vauva on +15 käyrällä,niin sanottavaa tulee,että vauva on liian lihava.Jos vauva on taas -20 käyrällä,niin sitten ollaan jo hädissään,että vauva on sairas,kun on liian laiha.Ei auta,vaikka vanhemmat sanovat,että vauva on virkeä ja syö ja liikkuu hyvin.
On se vaan niin kakkaa,että meidän kaikkien ihmisten pitäisi olla "käyriltään" +-0 luokkaa,niin sitten meihin oltaisiin tyytyväisiä.
Mutta en enempää paasaa näistä painoasioista [;)][:D]..Näistä riittäisi juttua,vaikka kuinka ja paljon [;)]

No voi ei [:(],että siellä ollaan jouduttu ravaamaan ä-polilla verenpaineiden ja protskujen takia [&:]
Onneksi sinulla on jo viikkoja noin paljon [:)]!!Se on kumminkin hyvä puoli nyt,jos kävisi niin,että joutuisit synnyttämään vähän aikaisemmin!!Kumminkin jo rv37 vauva on jo täysiaikainen [:)]
Mutta ikäväähän tuo,että sinulle meinaa ihan väkisin pukata tuota r-myrkytystä [:(]
Nyt sinun on rakas ystävä vain LEVÄTTÄVÄ JA LEVÄTTÄVÄ [:)][:)][:)]
Siihen ei nyt muu auta!Ja delegoit nyt miehellesi kaikki keskeneräiset tehtävät ja ajattelet sinä nyt vain omaa ja vauvasi terveyttä!!!!
Pidän sinulle hirmuisesti peukkuja,että arvosi alkavat laskemaan eikä mitään pahaa r-myrkytystä kehity sinulle [:)][:)][:)]

Hienoa,että Tirrillä oli kaikki hyvin [:)][:)][:)]
Ja tuo painoarviokin oli ihan hieno..ei yhtään liian isolta Tirri vaikuta [:)]

(.) Heh..Mää taidan olla ainut Isänpäivä-juhlija täällä palstalla [;)][:D][:D]
Jeps,aamulla viideltä keitin mihelle kahveet ( mies leikki nukkuvaa [:D] ).
Vein hälle kahveet sänkyyn uudella mukilla.Ja mukin kuvaa en kerrokaan..lal lal laa [;)]
Sitten,kun lapset heräsivät,niin lapset antoivat itse tehdyt kortit isilleen.Ja sitten me yhdessä annettiin se taulu isille lahjaksi.Kyllä isi tykkäsi lahjastaan [:)]
Sitten kävin aamunavetalla sekä vein koiria lenkit.
Sitten suihkuun ja laitoin vähän itseäni.Joopa joo..Meikäläinen oikein meikkaisi itseään näin Juhlapäivän kunniaksi [:D]
Käytiin sitten ulkona syömässä.
Ruoan jälkeen vietiin miehen isän haudalle ruusu ja kynttilä.
Nyt on lepotauko ja minä täällä [;)][:D]
Eli tässä oli tämä meidän Isänpäivä [;)]

Höh..Aamupaasto oli tänäänkin vielä 5,6 [:'(]
Joudun nyt heti perään nostamaan insuliiniannosta 2 yksiköllä.Aika ikävää,että nyt olen joutunut nostamaan inskaa 4 yksikköä ihan vähän ajan sisällä [:'(]

Mutta vointi on hyvä [:)]
Ei mitään kipuja eikä kolotuksia ole..ainoa ongelma on tämä r-diabetes.
Mutta siis loppuraskaudessahan ne liitoskivut ja muut vaivat varmaankin tiensä löytävät tännekin [;)][&:]

HYVÄÄ JUHLAPÄIVÄÄ KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 26+5

Minkähänlainen mahdollisuus on saada toi 2 tyypin diabetes jos on ollu rd? Ja tietääkö joku miten tota vois ennaltaehkäistä ettei tulis,ruokavalio ja liikunta varmaan?

Mystis: ne väittää että jopa 50-60%. Mutta on myös muillakin ihmisillä riski saada se 2-tyypin diabetes. Itse olen nyt ainakin tehnyt periaatepäätöksen että hiilareiden määrä laskee tässä perheessä. Nytkin on uunissa kukkakaali-parsakaaligratiini ja teen vielä lanttu pyrettä porsaanfileen kanssa. Liian paljon sokereita kun vetää, niin insuliini on niin kovalla. Ei ihmiskroppa OLE tehty kestämään tuollaista kuormitusta. Turhat leivät, perunat, pastat pois. Kerran viikossa karkkipäivä (kuten lapsillekin opetetaan). Ja säännöllinen liikunta, edes 10 min / päivä!

Olihan kammottava päivä. Piti kyläillä maakunnassa, kolme paikkaa ja 200km autokyytiä. Autossa istuminenkin on ihan perseestä, niin saati se, että joka paikassa tarjotaan pelkkää TÄYTEKAKKUA. Mulla on kaiken lisäksi varmaan joku ruokamyrkytys, koska isännän sukulaisten eväät on vähintäänkin arveluttavia ja kohteliaisuussyistä pitää kuitenkin ottaa jotain. Nyt maha huutaa ja porisee, kura lentää ja oksettaa...

Sain oikeaa ruokaa ekan kerran tuossa kuuden aikaan illalla, kun mentiin ravintolaan syömään pihvit. Jee-jee. Jouluna en lähde pakolliselle sukulaiskierrokselle, vaan syön rosollini omasta jääkaapista! Säästynpähän selittelemästä, miksi en voi syödä imellettyä perunalaatikkoa (vihaan sitä muutenkin yli kaiken) tai maksalaatikkoa.

Mulla meni tää päivä vähän sillain, että leikisti unohin koko taudin.
Annoin siis itelleni luvan herkutella ja söin kakkuakin.
Oli niiiin hyvää.[;)][:)]
Tosin mulla ei ole vielä tota mittaria niin en edes tiedä
kuinka paljon noi lähtee heittämään tommosesta.
Ens viikolla on sitten siinäkin fiksumpi.
Eipä ne ainakaan niin paljoa heitä että mun olotilaan vaikuttais.
Eli olo pysyny silti hyvänä.

Mutta uuteen viikkoon vaan !

Annan itelleni luvan herkutella myös ens vkl kun mennään porukalla ulos
syömään ja juhlimaan mun synttäreitä, tosin siellä menee ihan ruokalinjalla.
Ikinä en raflassa jaksa jälkkäreitä, ainakaan tähän mennessä oo jaksanu[:D][:D][:D]

Mulla huitelee sokerit tälläkin hetkellä yli 12... Ja tässä vallitsevassa kunnossa en ole lähdössä iltalenkille, ku ei oo varaa pöntöltä ahteriaan juuri nostaa ja ämpäri on parempi pitää vieressä.

Sokereiden lisäksi verenpaineet oli äsken 139/89, joten ei hyvin mene silläkään rintamalla. Lisäksi vielä armoton hedari. Taitaa tulla kiva yö. *valittaa*

ninniw: toi kuullostaa tosi ikävältä, varsinkin jos olet onnistunut saamaan jonkun vatsapöpön ruoista. Korkea verenpainekaan ei kuullosta kivalta. Niskasta kiinni nyt kun on uusi viikko.

Nuu_: yhtenä päivänä viikossa saakin herkutella [:D] vähän niinkuin lapsilla on karkkipäivä. Ja voithan tasapainottaa sitä herkuttelua siten, että illalliseksi syöt hyvin (vähän hiilareita + paaaaljon kasviksia ja juureksia) niin voit hyvin ottaa jälkkäriä tai vaikka suklaapalan [:D] Ei tää homma ole tarkoitus kokonaan näännyttää meitä - pitää myös muistaa että äidin henkinen hyvinvointi on myös tärkeä!

Yönsäde: olen miettinyt tuota sinun tilannetta. Mahtaa olla ärsyttävää kun on tuollainen liikkuva ihminen, ja syöt tasapainoisesti ja kuitenkin on iskenyt tämä RD. Hormooniepätasapainohan on usein syynä kun "terve" ihminen sairastuu RD:hen. Ja minäkin poimin sen positiivisen puolen tässä että a) on annettu mahdollisuus (ja välineet, saan nimittäin pitää tuon verensokerimittarin raskauden jälkeenkin) tarkastella omaa ruokavaliota ja tehdä tarvittavia muutoksia ajoissa (viitaten diabetes2-riskiin) ja sitten pääsen ylimääräisiin ultriin [:D]

iri: kiitos kannustuksesta, TEIDÄN kaikkien kannustus on se joka auttaa eteenpäin, päivä päivältä [:D]

(.) omaa:
Kyllä puree tuo herkuttelemattomuus. Arvot kohdalla. Aamupaastot on olleet nyt 4,6 pari kertaa ja kerran 5,0. Syömisen jälkeen normaalisti n 6,7 - 6,9 [:D]

Eilen herkuttelin - otin jälkkäriksi perus jäätelöä n desi + n desin marjoja + pikkasen canderelia. Oli muuten maukasta - ja raikasta. MELKEIN (? [:-] ?) parempaa kun kinuski- ja/tai suklaakastikkeella.

Ja kävin myös vaa'alla viikonloppuna. Verrattuna viime neuvolakäyntiin niin olisi paino laskenut 2 kg [:D] No, huomenna on varsinainen neuvola, saa nähdä mitä siellä sanotaan, kun on eri vaaka. Tosin en hirveesti tykkää mun neuvolasedästä (jepp, miespuolinen) koska se on niin tietämätön asioista. Kun soitin hänelle tilatakseni lisää testiliuskoja ja lansetteja, niin kerroin että mulla on tosi hyvät arvot nyt ollut. Hän vaan tokas: mistäs sä nyt sen tiedät? Ja kerroin sitten että olen mitannut päivän ja kaikki arvot on reippaasti alle rajojen.... Ihan pöljä tyyppi! [:@] Sais tukea ja kehua, niinkuin naistenkliniikan ravitsemusterapeutti kun lähetin meilillä lukemat. Vastaus tuli melkein heti ja oli niiiiiiin kannustava!! Hyvä HUS!!!

PS. Eilen alkoi FST5:lla uusi sarja Faijat (18:30) joka on 14 osainen reality sarja tulevista isistä. Jos missasitte eilisen jakson, löytyy myös Yle Areenalta!

niin, no oot jenni74 kyllä oikeassa että pitäs jättää se patukkakin syömättä, mutta minkäs sitä suklaahiiri himoilleen voi.. voi että on ollu tuskaa tuo suklaansyönnin lopettaminen, kaupassa pitää kiertää suosiolla kauempaa suklaahylly kun se TUOKSUUKIN niin kauas niin mahtavalle. Tosin keskussairaalalla sanoivat kun kävin insuliinit sillon hakemassa, että ei sitä herkuttelua voi eikä pidä kokonaan lopettaa, että se ei ole enää inhimmillistäkään, mutta että pitää ne rajat pienissä määrissä ja harvoissa kerroissa, eikä niin että pitkin viikkoa herkutellaan.. [:D]

Taidan odottaa tonne keskiviikkoon kun on puhelinaika diabeteshoitajan kanssa sovittuna, ja olla täysin herkuttelematta ja ylimääräsiä syömättä sinne asti, ja kysyn sitten tarkemmin noista inskarin pistoista, kun kuitenkin hyvin pärjännyt noiden normaalien ruoka-aikojen yhteydessä pistämisen kanssa.

Muutes hei te herkkusuut, minä suunnittelen jo tässä ens viikonloppua että saattais vaikka pitsa maistua, niin paljonko on NOIN hiilareita kokonaisessa pitsassa, siis tuolta kotipitsasta tai "ählämien" pitserioista ostetuissa..? Jos on siis ihan normaali vaalealla pohjalla? Tietäis suunnilleen kattoa sit että miten paljon syö.

Onkohan muuten tuo pikainskari kalliimpaa/halvempaa kuin pitkävaikuitteinen? Kokemuksia? Ei hirveästi naurata ostella niitä, jos ovat hyvin kalliita, kun tipahdan sairaspäivärahalle kuitenkin sitten reilun viikon päästä ja kaikki hankinnat tietysti jätettiin näin loppukuukausille, kun ajateltiin että kaikenlaista voi vielä sattua, ja kun piti mullakin noita töitä kuitenkin olla ja työkykyinen ajattelin olevani niin rahaakin piti enemmän sitten tulla, mutta.. [&o] Ei kaikkea aina voi vain ennakoida, jospa sitä jotenkin pärjäis.

ssalla: pizzoissa on jotain 90 gr hiilareita, eli aika reippaasti. Mutta hei, tee itse pizzan kotona! Tiedät itse paljonko mitäkin olet laittanut, ja se on paljon parempaa! Plus että on hauskaa tehdä miehen kanssa yhdessä. Hän ovi tehdä omansa ja sinä omansa. Pohjantekoon minulla on superhelppo ohje kotona. Jos olet kiinnostunut laitan sen tulemaan illemmalla. Ja tomaattisoossin väsää helposti tomaattimurskasta, tomaattipyreestä ja mausteista. Laita vielä pizzan päälle vihanneksia niin se on aina parempaa. Juusto päälle ja uuniin.

Takaisin