Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Heippa vaan tännekin :)
Mä poistun tästä joukosta kun meidän pieni poika syntyi 23.10 klo 1.59 kiireellisellä sektiolla raskausmyrkytyksen takia.Painoa 2800g,pituutta 46,5cm ja pipo 33cm :) Eli ei mikään iso vauva[:D]
Eilen päästiin kotiin:)

Itekkin huomasin, että se on ihan sama että syönkö terveellisesti vai en.. [&:] Normaali tasapainosen aterian jälkeen arvot nousi 11,3, ja hampurilaisaterian jälkeen noin kymppiin. Että nälkää kai tässä saa kohta alkaa näkemään kun ei noita kasviksia kehtaa kilokaupalla syödä että nälkä lähtee. [&o] Kun ei sais muka perunaakaan paljon syödä tai mitään; enhän minä nyt kyllä nälässä aio elää.

Ja ei me olla saatu mitään painoarvioita [:-] mun mielestä TODELLA outoa... seuraava neuvolakäynti on nyt tiistaina, voisin pyytää jos pääsis aiemmin jo ultrailee kun mitä oikeasti aika olisi joskus joulukuun alkupuolella ehkä. Olis vähän helpottavaa tietää neidin painoa nyt, ja tulevaakin jo ehkä vähän. Stressaa kyllä aika paljon toiki jos siitä joku 4,5 kilonenki tulee, huhhuh.

Mystis ONNEA IHAN HIRMUISESTI!! [:)] [:)] [:)] Voimia nyt sinne, ja muistahan lepäillä!! [:)] [:)]

[:)] OIH..VAUVAUUTISIA TÄÄLLÄ [:)]

MYSTIS: SYDÄMELLISET ONNITTELUT POJASTA
Ihan hyvän kokoinen teidän Poitsu kuitenkin oli,kun kumminkin noin paljon ennen laskettua aikaa syntyi [:)].
Mitkäs sulla oli tarkat päivät,kun vauva syntyi?
Ihanaa vauva-aikaa teille [:)]

SSALLA: Sinä olet nyt vasta aloittanut tuon ruokavaliohoidon,niin se kyllä kestää aikansa ennenkuin ne arvot lähtee siitä laskemaan;jos lähtee!!
Mutta peukkuja miljoonasti,että arvot alkavat siitä laskemaan tuon ruokavalion ansiosta [:)]
Tuo ruokavalion hoitaminen vaatii paljon kärsivällisyyttä ja hyvää itsekuria [;)]

Jos sulla noin korkeina nuo arvot pysyvät ruokavaliosta huolimatta,niin aivan varmasti saat kutsun ä-polille aika nopeasti?Ja siellä kyllä lääkäri miettii,että aloitetaako inskat jo vähän aikaisemmin?
Ja ä-polilla kyllä ultrataan joka kerta vauva hyvin eli katsotaan vauvan kaikki mitat,lapisveden määrät,istukan paikka ja napavirtaukset [:)].Näin ainakin täällä Taysissa!
Tsemppiä nyt vaan siihen ruokavalioon ja mittauksiin [:)]

(.) Kakkaa..tänään aamuarvo oli huimat 5,5 [:'(]
Huomenna faksaan sokeriseurantalapun Taysiin.Saa nähdä sitten,että tuleeko sieltä jo nyt käsky,että pitää insuliini annosta nostaa?

Eilen meidän yhdeltä metsäpalstalta jälleen kaadettiin hirvi.
Saadaan sitten taas hirvipaistia [8D]
Juu,sääliksi käy noita hirviparkoja [&:]..mutta pakkohan niitä on vähentää.
Ja hyvältähän tuo hirvenliha maistuu [8D]..en vaan halua tietää,että miten se liha siihen lautaselle on tuotu [;)][:D]

IHANAA VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 24+5

aaarghhhhh jo monta aamuarvoa yli kuuden. JOS nyt en saa itseäni niskasta kiinni ja lopetettua iltaherkutteluja ja muita mässyttelyjä on ne insut otettava käyttöön. Miten kummassa mä pääsisin takaisin ruotuun.
Jotenkin nyt menee ihan yli herkuttelut. Mulle ei kelpaa tai mene kurkusta alas mikään muu [:'(]
Tunnin arvotkin huitelee jatkuvasti yli 8.
Ens viikon aikana pitäis muutos tapahtua tai sitten aletaan pistelemään.

Kiitos paljon[:)] Ja viikkoja tosin oli 34+2,eli ehkä vähän suuri noille viikoille mutta onneksi oli kun nyt kerran kävi näin

[:)] HYVÄÄ MARRASKUUTA TÄNNEKIN [:)]

SHANI: KIITOS KIITOS [:)][:)]
Tuohon pohjelihaksen repeämään annettiin hoidoksi ihan vain kylmäkäärettä ja yläasennossa pitoa.Panadolia ja kävellessä voi pitää tukea esim.ideaalisidettä.
Nooh,voin kyllä rehellisesti sanoa,etten ole ottanut Panadolin Panadolia enkä ole myöskään sitä kerennyt yläasennossa pidellä [:D][:D]
Se kipu,mikä siinä on kävellessä/liikkuessa ei ole minusta niin pahaa,että se kauheesti haittaisi minun menoani [;)].Pahinta tässä on ollut tuo lepokipu,joka siis tulee iltaisin ja öisin,kun jalka on levossa.Mutta esim.viime yökin oli jo aika hyvä tuon kintun kanssa [:)]
Olen tainnut tottua elämässäni paljon pahempiin kipuihin,ettei tämä paljoakaan hetkauttanut [;)]
Olen ollut auto-onnettomuudessa,jossa murtui nenäluu ja leukaluu.Ja tuo leukaluun murtuma oli kyllä aika ikävä ja kipeä vamma [&:]
Lisäksi treeneissä ole saanut rannemurtumaa,venähdyksiä,sijoiltaan menoja ja sitten tuon polven vamman,joka on leikattu 5 kertaa,että kipuhin ja vikoihin olen tainnut elämässäni tottua [;)]
Taidan olla täynnä vikaa koko akka [;)][:D][:D]
Ja edelleen itsekin ihmettelen tuon vamman syntyä [:-][:-]?Mulle oli oikeesti todella suuri yllätys,kun ultrassa näkyi se repeämä [:-]

Aah ja nam [:)][8D]..Aivan ihanalta teidän viikonloppunne kuulosti [:)][:)][:)]
Peijaisia ja muita juhlia ja ihania ruokia [8D][8D] *pyyhkii kuolaa poskeltaan* [;)]
Todella ihanaa,että sait oikein kunnolla nauttia hyvästä ruoasta ja varmasti myöskin hyvästä seurasta [:)]!!

Pidän sinulle miljoonasti peukkuja,ettei sulla vain ala noi aamupaastoarvot nousemaan eikä tietenkään nuo aterian jälkeisetkään arvot!!!!!!!!
Voihan hyvin [:)]

(.) Hitsin hitsit..Pojalla nousi illalla taas kuume ihan yhtäkkiä [&:].
Hänellähän oli siis viime viikolla kuume 2 päivää.Yskäähän hänellä on ollut jo 3 viikkoa,mutta monestihan lapsilla yskä kestää jopa 2kk ja se on ihan normaalia.
Vein sitten tänään Pojan lääkäriin.Oikealla puolella on keuhkokuume ja lisäksi vielä poskiontelon tulehdus [&:].Lepoa ja voimakkaat antibiootit määrättiin pojalle.Jos yskä jatkuu vielä 2 viikon ajan,niin sitten keuhkokuviin.
Sitten tällä viikolla käydään vielä varmuuden vuoksi verikokeissa.Meidän Pojallahan on verenvuototauti ja nyt tämän nuhan aikana hänellä on tullut tosi voimakasta nenäverenvuotoa päivittäin.Lääkäri haluaa varmistaa ettei veriarvot ole laskeneet verenvuodon takia.

Aamupaastoarvo oli tänään 5,2 [:)].Heti oli mieli parempi,kun arvo oli matalampi kuin eilen [:)]
Vointi on ihan hyvä [:)].Vaavi on oma aktiivinen itsensä [:D]

HYVÄÄ VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 24+6

[:)] HUOMENTA HUOMENTA [:)]

SHANI: Mekö täällä nyt vallan kaksin höpistään [:-][;)]?
Missähän kaikki muut oikein ovat??

KIITOS SUURI paranemistoivotuksista sekä minulle,että Pojalle [:)][:)] Olet ihana
Minulla ei ole enään mitään hätää.Pohje rupee olemaan jo ihan normaali..jee!!
Poitsullakin on kuume loppnut ja yskäkin alkaa helpottamaan..kiitos antibioottien [:)]

IHANAA..ONNEA ensinnäkin vauvan kunnon jumppahetkistä [:)].Monet vauvathan on juuri tuollaisia ihanuuksia,että kun mamma alkaa nukkumaan,niin vauva on asiasta ihan eri mieltä [;)][:D]
ONNEA myöskin tosi hienoista/hyvistä sokeriarvoista [:)][:)][:)] *taputtaa taputtaa*
Kyllä nuo asiat saavat jo kenet tahansa maailman onnellisemmaksi ihmiseksi [:)]

(.) No,nyt meidän Kuopuksella ( 1v6kk ) on silmätulehdus [&:].Aamupäivällä vien häntä lääkäriin.Harmittaa vaan niin pirusti,kun kokoajan saapi juosta lääkärissä.Onneksi siis vaiva ei ole vakava,mutta näin raskaana ollessa tuntuu tuokin jo liian raskaalta [;)]
Nämä sairastelut ovat juuri tätä suurperheen "herkkua" [:'(].Kun yksi alkaa paranemaan,niin toinen sairastuu..

Eilen tilasin Isänpäivälahjoja.Siis meillähän on miehen kanssa "sääntönä",ettemme osta toisillemme mitään turhaa krääsää.Vaan lapset tekevät itse kortit ja lahjatkin,kun äidillä tai isällä on jokin juhlapäivä [:)].Mutta minä tilasin nyt Isänpäivälahjaksi pari ihanaa lasten valokuvista tehtyä muistoesinettä,jotka saa laittaa vaikka kirjahyllylle koristeeksi

Mutta näitä ILOISIA sokeriasioita täälläkin [:D][:D][:D]
Eilinen aamupaasto 4,8 ja tänään 4,9 *häppi häppi häppi* [:)]

HYVÄÄ VOINTIA KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 25+1

Täällä ilmoittautuu uusi "uhri" - helmikuisista 2011.

Arvot:
paasto 5,2 (raja 5,3)
1 tunnin 10,1 (10.0)
2 tunnin 8,7 (8,6)

Eli yks arvo 0,1 alle, kaksi oli 0,1 yli. Ja sapettaa. Sapettaa niin maan perusteellisesti. Varsinkin kun epäilen että kysessä on mun aivan sairas makeanhimo mikä on tullut raskauden aikana. Eli suklaata, salmiakkia ja jäätelöä kinuski/suklaakastikkeella on uponnut enemän kun järki sallisi.

Nyt sitten pistämään itseään. Miten on, pitääkö sitä pistää montako kertaa päivässä?? Miten se touhu menee, voisko joku selittää? Mulla on aika naistenkliniikalle ens keskiviikkona.

Miten on hedelmäsokeri? Eli jos mussuttaa ilalla esim viinirypäleitä. Onko pahasta? Entä muut hedelmät / marjat josta tehdään smoothieta?

[:)] HYVÄÄ PERJANTAITA [:)]

SHANI: KIITOS KIITOS ystävä [:)][:)]
Joo,eilen sitten meidän Kolmosellakin ( 4v4kk ) alkoi korva vuotamaan ja vein häntä lääkäriin.Vuotava korvatulehushan hänellä tietysti oli [&:].Tipat ja antibioottikuuri tuli hänelle.
Hänellähän on liimakorva taustalla ja korvat on putkitettu.Ja silti näitä korvatulehduksia tulee välilä putkista huolimatta [:'(]
Joskus vaan tulee väsy ja stressi,kun jokainen lapsi sairastaa vuorollaan.Rankkaa se on kumminkin vuorotellen viedä lapsia lääkäriin.
Mutta tätähän tämä suurperheen elämä aina välillä on [;)]

Sulla on taas ihana tuo Isyyspakkaus
Varmasti miehesi on siitä onnessaan [:)][:)]

No voi ei,että sulla(kin) on taas ollut liian korkeita sokeriarvoja [:(][&:]
Niin sinulle toivon,että se olisi ollut vain väliaikaista [:)][:)]!!
Arvaas mitä..mulle kävi ihan kuin sinulle [:'(]..täällä kun hehkutin omia hyviä aamupaastoarvojani,niin tänään aamulla oli paastoarvo 5,5 [&:]
Sovitaanko yhdessä,ettei enään hehkutella täällä hyviä arvojamme,joita nyt meille alkaa vain tulemaan [;)][:D]??!!

Jaksamisia sinulle työharjoittelun loppurutistukseen [:)][:)][:)]
Ja muutenkin hyviä vointeja!!!

JENNI74: Teidän neuvolassa varmaankin annetaan sinulle omat henkilökohtaiset ohjeet tuohon verensokerin mittaamiseen?
Mulla kun on ollut vain ongelmia paastoarvoissa,niin alussa mittasin vain aamuarvoja joka päivä.
Nyt kun 3 viikkoa sitten mulla aloitettiin insuliinit,niin nyt joudun mittaamaan myös 3 kertaa viikossa myöskin noita aterian jälkeisiä arvoja.
Tosin ne arvot ovat kyllä kokoajan olleet hyviä [:)]..jotain positiivista [;)]
Ja tuo verensokerin mittaaminen sormen päästä ei ole paha asia [:)].Siihen tottuu niin mieli kuin sormenpäätkin hyvin pian [;)]

Saat varmaankin mukaasi myös hyvät ruokavalio-ohjeet [:)]
R-diabeteksen ruokavaliohoidossa periaatteessa toimii tuo iänikuinen lautasmalli systeemi.
Ehkä pääset myös käymään ravitsemusterapeutinkin luona?
Nämä kaikki säännöt ja ohjeet vaihtelevat vähän paikkakunnittain?

(.) Jeps,eli eilen oli aamupaasto 5,2 [:)]..ja tänään taas 5,5 [:'(]
En aio vieläkään nostaa insuliinia eli alkuannoksella menen vieläkin [;)]

Tänään käytiin Poitsun kanssa siellä Taysissa,kun poitsulla on ollut niitä selkäkipuja ja röntgenkuvissa nähtiin ristiluussa häikkää [&:].
Eli Poitsun ristiluu sojottaa vaakasuoraan,kun sen pitäisi nätisti kaareutua alaspäin ja kaksi lannenikamaa on vähän eri tasolla muiden nikamien kanssa.
Kirurgi laittoi lähetteen magneettikuviin ja niiden kuvien jälkeen uudestaan kirurgin luokse.Magneettikuvien perusteella harkitaan leikkausta?Kirurgi ei mielellään tee isoa leikkausta,kun Pojalla on tämä verenvuototauti.No,toivottavasti saadaan magneettikuvista hyviä tuloksia eikä vain jouduta leikkaukseen!!!!!!!!
Poitsu on muutenkin aika huippu urheilija,että olisi kyllä kamalaa,jos nyt jo hänen selkäänsä pitäisi operoida [&:]

Huomenna laitetaan hirvipaisti uuniin [8D]..tällä viikolla metsämiehet toivat ison paistin jälleen [:)].Mies laittoi paistin punaviinimariadiin..saan minäkin sitten vähän maistella alkomahoolia [;)][:D][:D].
Siis minä en oikeesti edes juo ikinä viiniä,mutta marinadina se kyllä menee [8D]

Poitsu lukee metsästäjän opasta.Maanantaina hällä on metsästysluvan tentti.
Juu,minä en edelleenkään siitä ole niin onnellinen,mutta isi kyllä on niin ylpeä pojasta [:)]

HYVÄÄ VOINTIA MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 25+3

Pelottaa, ihan saakutisti.

Sokerirasituksessa kaikki muut arvot olivat hyviä paitsi eka oli 0,1 kuin saisi olla.

Eilen alkoi verensokerin mittailu, aamupalan jälkeen 1 tunnin arvo oli 9,7 muuten koko päivän olivat hyviä. Tänään sitten aamupalan jälkeen 1tunnin päästä arvo oli 9,2. [&:]  Ja yksi vähän yli 8 on ollut myös päivemmällä, ja nyt ennen ruokaa arvo oli 3,9. [:(] Ja olo on heikko, kun sai ruokaa odotella. Pelottaa mitä jatko tuo tuo tullessaan. Olo että olen huono odottaja/äiti ja vielä ylipainoinen.

hopshops, raskausdiabetes ei tee sinusta huonoa äitiä varsinkaan, jos vaan teet omasta mielestäsi parhaasi asian eteen [:)]

Itte en ainakaan pode (paljoa..) syyllisyyttä raskausdiabeteksesta, vaikkakin sitä epäilivät että se ois ollu jo ennen raskautta mulla, ja oon edesauttanu sitä mässäilyllä ja alkoholilla, kun meinasi aika rajusti molemmat maistua tuossa ennen raskautta.. [&:] [:o] Mutta silti. En voinut sillon tietää tulevaa tilannetta (enkä ikinä edes kyllä ajatellu diabeteksen mahdollisuutta..), ja siksi en syytä itteeni. Sen jälkeen kun diabetes todettiin nyt, oon tehny parhaani ruokavalion ja liikunnan suhteen ja se riittää minulle. Näköjään ihan sama mitä pistän suuhuni niin arvot on katossa; normaalisti liikkuu KAIKKI arvot siinä 10-13 hujakoilla. Ja koko ajan paha olo kun niin korkeella, yli viikon päästä vasta MIETITÄÄN aloitetaanko insuliinit. no huhhuh mitä toimintaa täällä taas. [:(] [&:]

Onko teillä muilla ollu muuten alavatsa-kipuja, puristuksen ja paineen tunnetta alavatsalla tai mitään tommosta? Itellä alkanu tossa muutamia viikkoja/kuukausi sitten, ja mietin että olisko tekemistä tän kanssa kun arvot niin korkealla, vai mikähän.. Viikon päästä lääkäri kattelee tonne alavärkkiin jos sieltä näkyy jotain, kun ei tulehdusta ainakaan ollut joka olis aiheuttanu kivut. Tosi kurjan tuntusta [:'(]

Neiti oli vetäny melkosen kasvupyrähdyksen (sf mittoina 18 > 26 kuukaudessa), ja viikon päästä saadaan painoarvio sitten. Jänskättää kyllä, mutta oon varautunu isoon tulokkaaseen niin ei järkytä niin paljon jos tulee huonoja uutisia (huonoilla tarkoitan sitä, että joudutaan käynnistämään aiemmin jos on liian iso).

Mulla onneksi suht hyvin pysynyt kurissa ruokavaliolla..eikä mun tarvi kuin pari kertaa viikossa katso tuloksia..mutta JOS mulla yksi arvo menee yli vielä niin sitten joudun Jyväskylään ja miettimään asian toisella tavalla..
olen itse viikolla 34 ja on alavatsa arka..ym..mutta johtuen vauvasta kun hän on jo niin alhaalla!

Nyt taas illalla ihan normia, vähäsen yli 4 arvot. Ennen/jälkeen syömisen. Ja vaikka söin yhden jäätelönkin niin ei verensokeri noussu.

Ehkä syyllistän ja tunnen itseni huonoksi, koska minulla on ylipainoa tai YLIPAINOA. Jos olisi keveympi ruho, ei EHKÄ olisi nyt sokeritkaan korkeat...[:-]

[:)] HYVÄÄ PYHÄINPÄIVÄÄ KAIKILLE [:)]

HOPSPOPS: Höpsistä..et todellakaan ole mikään huono ihminen/äiti sen takia,kun sinulla on todettu r-diabetes!!
Harvoin sitä ihminen sairauksilleen mitään mahtaa!!
Ja jos sinulla on vähän ylipainoa..niin so what.Ei meidän kaikkien tarvi eikä pidä olla sopusuhtaisia ihmisiä!!Ei kukaan ole toista ihmistä parempi kokoon tai näköön katsomalla!!
Me olemme kaikki saman arvoisia täällä maanpäällä [:)]

Oletko saanut jo neuvolasta noita ruokavalio-ohjeita?
Yleensähän noiden sokeriarvojen normalisoituminen kestää päiviä ennenkuin ruokavaliohoito alkaa niihin tepsimään ( jos alkaa ).Kaikille ei tietenkään edes auta ruokavaliohoito,vaan joudutaan sitten aloittamaan se insuliinihoito.
Minullehan ei ole auttanut ruokavalio yhtään [&:]..Eli siis olen aina syönyt suht terveellisesti ja liikun paljon,mutta mulla nyt vaan on kokoajan nämä paastoarvot koholla.Myöskin siis normielämässä eli raskaudesta huolimattakin.
Minähän olen nyt ollut jo 3 viikkoa insuliinihoidolla.
Mutta onneksi harvoin äidit joutuvat insuliinihoidolle [:)]
Mutta jos sellainen tilanne eteen tulee,niin ei sekään mikään maailmanloppu ole [:)]

Niin ja tuo ylipaino ei automaattimesti tarkoita sitä,että äidille tulisi r-diabetes!
Mullahan on normaali painoindeksi enkä ole ylipainoinen ja silti minulla on tämä r-diabetes.
Tuo on vaan jotain vanhaa juttua tuo,että vain läskit ja laiskat äidit sairastuvat r-diabetekseen [:@][:'(].
Siis tuo oli karkeesti sanottu,mutta ikäväkseni olen vain lukenut joiltakin palstoilta,että lihavat ja laiskat äidit saavat riesakseen r-diabeteksen-
Tämä on kauheeta,tämä ihmisten ainainen ilkeily ja syyllistäminen [&:]
Jotkut vaan haluaa aina mollata toisia enemmän tai vähemmän.
Mutta älä sinä vain itse itseäsi mollaa [:)]..Kyllä sinä tulet hyvin selviämään tästä asiasta!

SSALLA: Mulla on jo niin mones raskaus kyseessä,että mulla kyllä kivistää,supistelee,vihloo tuota vatsaa ja häpyluun seutua päivittäin [:)]
Ja nämä ovat siis mulle ihan normaaleita asioita [;)]
Olisko sulla kyseessä harjoitussuppareita?
Tuleeko sitä paineentunnetta silloin,kun seisot pitempiä aikoja?
Se on ainakin normaalia juuri tässä vaiheessa raskautta ja kestää yleensä ihan loppuun asti.Eli vauva painaa tuonne alaosioon ja näinollen aiheuttaa sellaista ikävää paineentunnetta ihan emättimeen asti ja joskus peräsuoleenkinn asti.Mutta sekin ihan riippuu siitä,että onko vauva kuinka alhaalla.
Huh..Aikamoinen kasvu sulla onkin tullut tuossa sf-mitassa [:-]?
Oliko mittaaja sama henkilö?
Oliko vauva ylhäällä?Eri asento kuin viimeksi?Supisteliko juuri,kun sf-mitta otettiin?
Nämä kaikki seikat niin vaikuttavat tuohon sf-mittaan [:)]
Mutta ultrassahan sen vauvan kokoarvion sitten saa paremmin [;)]

TASE: Huipppua,että sulla on auttanut ruokavalio noihin sinun arvoihisi,etkä ole tarvinnut insuliineja [:)]!!

(.) Ihanat tuoksut tulee uunista [:)]..Tunnin tai puolentoista tunnin päästä on hirvipaisti valmis.Sitten pääsee herkuttelemaan [8D][8D]
Kynttilät viedään haudoille sitten illemmalla.

Kakkaa..aamupaastoarvo oli tänään huimat 5,6 [:'(].
Jos tämä jatkuu,niin sitten on pakko nostaa insuliinin määrää.
Niin..aamupalan jälkeen arvo oli 5,7 [:)].Eli eipä tuo aamupala paljoakaan vaikuta noihin mun arvoihin,vaikka join kunnon tuoremehuakin pari lasillista [8D]

HYVÄÄ PYHÄINPÄIVÄÄ MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 25+4

Sama mittaaja oli neuvolassa kun sf otettiin, ja vauvan asennosta en tiiä mutta itellä sama asento kylläkin. Oli terkkarikin melko yllättyny kasvusta, eikä supistellu sillon. [:D] Tulis nyt vaan perjantai nopeasti, ei tartteis enää stressata ja jännittää [&o] Oon itekki miettiny, että josko olis harjotussupistuksia nuo vatsakivut, mutta kuuluuko niiden olla oikeasti kipeitä? Ja niitä tulee kyllä seistessä sekä istuessa, mutta harvemmin makuulla. No, toivotaan että lääkäri osaa kans valaista sitten mua enemmän, mutta hyvä kuulla että tuo on "normaalia" [:)] [:)]

Ja täällä vaan jatkuu noi arvojen kohoamiset; normaalisti aamulla paasto on 6-7 ja ruokien (kaikkien ruokailujen) jälkeen reilua kymppiä, jopa kolmeetoista välillä. Eikä edelleenkään merkitystä sillä, mitä syön. [&o] Masentaa jo tää "dieetti", kun ei rasvasta eikä makeeta syö, muttei auta mitään.

En oo muuten ihan perillä tästä diabeteksesta, että mitä haittoja tästä voi olla vauvalle? Valaisisko joku?

Tänään ei ole yhtään korkeita ollu. Ennemmin matalia, ennen aamupalaa oli 3,7, nyt ennen ruokaa oli 3,9. Ja jopa aamupalan jälkeen oli 6,7. Mitä ei ole nyt parina työaamuna ollut.

Kiitos tsemmauksista, mutta silti tää olo on ihan pee... Mutta kai se siitä paremmaksi muuttuu.

Kiitti kaikille vinkeistä, ohjeista, ja tuesta. Alkaa tuntua että kyllä tämä tästä. Olen nyt pitänyt ruokapäiväkirjaa. On muuten hankalaa, yritän kirjata kaiken, eli jos salattiin laitan pikkasen öljyä niin yritän arvioida onko se 1 tl vai 1,5 tl.

Toi viinirypälekielto olis kyllä masentavaa [:o]- kun jotenkin jotain haluaa syödä kun telkkaria katsoo. Just otin välipalaksi yhden karjalanpiirakan jossa oli Flora Kevyt levitteenä, 1 siivu kevyt metvurstia (joo, ei se metvursti koskaan kevyt ole, paketti on melkein loppu, seuraava paketti onkin sitten kalkkunaa), ja 2 siivua 17% juustoa. Sitten sen mukana sitten 1% viili jossa oli ehkä 0,5 tl sokeria.

Odotan oikeesti mielenkiinnolla ens keskiviikkoa kun saan mittarin ja mitattua verensokrut. Silloin tulee jo 6 päivää ilman suklaata tms makeeta. Olisikohan jo silloin vaikuttanut? Olen nimittäin niin varman että tämä homma korjaantuu jos vaan jätän pois nuo rekkalastit herkkuja mitä olen vetänyt kaksi käsin [:D]

Hyvää pyhäinpäivää ja Svenska Dagenia teille!

[:) ]OIKEIN HYVÄÄ SUNNUNTAITA [:)]

Yritin viimeeksi viime sunnuntaina kirjailla pitkät teille, mutta nehän katos bittiavaruuteen, hups vaan [:'(] Sen jälkeen en olekkaan kerinny, kun hätäseen käymään lueskeleen, kun on pitänyt kohtuullista kiirua, mut siihen vähän myöhemmin...

MYSTIKSELLE SYLIN TÄYDELTÄ ONNEA!!! Ihana, että poitsu pääsi turvallisesti maailmaan [:)][:)][:)] ja tässä kohti hän olikin just sopivan kokoinen!!! Kovasti toipumisia koettelemuksista ja ihanaa vauva-arjen opettelua [:)][:)][:)]

Yönsäde: Onpas kökkö, et sulla arvot heittää Vaikka tietää, ettei sille mitään mahda, kun on kaikkensa tehny niin kyllä mulla ainakin kirpas ne ylitykset & inskan nostot, vaikka tiesi niiden tarpeeseen tulevan [8|] Nyt mennään ihme kyllä yli kolmatta viikkoa samalla annostuksella! Ja toivottavasti sun koipi nyt toipuu ja kunnolla!!! Veritulppahommat kauhistuttaa aina, koska niiden kulkeutuminen muualle kehoon voi olla aikas ikävä homma [:'(]

Samanmoista punkeemista ja laidasta toiseen mylläämistä Tirri harrastaa vieläkin ja onneks on aktiivinen tapaus niin ei tarvii olla huolissaan vaavin voinnista Ei mulla vielä kunnon suppareitaa oo ollu Välillä toki tuntuu epämukavalle ja vetää koko pallon kireeks, mutta mitää älytöntä kipua/jomotusta ei siihen oo liittynyt. Kaippa senkin sitten tunnistaa kun osuu kohdalle

Paranemisia pienille ja isoille poikasille ja nautihan hirvipaistista!!! Aluks typotin, et naitihan... mut sitä ehkä ilman paistia

Shani: Ihania ultrautisia!!! Ennen maaliskuuta ehtii julmetusti laittaa kotia ja valmistautua pikkuisen tuloon [:)][:)][:)]

Tuo arvojen heittely on niin turhauttavaa!!! Auttasko sen appelsiinimehuun et lantrais vaan laimeemmaks ja laimeemaks, et ois ees vähän sitä makuu, ettei pelkkää vettä kiskoa napaansa? Mä en täysin täysmehusta lupunu vaan päädyin juomaan seosta, jossa on ½dl mehua ja 2½ vettä, vaikka yrittivät sen kieltää... Mut siinä on sen 4g hiilaria eli ei todellakaan salaatin kanssa mene yli 20g, joka vissiin on joku raja... Se on jännä miten epäloogisesti noi arvot välillä toimii... Yhtäakkiä joku mikä oli ennen oli ihan ok, nostaakin arvot pilviin [:@] Mulla tosiaan jossain vaiheessa tuntui olevan olennaisempaa, et se kokonaishiilarimäärä pysyy alhaalla, se homman juju ja siks kärsi erillisenä napata jotain pikkuherkkua. Toivottavasti sulla alkaa tasoittumaan, mulla auttoi vasta insuliinit ja nekin vähitellen!!!

Mut nautihan pikkuisen liikkeistä täysillä ja stemppiä hirmuisesti [:)][:)][:)]

Hopspops: Voi, koita heittää toi itsesyylistäminen yli laidan! Täällä on toinen reilusti ylipainoinen ja ihan yhtälainen oikeus meillä on saada lapsia! Raskausdiabetes voi osua kelle vaan, hoikillekin. Tunnistan kyllä tuon tunteen ja se on raskas kannettava. Mutta, kun nyt tekee parhaansa niin se riittää ja onneks hoitoa saatavissa! Hoitamalla itseä, hoitaa myös vaavia [:)] Tulevaisuuteen sitten voi vaikuttaa ja laihistella, mut nyt mennään näillä ja onneks sitä terveydenhoitoa on Suomessa tarjolla vallan hyvin ja vauvat saavat kyllä sitä parasta mahdollista huolenpitoa jo ennen syntymää [:)]

Ja omaa: Arvot pysyneet nyky-insuliineilla tosi hyvinä, mutta nyt on sitten muuta ongelmaa pukannut aika tahtia... Äippäloman ekan päivän kunniaksi neuvolassa löytyi valkuaista pissistä kahdella plussalla [:'(] Sen lisäksi varvas- ja sormitaipeissa on hikinäppyjä (jotka kutiaa ihan saa..nallisesti) valkotakkiverenpaine (kotimittarilla siis aina ok) niin tää läks ja livakkaan Jorvin äippäpolille lisätutkittavaksi... Onneksi vaavin sydänkäyrä oli hyvä, pississä oli valkuiset vain yhdellä plussalla ja mun verenpaineetkin oli erinomaiset. Meinas nukahtaa lavetille, mitä nyt joku puristi ikävästi käsivartta 5 min välein [:)]Seuraavana aamuna olikin sitten labrat Jorvissa & muu r-db-tutkimuskäynti... Meinasivat olla ottamatta koko pissinäytettä, kun ei sitä ollut muistunut kellää laittaa lähetteeseen [:@] Mut onneks tutkimuskätilö sitten sai homman kuntoon jälleen valkuiset yhdellä plussalla ja iltapäivällä tiedon, että ei ole tuledusta ja maksa-arvot ja sappihapot ok [:)] Sain kanisterin kotiin ja tänään on sitten kokovuorokauden virtsankeruu, jihaa [:'(]

Mut ei tää oo ihan millekkään äippälomalle tuntunut, kun joka päivä jonnekin rynnistää, tullakseen hoidetuksi [8|] No, oikeesti pääasia, et seurataan, tutkitaan ja hoidetaan!!! Vointi sentään väsymystä lukkuunottamatta on ollut hyvä [:)] Kutina koivissa ja käsissä pysyy siedettävänä, kun uittaa välillä niitä kylmässä vedessä, kuivaa ja talkkia päälle... Ja alkaa olla vähän paineet saahan Tirrille sänky-, kotiutumisvaatetus ja muut pikkaset vaattee pyykättyä, kun ei tiiä milloin lähtö/käynnistys koittaa. Pitäisin mielelläni kyllä vaavin sen vajaa viis viikkoa masussa minkä laskettuun aikaan on jäljellä [8D]

Oikein hyvää alkavaa viikkoa kaikille, hyviä arvoja ja vointeja koko porukalle!!!!

Tänään taas arvot ollut hyvät, vaikka tuli syötyä illalla herkkujakin. Mä alan kohta syyttämään aamun korkeita työstä johtuvaksi. 'Tavalliseen' diabeteekseen vaikuttaa jännitys, hermotuneisuus jne, mahtaakohan sama olla raskausdiabetekseen. [8|]   Jos on, niin saiskohan töistä vaikka sairaslomaa. [:D]

[:)] HYVÄÄ UUTTA VIIKKOA KAIKILLE [:)]

SSALLA: Periaatteessahan harjoitussupistusten ei pitäisi olla kivuliaita;ei ainakaan kovin paljoa.Yleensähän ne vain kovettavat mahan ja vatsassa tuntuu epämukavaa kiristyksen tunnetta.
Mutta kyllä nuo harjoitussupparit erottaa hyvin kipeistä suppareista.Minä ainakin..kun jo monessa raskaudessa niitä on tullut [;)]
Mutta jos sulla tulee kipeitä suppareita,jotka eivät mene esim.asentoa vaihtamalla ohitse.Niin kyllä sinun ehdottomasti kannattaa käydä näytillä esim.ä-polilla.
Mieluummin sitä pitää olla ylivarovainen kuin hälläväliä-tyylinen.
Minä kun olen jo niin vanha pieru näissä asioissa,niin minulle on ihan normia jo vähän suuremmatkin kivut ja vaivat [;)][:D]

Kyllähän hoitamaton r-diabetes voi aiheuttaa vauvalle tuon isokokoisuuden lisäksi myös vammautumista [&:].Eli kyllä tämä sairaus kannattaa ihan tosissaan ottaa!
Mutta eiköhän ne siellä ä-polilla perjantaina sinulle jo pikkuhiljaa jo määrää myös insuliineja,jos sulla ei noi arvot ala tuosta laskemaan ruokavalion ansiosta!

SHANI: KIITOS SUURI peukutuksista ja toivotuksista [:)][:)][:)]
Olet aivan ihana palstaystävä [:)][:)][:)]!!

Voi ei noita sinun aterian jälkeisiä arvojasi [:(][&:]..
Ikävää,että ne vain pysyvät noin korkeina [:'(]!!
Mutta lohdutuksen sanana voin sanoa,että sulla tosi hienoja arvoja noi ennen ateriaa olevat arvot..wau [:)]!!
Niistä saat sinä kyllä olla onnellinen ja tyytyväinen [:)]!!Hienoa!!
Meillä siis menee ihan päinvastoin nämä meidän arvot [;)]
Mulla on ennen ateriaa ja aamupaastoarvot liian korkeita ja aterian jälkeiset arvot matalia.
Ehkä sinun ei kannata juoda sitä tuoremehua ollenkaan?Mulle ainakin diabeteshoitaja sanoi,että se todella pahaa ainetta diabeetikolle.Nostaa arvoja ihan huimasti,kun sisältää niin paljon hiilareita [&:].
Tosin mulla se ei kyllä nosta noita arvoja..mutta kuten olen aiemmin sanonutkin,niin mulla ei nosta mitkäänn ruoat noita aterian jälkeisiä arvoja.

Pidän sinulle rakas ystävä miljoonasti peukkuja,että saat hyviä uutisia neuvolasta tänään [:)]!!Siis ennenkaikkea,ettei se täti ala sulle paasaamaan turhasta!!
Mun mielestä se on jotenkin niin ilkeetä,että äiti,joka muutenkin jo joutuu stresaamaan ruokavaliostaan ja painostaan.Ja tekee kaikkensa,jotta vauvalla on kaikki hyvin,niin saa vielä ihan turhaan kuunnella neuvolan tädin paasausta,jos paino on noussut vaikka esím.100g liikaa viikossa [:'(].
Sinä kumminkin olet tosi hinosti noudattanut ruokavaliota [:)]
Mutta koska sulla on ollut noita korkeita aterian jälkeisiä arvoja,niin melko varmaan neuvolan täti lähettää sinut ä-polille d-hoitajan ja gynen vastaanotolle [8|]?
Voi olla,että ne nyt alkavat sinulle jo miettiä niitä ateria-insuliineja [:-]?
Mutta peukkuja pidän sinulle,että saat hyviä uutisia [:)][:)][:)]

Tulehan kertomaan kuulumiset heti,kun ehdit/jaksat?
Hyvää mieltä toivotan sinulle [:)][:)][:)]

IRI: Moikka pitkästä aikaa [:)]
Olenkin ihmetellyt,että mihin sinä olet oikein kadonnut [;)]

KIITOS SUURI paranemistoivotuksista [:)][:)][:)]!!
Täällä on muksuilla hienosti auttanut silmätipat ja antibiootit,joten jälleen voidaan huokaista ainakin hetkeksi,kun sairaudet on nitistetty [;)]
Ainut huoli on nyt vain tuo Poitsun selkä..toivottavasti magneettikuvissa ei näy mitään poikkeavaa!!Tosin vahva tunne on itselläni,että saadaan sieltä hyviä uutisia [:)]
Pakkohan se on ajatella vain hyviä uutisia..negatiiviset ajatukset vain löisivät ihmistä,jos niitä vain kokoajan ajattelisi.

No huh huh [&:]..Siellä onkin sattunut ja tapahtunut kaikkea jännittävää [&:]
ONNEKSI sait hyviä tuloksia tutkimuksista..huh [:)][:)][:)]
Ihanaa,että Tirrillä oli kaikki hyvin [:)][:)][:)]
Ihanaa,että maksakokeet ok,ettei hepatoosia ollut!!
Pidän miljoonasti peukkuja,että protskut pysyy poissa pissasta ja paineetkin kotona pysyvät alhaisina [:)]
Ja hyvä,että sokerit ovat nyt olleet hyviä inskan ansiosta [:)]!!

Mun on pakko taas kysyä sun raskausviikkoja [&o][:-]?
Sun pitää ystävä hyvä laittaa raskausviikot aina näkyviin,ettei aina tarvi niitä kysellä [;)][:D]
Mutta mielettömästi nyt toivotan sinulle terveyttä ja hyvää vointia [:)]

(.) Mitäs tänne [;)]
Tänään aamusta oltiin ensimmäistä kertaa lasten kanssa pulkkamäessä [:D][:D]
Siis tämän kesän jälken ensimmäistä kertaa [;)][:D]
Kyllä nuo muksut ovat ihan onnessaan,kun on lunta maassa.
Me aikuiset ( tai minä ainakaan ) en tykkää kyllä yhtään talvesta [:'(]

Aamupaasto tänään 5,1 [:)]
Eilen mittasin taas lounaan jälkeisen arvon ja se oli 5,3 [:D].Miettikää..ennen ateriaa oleva arvo oli 5,5 [:-].Ja kaikenlisäksi minä söin vielä lauantaista hirvipaistia ( punaviinikastike,jossa oli rasvaakin aika paljon ),uuniperunoita ja salaattia.Jälkiruoaksi mansikkarahka,jossa oli sokeria ja kermavaahtoa.No,ei kyllä kauheesti mulla ruoka nosta noita arvoja [:D].
Mutta siis nuo minun paastoarvothan ei tietysti minua naurata [:'(]..kun niiden takia joudun insuliinia jo käyttämään.Mutta jotain hyvää tässä mun kropassa siis täytyy olla,kun aterian jälkeiset arvot ovat matalia/hyviä [;)]?

Tänään Poitsu menee sinne metsästyskortti kokeeseen.Ja sillä on ihan kakit housussa [;)][:D].Toinen sitä niin jännittää.Oli muuten paksu opus tuo metsästäjän opas ja siihen vielä lisäksi kauheet sivumäärät lain lukemista..huh.
Voipi olla,ettei Poitsu ekalla yrittämällä läpäise [:)]?

Huomenna on neuvola ja perjantaina on ä-poli [:)]
Ä-polikäynti on ihan sen takia mukava käynti,kun pääsee Miniä moikkamaan [:)]

HYVIÄ ARVOJA JA VOINTEJA MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 25+6

Takaisin