Raskausdiabetes

• Ketjun aloittaja Ketjun aloittaja Yönsäde
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
[:)] HUOMENTA [:)]

JENNI74: No,itse asiassa ei minua niin kauheesti tämä r-diabetes ärsytä [;)]
Kun ei sitä kropan toiminnalleen mitä mahda,niin turha sitä on surkutella [;)]
Ja eihän tämä nyt oikeestaan yhtään rajoita minun elämääni millään lailla.Ainoastaan nuo insuliinin pistämiset ja verensokerin mittaukset ovat tässä ns.ylimääräistä touhua [;)]
Kumminkaan,kun mulle ei tuo ruokavalio vaikuta näihin arvoihin suuntaan eikä toiseen.
Ja sama ruokavalio jatkuu kuin ennen raskauttakin.
Sitähän minulle tuo sisätautilääkäri sanoi,ettei sitä syytä tiedä,että miksi minulla vain nämä paastoarvot ovat koholla.Vaikka normipainoinen olen,syön hyvin ja liikun hyvin.Tuo insuliinin tuotanto vaan jotenkin on heikentynyt illalla ja yöllä ja siihen ei osannut lääkärikään selvää syytä sanoa?

Ja kuten sanoit,niin positiivistahan tässä asiassa on se,että pääsee vauvaa kurkkimaan vähän useammin ä-polille [:D]
On se hyvä,että me löydämme täällä palstalla aina sitä positiivistakin asiaa,vaikka vähän tämä raskaus myöskin meitä potkiikin [;)][:D]

Jos sitä itse aiheuttamalla aiheuttaisi itselleen jonkin sairauden esim.keuhkosyövän tupakoimalla,niin sitten sitä varmaankin voisi noita itsesyytöksiä ja harmituksia tullakin [8|]?
Mulla on sellainen asenne elämään,että emme me pienet ihmiset paljoakaan pysty itse vaikuttamaan näihin sairauden syntyihin ja muutenkin kaikkiin erilaisiin asioihin,joita elämä tuo tullessaan [;)]
Kyllä tässä elämssä on tapahtunut niin paljon jo kaikkea ikävää ja raskasta,että tämä asia tuntuu hyvin pieneltä [;)]
Mutta siis ennenkaikkea tietysti tässä elämässä on tapahtunut onneksi niitä IHANIA asioitakin esim.Oma ihana aviomies,terveet ihanat lapset ( tosin Poitsulla verenvuototauti sekä nyt selkäkin vähän krenaa ),ihanat eläimet,oma koti ym.ym.
Näillä ihanilla asioilla yleensä unohtuu pienet maailman murheet [;)]

Mutta tuo on ihan huippua,että sulla on arvot laskeneet ruokavalion avulla [:)][:)][:)]
Onneksi monille äideille juurikin noin onnellisesti käy.Eivätkö monetkaan tarvi tätä insuliinihoitoa!!

(.) Aamupaasto 5,6.Eli ei ihan vieläkään ole normit arvot,vaikka inskaa olen nostanut.
No,positiivisesti kohti tulevaa..eli uskon ja toivon,että huomenna arvot ovat laskeneet [;)][:D]

Aamunavetta hoidettu ja vähän jo lenkkeiltykin.
Mää jo luulin/uskoin,että vauva oli tänään RT:ssä [:)][:)][:)]..mutta nyt on taas tunne,että vauva on PT:ssä [8|][:D]??Liikkeet taas tälläkin hetkellä tuntuu tuolla alhaalla.

Nyt syömään [8D]..Minun rakas mies on tänään kotona meidän kanssa ihan koko päivän *iloitsee*
Ja mies on tehnyt ruoan tänään koko perheelle [:)]
Ihan kivaa vaihtelua välillä [;)]
Illalla sitten viemään Poitsua treeneihin.
Niin ja tänään poliisiasemallekin..huoh.Pitkä matka asemalle.
Tarvii se rinnakkaislupa anoa ja samalla Poitsu tarvii mopokorttia ja traktorikorttia varten viedä lääkärintodistusta ja hakemusta.Hitsit..Meidän Poika täyttää jo kohta 15-vee [:-][:D]
Mää oon vanha..aapuva [&o][;)][:D]

IHANAA VOINTIA TEILLE/MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 26+6

Mä sain mittarin tänään ilalla ja nyt oon testaillu sitä.
Ekana mittasin ja oli 4,1, olin pari tuntia sit syöny viimeks.
Sitten söin leivän ja muroja, murot makeutusaineella, ei sokeria.
Odotin tunnin, arvo 4,1 (tässä vaiheessa testasin koneen toimivuuden miehelläni[:D]).
Sitten, söin 2,5riviä suklaata... ihan mielenkiinnosta mitä tapahtuu
(epäilen että mun sokerit on heittänyt lähinnä mun sairaalloisesta sokerin syömisestä)
ja puol tuntia jälkeen arvo oli 5,9, tunnin jälkeen samainen 5,9.
Eli mulla näyttäs nyt pikasesti katottuna siltä, että toi ruokavalion muutos
(eli oon syöny fiksummin nyt viime viikosta, jättänyt turhat sokerit pois)
riittää ja saan myös herkutellakin.

Kun alan kunnolla mittailemaan niin tietää tietysti enemmän, mutta
halusimpa nyt testata mitä tapahtuu jos syön suklaata.
[:D][;)]

Harmaata lauantai, vai tiistaitako se oli [:D] - Näin terveydenhuolto vapaina päivinähän on äippälomalaisella toki lauantai tai sunnuntai., ainakin fiiliksissä [;)]

Yönsäde: Isot kiitokset stempeistä!!!! On täällä nyt hitaampi vaihde onneks löytynyt ja tosiaan ikuinen lauantai-fiilis [:)][:)][:)] Sellainen 1/3 tahti normaalista on realismia ja jalat uimassa vadissa tai muuten kohti kattoa on aika tavallisia asentoja

Teidän isänpäivän vietto kuulostaa aivan ihanalle!!!! [:)] Meille ei taida tuon kokoista katrasta ehtiä siunaantua, vaiks oltas Tirrin jälkeen kuinka ahkeria, kun ikää on jo 32-v....Teidän olo kuulostaa ihanan rennolle ja elämänmaukuiselle Ja sun katras pitää sut viel pitkään hyvin nuorekkaana ja kiinni siinä mikä on pop [;)]

Sulla taitaa olla menossa ne samat inskansäätö-viikot mitkä mulla oli kuukausi sitten [>:] Ärsyttävää, turhauttavaa ja aina pettymys, ainakin mulla oli, mut peukut pystyyn! Kyll se oikee annos sieltä löytyy [:)]

Shani: Sullahan harjoittelu ja opinnot ihan viittä vaille vailmiit, wau!!! Sitä kyllä kannattaa juhlistaa nyt ja joulukuussa, koska iso urakka on takana [8D] Ja ihana, että sullakin on mies ollut hienosti tukena opintojen ajan! Mun valmistuminen venyi ja vanui ja viimein työn ohella räpelsin graduni, mutta se, että meilläkin mies jaksoi ja tuki siinä, oli hurjan tärkeää [:)][:)][:)] Toki se vaavi-asioiden tekeminen kans ihanaa vastapainoa, oikeella tahdilla [;)] Mä vaan taidan olla just oikee ihminen neuvomaan sopivista tahdeista... [8|] Muista, kun omaa harjoitteluraporttia väänsin... Asuttiin vielä kerrostalon kolmoskerroksessa, kesähelle, koko talo muovitettuna pintarempan vuoksi ja aikaa ruhtinaalliset kolme päivää, kun mä olen aina ihan viime tingan ihminen... Kauhee jysäri, kun ilma ei niiden muovien takia vaihtunut, eikä saanu tuulettaa, tietenkään [:'(] Raksapoika poraa viereistä seinää ja minä pohdin ammatti-identiteetin kehitystä [&:] Tosin mietin voitasko välillä poitsun kaa vaihtaa rooleja, mun työstä ois voinu tulla ihan yhtä upee [:D] Mut luonnolleen vaikee mahtaa mitään [;)]

Ja vaavin liikkeistä... Taitaa rytmi- ja sävel olla ne ne kiintoisat jutut masussa asujille [:)][:)][:)] Tosin miellä sähköhammasharjan ja verenpainemittarikin äänet saavat osansa potkuista [:D]

Stemppejä mittailuihin!!! Se ei työn ohella oo mitenkään helppoa rytmittää kätevästi...

ninniw: Oi kauhee, tuo maakuntakierros kuullostaa mun heinäkuun yhden lomaviikon "loppuhuipennukselle". Se olo oli niin järkyttävä, kun oli syönyt ihan liikaa vuorotellen suolaista ja makeaa - ja pian sama kierros uudelleen, kun juhlistettin mun äidin 60-v juhlia Kun pääs kotiin ja sai syödä ite mitä halus ilman, että joku tuputtaa kokoajan jotakin, pisti melkein vannomaan, ettei poistu kotoa, ikinä

Jenni 74: Sama kokemus mulla on on tästä palstasta Ilman stemppausta en ois itekkään pystynyt herkkujen karsintaan ja varsinkaan sopeutumaan siihen, että juuri mulla on r-db ja vielä pysymään kohtuullisen hyväntuulisena, kun asia selvitetty itelle perin juurin, että tämä kehontoimintahäiriö voi tulla kenenlle vain Hiilareiden laatua ja määrää on taas tullu tarkkailtua ihan toisella innolla ja kumma kyllä, mun normaalipainoisesta miehestä on kadonnut 1½ kg, eikä ole kuulema nälkä, vaikka ei hän ite ole hiilareita ilmeisen tietoisesti mihinkään suuntaan säätänytkään... Ja makutottumukset muuttuu tosi äkkiä!!! Granny Smith omput maistuvat nykyisin mun suuhun makeille, kun hedelmäsokereita on tarjolla hyvin vähän

Voimia terkkasedän kanssa (mulla naispuoleinen, mutta teidot hällä 80-90-luvulta ravitsemuksen suhteen ja r-db:n suhteen...)!!! Tuolla sun noudattamalla linjalla kyllä setä näkee närhen munat Onneks sitten naistenklinikalta saat asiantuntevaa ohjausta

Nuu_: Hirmu hienosti sun arvot on alkanut tasoittuun!!!! Ja kun päälinjat on kohtuulliset niin ei se vähäinen suklaakaan maata sitten kaada, varsinkaan noilla lukemilla [;)]

Ja pakollinen painokannan otto, jälleen: Aika ihmeissäni tuon oman painonkehitykseni kanssa olen ollut itsekin [:D] Alkuraskaudesta ajattelin, että ois hienoo, jos se nousu pysyis maltillisena esim. jos nousis vain 7kg tai jotain... Karsin jo silloin herkkuja pois ihan raakasti, vaikka toki jotain silloin tällöin sallinkin, niin jokapäiväinen kahvipulla, keksi sun muu katosi jos silloin [:)] Silloin ne yökötti ja teki hetken päästä ihan riivatun pahan olon, jos jotain makeeta hieman vetikin [:'(] Mut riippuuhan se karsinnantarve ja painonnousu lähtötilanteestakin... Mä olin aina ottamassa kahvipöydän tarjoomuksia ihan estotta jo aivan tavan vuoksi jo valmiiksi reippaasti ylipainoinen... Ja halusin, ettei oma toiminta raskausaikana aiheuta turhaa riskiä tai edes pahaa mieltä itselle, kun sitä tuntuu syyllistävän itsensä jostakin joka tapauksessa - kai se jollain tasolla liittyy äitiyteen automaattisesti [&:] Mut noin lähtötilantteessa ajattelin, että maailmanloppu saattaa ehtiä tulla ennen kuin päädyn normaalipainoiseksi niin Tirri sai tuloluvan mamman painosta huolimatta [8D] Neuvolassa se ei vaan alkuun tuntunut menevän millään jakeluun, et teen jo valmiiksi paljon ja tiedän & otan selvää itsekin... Nimittäin aika aatamin aikusta ohejtta sieltä välillä tuli puhumattakaan siitä oliko täti hoksannut lainkaan mikä nykytilanne... Ja sekin, vaikka on ylipainoinen, ei tarkoita, että on terveys- ja ravitsemusasioissa ihan idiootti, tuntuu olevan välillä terveydenhuollossa täyttä hepreaa [:@][:@][:@] No, joo, mun lempiraivoomisaihe, kuten huomaatte [;)] Onneks mun oma terkka nyt on löytänyt jostain kannustavakin asenteen, kun tätä muuta kremppaa ilmaantui ja on kommentoinut painon kehitystä enää vain kannustavassa mielessä... Mut toivoisin, et lapsetkin sais ilman kummempia hätyyttelyjä kasvaa ja kehittyä omaa tahtiaan, ei ne käyrät panikoimalla muutu... Toivon, et Tirri tulee isäänsä niin kasvaa kauniisti [:)]

(.) nykytilaa: Jänskä, että tähän mahan painamiseen ja et Tirrinkin mylläys ja punkeeminen tuntuu jo aikasta voimallisesti (ja välillä osuu jo hieman kipeetäkin) jaksaa suhtauta aika hyvin...[:)] Mä ihmettelenkin, ettei musta tainnu tulla mielestäni hidasta ja kömpelöö, kun vasta ehkä viikolla 33-34 (nyt 36+2) [;)] Harjotussuppareita on jonkin verran, mut ei nekään vielä sattumalla satu eli ei taida olla vielä tosiaan Tirrin aika tulla [:)] Tosin tässä kohti on lohdullista, että viikkoja on tosiaan kohta ne 37 kasassa ja Tirrillä kokoa ihan mainiosti, jos näiden muiden kremppojen takia häätö tulee... Vaikka en halua uskoa, mutta sen verran pitää olla realiteeteissä, että huolehtii noi verenpaineet ja valkuiaisetkin tarkasti [:o] Alan jo hyväksyä, että hitaampaan tahtiin ja lepoon ei maailma kaadu, mut r-myrkytykseen sen sijaan kyllä voi [&o][&o][&o] Nyt on sentäs koti-tikutuksissa valkuaiset olleet kokoajan yhdellä plussalla, mutta verenpaine (yläpaine) ei kyllä meinaa vieläkään asettua [:'(] Tänään on sitten neuvola, huomenna pissitään kanisteriin ja torstaina onkin lääkärri äippäpolilla eli eiköhän siinä sitten huolehdita jatkoista [:)]

Ja nyt onkin pienimmät 50-60 kaapissa pestynä, pinnasänky pedattuna, Tirrin sairaalakassi pakattuna, oma melkein eli vaikka mikä tulis niin näillä jo pärjäis mukavasti [:)][:)][:)] Ja joululahjat melkein jo kaikki ostettu ja joulukortti suunniteltu [:D]

[:D]Oikein ihanaa viikon jatkoa ja hyviä vointeja kaikille[:D]

iri: ärsyttävintä näissä lekureissa ja terveydenhuollon "ammattilaisissa" on se, että he toistavat vaan jotain "virallista kantaa" - ei anna omia mielipiteitä tms. "Virallista kantaa" voin lukea THL:n sivuilla.

Kävin neuvolalääkärissä tänään joka oli kyllä maailman ihanin! Kannustava ja kehui hirveesti kun olen onnistunut lopettaa seka tupakoinnin ja karkinsyönnin kokonaan! Ja kaikki oli ok. Sf mitta käyrällä, painonnousu pysähtynyt (tullut 0,7 kg 5 viikossa, nyt yhteensä 11 kg) ja vauvan painoarvo oli 920 gr, kun normaali nyt (26+5) on siinä 1.000 gr paikkeella - eli ottaa äitiinsä ja isäänsä (meillä syntymäpainot oli 3,4 ja 3,35 kg). Hirmu hyvä fiilis kun osas olla niin kannustava!

Niin - ja otin kans kausirokotteen...

Olen nyt ollut useamman päivän enemmän kipeenä (flunssa), ruokahaluttomuutta ollut, muisti ei toimi sitten yhtään. Aamupalan jälkeen arvo oli vaan 4.4. Se on sentään hyvä asia. Enkä edes muista mitä oli ennen aamupalaa.
HUOH. [&:]

[:)] HARMAATA ON TÄÄLLÄKIN [:)]

...Mies on pesemässä traktoreita ja autot tuossa pihamaalla meidän Nelosen kanssa [:)]
...Pitää autot ja koneet saada puhtaaksi ennen pakkasia.Ja tänne on lupailtu jo iltapäivällä pakkasta ( hyvä niin [:)] ).

IRI: Heh..Sulla fiilistellään siellä lauantailla [;)][:D]..Minä pidän enemmänkin näitä meidän päiviä aina tavallisina arkipäivinä [;)]

Jess..Ihanaa kuulla,että osaat ottaa nyt rauhallisemmin siellä [:)][:)][:)]
Näin se pitääkin,koska sulla on tuo r-myrkytyksen vaara suuri!!
Kuulostaa aivan julmetun ihanalta tuo sinun varpaiden kastelu sekä jalkojen kohoasento [:D][:D]
Peukkuja edelleen,että protskut pysyisivät poissa pissasta ja verenpainekin pysyisi alhaisissa lukemissa [:)][:)][:)]

Heh..Kyllä tämä meidän perhe-elämä on monesti yhtä kaaosta [;)][:D][:D]
Meillä tosiaankin on kaikki lapset tosi villejä,että itseänikin joskus ihan hirvittää [&:][;)]
Ovat vissiinkin tulleet isäänsä,koska minä olen itse rauhallisuus [;)] *viheltelee*
Ja kyllähän tässä jo pelkällä lapsen hoidollakin kunto pysyisi hyvänä,kun kokoajan melkein saa juosta pää kolmantena jalkana paikasta A paikkaan tuntemattomaan [;)][:D]
Juu,mutta EN VAIHTAISI KYLLÄ PÄIVÄÄKÄÄN [:)][:)][:)]
Kyllä tämä suuri perhe on vain rikkaus ja siunaus meille

Höh..Sinähän olet vielä NUORI TYTTÖNEN [:D].
Minä se tässä jo rupeen eläke-ikää lähestymään [;)]..juuri kuukausi sitten tuli plakkariin jo 37-vuotta..hui ja wau [:D]
Ja tehän kerkeette hyvinkin vielä tehdä Tirrille kolme-neljä sisarusta..ehkä jopa enemmänkin,jos kaksosiakin tulee siihen väliin [;)][:D]
Meilläkin varmaan olisi näitä lapsia vieläkin enemmän,jos heti Esikon jälkeen olisi tahti jatkunut tällaisena..HEH HEH [;)][:D] *vitsi vitsi*
Mutta siis mulle oli Esikon syntymä aika traaginen ja lisäksi halusin opiskella opiskeluni loppuun,niin sen takia pidimme taukoa lasten teossa.Ja kaiken lisäksi vielä olin silloin aktiivi urheilija ja olisin kyllä joutunut jo silloin lopettaa urheilun,jos lapsia olisi ollut enemmän.Mutta sitten menikin treeneissä tuo kakkapolvi kokonaan,joten siihen se urheilu ura sitten tyssäsi [&:].Mutta sen jälkeen kyllä sitten alkoikin näitä IHANUUKSIA siunaantua meille [:D][:D]

Auts..nyt vasta luin tekstiäsi eteenpäin.Tosi ikävää,että sulla vieläkin jatkuu verenpaineet korkeina [&:]
Peukkuja sulle hirveesti tämän päivän neuvola käyntiin sekä torstain ä-polikäyntiin [:)][:)][:)]
Onneksi tosiaan sulla on jo viikkoja noin paljon [:)][:)][:)]
P.S.Minä voisin antaa osan näistä mun kipeistä suppareista sinulle lainaksi [;)][:D]
Juupa juu..tulehan kertomaan sitten neuvolakuulumiset,kun ehdit?

SHANI: Sinä olet ihana Eläintenpelstaja .Kun luen sinun kirjoitustasi näistä eläintenpelastamisista,niin tulee ihan mieleen omat jutut [:D]
Minä siis en vieläkään edes tapa kärpästä [:D][:D]..Ja mietippä vaan,että kuinka paljon täällä maalaistalossa on kärpäsiä ym.öttiäisiä kesäisin [&o][:D]?
Ja minä edelleenkin pelastan hyönteisiä esim.vesiämpäreistä,jos niitä on sinne tippunut [:D]
Minun rakas mies se jaksaa aina vieläkin ihmetellä minun mieltäni ja eläimiin kohdistuvaa rakkautta.Hän kun on luonteeltaan näissä asioissa ihan erilainen.No,vastakohdathan toki ainakin joissakin asioissa täydentävät toisiaan [;)][:D]
Ja tietysti tähän erilaisuuteen vaikuttaa myöskin se,että mieheni on syntyjään Maalaispoika ja minää olen vain entinen kaupunkilainen hoitsu [;)]

Do diin..JEE [:)]..Siellä on sulla ruvennut arvot pysymään hyvinä,vaikka olet päässyt vähän herkuttelemaankin [8D][:)][:)].Tosi hienoa!!
Mutta en niistä sen enempää taaskaan kehu,ettei..you know [;)]?
Mutta toki peukkuja sinulle pidän,että arvosi pysyvät jatkossakin noin hyvinä [:)]!!

Wau..Sulla on enään kaksi päivää harjoittelua jäljellä!!
Ja ihana mies sinulla [:)]..Pääset oikein ulos syömään..ihanaa [:)][:)][:)]

(.) Aamupaasto tänään 4,9 [:)][:)][:)]..Kannatti ajatella positiivisesti,niin heti arvot laskivat [;)]

Eipä tänne oikeestaan muuta ihmeempää [;)]
Minun äiti tulee huomenna tänne taas vähän auttamaan lasten hoidossa ja tietenkin ennenkaikkea seuran pidossa..Äiti on niin ihana
Ajateltiin miehen kanssa,jos päästäisiin viikonloppuna käymään ihan pikaisesti jossain hotellissa.Ja oltaisiin siellä yksi yö..syötäisiin hyvin,nukuttaisiin hyvin ja tietysti *piip piip* hyvin eli romantiikkaa romantiikkaa [&o][8D][8D][:D].
En edes muista,että koska ollaan saatu olla miehen kanssa ihan kahden yhtä yötä [:-]?
No,sen nyt sitten näkee,että onnistuuko tuo meidän yksi lomapäivä ollenkaan..haaveillahan toki saa [:D][:D]

HYVÄÄ VOINTIA MEILLE JOKAISELLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 27+0

noniin, aamupaasto 4,3.
Koulussa join pari trippiä (ne saattoi kans nostaa)
Sitten söin koulussa jauhelihakeittoa, kaksi vaaleaa leipää voilla ja kiisselin.
Tunnin päästä arvot 7,3.
Ja mittailu jatkukoon.

Yönsäde: en ole tehnyt kehumittaolemis-lupausta sun kanssa joten ONNEKSI OLKOON hyvästä aamupaastolukemasta!

Nuu_: hyvältä näyttää - jatka vaan samaan malliin!!

JENNI74: [8|]..Mutta KIITOS kuitenkin [:D]
Minä olen jo kehunut sinun hyviä arvojasi,joita olet saanut ruokavalio vaihdoksen ansiosta eli nyt voisinkin sitten jo kehua sinua tuosta tupakoinnin lopetuksesta [;)][:D]
Tosin olen sitä tainnut sinulle jo "kehuskella" tuolla Helmimasuissa [;)]

Yönsäde ja Mini rv 27+0

[:)]Moikka ja yhteisonnittelut hienoista arvoista meille kaikille! [:)] Ne jopa on täälläkin pysyneet kondiksessa :-)

Jenni 74: Täysin totta tuo "suosittelemme virallisesti, plaa plaa plaa"-linja... [:@] Kokemukset tois joskun ihan kivaa lisävalaistusta, kun THL:n sivut ja Käypä hoito suositukset ovat ihan vain goolen päässä [8|]

Tosi ihania neuvolakuulumisia ja onneks sulle sattui hyvä lekuri!!! Mä tykkään kans omasta neuvolalääkäristäni, joka kannustaa, mut kertoo faktat faktoina [:)] Liika pehmentelykin vain ärsyttää, kun tarpeellinen tieto nyt on ihan suotavaa saada! Hirmu hienosti sä oot stempaannu, kun oot pystyny kahteen noinkin isoon juttuun! Tupakasta ei oo kokemusta, mut voi vain kuvitella, ettei kumpikaan ole mitää helppo nakki jättää, vaiks syy ois mitä parhain [:)]

Hopspops: Kovasti toipumisia! Oiskohan siinä sun mittarissa muistia, jota pystyy selaan taakse päin? Se on pelastanut mut ja mun hataran pään jo monta kertaa [;)]

Yönsäde: Kiitos peukutuksista! Niitä taidetaan tarvita kovasti... Osa oireista katoaa ja toiset taas pamahtaa pintaan, mut onneks ei ole näköhäiriöitä, ylävatsakipua tai päänsärkyy ollu... Jos tulee niin sit tuleekin livakka lähtö kohti Jorvia [&o] Mut Tirrin kassi on valmis ja omakin melkein eli kun varautuu niin mitään ei tapahtdu, toivon ainakin kovasti, ettei [;)]

Jotenkin sun jutuista paistaa läpi, että isompi perhe on niii-in teidän juttu [:)][:)][:)] Menoa ja vilskettä taatusti piisaa, mutta se on varmasti ison perheen parhaita puolia! Me tietty aloitetaan tällä yhdellä, mut tuskin auttaa hirmusti aikailla sisarusten suhteen, jos kertaa meinaa, ettei Tirri ainokaiseksi jää [:D]

Mä en tiiä uskaltaisinko mä vielä ottaa niitä oikeita suppareita [8|] Ehkä sitä fyysisesti alkaa olla jo ihan kypsää kauraa ja kai se pääkin seuraa perässä [:D] Mut kaikki aikanaan, aikas hauska toi pinoinen on vielä masussa pitää, jos vaan terveys ja hyvinvointi sallii [;)]

Ja neuvolaa: Paino oli jostain syystä laskenut kilon - kai mun turvotukset sitten on kokonaan kaikonneet. Verenpainetta ei mitattu, kun ei kotiarvotkaan olleet mistään kotoisin niin tuollahan ne vasta kummia ois olleetkin. Mittaroin niitä nyt sitten lisää kotona niin to mitä äippäpolilla kertoa tai jos tulee mahdottomia lukuja niin soittelen sinne aikaisemmin. Proteiinit jälleen yhdellä plussalla [:'(] Ja terkkari totes, et hän luuli, et mut ois otettu sisään viime viikolla, hui [&o] No näillä kuitenkin mennään - huomenna kerätää pissiä ihan koko vuorokausi jälleen kanisteriin ja torstaina sitten äippäpolin lekuri kertonee miten tästä jatketaan... Vointi tosiaan omasta mielestä ihan hyä, kun vaan malttaa olla tasaseen ja mennä hitaasti [;)] Kävin jopa ostostelemassa ja kaffeella kamun kanssa tänään, ihan kevyesti [:D] Paitsi soin itselleni voisilmäpullan, nam!

Ja joulu voi tulla - ostin jättimäisen tähden, jonka voi sitten itsenäisyyspäivänä virittää akkunaan [:)][:)][:)]

Hyviä vointeja kaikille!

Pikkasen repsahdin. On flunssainen olo, kuitenkaan ei kuumetta, ja kurkku on karhea. Joten teen kanssa otin muutaman kaurakeksin... [:o] [:o] [:o] No, ei kai se tätä hommaa kaada. Halusin pikkasen sympatiaa keksien muodossa [;)]

jenni74 ei tuo ole repsahdus, pakko ihmisen on herkutellakin. Tässä tapauksessa voidaan aatella vaikka sitä henkisen hyvinvoinninkin tärkeyttä. Allekirjoittanut syönyt tänään myöskin kolme keksiä ja oli muuten suklaata[:D][;)] Niiden jälkeen kun mittailin tunnin päästä niin arvot oli 6,4 ja olin syönyt just myös muroja ja leivän. Että ei se aina mikään repsahduskaan ole.

Tosissaan aamuinen trippien juonti ja syöminen sai aikaan päivän korkeimmat lukemat eli 7,3.
Muuten ollut siinä 4,9-6,3 välissä. Eli oon huomannu että saan syödä ainakin vaaleeta leipää miten haluan jne.
Tässä sitä oppii. Kyllä välissä noita pieniä lukemia katsoessa miettii että ei tämä nyt niin paha mulla voikaan olla, koska tosissaan vaan ihan suora sokeri tuntuu arvoja yhtään nostavan. Enkä ole edes suklaalla saanut arvoja yli suositellun.

TSEMEJÄ NAISILLE !!

Nuu_: kiitos!! Ja aamulla kun mittasin oli lukema 4,8 - joten ei ne 6-8 pientä kaurakeksejä (niitä pienempiä, pussissa) vaikuttanut. Ihanaa. Oli vaan eilen niin surku fiilis. Harmittaa kun aamu oli alkanut niin hyvällä lääkärikäynnillä ja sitten olo vaan huononi. Eilen otin sitten pari panadol hottia + lämmintä mustaherukkamehua (hyi varmaan kauheesti sokeria, mutta MILLÄ sitten raskaana oleva nainen tervehtyis). Illalla piti sitten lohduttautua kekseillä.

Tänään ajattelin askarrella joulukortit. Ajatella, ens vuonna mekin varmaan ollaan sitä porukkaa joka pukee vauvan tonttulakkiin, ja teettää siitä kuvasta joulukortin [:D]

Jenni74, jos vaan jaksat niin pisteles tänne sitä pitsapohjan ohjetta [:D] Me ollaan niin laiskoja, että on tehty aina valmiiseen pohjaan.. Paljonkohan valmiissa pohjissa muuten on hiilareita? Ei oo tullu nyt tehtyä pitkään aikaan niin en oo tsekkaillukkaan. Että tuleeko isoa eroa ite tehtyyn ja valmiiksi ostettuun pohjaan..?

Itellä painoa tullut vähän reilu 9kg raskauden aikana [:)] Nyt nostettiin pikainskarin määrää, aamupalallakin pitää pistää jo 8Ky.. [&o] Muuten semmosta kymppiä. Voi jotta ärsyttää. Ja sitten se, että kun joutuu isoja annoksia laittaa, niin kynätki joutuu ostaa sitten tiheempään tahtiin. Perseen perse. Oon niin parhaani tehny ruokavalion kanssa, mutta näköjään ihan sama miten hyvin yritän ja pidän kiinni ruokavalioista, niin silti on ihan liian korkeat arvot. [:'(]

Noniin nyt olis haettu oma mittari,
neuvolasta sain ohjeeksi mitata kolme kertaa viikossa,
silloin aamupaasto ja kolme muuta arvoa.
Ainoa joka ärsyttää että tossa on vaan 10 liuskaa mukana,
eli joudun heti lähteä hakemaan niitä lisää.
Olis voinut mun mielestä antaa kunnolla niitä heti mukaan.
Noh, aika sama.
Neuvolalääkäri ensi viikolla ja sieltä lähete äitiyspolille.

[:)] HYVÄÄ HUOMENTA [;)][:D]

...Tää päivä on taas ollut yhtä juoksemista,että nyt vasta ehdin istahtamaan [&:]
...Minun äiti tulee illalla meille..jee..apuvoimia [:)][:D]..ja ihanaa seuraa

IRI: Ihanaa,että painosi on laskenut [:)][:)][:)]
Ihan vain sen takia IHANAA,että tietää,ettei ainakaan turvotuksia ole tullut paljoakaan [:)]
Ihanaa myöskin,ettei sulla ole noita päänsärkyjä eikä näköhäiriöitä [:)]
Minun yhdelle ystävälleni tuli vakava r-myrkytys rv38.Ensin hänelle tuli tosi kova päänsärky ja hän näki "tähtiä" monta päivää.Ei itse ollut niistä huolissaan ja odotti neuvola käyntiä.No,neuvolassahan oli protskut kahdella plussalla ja verenpaine taivaissa [&:].joutui heti ä-polille ja synnytyksen käynnitykseen.Onneksi synnytys meni hyvin ja terve vauva syntyi [:)]
Eli kyllä tuo r-myrkytys vaan on aika ikävä ja salakavala(kin) riesa odottaville äideille [&:]
Eli edelleen sinulle toitotan LEPOA LEPOA LEPOA rakas ystävä [:)][:)][:)]
Ja paljon peukkuja huomiseen ä-poli käyntiin [:)][:)][:)]

Juu..kyllä tämä suurperhe-elämä on juurikin tarkoitettu minulle ja minun miehelleni
Siis raskastahan ja väsyttävää tämä homma on monesti.Varsinkin,kun alkaa tulemaan noita kulkutauteja,jotka käyvät meidät kaikki läpi.Ja jos itsekin vielä sairastuu,niin kyllä se on kamalaa kipeänä hoitaa kipeitä lapsia [&:]
Myöskin nämä uhmaiät ovat kivoja *viheltelee*
Ja meillä on juurikin nämää 4 pienintä siinä iässä kaikki,että jokaisella on jonkin iän uhma päällä.Eli täällä eletään kokoajan yhtä uhmaikää [:D][:D]
Mutta paljon tästä saa sitä energiaa ja positiivisuutta,kun on monta rakasta lasta
Kyllä me miehen kanssaan ollaan monesti sanottu,että saadaan olla kyllä niin onnellisia,että meille on näin monta ihanaa lasta suotu [:)]!!

JA KAIKILLE MUILLEKIN TASAPUOLISESTI MOI JA MATALIA ARVOJA TOIVOTELLEN [:)][:)][:)][:)][:)][:)]

(.) Aamupaasto tänään 5,1.
Tänään on ollut jotenkin kakkapäivä [&:]..Siis on masentanut ja väsyttänyt ja menoja on ollut kokoajan [&:].
Siksi en nyt jaksanut tuon enempää kommentoida kenellekään muulle..
No,välillä on tällaista,ettei mitään jaksaisi ja tunne on,että kaikki potkii päähän [;)]
No,ehkä tämä tästä iltaan mennessä suttaantuu,kun rakas äitini saapuu tänne muutamaksi päiväksi seuraa pitämään ja tietty vähän auttamaankin [;)]

Juu,ja kaikenlisäksi mua on sattunut aika lailla tuonne oikealle puolelle suoliluun kohdalle [&:]
Siis tämä on niin outoa,kun mulla on aina vauvat olleet ihan alusta asti RT:ssä ja heidän päätkin ovat yleensä jo tässä vaiheessa olleet aika alhaalla.
Nyt tämä meidän Mini on kokoajan PT:ssa ja sen jalka vissiinkin aina välillä jotenkin sohii tuonne suoliluun kohdille [:-]??Siis tämä oli mun oma villi veikkaukseni [:D][:D]
Mutta potkuja ainakin tulee joka kerta tuonne kohdin..
No,mutta se siitä [;)]

En viitsi täällä enempää valitella omia turhia valituksiani,etten pilaa vain teidän muiden päiväänne [:)]
Huomenna lupaan olla vähän valoisammalla päällä [;)]

IHANAA VOINTIA MEILLE KAIKILLE [:)][:)][:)]

Yönsäde ja Mini rv 27+1

Moikka kaikkille [:)]

Yönsäde: Nyt mä kyllä toivottelen sitä LEPOA sullekin!!! Onneks sulle äippä apuun ja mieltä virkistämään [:)][:)][:)] Välillä pitää saada purkaa ja "valittaa", jokainen vuorotellen! Tää harmaus yhdistettynä siihen, että pitäis juosta sinne tänne kuulostaa ihan tappoyhdistelmälle [&:] Ei se ihme ole, että vielä, kun Mini tähtäilee oikein kipakoita potkuja niin mammakin on lujilla... Huomaa, että mitä enempi pienokainen painaa ja omaa voimia niin sitä tiukemmilla toi masu ja sisuskalut on... Mutta huomenna on uus parempi päivä!

Varmasti iso perhe vaatii paljon, mutta sitä enemmän siitä varmasti saakin [:)][:)][:)]

Mä oon kans ihan onnessani tuosta, ettei paino ollut noussut vaan laskenut, koska mun logiikalla se meinaa sitä, et turvotukset on lähteneet hiiteen [8D] Mut sinänsä tarkkana tässä saa olla... Vointi tuntuu hyvälle, mutta mitään suurta selviytyjää tai sankaria turha leikkiä, koska näin vakavilla asioilla ei voi leikkiä [&o] Siispä pakkaan tänään varulta sairaalakassin loppuun ittellenikin, vaikka en usko vielä Jorviin huomisesta jääväni [;)] Ja äippäpolin kätilölle kyllä rimputtelen ihan estoitta, koska parempi kysyä viisaammilta, kun odotella ja ihmtellä itekseen liian pitkään...

Omaa: Aikas rauhallista päivää olen viettäny täällä... Kävin ihan postilaakon etsimässä, että saan kirjeen matkaan ja kevyttä kaappien järkkäilyä on ollut luvassa [:)] Kävely on hidastunu jo parissa viikossa ihan mahdottomasti, mutta voinnin mukaan tässä täytyy lyllertää [:D] Huominen vähän jänskättää, mutta toivottavasti kaikki on yhtä hyvin kuin mille nyt fyysisesti tuntuu ja Tirrikin on niin vilkkaissa meiningeissä eli kovin pahasti en osaa pelätä [:)]

[b Kovasti toipumisia flunssaisille ja jatketaan samaan malliin naiset - hyvälle näyttää!!!!

ssalla: tässä ohje. Nuo hiilarimäärät voi tarkistaa esim http://kalorilaskuri.fi/ravintosisalto ja laskea tuo määrä jauhoja (paino). Jauhot voi myös vaihtaa täysjyväjauhoihin?

6 dl jauhoja
3 dl käden lämpöistä vettä
45-50 gr tuorehiivaa
3 rkl öljyä

Sekoita hiiva osaan veteen, ja lisää sitten loput vedesä. Lisää öljy ja sitten jauhot. Pikkuhiljaa. Vaivaa hyvin. Anna nousta tuplakokoon.

On se "mukavaa", että ssalla on täälä mun kohtalotoverina ainakin. [&:] Kävin tänään sisätautilääkärillä ja pikainskat tuli tännekin. En oo kyllä vielä niitä käyttäny, mutta päivällisaika lähestyy...

Aika leväperäisillä ohjeilla ne insuliineja kirjottelee. Pitkävaikutteista saan nostaa 4 yksikköä vaikka joka vuorokausi, kunnes paastot on ok. Ja pikainskoihin en saanu oikeen mitään määräohjetta, käskettiin alottaa yksikkö/20g hiilihydraattia ja nostaa siitä omien tarpeiden ja tuntemusten mukaan. [8|] Ja sokeriarvoista äitipolin lääkärit on hyppiny melkeen kattoon asti ja paasannu ruokavaliosta (ihan niinku en olis sen kanssa jo kaikkeani yrittäny!), niin sisätautilääkäri katsoi merkkausvihkoani ja totesi, että eihän tämä ole edes pahalla mallilla. Ei mitään tuputusta mistään, asiat asioina ja itse olen kuulemma oman kehoni asiantuntija.

Onnellisia olette te, joiden ei tarvi mitata ku muutamana päivänä viikossa. Mä oon mitannu arvoja nyt reilun kuukauden verran ja 200 liuskaa on menny... Ja luvassa ei oo helpotusta ainakaan, ku insuliinien määrää säädetään. Onneksi neulat ja liuskat saa sentään neuvolasta. Kirpasee jo ihan tarpeeksi se, että kävin ostamassa tänään 140 eurolla inskakyniä. Kohta on täälläkin edessä taas liuskojen ja neulojen haku, vaikka edellisestä hakureissusta ei oo ku vähän toista viikkoa. No, eipä mun oo tarvinnu tuon paikallisen neuvolan kanssa paljo muuten tekemisissä ollakaan...

Verenpainelääkitykseen ei taaskaan otettu mitään kantaa, vaikka mun omasta mielestä sitä pitäis nostaa, kun paineet on noussu.

Viikot 30+2 ja painoarvio 1565g, joten ainakin vielä Pirjo-Petteri on ihan normin kokonen. Muuten oli kaikki ok, mutta virtsassa oli sokerit yhdellä plussalla. Siitäkään ei kuulemma kannata vielä huolestua.

Takaisin